طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

مشاوره سبک زندگی اسلامی/سبک خواب

 اخلاق، تهذیب نفس و خانواده مشاوره مشاوره سبک زندگی اسلامی سبک خواب

//bayanbox.ir/view/8966939725487488043/%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم

گاهی آدم باید برگرده و به زندگی خودش یه نگاه دقیق تر بندازه چون ممکنه چیزی رو درست سرجاش قرارنداده باشه. مثلا همین خواب ... همین احساس لذت بخشِ منقطع شدن از تمام عالم که یک، سومِ عمرمارو پرکرده ...

ما باید در مورد خواب به مسائل زیر توجه کنیم، زیرا حقیقت این است که بخشی از بیماریهای روانی و جسمی ما ناشی ازاختلال درخواب ماست. پس باید در مورد خواب به دنبال پاسخ به سؤالات زیر باشیم:

  • راستی ماچندساعت بایدبخوابیم؟
  • چه موقع باید بخوابیم؟
  • خانم ها و آقایان و کودکان چه تفاوتهایی درخواب دارند؟
  • چه رابطه ای بین رویاهای صادقه ما و برنامه های روزانه ما وجود دارد؟
  • اعمال و آدابی که قبل ازخواب باید انجام بدهیم چیست؟
  • چرا بعضی وقتها خوب نمیخوابیم؟
  • چرا گاهی از اوقات خوب از خواب بیدارنمیشیم؟ 
  • بهترین سبک خواب چیست؟
  • رابطه غذا و خواب چگونه است؟
  • چرا بعضی خواب عمیق و بعضی خواب غیرعمیق دارن؟
  • آیا میتوان گفت خواب، به نوعی اتصال به عالَم بالاست؟

و بسیاری سؤالات دیگر که اگر هر یک از این سؤالات یا سؤالات دیگری برای شما دغدغه است، میتوانید در این مطلب آن را بپرسید تا به شما پاسخ بدهیم.

 

 



 

تذکر مهم سردبیر سایت: پرسش به صورت خصوصی پاسخ داده نخواهد شد! پرسش های خود را به صورت عمومی مطرح کنید تا همه از پاسخ های کارشناس محترم، جناب حجت الاسلام هادی رضایی، استفاده کنند.

 

 

 

نظرات (۴۷)

  1. سلام.تو یکی از پاسخ ها گفتید کمال گرایی ارتباط با خواب زیاد داره. ربطشون چیه ؟ تشکر
  2. با سلام و خداقوت.
    عزاداری ها قبول حق.
    بنده بین الطلوعین رو بیدارم ولی بعدش معمولا می خوابم تا حدود ساعت9 یا 10.
    چی کار کنم؟
    ازطرفی وقتی اردوهای آموزشی چندروزه میریم که شاید سه ساعت هم نخوابیم و مدام باید فعالیت کنیم، بنده سرحالم و بیشتر از بقیه انرژی دارم و خسته هم نیستم.
    ولی وقتی برگردم دوباره مثل قبل می شه!
    چرا این طوریه؟
    برنامه هم می ریزم برای کارها و مطالعاتم ولی گاهی سرحال و پایبند هستم تا مدتی و گاهی با یکی دو روز انجام نشدنش, دوباره برنامه راکد می مونه.
    سپاسگزارم.
  3. با سلام
    لطفاً بفرمایید چه راهکاری وجود داره تا خوابمان سنگین و عمیق نباشه چون برای بیدار شدن مشکل داریم هر چند که به موقع بخوابیم.
    ممنون
    • پاسخ:

      سلام برای این مساله باید ریشه مساله کشف شود گاهی به خاطر تغذیه یاضعف بدنی  واختلال در مزاج می باشدکه با مراجعه به متخصص تغذیه مرتفع میشود.گاهی به خاطر حجم زیاد فعالیت هاست که باید در حد توان فعالیت داشته باشید.گاهی به خاطر محیط گرم یاسرد یا ... میباشد که باید دقت شود.
  4. سلام و عرض ادب خدمت استاد بزرگوار
    بنده شدیدا به مشاوره علاقه دارم
    خواستم بدونم شما چه سیر تحصیلی(بصورت دقیق، مثلا در چه مرکز اموزشی و چه مدتی) طی کرده اید
    بسیار علاقه دارم که در این خصوص حضوری خدمتتون برسم
    اگه صلاح دانستید ایمیلم را در اختیار گذاشته ام
    با تشکر
    • پاسخ:

      سلام این یه مساله جدی وسرنوشت ساز میباشد حتما تعیین رشته واستعداد سنجی در گام نخست در دستور کار خود قرار دهید وبعد از آن نسبت فرآیند اموزشی مشاوره بگیرد برای اینکار به مرکز مشاوره حوزه مراجعه فرمایید
  5. سلام علیکم
    بنده پسری 15 ساله و سال اول دبیرستان هستم.
    شبها اطراف ساعت های 11 و 12 می خوابم و بعد اذان صبح،
    یا سریعا نماز می خونم و می خوابم!
    یا اینکه تا ساعت 8 که برم مدرسه، بیدار می مونم. (بین الطلوعین)
    مشکل اصلی من، مربوط به عصرهاست.
    معمولا عصر، آدم یا می خوابه یا بیداره.
    حالا من اگه بخوابم، بعدش دیگه کلا خسته و بی حال میشم (نای درس خوندن برام نمیمونه)
    اگرم بیدار بمونم، سرم درد میگیره!
    برای همین، عصرهنگام همیشه وقت من تلف میشه،
    یعنی یا خسته ام یا سرم درد میکنه.
    لطفا راهنمایی بفرمایید، واقعا دارم از خودم خسته میشم.
    یاعلی
    • پاسخ:

      باسلام شما ابتدا باید چرخه خواب که متخصصین مطرح کردند را بشناسید وسبک زندگی خود را براساس آن طراحی کنید لطفا چرخه خواب رو از سایت بعد از انتشار فیلم و صوت کارگاه دریافت کنید، اما نسبت به مشکلی که فرمودید باید گفت اگرشما بتوانید خواب عصر رو بیش از40دقیقه نداشته باشید واین خواب هم اطراف نماز ظهر باشه نه سمت غروب انشاالله مشکل حل میشه هرچه خواب به سمت غروب ومیزانش بیشتر از40 دقیقه بشه مضرتر میشود البته اگه عصرها مثلا 3ساعت میخوابیدیدنمیتوانید یه روزه به 40 دقیقه کم کنید ودچار سردرد خواهید شد بنابراین اصل تدریج را رعایت نمایید.
  6. با سلام دختری 20 ساله هستم
    خوابم خیلی زیاده تا حدی که بعضا کلاسهای دانشگاه رو میپیچونم تا بخوابم یا میرم نمازخونه دانشگاه میخوابم خوابمم خیلی عمیق و سنگینه و خصوصا وقتی خونه ام بدون تکون دادن شدید یا داد زدن بیدار نمیشم و اگر بیدارم نکنن تا 13-14 ساعت هم میخوابم . مشکل اصلیم ولی مادرم ست که خوابش فوق العاده کمه و هرساعتی که شب اراده کنه بدون هیچ زنگ و صدایی بیدار میشه و اصلا منو درک نمیکنه و تا حدودی هم میدونم حق داره
    چکار باید بکنم که خوابم انقد عمیق و سنگین نباشه؟ چون حتی گاهی مادرم میگن برای نماز بیدار شدی و هم وضو گرفتی و نماز خوندی اما من اصلا یادم نمیاد یا تو خواب چیزایی میگم که بعدا به یاد نمیرم .. البته حرفایی که به موضوعات روز قبلم ربط دارن مثل مسائل سیاسی و فلسفی .. این موضوع جاهای دیگه هم برام پیش اومده که تو خواب حرفای سیاسی زدم و باعث تعجب زیاد دوستام شدم
    چه کنم؟
    • پاسخ:

