طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

۲

انیمیشن کوتاه "راه حل طناب" در نقد مصرف گرایی و رفاه غربی

 فرهنگ کلیپ و فیلم

//bayanbox.ir/view/4305848667799524980/%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AD%D9%84-%D8%B7%D9%86%D8%A7%D8%A8.png

بسم الله الرحمن الرحیم

انیمیشن کوتاه «راه حل طناب» در نمایشی مبتکرانه قصد دارد نگاهی متفاوت به رفاه و مصرف در جامعه کنونی داشته باشد. مصرفی که به عنوان هدف انگاشته می شود و بشر گهگاه جان خود را نیز در راه مصرف فدا می کند!

این انیمیشن توسط «اوکه دووریس»، انیماتور آکادمی سن خوست در هلند ساخته شده است. او در انیمیشن حاضر، وابستگی بشر کنونی به مصرف و استفاده سرمایه داری از این وابستگی را به شکلی هنرمندانه پیش روی بیننده قرار می دهد.

منبع: سیما فکر simafekr.tv

دریافت

نظرات (۲)

  1. سلام

    دوست عزیز بهنام جان

    در نوشته خود از یک نکته غافل شده ای! در کدام کشور دنیا دولت یارانه بنزین و نان به مردم می دهد که مردم آن را هدر دهند؟

    رفتارمردم معلول سیاستگذاری ناصحیح دولتمردان است.
    • پاسخ:

      سلام
      گویا شما هنوز تفاوت مصرف گرایی و اصراف را متوجه نشده اید!!!
      قدری تأمل بفرمایید
  2. بهناز نوذری

    در طول تاریخ،  با پیشرفت مصرف گرایی تولید کالای داخلی در کشور سرکوب شد. ایران که در ابتدای دهه ۳۰ شمسی تولید کننده و صادرکننده مواد غذایی بود، در دهه ۵۰ تبدیل به بزرگ‌ترین وارد کننده مواد غذایی غرب قاره آسیا شد و این یعنی تلاش حکومت پهلوی در نابود کردند تولید ایرانی به نتیجه رسیده بود. اما بعد از پیروزی انقلاب روند مصرف افراطی برای مدتی متوقف شد و عملا مصرف‌گرایی جای خود را به ساده‌زیستی انقلابی داد. با پایان جنگ و رسیدن به ثبات اقتصادی، روند مصرف‌گرایی در جامعه آغاز شد و جانی دوباره گرفت. در این میان حضور رسانه‌ها از جمله ویدئو، ماهواره و اینترنت، اشتیاق جامعه به مصرف‌گرایی را زیاد کرد و کار به امروزی رسید که جامعه ای مصرف گرا به جا مانده است. در هر حال، دلایل بسیاری برای مصرف گرایی ایرانیان  اعلام می شود تا جایی که یک آسیب شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری در این خصوص گفته: اطلاعات بدست آمده نشان می دهد مصرف نان و بنزین ایرانیها 6 برابر مردم جهان است. دکتر مجید ابهری با بیان این مطلب افزوده: یکی از عوارض تغییر سبک زندگی در جامعه امروز ما، فاصله گرفتن از ساده زیستی و مصرف منطقی و گرایش به زیاده روی و اسراف است که متاسفانه در کشور ما این رویه نادرست باعث تحمیل هزینه به سبد اقتصادی خانواده و زیان به کشور شده است. وی تاکید کرده: سرانه مصرف سالیانه نان مردم ایران 160 کیلو گرم در مقایسه با سرانه 25 کیلوگرم در جهان است. این آمار به این معنی است که ایرانیان 6 برابر مردم نقاط دیگر نان استفاده می کنند. این آسیب شناس اجتماعی اظهار داشته: در مصرف بنزین با توجه به سرانه مصرف روزانه 90 لیتر در ایران و 15 لیتر در جهان بازهم مصرف ایرانیان 6 برابر میانگین مصرف جهانی است. همه این ها اما در حالی است که زیاده روی و اسراف هم از نظر باورهای دینی خلاف محسوب می شود و هم از نظر فرهنگ مصرف و رفتار اجتماعی باعث بی توجهی به سرمایه های ملی می شود اما با این حال روز به روز این فرهنگ میان مردم نهادینه تر می شود و نهادها و سازمان های فرهنگی نیز در این خصوص سکوت کرده اند و معلوم نیست در نهایت چگونه باید علاوه بر ارائه الگوهای مصرف درست، مردم را به سبک زندگی اسلامی و ایرانی دعوت کرد.
    • پاسخ:

      سلام علیکم
      با سپاس از دقت نظر و رویکرد دقیق شما