طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

۳

معرفی کتاب برای مطالعه در زمینه ازدواج

 کتابخانه اخلاق، تهذیب نفس و خانواده معرفی کتاب خانواده و ازدواج

//bayanbox.ir/view/3836068043925855006/%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8.png

بسم الله الرحمن الرحیم

افتعل یفتعل افتعال... ازدوج یزدوج ازدواج...

یکی از دوستان سوال کردند:  برای بحث ازدواج کتاب معرفی کنید.  

در پاسخ به این دوست عزیز مطلب ذیل را می آورم.

در آغاز قبل اینکه وارد معرفی بشوم شاید این سوال مطرح بشود که ما از کی وارد مطالعه در این زمینه بشویم؟ علاقه به ازدواج که از دبیرستان هم موجود است ( که البته به نظر بزرگان ازدواج امری است که باید هرچه زودتر انجام بشود اما به هر حال در دبیرستان الان امکان اش نیست). 

سوال می تواند این باشد که از قبل کنکور ما مطالعه بکنیم در این زمینه؟ سال اول دانشگاه؟ یا مثلا بگذاریم یک ماه به خواستگاری رفتن.

به طور کلی دانستن و آگاهی فی نفسه کمال است اما نسبت به بعضی اشخاص و حالات می تواند آسیب داشته باشد. مثلا اینکه من در مورد فلان مسئله مطالعه بکنم ذهنم بیشتر درگیر می شود و نمی توانم ذهن و افکار خودم را کنترل کنم.  خوب این شخص اول باید روی کنترل ذهن اش کار کند و چیزهایی که کنترل ذهن و تمرکز اش را به هم می ریزد اجتناب کند. 

اما اینکه بگذاریم یک ماه قبل خواستگاری این هم مناسب نیست. چون اطلاعات زیادی انسان لازم دارد که بعید است در یک ماه به دست بیاورد. زمان بر است. باید چندین کتاب بخواند و چندین مشاوره ببیند و ... . 

کلا از اواخر دبیرستان باید به فکر بود تا زمینه ازدواج را فرآهم آورد چه مالی چه فکری. 

شاید کسی بگوید من اصلا امکانش نیست و نخواهد بود حالا حالا ازدواج کنم پس ذهنم را درگیر نکنم. اما باید گفت اولا کسی نباید از رحمت واسعه الهی ناامید بشود ثانیا اگر این مقدور نبودن عقلایی است و حتی مطالعه موجب بهم ریختگی افکارش می شود نظر ایشان را می شود تایید کرد.

اما در مورد مطالعه:

یک وقت کسی می گوید من فرصت ندارم. وقتم کم است یک کتاب بیشتر نمی توانم بخوانم و وقت ندارم در این حالت توصیه ام این است:

جدیدترین کتاب: از استاد عباس ولدی می باشد در چهارجلد. «نیمه ی دیگرم».

کمبود نمونه سوالات جلسه گفتگو موجود در این کتاب را می توان با رجوع به کتاب آقای بانگی پور، «مطلع مهر» حل کرد. 

و صورت دیگر اینکه شخص می گوید وقت هم دارم و عجله ندارم. توصیه ام در این حالت سیر زیر خواهد بود:

 