      با سلام اگه طلبه هستید مراجعه فرمایید مرکز مشاوره  حوزه تایکی از همکاران خانم شما رو راهنمایی کنند ممکنه نیاز به اصلاح مزاج جدی یا تکنیک های تقویت اراده و..باشه اکه طلبه نیستید به مرکز مشاوره ماوا یا صدرا مراجعه فرمایید
  7. سلام
    لطفا در مورد شرایط مطلوب محیط خواب هم توضیح بدید.
    سوالاتی مانند:
    خواب بر روی زمین بهتره یا روی تخت
    تشک نرم بهتره یا سفت
    رنگ مناسب برای محیط خواب
    و . . .
    • پاسخ:

      باسلام  باید به چند نکته توجه داشته باشیم 1.آداب خواب که در روایت مطرح شده 2.طهارت وتمییزی هنگام خواب3تشک نرم وسفت هردو نامناسب میباشد مگربرای افراد خاص یاسن خاص3رنگ های جیغ وتند مثل قرمز وزرد نامناسبه4.آرامش محیط ازحیث صدا (عدم  استفاده موسیقی.تلویزیون.فضای مجازی و..
  8. سلام خسته نباشید مشکل بنده این هست که هرچه می خوابم از خواب سیر نمی شوم کم می خوابم سیر نمیشم از خواب زیاد می خوابم بی حال میشم حوصله ی هیچی رو ندارم من واقعا از این مشکل ناراحتم چون به درس هایم نمی توانم برسم راهکاری هم در رابطه ی صحیح خوابیدن و .......به من بدهید
    • پاسخ:

      با سلام باید ریشه یابی دقیق تری انجام گیرد ممکنه کم خونی.سبک زندگی غلط عدم نظام برنامه ریزی و.کمال گرایی افراطی و...باعث این مساله شده باشه لطفا به مرکز مشاوره حوزه مراجعه فرمایید.
  9. سلام علیکم به محضر استاد
    ببخشید بنده موقع خواب وقتی دراز می کشم احساس سردی در بدن می کنم و خواب راحتی شروع نمی کنم و هنگام بیداری هم نه از خواب رها می شوم و احساس سنگینی در سینه را دارم .
    می شود توضیح دهید چه کنم ؟
    متشکر و التماس دعا
  10. بسمع تعالی
    با سلام و احترام
    من دچار غلبه سودا و کمی بلغم هستم
    به این راحتیا خوابم نمیبره ولی اگر خوابم بره خیلی خیلی سخت بیدار میشم
    شبها اگر زود بخوابم، ساعت ۳ یا ۴ بصورت خودکار بیدار میشم ولی اگر دیر بخوابم ، تا س ۱۱ ظهر حداقل خوابم و اصلا توان بیداری در بح را ندارم
    ولی اگر س ۶ صبح بخوابم با زنگ گوشی در س ۱۱ بیدار میشم.
    لطفا راهکار میخوام تا بتونم س ۱۰ یا ۱۱ بخوابم و از طرفی ۵ صبح بیدار شم.بدون اینکه موقع بیداری اذیت شم
    قبلا از جواب شما کمال تشکر را دارم
    • پاسخ:

      با سلام قبلا در مورد این سوال پاسخ مطرح شده اما شماصوت کارگاه تخصصی چرخه خواب را بعد از انتشار در سایت بگیرید برای بحث سودا هم به آقای دکتربلاغت مراجعه فرمایید جهت اصلاح مزاج وبرنامه تغذیه مناسب.
  11. سلام.خسته نباشید.
    ۱.آیاخوابیدن،باخواب دیدن فرق دارد‍؟
    ۲.آیاامکان داردفردی بخوابدوخوابی نبیند؟
    ۳.چرابرای بعضی ازخوابهاتعبیرگذاشتنددرحالیکه حضرت یوسف(ع)خواب راتأویل کردنه تعبیر(یعنی هرآنچه راکه درموردخواب شماگفتم همان میشودبه إذن الله تعالی
    ۴.آیااصلاتعبیرخواب کردن یک امریقینی است به این صورت که همان تعبیراتفاق خواهدافتاد؟
    ۵.تعبیریعنی چه؟وباتأویل چه فرقی دارد؟
    ۶.آیاتعبیرخوابهایی که به صورتهای مختلف وجوددارندوازافرادمختلف هم می باشدقابل قبول می باشد؟
    • پاسخ:

      سلام ممنونم1.خوابیدن با خواب دیدن متفاوت میباشد2.بله امکان دارد وممکنه فراموش کند درحالی که خواب دیده3و4و5وسخنی در تأویل و تعبیر خواب

      و اما فرق است بین تأویل و تعبیر خواب، زیرا تأویل، برگرداندن صورت خواب است به معنای آن، اما تعبیر عبور دادن شخص از صورت خیالیة منامیه است به سوی واقع، چرا که معانی پس از تنزل نمودن از مرتبة خودشان و ظاهر شدن در مرتبة حسیّه طالب تعبیر هستند. پس در هر تأویلی تعبیر نیست چرا که مُأوِّل فقط صورت را به معنی برمی‌گرداند و دیگر احوال و اوضاع و عادات خواب بیننده را لحاظ نمی‌کند اما در هر تعبیری تأویل هست زیرا معبّر با توجه به اوضاع و احوال خواب بیننده علاوه بر برگرداندن ظاهر خواب به باطن آن، خواب بیننده را از صورت ظاهری خواب به معنای واقعیِ متناسبِ با شخص او، عبور می‌دهد. مثلاً صورت شیر را مطلقاً به علم تعبیر نمی‌کند بلکه از خواب بیننده می‌پرسد به چه کاری مشغولی؟ اگر گفت به درس و بحث مشغولم، خواب را تعبیر به علم می‌کند و اگر چیز دیگری گفت، خواب را تعبیر به مال و ثروت می‌کند.
  12. سلام علیکم
    لطفا مدرک یا ذوره هایی رو که برای مشاوره دادن در این زمینه ها اخذ کردید بفرمایید
    • پاسخ:

      باسلام ارشد مشاوره اسلامی باسابقه مشاوره در سه استان در حدود7سال وبرگزاری بیش از 300همایش وکارگاه
  13. میر سجاد جنتی

    سلام علیکم
    بهترین زمان خواب و بیداری برای یک طلبه چیست؟
    و درمان خواب بیش از حد چیست؟
    • پاسخ:

      باسلام نسبت به چرخه خواب کارگاه تخصصی در مدرسه برگزار شده که به مسئولین سایت طلبگی تا اجتهاد فیلم و صوت کارگاه داده میشه تا منتشر بشه ان شاءالله
  14. باسلام من مشکل خوابیدن ندارم چون هروقت بخواهم میتونم بخوابم ولی برای بیدار شدنم مشکل دارم و نمیتونم سر اون ساعتی که میخوام بیدار بشم حتی اگر چندتا ساعت هم بذارم روی زنگ نمیتونم به نظر شما باید چیکار کنم؟
    • پاسخ:

      با سلام نیاز به ریشه یابی میباشد.تغذیه نامناسب .مزاج .محیط .سبک علمی یا کاری.تنبلی و..از عوامل میباشد.پیشنهاد میشود مشاوره حضوری داشته باشید.
  15. سلام
    بنده مدتی است شبها خوابم نمیبرد.
    راه حل مورد نظر جنابعالی چیست؟
    • پاسخ:

      با سلام اگه مدت زیادیست که دچار بی خوابی شدید مشاوره حضوری داشته باشید تا بررسی دقیق تر به همراه راهکار راهگشابدست آورید.
  16. سلام....از اینکه این موقعیت رو به ارمغان اوردید متشکریم ....
    بنده کار شناس یا طبیب نیستم اما با توجه به اطلاعات اندکی که در رابطه با طب اسلامی و طب النبی و طب الرضا و بهتر بگویم طب سنتی دارم ...
    این مسئله خواب به مزاج طرف مقابل بر میگردد ....کسانی که سوال می کنند چه کنم خوابم را بالا ببر م یا پایین ....
    باید مزاج خود را متعادل کنند ....در اخلاط اربعه ...هر شخصی ممکن است یکی از این اخلاط را داشته باشد یا بهتر بگویم ....هر کسی مزاجی دارد...کسی که سرد مزاج است طبیعیست که بیشتر میخوابد و گرم مزاج کم......

