طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

۳

قانون پوشش (حجاب اجباری)

 فرهنگ اخلاق، تهذیب نفس و خانواده خانواده و ازدواج

//bayanbox.ir/view/3675981578678687529/%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D9%BE%D9%88%D8%B4%D8%B4-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D8%AC%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DB%8C-min.jpg

قانون پوشش

بیایید به جای "حجاب اجباری" بگوییم "قانون حجاب". لفظ حجاب اجباری یک حس منفی به ما منتقل میکند: اجبار چیز خوبی نیست!

اما قانون چه ارتباطی با اجبار دارد؟ تساوی. قانون چیزی جز وجوب و اجبار نیست. مثلا قانون بستن کمربند ایمنی، قانون پرداخت مالیات و قانون منع تکثیر، هیچ کدام مستحب و پیشنهادی نیستند، و اگر اجباری و الزام آور نباشند قانون نیستند. اما چرا نسبت به قانون حس خوبی داریم؟ چون میدانیم قانون برای عده ای اجبار است، اما برای دیگران و عموم جامعه مفید است.

بیایید به جای "قانون حجاب" هم بگوییم "قانون پوشش". حجاب یک اصطلاح شرعی است. فورا از ما میپرسند حجاب هم مثل نماز باید اختیاری باشد، هرکس را در قبر خودش میگذارند! یا میپرسند کجای دین برای این عمل حرام (بی حجابی) مجازاتی مشخص کرده اند؟

اشتباه نکنید. پوشش یکی از شئون زندگی اجتماعی بشر است. قانون پوشش در همه کشورها وجود دارد. بحث حدود شرعی حجاب و حلال و حرام شخصی نیست.

حدود قانون پوشش

در کشورهای غربی حدود قانون پوشش بسیار حداقلی است. بله سال هاست لیبرالیسم در غرب حکومت می کند. لیبرالیسم یعنی حداقلی کردن قانون. یعنی آزادی شخصی مهمتر است تا منفعت اجتماعی. اما همانجا هم برای محیط های رسمی مثل دانشگاه و اداره سختگیری بیشتری می کنند. به هر حال برای همه بدیهی است که با توجه به فرهنگ جامعه و محیط، باید برای پوشش قانون وضع کرد. اما عده ای پول گرفته اند تا تبلیغ کنند که منطق قانون پوشش در خارج از ایران قابل درک نیست.

قانون پوشش علاوه بر ممنوع کردن بی عفتی، لباس هایی که سمبل یک چیز خاص هستند را هم هدف قرار می دهند. برای مثال حجاب اسلامی که سمبل تبلیغ اسلام است در بعضی کشورها ممنوع است، حتی در کشورهای لیبرال با ادعای آزادی شخصی. عجیب است که میگویند مردم ایران اسلامی باید سمبل بی دینی را تحمل کنند.

مضرات قانون پوشش

برای هر عمل خیری می توان مضراتی تراشید، مثل کسانی که گفتند ایجاد حکومت اسلامی مضر است، چون کاستی های حکومت بعضی را از دین خسته میکند! (لینک) اما باید دو کفه ترازو را دید. آیا اگر از این امر ضروری و خیر عظیم دست بکشیم، دیگر ضرری متوجه ما نخواهد بود؟

برخی فقط یک کفه ترازو را می بینند و می گویند در نتیجه ی قانون حجاب همه ی جوانان ما مومن و عفیف نشده اند! اما آیا در جوامعی که برهنگی آزاد بوده، وضعیت مطلوبی وجود دارد؟

از مضرات قانون حجاب می گویند انسان نسبت به آنچه از آن منع شود حریص می شود. بله اما راهش این نیست که هر منعی را از انسان برداریم! اصلا به فرض منع قانونی بی حجابی را برداشتیم، منع شرعی هم باعث حرص می شود، آن را هم برمیدارید؟

پس راه حل چیست؟ به قول شهید مطهری  «انسان به چیزى حرص می‌ورزد که هم نسبت به آن تحریک شود هم از آن منع شود. به اصطلاح تمنّاى چیزى را در وجود شخصى بیدار کنند و آنگاه او را ممنوع سازند. اما اگر امرى اصلاً عرضه نشود یا کمتر عرضه شود، حرص و ولع هم نسبت به آن کمتر خواهد بود»

راه حل این است که انگیزه بی حجابی را کمرنگ کنیم، وگرنه روشن است اگر بی حجابی آزاد شود و در شهر رواج یابد، منع شرعی نگاه به نامحرم حرص مضاعف تولید می کند.

