طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

۴

دانلود فایل ویرایش، عنوان و نکته گذاری شده تفاسیر مجمع البیان و المیزان تهیه شده در حاشیه درس تفسیر استاد علائی نژاد

 پژوهش

//bayanbox.ir/view/5970886276994806180/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%DB%8C-%D9%86%DA%98%D8%A7%D8%AF.png

بسم الله الرحمن الرحیم

رمضان ماه قرآن و بهار قرآن است و چه زیباست که در این ماه برای مهجوریت زدائی از قرآن همه کمر همت بالا بزنیم و کاری کنیم، مداحان به تناسب پیشه ی خود روضه ها و مناجات های قرآنی بخوانند، حوزویون دروس تفسیر و تدبر در قرآن بر پا کنند، عامه ی مردم هم خود را به تلاوت و فهم قرآن عادت دهند.
الحمدلله امسال ماه رمضان استاد شهاب الدین علائی نژاد از اساتید بزرگوار و فاضل مدرسه ی علمیه ی معصومیه درس تفسیر و تبیین قرآن کریم را در سایه فهم متون تفاسیر مجمع البیان و المیزان آغاز فرمودند.

این جلسات با تفسیر سوره ی مبارکه ی قدر آغاز شده است و قرار است ان شاء الله در آینده با تفسیر سوره هایی از جزء سی ام  قرآن کریم ادامه یابد.

سطح جلسات در حد طلاب برنامه ریزی شده است هرچند مطالب برای عموم عزیزانی که توانایی خوانش متون عربی را داشته باشند مفید است.

چندی پیش حضرت آقا فرموده بودند:
معتقدم از تفسیر، رها و جدا نشوید؛ یعنی تفسیر حالا ممکن است جزو برنامه‌ی درسی‌تان نباشد (خطاب به موسسه عالی فقه و اصول تحت اشراف حضرت آقا)، شاید به اینکه برنامه‌ی درسی باشد احتیاج هم نداشته باشید، امّا حتماً [لازم است]؛ مثلاً فرض کنید یک دوره تفسیر مجمع‌البیان؛ بسیار تفسیر خوبی است؛ مجمع‌البیان بسیار تفسیر عالمانه‌ای است، یعنی مرحوم طبرسی در یک جاهایی و در ذیل یک آیاتی، مُلّاییِ خودش را و تبحّر خودش را در استدلال و استنباط نشان داده؛ گاهی اوقات این جوری است؛ یک جایی هم که البتّه احتیاج نبوده، نه؛ اُنس با قرآن جداگانه و اُنس با تفسیر جداگانه، به نظر ما لازم است؛ (بیانات در دیدار اعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی 1397/12/13)
و اخیرا هم در محفل انس با قرآن امسال ایشان فرمودند:
تفسیر هم بسیار بسیار مهم است. کسانی که میتوانند، کسانی که بلدند، عمدتاً آقایان روحانیّون محترم، فضلای محترم، کسانی که با قرآن اُنس دارند، مطالعه کنند، فکر کنند، مباحث تفسیری را بیان کنند، سطح معارف جامعه را بالا بیاورند. (بیانات در محفل انس با قرآن کریم ۱۳۹۸/۰۲/۱۶)

تفسیر المیزان متاسفانه هنوز در حوزه ی علمیه ی قم هم مهجور است. این زحمت صد مرده ی علامه ی طباطبایی که در نهایت اختصار کلمه کلمه ی آن پاسخ به شبهات قرآنی و نقد نظرات تفسیری بزرگ و کوچک مفسران است هنوز یک ویرایش و تنظیم و تحقیق و نمایه زنی مناسب نشده است. هنوز در نسخه ی موجود و چاپ شده ی این کتاب اغلاط ویرایشی و نگارشی دیده می شود و یک نسخه ی محقق و عنوان گذاری شده و تنظیم شده ی قابل قبول از آن که در پایان مجلداتش نمایه خورده باشد دیده نمی شود. البته موسسه ی نور ظاهرا دائرة المعارف موضوعی المیزان (اینجا) را کار نموده است که جای تشکر دارد اما نسخه ی موجود در نرم افزار جامع التفاسیر و نسخ چاپی موجود در بازار در حد اطلاع نگارنده کماکان نسخه های نامناسبی هستند.
در هر حال از حواشی بگذریم شکر خدا در حاشیه ی این درس تفسیر روی متن مجمع البیان و المیزان نیز تا حدودی کار تنظیم متن، عنوان گذاری و تصحیح اغلاط نگارشی و ویرایشی صورت گرفته است که در ادامه تقدیم می گردد.

در کنار این تصحیح و تنظیم نکات توضیحی برای خوانش روان و حوزوی متن نیز از توضیحات حضرت استاد و مراجع دیگر افزوده شده است که هم به حال طلاب تازه سرباز مفید است و هم کار را برای اهل فن در مراجعات راحت نموده است.
 امید است این نسخه های پیش نویس بستری برای کار بیشتر روی این دو تفسیر وزین  گردد و به همت اساتید فاضل روز به روز غنی تر و پربارتر شده و ضمن افزودن نکات بیشتر اگر اشکالی نیز در توضیحات و نکات عرضه شده دیده شد اطلاع رسانی شود تا تصحیحات لازم صورت پذیرد.
و من الله التوفیق وعلیه التکلان
با ذکر صلوات برای سلامتی و پایداری امام خامنه ای حفظه الله و ملت انقلابی ایران در رسیدن پرچم مقدس این نظام به حضرت حجت ارواحنا لتراب مقدمه الفدا دانلود فرمایید....

 

موضوع فایل متنی ورد

PDF

متن تفسیر مجمع البیان
سوره ی مبارکه ی قدر دریافت دریافت
سوره مبارکه اخلاص (به زودی) دریافت دریافت
     
     
     
متن تفسیر المیزان
سوره ی مبارکه ی قدر دریافت دریافت
سوره مبارکه اخلاص (به زودی) دریافت دریافت
     
     
     
     
     
     
 
     
     
     
     
     
     
     

 

دانلود تفسیر شریف مجمع البیان

دانلود تفسیر شریف المیزان


کانال های پیام رسان ما

 

 

نظرات (۴)

  1. سلام
    پس چرا این صفحه تقریبا خالیه؟ چیزی برای دانلود نداره که.
    • پاسخ:

      علیکم السلام
      دق شریف رو افزون بفرمایید
  2. سلام خسته نباشید یه سوال داشتم از منبع لینک دانلود تفسیر،استفاده از این پی دی اف مشکل شرعی(بابت حق نشر)نداشته باشه؟؟؟
    • پاسخ:

      سلام برادر
      الان ناشرین حواسشون به نشر اینترنتی هست و راضی نباشن سریع شکایت میکنن فایل حذف میشه
  3. خدا به جلسات اساتیدی که به قران بها می دهند برکت دهد خدا را شکر امیدداریم این دروس با قوت وشدت مضاعفی کسترش یابد
  4. به اسمه تعالی خدا را شکر در این سایت شما جایی هم برای کتاب خدا باز شد امیدواریم ادامه یابد . ولی الحق و النصاف قران در حوزه مهجور است