    میخواستم بگویم باید برسی طبی شود مسئله خواب ...
    گرچه بنده کارشناس نیستم ...و شما کارشناس هستید و بهتر میدانید ...فقط خواستم اشاره ای کرده باشم تا اگر بعضی از دوستان نمی دانند ....دنبال به قول اساتید ....دوا و قرص نگردند برای کم خوابی یا پر خوابی.....شکلک لبخند ندارم متاسفانه
    • پاسخ:

      با سلام و ضمن تشکر از تذکر شما.مزاج در اختلالات خواب تاثیر دارد .گاهی باعث کم خوابی گاهی پرخوابی گاهی بد خوابی وکابوس و..میشود.اما علت تام نیست .مثلا کسی که رطوبت بدنش زیاد شود وبلغمش غلبه داشته باشه پرخواب وبی حال وکند میشود .چون این مساله یک موضوع جسمی میباشد وتشخیص مزاج مساله مهمی میباشد به دوستانی که در مساله خواب دچار مشکلی هستندپیشنهاد میکنم تست مزاج شناسی را پرکنند به نظرم سایت طبایع در این زمینه مناسب میباشد و همچنین نرم افزار مزاج شناسی بر اساس مبنای آقای خیراندیش در اینترنت موجود میباشد وطبق تحقیق بنده مفید ومناسب میباشد .باز هم از لطف شما ممنونم.
  17. سلام٬ استاد رضایی.
    بنده یکماهی هست که هرشب مدام کابوس مرده ها و مرگ میبینم تا صبح ده بار از خواب میپرم و دوباره میخوابم بازم همون کابوسها ...اینم بخاطر ضربه روحی هست که مبتلا شدم به چنین کابوسهای وحشتناک ...خودمم خیلی ناراحتم...خیلی تاثیر منفی روی زندگیم و درسم گذاشته.خیلی هم از ذکر و دعا استفاده میکنم قران میخونم موقع خواب اما اصلا فایده نداره خیلی پریشان ذهنم .چیکار کنم که از دست کابوس خلاص بشم
    • پاسخ:

      باسلام مساله ای که شما مطرح فرمودید باید ریشه در گذشته شما داشته باشد ودرحقیقت ذهن و روان شما نتوانسنه از آن عبور کند والبته قابل حل ودرمان میباشد  اما به یک مشاوردر این موضوع  نیاز میباشد .اگرقم تشریف دارید با یکی از شعب مشاوره حوزه در پردیسان یا فیضیه یا بلوارامین تماس جهت تنظیم وقت مشاوره داشته باشید.تشکر
  18. سلام من توی حجره خیلی تبلی می کنم و خوابم زیاده درسمم ضعیفه یعنی نمی خونم می خواستم ببینم باید چیکار کنم واقعا کلافه هستم کلاس ها هم خسته کنندس پایه ۱ هم هستم
    • پاسخ:

      باسلام ابتدا باید ریشه یابی کنید.شاید اراده شما ضعیف باشد شایدهم اصول برنامه ریزی را درست رعایت نمیکنیدشایدهم نیاز دارید دریک فضای گروهی کار کنید.لطفادر اولین فرصت باکمک یک مشاوره مساله را ریشه یابی سپس اقدام نمایید.
  19. با سلام
    بنده 21 سال سن دارم و در روزهای تحصیلی که ساعت 11 به رخت خواب می روم، حدود 6،30 تا 7 ساعت می خوابم. چطور می توانم خواب خودم را به کمتر از 5 ساعت کاهش دهم بدون اینکه ضرر جسمی برایم داشته باشد.
    • پاسخ:

      باسلام به نظربنده ابتدا به فکر کم کردن خواب نباشید سعی کنید ابتدا تمام ظرفیت برنامه ریزی خود را فعال کنید گاهی چند برابر کم کردن خواب ذخیره زمان را برای شما به ارمغان خواهد آورد.تشکر
  20. با سلام
    19 ساله هستم
    معمولا ساعت 11 تا 12 شب میخوابم.
    صبح هم خیلی سر حال هستم اما به ساعت 9 که میرسم؛ به حدی خوابم میگیره که در کلاس توان کنترل خودم رو ندارم.
    لطف کنید راه حلی پیشنهاد بدید.
    • پاسخ:

      باسلام سعی کنید راس س22بخوابید.فاصله شام وخواب حدود2ساعت باشد.صبحانه پنیروسردیجات نخورید.سعی کنید صبح عسل وسیب رنده شده میل کنید واز صبحانه گرم مثل حلوا.ارده و...اسفاده کنید.
  21. سلام،تقریبا‌ در شبانه روز هشت ساعت میخوابم وقتیم که از خواب بیدار میشم نیم ساعتی بی حال هستم،خیلی علاقه دارم خوابمو چهارساعت کنم،بزرگوار راهنمایییم کنید
    • پاسخ:

      باسلام فعلا اصلا اینکار را نکنید شاید اساسا ساخت جسمی شما توان این تغییر را نداشته باشید به نظرم ابتدا نظام برنامه ریزی دقیقی باید طراحی کنید وبعد درصورت امکان با یک شیب ملایم تحت نظرمشاوره خواب خود راکم کنید.
  22. سلام علیکم
    با سپاس فراوان از راهنمایی های گرانبهایتان
    خوابم زیاد است یعنی چه ساعت 10شب بخوابم چه 2شب باز هم خیلی سخت ساعت 7بیدار می شوم اکثر اوقات بی حال و خواب الود هستم.در ضمن خیلی دیر خوابم میبرد!!
    سوالی دیگر که خیلی خواب میبینم و به نظر خواب های معنا دار وصادقه!به طوری که بعضی خواب هایم علنا برایم اتفاق می افتد و بعضی هاش تعبیرش دقیقا مربوط به کارهایی است که می خواهم انجام دهم و بعضی وقتها خواب هایی که تعبیر اش را بهم میگویند ولی برایم اتفاق نمی افتد.در ضمن خواب هایم را پیش علما اهل فن تعبیر میکنمواطرافیانم میگویند به خواب هایت توجه نکن .
    ایا مشکلی دارد خواب هایم و بهش توجه نکنم؟؟
    ایا مشکل روانی وجود دارد هفته ایی چند بار خواب میبینم ؟
    و مشکل اینکه همیشه خوابم می اید چیست؟
    و من الله توفیق
    یاغلی
    • پاسخ:

      باسلام ضمن تشکر.باتوجه به مسایلی که فرمودیدبه نظرم جهت مشاوره دقیق تر اگر  قم تشریف دارید به یکی ازمراکزمشاوره مراجعه بفرمایید.یاتلفنی گفتگوی داشته باشید.
  23. با سلام استاد
    طلبه پایه یک هستم و 18 سال دارم.
    چگونه میتوان کم و خوب خوابید.؟!
    و در کلاس هم حالت خواب دست ندهد!
    • پاسخ:

      باسلام سوال اول شما قبلا پاسخ داده شده لطفارجوع شود به پاسخ ها امادر مورد کلاس وحالت خواب باید گفت بخش زیادی از این مساله به خاطر عدم نظم درخواب شماست که انشالله با منظم شدن آن برطرف میشود اما بخشی از آن به خاطر نوع تغذیه ونحوفعالیت شما در کلاس وگاهی هم مسایلی مثل کم خونی و..میباشد .سعی کنید در کلاس فعال باشید وقبل کلاس پیش مطالعه داشته باشید در تغذیه صبجگاهی از سردی جات بپرهیزید.