از دیگر مضرات قانون حجاب می گویند باید عده ای بد حجاب باشند، تا کسی که آزادانه بین آن ها حجاب را انتخاب می کند، ارزش بالایی داشته باشد. یعنی خوشحال باشیم در جامعه ای که با آزاد گذاشتن منکرات رو به نابودی می رود، ستاره هایی می درخشند! نه این هدف نهایی اسلام نیست، بلکه می خواهد جامعه متحد الهی، و دارای سنت های صحیح تشکیل دهد.

چرا حجاب مردم ایران آب می رود؟

برخی برای اثبات ناکارمدی قانون پوشش میگویند ببینید حجاب مردم طی سال های گذشته مدام آب رفته است! جواب این است که این پدیده معلول علت های زیادی است.

پوشش کشورهای غربی و کشورهای اسلامی اصطلاحا آزاد هم آب رفته است، و دلیلش هم حجاب اجباری نبوده است.

یکی از دلایل اصلی، مدرن شدن سبک زندگی مردم است. مدرنیته یعنی فردگرایی و سنت شکنی. در گذشته پوشش مردم طبق سنت خانواده و شهرشان تنظیم می شد. اما جوانان امروز حتی از خانواده خط نمیگیرند، چه اینکه مجبور باشند خود را با ارزش های جامعه تطبیق دهند.

تهاجم فرهنگی با ابزارهای ارتباطی مدرن حجاب را کمرنگ کرده اند، نه اجباری شدن آن.

گشت ارشاد واجب است

برخی میگویند نباید گشت ارشاد داشته باشیم، کار را به مردم بسپاریم، همانطور که در طول تاریخ اینطور بوده. مقایسه امروز با شرایط گذشته اشتباه است. در جامعه های سنتی، اولا مردم یک دست بودند و کسی انگیزه مخالفت با سنت های جامعه را نداشت. ثانیا اگر کسی پیدا میشد که هنجار شکنی میکرد، مردم و بزرگان محل بدون نیاز به قانون مصوب می توانستند با او برخورد کنند. چون بسیاری از شئون امروزی حکومت، در جامعه سنتی در اختیار مردم هر محل و بزرگان آن بود.

اما تصور کنید امروز در ایران گشت ارشاد و قانون پوشش نداشته باشیم. آیا مردم اجازه دارند به صورت خود مختار با هنجار شکنان برخورد کنند؟ یا اینکه در شدیدترین هنجارشکنی ها هم مردم باید به تذکر لسانی بسنده کنند.

برخی میگویند گشت ارشاد توهین به مردم است. مثل بچه های دبستانی که مدام آن ها را کنترل میکنند، گشت ارشاد هم برای مردم تعیین تکلیف می کند! این دید اشتباه است، چون مخاطب گشت ارشاد عموم مردم نیستند. قانون پوشش هم مثل سایر قوانین مانع اقلیت خاطی است. گشت ارشاد به نمایندگی از عموم مردم با اندک هنجار شکنان برخورد می کند.

سوال از مخالفان حجاب اجباری

از کسانی که میگویند با حجاب اجباری مخالفیم، این سوال را می پرسم:

با توجه به اینکه در کشورهای لیبرال هم برای پوشش در محیط های مختلف قانون وجود دارد، به نظر شما قانون پوشش در ایران باید در چه حدی باشد؟ آیا باید از دانشگاه های غربی هم آزادانه تر باشد؟ یا این که منظور شما از مخالفت با حجاب اجباری، تغییر حد و اندازه قانون فعلی حجاب است؟ اگر اینطور است، حد و اندازه مد نظر شما چیست؟ چه ادله ای برای آن دارید؟ ایراداتی که شما برای قانون حجاب تراشیده اید، برای قانون آزادانه تر هم مطرح است.


