طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

دریافت مقالات پژوهشی یکی از پژوهشگران موفق مدرسه ی علمیه ی معصومیه

 علمی پژوهش

//bayanbox.ir/view/880859407242677728/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%DB%8C.png

بسم الله الرحمن الرحیم

در تاریخ حوزه معمولا دستاوردهای علمی و تولیدات پژوهشی اساتید در قالب نکات درسی ارائه می شد و یا در قالب رساله هایی که عموما بعد از رحلت این بزرگان منتشر می شد به دست جامعه علمی می رسید.
مورد اول یعنی نکات طرح شده حین درس بعد از مدت ها بعضا در تقریرات طلاب حفظ و منتشر می شد و تقریرات بسیاری از اساتید و شاگردان هم گمنام می ماند و هیچگاه منتشر نمی شد و یا سالها بعد در تدریس خود شاگردان به نقل از اساتیدشان مجدد طرح می شد.
مورد دوم یعنی رساله ها نیز بعضا به دلیل کوتاهی ورثه یا گمنامی استاد انتشار مناسبی نمی یافت.
در هر حال سرعت نشر دستاوردهای پژوهشی در بین جامعه ی علمی بسیار کند بود و گاه پیش می آمد که دو استاد که در یک مسجد در کنار هم سالها درسی را تدریس می نمودند از دستاوردهای پژوهشی هم خبر نداشتند و لذا تضارب آراء که به فرموده امیر مومنان محل تولد حقایق است بسیار کم بود. موضوعی که امروزه حضرت آقا تحت عنوان کرسی های آزاد اندیشی مجدانه پیگیر تحقق آن در حوزه های علمیه و دانشگاه ها هستند.
حوزه علمیه باید ضمن حفظ روشهای ستی و اصیل خود مانند مباحثه و تقریر و امثال آنها که برکات خاص خود را دارد برای افزایش سرعت نشر دستاوردهای پژوهشی در بین جامعه ی علمی حوزوی و دانشگاهی فکری نماید که یکی از نقدترین روشها مقاله نویسی و انتشار اینترنتی تقریر و متن دروس است. برای هر دو مورد الحمدلله مجلات خوب و سایتهای خوبی چون مدرسه فقاهت تاسیس شده است اما هنوز این فرهنگ فراگیر نشده است و در بین اساتید حوزوی جا نیفتاده است که همه ی دستاوردهای علمی و پژوهشی خود را به سرعت در میان جامعه ی علمی مطرح نمایند تا مورد نقض و ابرام قرار گیرد.
متاسفانه از قدیم در حوزه مَثَل بوده است که من صنّف فقد استهدف یعنی هر کس تالیفی را منتشر کرد هدف حاشیه و نقد قرار گرفته و شخصیت علمی او مورد تهاجم قرار خواهد گرفت وقت آن است که فرهنگ نقد هراسی و محافظه کاری افراطی علمی کنار گذاشته شود و بنابر روایت شریفه ی زکات العلم نشره که یک معنای آن تزکیه و پیرایش دستاوردهای علمی با نشر آنهاست فرهنگ انتشار این تولیدات افزایش یابد.
برادر علی هاشمی از جمله طلاب موفق مدرسه در زمینه کارهای پژوهشی اخیرا لطف فرمودند و مقالات خود را که در جشنواره های حوزوی حائز کسب رتبه های برتر شده اند در اختیار گروه طلبگی تا اجتهاد قرار دادند تا منتشر شود. ضمن آرزوی سلامتی و موفقیت برای این عزیز پژوهشگر امید است این مقالات مورد استفاده شما عزیزان قرار گیرد و شما هم بتوانید از موفقین پژوهشی حوزه باشید.

مقاله اول: سیری ادبی تفسیری در آیه 69سوره مبارکه مائده  (دریافت)
 

مقاله دوم:بررسی مبانی نحویون پیرامون حروف جر و نیابت حروف از یکدیگر و تضمین(دریافت)

 

مقاله سوم: مولفه پژوهی روش فقه اللغه در لغت، اصول، فقه و تفسیر  در بستر معنای واژه ی یطیقونه (دریافت)

 

تعداد بازدید: ۱۸۹۳