  24. سلام خدمت شما
    ببخشید استاد
    بنده در بحث خواب مشکلی ندارم(یعنی از کم خوابی رنج نمیبرم)
    منتها ساعات خوابم بسیار بد است
    مثلا بنده عادت کرده ام ساعت حداقل 12شب میخوابم(اگر تا 2طول نکشد)
    والبته از آن طرف اگر بیکار باشم تا 10صبح و اگر نباشم بعد از ظهر میخوابم(تا چند وقت پیش حتما باید بعد از ظهرها نیخوابیدم و واقعا تاب مقاومت سخت بود)
    راه حل چیست,که حداقل 11بخوابم دیگه(این مشکلات خانم و بچه ام رو هم اذیت میکند
    • پاسخ:

      باسلام وتشکر.قبل از هرراهکاری باید ریشه یابی دقیقی از این وضعیت داشته باشید لطفاببینید علت این وضعیت چیست آیا ضعف اراده دارید؟یاضعف جسمی؟یاضعف برنامه ریزی؟یامساله ناخوشایندی درمحیط بیرونی که تمایل شما را به خواب زیاد میکند؟
  25. سلام استاد
    من کاملا یهویی اومدم توی این سایت.
    ای کاش این مدت که این همه درباره خواب سرچ میزدم مطلب شمام میومد.
    خانواده ما کلا دیر میخوابیم. یعنی حتی خیلی اوقات تا ۲و ۳ بیداریم. از اون طرف هم بقیه میتونن زود تر بیدار بشن ولی من نمیتونم. یعنی گاهی اوقات تا ۱۲ ساعت هم می خوابم.همیشه دیر میخوابیم مگر روزهایی که بخاطر کلاس رفتن و... خیلی خسته باشیم.
    حالا مشکل دیگه ای که من دارم اینه که تابستونا که دانشگاه نمیرم و خصوصا ماه رمضان و بعدش تا صبح بیدارم. حتی خیلی اوقات تا ۹و ۱۰ صبح هم خوابم نمیبره! حتی پیش اومده از دیشبش تا ۳ بعد از ظهر هم بیدار بودم.
    خیلی این مساله منو ازار میده.
    به کارهام نمیرسم.
    اعتماد به نفسم کم میشه.
    و چون همیشه دوست دارم شب ها بخوابم و از نیم ساعت قبل نماز صبح بیدار باشم ودیگه نخوابم، این خیلی آزار دهنده است برام.
    واقعا حس بدی پیدا میکنم.
    لطفا منو راهنمایی کنید.
    ممنونم
    • پاسخ:

      باسلام به نظرمیرسد شما برنامه ریزی دقیقی ندارید که البته یکی از مصادیق آن خواب میباشد ازشما میخواهم ابتدا برای یک سال خوتون هدف گذاری در زمینه علمی ومعنوی وتفرحی وخانوادگی وکاری داشته باشید وارسال بفرمایید.
  26. سلام!

    من 18 سالمه و بعد از بارها امتحان کردن به اطمینان کامل رسیدم که خواب کافی و مناسب برای من 10 ساعت هست و حتی اگر ساعت هم کوک نکنم بعد 10 ساعت به طور خودکار از خواب بیدار میشم و اصلا احساس خستگی و کسالت ندارم.

    من تازه وارد حوزه علمیه شدم و هر روز از 7 صبح تا 4 بعد از ظهر مشغول تحصیل در حوزه علمیه هستم. زمانی هم که از حوزه بر می گردم خیلی خسته هستم و اصلا توان انجام کاری رو ندارم و میخوابم. فقط برای نماز مغرب و عشا و خوردن یک شام خیلی مختصر موقع نماز بیدار میشم و بعدشم تا دوباره خوابم ببره روی هم رفته یک ساعت طول می کشه.

    از 5 بعد از ظهر با احتساب اون یک ساعتی که وسطش برای نماز و شام بیدار میشم تا 4 صبح می خوابم. از 4 صبح تا ساعت 5 هم فقط یک ساعت زمان برای مطالعه من باقی می مونه و بعدش هم باید آماده بشم برم حوزه.

    خلاصه اینکه با تمام مواردی که خدمتتون عرض کردم میخوام بدونم:

    1. چطور زمان خوابم رو کاهش بدم و به هشت ساعت برسونم؟

    2. آیا اصلا کار درستی هست که نیاز طبیعی بدنم رو نادیده بگیرم و سعی در کاهش خوابم داشته باشم؟

    3. اگر با کاهش ساعات خواب من موافق هستید لطفا بفرمایید نظر شما برای رسوندن زمان خوابم به کمتر از هشت ساعت (مثلا حداکثر 6 ساعت خواب) چیه؟ آیا می تونم این کار رو انجام بدم؟ انجام دادنش درسته؟

    ممنون میشم راهنمایی کنید

    ببخشید اگر زیاد توضیح دادم

    یا علی
    • پاسخ:

      باسلام  وآرزوی موفقیت.به نظربنده اگه نیاز شما10ساعت هست کم کردنش فعلا به مصلحت نیست اما حتما مشاوره تخصصی دراین زمینه داشته باشید تا هم دقیق تشخیص داده شود هم راهکاری مربوطه را دریافت نماییداما الان شما بایدبیشتر متمرکز بربرنامه ریزی وافزایش برکت وقتتان بشوید سعی کنیدثانیه ها ودقیقه ها هم برایتان مهم باشند یه مقدار مطالعه خود را در زمینه اصول برنامه ریزی زیاد کنید اون وقت هم به نیاز بدنتان رسیدید هم به تمام کارهایتان.موفق باشید.
  27. نوجوانی 16 ساله هستم
    1برای افزایش بازده خواب و احساس راحتی و سرحالی بعدآن درعین سبک بودنش چه باید کرد؟
    2چگونه خوابم را از 9 به 7 برسانم بدون اینکه در رشدم اثر منفی بگذارد
    3خواب بعد ناهار و کلا بعداز ظهرم و همچنین خواب بعد بین الطلوعینم سنگین است چکارش کنم
    • پاسخ:

      باسلام برای کیفیت بخشی به خواب سعی کنید آداب خواب را رعایت کنیدمثلاباوضو بودن .روبه قبله بودن.سعی کنید بین خواب وشام 2ساعت فاصله باشد.سعی کنیدباا راده بخوابید نه اینکه درحال تماشایی تلویزیون به خواب رفته باشید .درمورد سوال دوم فعلا اینکار رانکنید شمادر سنی هستید که نیاز به خواب کافی دارید درمورد خواب بین الطلوعین باید بگویم خیلی به خودتان سخت نگیرید اگر ساعت 10بخوابید خیلی برای بیدار ماندن بعد ازنماز به سختی نخواهید افتاد با این حال اگر احساس نیاز به خواب داشتید بخوابید اما در مورد خواب عصر اولا سعی کنید حوالی نماز ظهر بخوابید وبه سمت خواب عصر نروید وبعدا از آن هروز یکی دو دقیقه میزان خوابتان را کم کنید تابه حدود40 دقیقه برسد.
  28. سلام باتشکر طلبه ای 16 ساله ام چندسوال داشتم
    1برای کم و مفید بودن خواب چه کارهایی باید انجام داد؟
    2من از خواب قیلوله لذت نمیبرم یعنی سخت خوابم میبرد و وقت بیداری هم به اندازه قبل خواب بلکه بیشتر خسته ام علت و راه درمان؟
    3گاهی که مجبور میشوم بعد بین الطلوعین بخوابم گذر زمان را حس نمیکنم و بیش از حد به خوابی سنگین میروم که ساعت گذاشتن اثری در آن ندارد .طبیعیست؟راه چاره؟
    4در ماه رمضان کیا بخوابم تا برای مطالعه و ...کمتر احساس ضعف کنم
    5در روز 9ساعت میخوابم که میخواهم کمش کنم در افطار و اغذیه یا میوه و دارو ،وساعت خواب باید چه کنم که درعین سرحالی تا 7ساعت کاهشش دهم؟
    خیلی ممنون میشم اگر تک تک سوالاتم را به دقت بخوانید و جواب دهید
    • پاسخ:

      باسلام جواب سوال
      1.قبلا به این موضوع پرداخته شده لطفامراجعه فرمایید.
      2.در مورد خواب قیلوله ببینید دقیقا چه ساعتی میخوابید وچند ساعت میخوابید اگرزمان زیادی بخوابید یابه سمت عصربخوابید اثرخوب این خواب معکوس خواهد شد.
      3.باید حدود خواب مورد نیاز خود را کشف کنید کمتر یابیشتر خوابیدن تاثیر منفی بر روح وجسم شما خواهد گذاشت البته به تغذیه وافکارتان هم توجه ویژه داشته باشید.
      4.مقوله ماه مبارک برنامه مفصل وجدایی را میطلبد که  از همین سایت انشالله منتشر خواهدشد.
      5فعلا در تلاش نباشید که خواب خود را کم کنید یکی از خصوصیات این سن خواب زیاد میباشد سعی کنید خوابتان کیفی باشد وبرنامه ریزی دقیقی داشته باشید تا از زمان بیداری چندبرابر حال حاضر استفاده کنید در حقیقت نظام برنامه ریزی خود را تقویت کنید.
      باتشکر
  29. سلام علیکم
    خیلی ممنونم از این مطالب مفید، خیلی استفاده کردم. من هم مثل خیلی از دوستان دیر میخوابم و دیر بیدار میشم. همیشه در بازه های مختلف خواستم خوابم رو تنظیم کنم و سحرخیز بشم ولی فقط چند روزی این کار رو انجام دادم و بعد دوباره شب زنده دار شدم.
    مشکل اینه که من باید 8 ساعت کامل بخوابم، و توی برنامه ای که کارشناسان میگن که شما هم فرمودین، از ساعت 10 تا 3 یا بازه های دیگه، این 8 ساعت تامین نمیشه. و مثلا موقع نماز یا بین الطلوعین وسط این 8 ساعت قرار میگیره، و اگر بیدار بشم، به سختی خوابم میبره و مدت بیشتری هم میخوابم!
    • پاسخ:

      باسلام تا این دغدغه برای درست خوابیدن در شما هست امید موفقیت هم هست .سعی کنید دوباره شروع کنید اما به نظر بنده شما از یک مشاوره کمک بگیرید بعضی افراد برای شروع باید یک نظارت بیرونی داشته باشند شاید شمابرای شروع نیاز به یک نظارت بیرونی ومطالبه از شخصی مثل یک مشاور متخصص دارید .بعضی مواقع کارگروهی بهتر از فردی جواب میدهد.امابصورت کلی سعی کنید ساعت 10بخوابید برای شروع مهم نیست چه موقع بیدارمیشود آرام آرام چند دقیقه از بین الطلوعین را بیدار بمانید نیاز نیست عبادت کنید هرکاری علاقه دارید انجام بدهید به خودتان فرصت دهید امامستمرا کارها را انجام دهید.
  30. سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی
    من طلبه پایه اول هستم 18 ساله و مدت زیادیه(حدود دو سال شایدم بیشتر) که خوابم به شدت نامنظم شده به طوری که شب ها معمولا حدود ساعت دو و سه میخوابم و موقع نماز بیدار میشم و اگه دیگه بتونم بخوابم یا بین الطلوعین هست یا قیلوله بعد از کلاسها.
    در کل میانگین خواب روزانه ام سه چهار ساعت شده چرا که روزی پنج شش ساعت مباحثه با چند نفر دارم و فقط آخر شب ها رو برای مطالعات شخصی خودم در اختیار دارم. مباحثه رو هم با توجه به نیازی که وجود داره و احساس وظیفه ام نسبت به طلبه های هم پایه ام نمیتونم کم کنم. از اون طرف کارهای خیلی مهمی هم دارم که شب ها فقط میتونم انجام بدم. به برنامه ریزی هم خیلی عادت ندارم چون برنامه هام و کارای فرهنگی و... همه اش پراکنده است. به نظر شما حالا که به این کم خوابی عادت کردم، باز هم مضراتی که آشنایان و دوستانم بهم هشدار میدن متوجه من هست و قراره دچار مشکلات بزرگی بشم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید چه باید بکنم.

    ضمنا من دغدغه های زیادی دارم که خیلیاش در حدی نیست که اینقدر مهم باشه ولی باعث میشه اگه زودتر هم به رختخواب برم تا یکی دو ساعت خواب نرم. برای آرامش فکر و اعصاب هم اگر توصیه ای داشتید استفاده می کنیم ان شاء الله.

    خدا حفظتون کنه. با این وضعیت حوزه ها ما طلبه های شهرستان فقط شما رو داریم.. التماس دعا. یاعلی مدد.
    • پاسخ:

      باسلام  به نظر بنده این کار به شما ضربه خواهد زد مساله  اصلی شما برنامه ریزی  دقیق میباشد لطفا دراین زمینه مراجعه به مشاور داشته باشید مطمنا مسایل ودغدغه های شما سامان خواهد گرفت.انشالله
  31. سلام
    استاد گرامی از زحمات شما سپاسگزارم
    بنده به مشکل پرخوابی دچارم و از این موضوع ناراحتم.
    این موضوع باعث شده که برنامه های زندگی بنده بهم بریزه. از طرفی هم باعث شده نماز صبحم قضا شود.
    چه راه حلی پیشنهاد میکنید؟
    • پاسخ:

      باسلام رجوع شود به پاسخ ها
  32. سلام بنده از ساعت 10 تا 12 سر کلاس بشدت خوابم می گیره و اگر بخوابم نمیتونم کم بخوابم حتما باید سیر بخوابم یعنی نمی تونم همت کنم بلند بشم. لطفا راهنمایی کنید.
    • پاسخ:

      باسلام در ساعت خواب.تغذیه.افکار.آداب خواب.دقت کنید.
  33. یک ماهه وسواسم رو کنترل کردم و الان از این بابت مشکلی ندارم

    بله از کجا فهمیدید من اینقد کمال گرا ام؟
    من از خودم توقع زیاد دارم ولی به خودم فشار نیاوردم تا الان

    فکرم اینه زیاد تلاشمو زیاد کنم...ولی من در طول روز تلاشی ندارم برای مثال مثل رقیبام 14 ساعت درس نمیخونم

    احتمال میدم مشکلم تغذیه باشه...اگه میشه بهم بگید چه غذا هایی بخورم چه غذاهایی نخورم...شاید بدنم سودایی باشه..
    که البته فکر کنم جواب این سوالم رو بعد کنکور بدید و دیگه به دردم نخوره
    • پاسخ:

      با سلام

      خواب‌های وحشتناک بدون دلیل نیست. اولین کاری که شما باید انجام بدهید بررسی کم و کیف زندگی‌تان است؛ چون سبک زندگی ما قطعا بر خواب ما تاثیر می‌گذارد. البته نظریاتی در علم روان‌شناسی در بحث رویاهای شبانه مطرح است ولی به صورت کلی شما باید خودتان این چند چیز را ابتدا بررسی کنید:

      1.       نوع غذا و مقدار آن و فاصله آن تا خواب؛

      2.       اعمال و رفتارها و افکاری که در طول روز با آن درگیر هستید چه در محل کار یا تحصیل یا خانه؛

      3.       بررسی فیلم و کلیپ‌های که مشاهده می‌کنید؛

      4.       وضیعت جسمی؛

      5.       وضعیت محیط خواب؛

      6.       اضطراب و افسردگی و وسواس هم باعث این خواب‌ها می‌شود؛

      7.       گاهی مشکلات تیرویید و تنفسی و ... هم باعث می‌گردد.

      ببینید چه چیزی باعث بدخوابی شما می‌شود. می‌توانید از کتاب "به خواب شیرین بروید" آقای ترکاشوند یا یک مشاوره استفاده کنید.

      تا این جا ریشه‌یابی بود. اما نکات زیر را رعایت کنید ان شاء الله مفید خواهد بود.