مطالب مرتبط

بسیار بسیار مهم


پیام رسانهای طلبگی تا اجتهاد

 

نظرات (۳)

  1. اقایی که فرمودید عمق معرفتی زیاد شده شما عمق سنجت با مال ما فرق میکنه ظاهرا .ماهم سالها بین همین مذهبی ها بزرگ شدیم والا اینطور که میگید نیست اتفاقا بیشترین ریزش اعتقادی رو داشتیم این چند ساله . وقتی روحانیت ما پیانو و گیتار میزنن و ترانه خوانی میکنن و از ازادی حجاب دم میزنن و هر روز یک اقای روشنفکری از ی گوشه ای سر درمیاره و کلی مرید جم میکنه شما با کدوم ملاک میفرمایید عمق معرفت مردم زیاد شده؟ خود فریب دادن تا کی ؟میگن در زمینه حجاب کار شده باشه اقا کو ؟ چرا کسی نمیبینه ؟ ی سر تشریف ببرید تهران اون بالاها هم نرید کخچه اسلامتون به خطر بیفته همون پایین پایینا س سر بزنید تا بفهمید وضعیت واقعی حجاب چطوره
    • پاسخ:

      عمق معرفتی زیاد شده، یعنی زنی که ۵۰ سال پیش طبق سنت های جامعه حجاب داشت، نه به فکرش خطور می کرد که میشه بی حجاب بود، نه خانواده و جامعه بهش اجازه می دادن. و اگه شرایطی پیش میومد و فضای جدیدی مثل فرنگ یا دانشگاه رو میدید، بلد نبود هیچ دفاعی از حجاب بکنه، و همرنگ جماعت می شد.
      اون خیلی فرق می کنه با دختری که امروز تحت شدیدترین تهاجمات فرهنگی دوام آورده، و حتی در دانشگاه و محیط هایی که مسخره اش میکنن، به حجابش افتخار میکنه.
      البته واضحه که ما ادعا نکردیم همه مردم به عمق بالا رسیدن، اما قطعا در این زمینه از گذشته بهتر شدیم.
  2. محسن بهرامی

    سلام
    شاید میانگین حجاب ظاهری مردم نسبت به اوایل انقلاب و نه قبل انقلاب کمتر شده باشد ولی یقینا میانگین عمق معرفتی حجاب در جامعه افزایش یافته است. هر عمل عبادی و دینی دارای یک پیوست عمق معرفتی است دقیقا مثل یک قطعه یخ شناور که بخشی از آن بیرون و بخشی زیر آب است این عمق معرفتی با این عمل دینی پیوند دارد. عمق معرفتی حجاب محجبین دیده نمی شود و نمایش بیرونی ندارد ولی اگر کسی این عمق را مورد توجه و اندازه گیری قرار دهد یقینا تصدیق می کند که میانگین آن در جامعه انقلابی ما روز به روز در حال افزایش است ..عینا در مورد نماز و روزه هم این قضیه وجود داره یعنی شاید تعداد ظاهری نمازخوانها و روزه گیر ها کم شده باشد اما میانگین عمق معرفتی روزه گرفتن و نمازخواندن یقینا افزوده شده است..
  3. ۴۰ سال از انقلاب گذشته حوزه علمیه کمترین کار مثبتی در زمینه حجاب (و البته سایر مسایل مهم جامعه) نداشته تنها هنر ما اشک گرفتن از مردم در ایام محرم و یا نوشتن کتاب در باب فضایل امیرالمومنینه. متاسفانه حتی از عمق فاجعه هم بعضا خبر ندارند . حالا هم میبینیم غایت سعی شما عزیزان و ته ته زور علمیتون اینه که روی گشت ارشاد تکیه کنید بله درست اصلا گشت ارشاد واجب . خب دیگه چی ؟ دیگه چه طرحی دارید ؟ اصلا نمیتونیم طرحی تولید کنیم چون شما تا درس خارج جز چند سطر مختصر در لابه لای کتب فقهی چیزی در مورد حجاب نمی اموزید .نه درمورد روانشناسی اون علمی دارید نه در مورد جامعه شناسی اون .نه کار میدانی نه عمل مثبتی . حالا هی بشینید صمدیه و مغنی و سیوطی و لمعه نموداری کنید .
    • پاسخ:

      دوست عزیز، کارنامه ۴۰ ساله حوزه بی ایراد نبوده، اما در زمینه حجاب و سایر مسائل حرکت های مثبتی هم انجام شده، که قصد پرداخت به اونها رو نداشتیم.
      در این نوشتار فقط سعی کردم به این سوال پاسخ بدم (که حجاب باید اجباری باشد یا نه) و پاسخ به این سوال هم بسیار مهم است. به اندازه ای که یکی از نقشه های مهم دشمن، مجاب کردن مسئولین و مردم برای حذف قانون حجاب است. و گروهی از خواص دانسته یا نادانسته همان خط دشمن را دنبال کرده اند.