طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

۱

نمودار خلاصه مباحث منطق 2 (مرحوم مظفر) + دانلود رایگان نمودار

 علمی محصولات پایه 2 دروس حوزوی منطق 2 نمودارها

//bayanbox.ir/view/6858456292282961771/%D9%86%D9%85%D9%88%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D8%B5%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82-2-min.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم

همان طور که مستحضر هستید علوم دو گونه اند: آلی و اصالی

علوم آلی، علم های ابزاری هستند که در علوم اصالی، از منظری خاص، برای رسیدن به هدف کمک می کنند؛ مثل علوم ادبی (نحو، صرف، لغت و بلاغت...) و علم منطق. لذا مشخص است که علوم اصالی هم، علم هایی هستند که هدف و جایگاه مستقلّی دارند؛ مثل علم فقه و علم تفسیر. 
 
از باب تشبیه، یک تعمیرکار در صورتی می تواند چیزی را تعمیر بکند که آچار و ابزار مخصوص آن را در دسترس داشته باشد؛ طلبه و طالب علوم عقلی و نقلی، از این قاعده مستثنی نیست؛ روشن است مادامی که طلبه، در علوم آلی مبتلای به ضعف باشد، در علوم اصالی که هدف او هستند، موفق نخواهد بود. 
 
یکی از علوم آلی بسیار مهم، که مسئولیت خطیر حفظ اندیشه و استدلال از خطا را به عهده دارد، علم منطق است؛ لازم است طلبه، منطقی قدرتمندی و مسلّط بر مبانی منطقی باشد. از منابع معتبر و مفید و دائر در حوزه درسی علم منطق، کتاب المنطق، تألیف مرحوم علامه مظفّر است.
 
از راه های مفید برای تسلّط بر مباحث، خلاصه نویسی و نیز تهیّه نمودار جامع مباحث و مرور و به کار گیری مستمرّ آن است؛ لذا در این قسمت، خلاصه نموداری و نقشه مباحث کتاب المنطق مرحوم علامه مظفر، البته بخش منطق 2 را که توسط این حقیر سید داود موسوی -از طلاب مدرسه معصومیه سلام الله علیها- تهیه شده، خدمت طالبان علم و اندیشه ارائه می کنیم؛ ان شاالله در مسیر فهم و تفهیم معارف مفید واقع گردد.
 
دانلود رایگان نمودار
خلاصه مباحث منطق 2 مرحوم مظفر
 

مطالب مرتبط


پیام رسان های ما

نظرات (۱)

  1. سلام آقای سید داود موسوی یه سوال داشتم ؛ میشه بگین این نمودار رو با چه نرم افزاری تهیه کردین؟ و اینکه آیا امکان گذاشتن فایل اصلی هست تا بهتر میتونیم استفاده کنیم ؟ چون عنوان ها رو با نرم افزار میشه باز و بسته کرد و اینجوری آدم خیلی راحت تر میتونه مطلب مورد نظرشو پیدا کنه. لازم باشه هزینه اش رو هم پرداخت میکنیم.

    جزء ثالث رو هم میشه بذارید؟