      1. سعی کنید شام سبکی داشته باشید.

      2. سعی کنید در طول روزبرنامه‌ریزی داشته باشید و پراکنده‌کاری نکنید.

      3. سعی کنید از فضاها و موقعیت‌های اضطراب‌زا دور باشید.

      4. به این مساله که "امشب قراره خواب وحشتناک ببینم" فکر هم حتی نکنید.

      5. آداب قبل خواب که در اسلام مطرح شده را بر اساس توان و به صور ت مستمر انجام دهید.

      6. حتما اهل ورزش منظم باشید.

      7. قبل از خواب هر چیز که محرّک ذهنی شما می‌تواند باشد را حذف کنید مثل فیلم‌ها یا آهنگ‌های ترسناک یا استرس‌زا.

  34. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت برادر عزیز.
    میخواستم اگر زحمتی نیست نام چند کتاب در مورد خواب و موضوعات گفت شد برای ما معرفی کنید ممنونم(یا قائم آل محمد صل الله علیه و آله وسلم)
    • پاسخ:

      با عرض سلام و تشکر

      در بازار کتاب‌های گوناگونی وجود دارد بعضی تخصصی و بعضی عمومی و البته هیچ کتابی عاری از نقد علمی نیست؛ بنابراین معرفی کتاب به منزله تایید صد درصد محتوا نیست اما مطالعه این کتاب برای شما مفیدخواهد بود ان شاء الله "به خواب شیرین بروید" نویسند: جواد ترکاشوند .انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(رحمه الله)
      یا منتظر
  35. باسلام و عرض تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
    به طور اتفاقی با این صفحه آشنا شدم و از این بابت خدا را شاکرم.
    سوالی از محضر استاد دارم. پیشاپیش از وقتی که میگزارید و عرایض بنده را مطالعه می نمایید کمال سپاس را دارم. امیدوارم راهنمایی شما راهگشایم باشد.
    بنده دوسالیست که بخاطر شغل همسرم، هجرت کردیم و در کرمان، دور از خانواده هستیم و فعلا مشغول انجام پایان نامه ارشدم هستم. فلسفه اسلامی فردوسی مشهد. کودک نیز نداریم. میل شدید من به خوابیدن و خواب دیدن خیلی زیاد! است. بعد از خواب احساس کسالت و خستگی دارم. از نظر تیروئید بررسی شدم و الحمدلله نورمال بود. نکته عذاب آور اینست که عمرم دارد در خواب سپری می شود و احساس ضعف در اراده می کنم. بلند شدن برای نماز صبح برام سخته. عذاب وجدانش آزار دهنده است. قبل از زنگ زدن گوشی بلند میشم خاموشش میکنم. همسرم متوجه این کارم شد. خودم یادم نمیاد. بنظرم دچار خیال پردازی شدم و در خوابهایم زندگی دیگری دارم. بیدار که میشوم متوجه نمیشوم خواب بودم و باید بیدار شم. میخوابم تا ادامه خوابم را ببینم یا به زندگی که داشتم ادامه بدم حتی اگر کاری کردم برگردم اصلاحش کنم. رویاها و خواسته ها دسترس تر هستند. حس میکنم بلحاظ روانی ممکنه دچار مشکل شده باشم. از خوابیدن و رویادیدن لذت میبرم. حس و حالش تا چند ساعت همراهمه.
    شب فکر نمیکنم که چه خوابی ببینم. طول روز هم بهش فکر نمیکنم. این آزارم میده که خوابهایم آنقدر واقعی مینمایند که متوجه نمیشم خوابند باید بیدار شم.
    احساس هدر دادن جوانیم دارم. تا دوازده ساعت هم به راحتی میخوابم. مخصوصا اگر هوا ابری باشه. از زندگی افتادم.
    شنیدم خواندن فلسفه قدرت ذهن و روح را افزایش می دهد و همین افزایش فکر کردن و تلاش در حیطه مجردات و علوم عقلی تغییراتی در زندگی ایجاد می کند. مثبت و منفی. ممکنه به خاطر تحصیلاتم باشه؟ این رفتار نادرست است؟ نشانه هایی از افسردگی مشاهده کردید؟ برای تقویت اراده چکار کنم؟
    قبلا از پاسخ شما سپاسگزارم
    و من الله التوفیق و علیه التکلان
    • پاسخ:

      با سلام و تشکر
      در شما یک حقیقت موج می‌زند و آن میل به کمال و رستگاری است. از همین جا باید کار را شروع کنید و اصل را بر استمرار، تدریج و استقامت بگذارید. به نظر می‌رسد این مقدار خواب متناسب با نیاز شما نیست و شما باید سبک زندگی خود را عوض کنید. بنده ریشه مسایل شما را در عدم برنامه‌ریزی دقیق متناسب با فطرت‌تان می‌دانم. البته ممکن است مسایلی مانند افسردگی و ... باعث تشدید آن بشود اما اگر شما بتوانید برنامه‌های هر روزتان را سر و سامان بدهید و سه اصل بالا را رعایت کنید قطعا موفقیت‌ها و تحولات عظیمی در زندگی‌تان تجربه خواهید کرد .حتما از خود می‌پرسید از کجا باید شروع کنم.
      1. ابتدا مطالعاتی در مورد مدیریت زمان و اصول برنامه‌ریزی داشته باشید.
      2. اهداف امسال خود را بنویسید. سعی کنید بیش از حد آرمان‌گرایی نداشته باشید.
      3. ویژگی‌های مثبت و منفی خود را روی کاغذ بیاورید.
      4. اگر احساس می‌کنید چند ماهی است از زندگی اصلا لذت نمی‌برید حتما با یک مشاور صحبت کنید و راهکارهایی که در این زمینه می‌دهد را عمل کنید.
      5. فعلا فقط در هفته یک شب سعی کنید درست بخوابید و برای آن شب برنامه ریزی کنید (حدود ساعت 11 بخوابید و سعی کنید موقع نماز و یا کمی بعد اذان بیدار شوید و فعالیت‌های روزمره خود را شروع کنید و نزدیک ظهر یا کمی بعد از نماز ظهر، 40 دقیقه بخوابید.دقت کنید از آسان شروع کنید تا تمام روزهای هفته‌تان منظم شود.
  36. لطفا توی پاسختون تکنیکهای افزایش اراده و رفع وسواس(که دارم روش کار میکنم)و...که فرمودید هم اشاره کنید
    در کل من میتونم شب تاصبح درس بخونم ولی برام سخته که صبح زود(مخصوصا بین اطلوعین) بیدارشم...
    • پاسخ:

      با سلام و عرض پوزش از تاخیر

      اولین کاری که باید انجام دهید درمان تخصصی و علمی وسواس است. از نظر بنده شما باید با یکی از مراکز مشاوره تخصصی ارتباط بگیرید و به صورت علمی این مساله را درمان کنید. اگر در قم تشریف دارید "مرکز مشاوره صدرا" و "مرکز مشاوره مأوا" برای این کار پیشنهاد می‌شود. به نظر می‌رسد با درمان وسواس هم مشکل اراده شما و هم مشکل خواب شما حل خواهد شد. به احتمال زیاد شما یک انسان کمال‌گرا هستید که بیش از حد به خودتان فشار می‌آورید. ابتدا باید این مساله برای شما حل شود.