  1. «ازدواج در اسلام». آیت الله مشکینی. ترجمه ایت الله جنتی. این کتاب همان اوایل انقلاب نوشته است و جز اولین کتاب هاست. صرفا حدیث است. با عناوین محدود.
  2. «انتخاب همسر» نوشته آیت الله ابراهیم امینی. این کتاب هم یکی از کتابهای قدیمی در این زمینه است که در بحث سبک زندگی اسلامی، ازدواج حضرت زهرا (س) و امیرالمؤمنین (ع) را به طور خوب و مناسبی تحلیل و جمع بندی نموده اند.
  3. «جوانان و انتخاب همسر».  علی اکبر مظاهری. نویسنده خود چندین سال مشاوره در امر ازدواج بوده اند و الان هم هستند. این کتاب از این جهت ذی قیمت می باشد که حاصل تجربیات شخص خود نویسنده  می باشد و با مثال های عینی خواننده را قانع می کند.
  4. «گلبرگ های زندگی». حسین دهنوی. این کتاب تا سه جلد منتشر شده است. جلد اول ، قبل ازدواج و به خواستگاری می پردازد. کتاب تماما پرسش و پاسخ است. جلد دوم، پرسش های دوران عقد را پاسخ می دهد. جلد سوم هم سوالات زندگی زناشوئی است.  این کتاب پیاده شده از برنامه های حاج آقا دهنوی در شبکه سه بوده است.
  5. «تحکیم خانواده». آیت الله ری شهری. از انتشارات دارالحدیث. این کتاب مجموعه از روایات که مربوط به ازدواج و چه قبل از ازدواج و چه خودش و چه بعدش می باشد. از جهت منبعی حدیثی ، برای مراجع کتاب پرارزشی است. خصوصا اینکه در مورد مهرالسنة که سنت ائمه در مسئله مهریه بوده است تحقیق خوبی در این کتاب صورت گرفته است.  از جهت موضوعات و عناوین ، موضوعات خوبی را پوشش داده و تقسیم بندی خوبی دارد.
  6. «رضایت زناشوئی». عباس پسندیده. این هم از انتشارت دارالحدیث می باشد. تفاوت عمده ای که با کتاب قبلی دارالحدیث دارد به صورت تحقیقی و تحلیلی نوشته شده است. مثلا در بحث هدف ازدواج و توقع ازدواج ، نظرات بعض جامعه شناسان را می آورد و بعضی احادیث را می آورد و تحیلی و جمع بندی می کند. این کتاب برخلاف اسم اش مخصوص زن و شوهر ها نیست که ازدواج کرده اند.
  7. «نیمه دیگرم». عباس ولدی. چهارجلد. جدیدترین و جامع ترین کتاب که تاکنون دیده ام. این گتاب گویا پیاده شده ی برنامه استاد عباس ولدی در شبکه معارف بوده است. این کتاب موضوعات مختلف را بررسی کرده ، و جواب های کاملی به سوالات موجود در این زمینه داده است.
  8. «ازدواج در اسلام». آخرین پیامبر  و اولین دانشگاه. از شهید دکتر پاکنژاد.

در پایان، کامل کننده ی اینها، تجربیات موفق و ناموفق دوستان دیگر است، تا از نکات مثبت و منفی آنها ما بهره ببریم، توصیه می شود به کسانی که تازه ازدواج کرده اند مراجعه و از آنها طلب نکته و موعظه ای بکنید. 

نکته آخر اینکه، ما در امر ازدواج و زندگی ، باید خود پای بند سبک زندگی اسلامی بدانیم و لاغیر. رسم و رسوم خانوادگی یا هر چیز دیگری هیچ سودی برای ما ندارد. باید سعی کنیم نگاه های غربی که چندین سال فرهنگ ما را مرود تهاجم قرار داده( خصوصا به وسیله این فیلم ها) از خود دور کنیم و به اصل اسلام بپردازیم در انتخاب...در مهریه.... و ... .

 

 



مطالب مرتبط:

  1. مشاوره سبک زندگی اسلامی، سبک همسرداری
  2. نمودارهای ازدواج

نظرات (۳)

  1. اگر میشود لطف کنید انتشارات این کتب رو هم بگین.
    امروز تو نمایشگاه کتاب تهران نتونستم کتاب ها رو از روی اسمشون پیدا کنم.ولی اگر اسم انتشاراتشون رو داشتم براحتی قابل دسترسی بودند.
    • پاسخ:

      سلام علیکم
      اسم کتاب و اسم نوسنده را در اینترنت جستجو بفرمایید
  2. سلام علیکم
    ممنون از این همه تلاش شما در این عرصه
    اگه میشه لطفا دروس اخلاق رهبری رو هم تبدیل به فایل پی دی اف کنید
    ممنون میشیم
  3. عثمان صوفی

    سلام
    آیا این کتاب ها در pdf یا onenote هم است؟ اگر هست لطفا بگذارید و اگر نه پس کتاب فروش را معرفی کنید.
    یا علی