  37. سلام
    1.دو سه سال شایدم بیشتر تقریبا از وقتی که مذهبی شدم!!!!!
    2.دارویی مصرف نمیکنم..
    18سالمه
    3. توی خونه ما صبح زود بلند میشن و اتاق من جداست و ساکت!!!
    4الان چند روزیه که ساعت خوابم اینطوری شده
    10 میخوابم ..دیگه بعد نماز صبح بیست بار گوشیم زنگ میزنه تا حدودا به سختی در حالی که از خودم ناراحتم که چرا زودتر بلند نشدم ساعت 8 بلند میشم...
  38. سلام علیکم
    من خوابم خیلی سنگینه ...با توجه به اینکه حجم درسام خیلییییی زیاده نمیدونم چطور کنترلش کنم..مثلا برا نماز صبح که گوشیم زنگ میزنه خاموشش میکنم تا مامانم بیاد صدام بزنه بعد بلند شم
    چند نکته از پیام هاتون دریافت کردم
    1از 10 تا 3 بخوابم
    2 غذا های سرد نخورم(چه غذا هایی بخورم و چه غذایی نخورم؟؟)
    3باار ها شده صبح که پا میشم میگم بسه دیگه بلند شو بلند شو این وسوسه شیطانه میگه دوباره بخواب ولی اینقدر ارادم ضعیفه که از نفسم تبعیت میکنم و میخوابم دو باره
    باید چیکار کنم؟
    4ایه اخر سوره کهف رو بخونم
    5اینقد ساعت خوابم زیاد شده که اصلا به کارام نمیرسم
    ساعت حدودا یک میخوابم تا 11 یا 12 ظهر...البته از 9 بیدارم فقط از جام بلند نمیشم
    اینکه از نفسم تبعیت میکنم و اینقدر میخوابم خیلی ازارم میده و واقعا عمرم داره با خواب زیاد میگذره خیلی از درررسام رونخوندم و کنکور نزدیکه
    میخوام یه پاسخ دقیق و جامع بهم بدید
    البته این تنبلیم برا خوابه در اصل دانش اموز زرنگی هستم و همیشه نمره ممتاز کلاس ...صد ردصد اگه خوابم کنترل بشه بیشتر میخونم و موفق ترم
    در ضمن وسواس هم دارم البته وسواس توی احکام نجاسات
    دیگه نمیدونم چه اطلاعاتی بدم که به درد پاسخگویی بهترتون بخوره
    یاعلی
    • پاسخ:

      با سلام و تشکّر
      لطفا:
      1 . مدت زمان وسواس؛
      2 . دارویی اگر مصرف می‌کنید؛
      3 . سن؛
      4 . میزان خواب خانواده خود را ارسال نمایید.
      اما به صورت کلی حل مشکل شما در تکنیک‌های تقویت اراده، سبک زندگی و احتمالا به بحث وسواس هم مربوط باشد اما باید بررسی دقیق‌تری شود.
  39. سلام علیکم
    من گاهی اوقات می خوابم و به راحتی بیدار می شوم ولی گاهی با شرایط مشابه می خوابم و تا مدت ها گیج می زنم.
    وقتی ظهر ها می خوابم بلا استثناء حالت اضطراب و تپش قلب آزارم می دهد.
    • پاسخ:

      با سلام و تشکّر
      اوّل از همه باید ریشه‌ی خوب یا بد بیدار شدن خود را بفهمید؛ برای این مسأله لطفا موضوع‌های زیر را چند روزی رصد کنید و نتیجه را یاداشت نمایید:
      1. قبل از خواب چه غذایی میخورید؟ (بیداری خوب / بیداری بد اتفاق می‌افتد)
      2. ساعت چند می‌خوابید؟ (حال خوبی در بیداری دارم یا بالعکس)
      3. تمرکز ذهن موقع خواب بر چه موضوعی است؟ (مثلا سیاسی / درسی / خانوادگی / جنسی و ...)
      4 . در طول روز میزان توجّه شما به خدا و مراقبت چقدر است؟
      5 . مکان خواب و تمییزی آن و ... در چه وضعیتی قرار دارد؟
      6 . تا چه اندازه آداب خواب را رعایت می‌کنید؟
      7 . آیا بیماری خاصّی دارم که در موقعیّت‌های خاصّ عود می‌کند؟
      لطفا این مسایل را به صورت جدّی بررسی کنید.
      اما در مورد خواب ظهر و اضطراب شما باید بگویم احتمالا، هم وقت خواب شما مناسب نیست و هم میزان خواب شما در عصر بیش از حد است. به طور کلی بین 30 تا 40 دقیقه پیش از نماز ظهر استراحت مفید است و هر چه به سمت غروب یا با بازه‌ی زمانی بیشتری افاق بیفتد مضرّ یا بی‌کیفیت می‌گردد.
      اگر مساله حل نشد به مشاور مراجعه نمایید تا بررسی بیشتر شود.
  40. سلام.وقتی میخوابم وسط های شب سوالات فلسفی به یادم میاد و بیدار میشم و چند ثانیه بیدارم و بعد خوابم میبره.مثلا ابدیت چیست؟انسان کیست و ما کیستیم و این که خدا کیست!!!
    چند وقته یه مشکل دیگه هم پیدا کردم....هر چند خسته به رختخواب میرم خوابم سنگین نمیشه و چند بار تا صبح بیدار میشم.یکی میگفت قبل خواب شیرینی بخور.فایده نداشت.لذت خواب شب ازم گرفته شده
    • پاسخ:

      با سلام و تشکّر
      با توجه به نکاتی که فرمودید به نظر می‌رسد فرآیند خواب شما دچار مشکل شده است و برای کیفی‌سازی خواب شما به نحوی که هم لذت‌بخش باشد و هم شادابی و انرژی را در پی داشته باشد باید مورد بررسی بیش‌تر قرار گیرد.
      لطفا سؤال‌‌های زیر را با دقّت پاسخ دهید تا بنده بتوانم دقیق‌تر راهنمایی کنم:
      1. سن شما چند سال است؟
      2. از کی دچارعدم لذت از خواب و هجوم سؤال‌‌های خاص فلسفی شده اید؟
      3. بیش‌ترین برنامه‌های طول روز شما از سنخ علمی است یا فکری یا عملی؟
      4. دقیقا چه ساعتی قصد خوابیدن دارید و دقیقا چه ساعتی بیدار می‌شوید؟
      5. بعد از بیداری چه احساسی دارید؟
      6. آیا بیماری خاصّی داشته‌اید؟
      امّا توصیه‌های کلی:
      1. سعی کنید برنامه خواب خود را روی ساعت 10 تنظیم کنید و به هیچ وجه تغییر ندهید. حداقل 4 روز در هفته.
      2. سعی کنید با اراده درونی، نه عوامل بیرونی به خواب بروید.
      3. بین شام و خواب‌تان حداقل 2 ساعت فاصله باشد.
      4. سعی کنید بعضی مواقع از جهت تمرکز بیش‌تراز تمرین‌های عددی استفاده کنید.
      5. به نظم روزانه خود توجه کنید نظمِ بیرون، تمرکزِ درونی را در پی خواهد داشت و بالعکس. و همچنین هر دو در خواب عمیق مؤثر است.
      6. به حجم اطلاعات وارده و ساعت ورود آن توجّه کنید بعضی چیزها قوه خیال شما را تقویت می‌کند.
      منتظر پاسخ‌های شما هستم.

  41. حسین امینی

    سلام
    چگونه زمان بیداری خود را تنظیم کنیم
    وقتی میخوابم بیدار شدنم به راحتی نیست
    برخی اوقات بیدار میشم اما بلند شدن از جا خیلی برام سخته و گاهی باعث میشه دوباره بخوابم
    • پاسخ:


      با سلام و تشکّر
      سؤال شما یکی از شایع‌ترین سؤال‌هاست. دقّت کنید به استثنای افرادی که بیماری خاصّ یا مصرف داروهای خاصّ دارند معمولا افراد، با راه‌کار زیر به نتیجه خواهند رسید.
      1. قبل از ساعت 10 در رختخواب باشید.
      2. سعی کنید بین ساعت 10 تا 3 شب خواب باشید.
      3. فاصله شام و خواب حدّاقل باید 2 ساعت باشد.
      4. به مسائل حاشیه‌ای مثل دکوراسیون اتاق، رنگ‌ها، نوع لحاف و تخت خواب و ... توجّه داشته باشید.
      5. ببینید به چه میزان به خواب نیاز دارید. بعضی 6 ساعت و بعضی تا 9 ساعت به خواب نیاز دارند. همان مقدار را بخوابید.
      6. با توجّه به میزان توان خود، اعمال وارده قبل خواب را انجام دهید مانند با وضو بودن و اذکار خاصّ وارده از پیامبر اکرم (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) و اهل بیت (علیهم السلام). امّا نفس توجّه به خدا و محاسبه اعمال در بیداری شما نقش دارد و خصوصا اگر رابطه‌ای که شما با خالق هستی برقرار می‌کنید یک نوع رابطه عارفانه و عاشقانه باشد. در هر صورت سعی کنید آخرین احساسات شما قبل از خواب مربوط به هستی‌بخش عالم؛ یعنی خدا باشد. این تأثیر زیادی در بیداری دارد و یک نوع رابطه روحی است که جسم محکوم به تبعیّت از این رابطه می¬گردد. البته این رابطه باید از کم شروع شود و آرام آرام زیاد گردد تا جای که رختخواب ما طبق روایات محل عبادت ما می‌شود؛ یعنی با این که ما خواب هستیم امّا نورانیت و رشد معنوی همچنان ادامه دارد.
      7. خواندن آیه آخر سوره کهف نیز در بیداری به موقع مؤثر است. امّا توجّه کنید این آیه علت تامه برای بیدار شدن نیست؛ چه بسا این آیه را بخوانیم اما رفع مانع نکرده باشیم.
      8. برای اصل بیداریِ به موقع، نکات بالا کافی به نظر می‌رسد. امّا باید حتما تمرین کرد و به هیچ وجه به یکی دو روز بیدار شدن اعتنا نکنید.
      9. نکته مهم موقع بیداری است. درصدی از انسان‌ها هنگام بیداری، دومرتبه می‌خوابند یا احساس گیجی می‌کنند. در هر صورت این خواب دوّم اثر مؤثری در تقویت قوای بدنی و روحی ندارد. بهترین راه‌کار برای جلوگیری از این خواب تغییر موقعیّت است. مثلا بلند شدن و راه رفتن، نشستن و خوردن سیبی که دیشب درکنارخود قرار دادید، خوردن یک نوشیدنی گرم. امّا یکی از بهترین کارها که باعث تقویت اراده می‌شود پیاده روی است. شاید سؤال کنید که اصل این کارها هم سخت بوده و از توان ما خارج است و بعد از بیداری، سریعا میل به خواب داریم. اگر واقعا شما اراده انجام این تکنیک را هم ندارید لیستی از آثار نماز شب - که در روایات آمده است - تهیه کنید و 4 روز در هفته قبل خواب یک روایت را مطالعه و پیرامون آن فکر کنید. این کار اثر انگیزشی خوبی در بیداری دارد. شاید توان ما از این هم کمتر باشد. اشکال ندارد سعی کنید هر شب رأس 10 بخوابید ولی فقط هفته‌ای یک بار به موقع بیدار شوید و آرام آرام زیاد کنید. با صبر و برنامه‌ریزی، انسان می‌تواند کوه را جا به جا کند.

  42. سلام
    چطور میشه خواب بعضیا خیلی سنگین میشه یعنی مثلا اگر بخواد نیم ساعت یا یک ساعت بخوابه قابل مدیریت نمیشه و تبدیل به خواب چند ساعته میشه؟ یعنی چطور میشه خواب را تنظیم یا مدیریت کرد؟؟
    • پاسخ:

      با سلام
      اگر سؤال شما را درست متوجّه شده باشم باید عرض کنم:
      عدم مدیریت در طولانی شدن خواب، هم در شب اتفاق می‌افتد هم در روز. شاید هم مراجعان بنده بیش‌تراز سنگین شدن خواب خود در روز گلایه داشته باشند که نیم ساعت خواب قیلوله آنها حدود 3 ساعت طول می‌کشد و عملا اثر عکس در نشاط و تقویت روح و جسم می‌گذارد.
      در هر صورت اگر تقریر بنده از سؤال شما درست باشد در جواب باید عرض کرد اوّلین گام، شناسایی علل و عوامل این مسأله است که  به بعضی از آنها اشاره می‌کنم:
      1. توقّع بیش از حد و اندازه از خود و کاهش ناگهانی و غیر علمی خواب؛
      2. حالت‌های خاص روانی مثل افسردگی و ...
      3. استفاده از غذای سرد؛
      4. اراده ضعیف و تنبلی؛
      5. بی‌برنامگی در روز انگیزه خوبی برای افزایش خواب ناگهانی است. به این نکته توجّه ویژه داشته باشید.
      6. نبود سبک خواب ثابت در این مسأله مؤثر است.

  43. لطفا همین سوالاتی که خودتون مطرح کردید رو جواب بدید. خیلی عالی و جامع هستن 
    • پاسخ:

      با سلام و عرض پوزش
      به علّت حجم بالای سؤال‌ها لطفا یک‍ی از آنها را ـ که برای شما از اولویت بیشتری برخوردار است - انتخاب کنید تا پاسخ مربوطه خدمت شما ارائه گردد.
  44. سلام 
    چیکار کنم تو خونه زودتر بخوابیم 
    چون من میخوام زود بخوابم ولی خانواده میگه زوده
    البته شاید حق داشته باشه چون مثل من اول وقت مجبور نیست که از خواب بیدار شه 

    • پاسخ:

      با سلام و تشکّر
      بهترین راه برای همراهی همسرتان شناخت نسبت به فرآیند خواب و تأثیرات منفی و مثبت آن بر سلامتی روح و روان و جسم است. مثلا کافی است همسر شما بداند که از نظرعلمی ثابت شده دیر خوابیدن اگر به صورت سبک زندگی باشد بعد از حدود 6 ماه شخص مورد نظر زود رنج‌تر، عصبی‌تر و در آستانه یک سری مشکلات خاصّ قرار می‌گیرید. یا یکی از چیزهایی که برکت مالی و معنوی خانه را کاهش یا افزایش می‌دهد تغییر در فرآیند خواب است.
      در روانشناسی برای مقدّمات درمان وسواس، افسردگی و بسیاری از اختلالات روانی، تغییر سبک خواب شخص از دیرخوابی به زودخوابی نام برده می‌شود. در هر صورت شما ابتدا شناخت بدهید. می‌توانید از کتاب‌های علمی و تایید شده در بازار هم استفاده کنید. بعد از آن برنامه مشترک و قابل اجرایی برای این کار داشته باشید. توجّه به روانشناسی زن در این برنامه ضروری است.
  45. ۱.به طور متعادل انسان به چند ساعت خواب نیاز دارد؟
    ۲.این خواب چه موقع باشد بهتر است؟
    ۳.آیا اگر میزان خواب رو کمتر از حدمتعادل انجام دهیم برایمان ضرر دارد یا میزان خواب یک امر عادتی هست؟؟؟
    • پاسخ:

      با سلام و تشکّر
      سه سؤال خیلی خوبی پرسیدید.
      جواب سؤال اوّل:
      به صورت واحد نمی‌شود یک نسخه‌ی همگانی پیچید. میزان خواب به سن، شرایط خاصّ محیطی و ژنتیکی و ... بستگی دارد. به طور مثال کودکان خواب زیادی دارند؛ ظاهرا هر چه به آخر عمر نزدیک شویم خواب کمتری نیازهست ولی شاید بتوان گفت حدود 6 تا 8 مناسب است.
      جواب سؤال دوّم:
      بهتر است حدود ساعت 10 بخوابیم و در صورت توان پیش از نماز صبح بیدار شویم و پیش از ظهر حدود 40 دقیقه خواب قیلوله داشته باشیم.
      جواب سؤال سوّم:
      به نظر بنده کم کردن خواب از کم کردن وزن سخت‌تر است و نیاز به یک برنامه دقیق دارد. این برنامه باید متناسب با وضعیت جسمی، روحی و محیطی شخص باشد. در هر صورت این کار شدنی است امّا به این سادگی نیست و نیاز به مشاوره دقیق دارد.