طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

۱

نقش دعا و توسل در بهبود بیماری ها و رفع بلایا + توصیه های بزرگان دین

این روز ها کشور ما و خیلی از کشورهای دنیا با آمدن ویروس کرونا دچار چالشی جدید شدند و  هر یک از ما به فکر راه حلی برای مبارزه با این ویروس هستیم.

خوب بود مسئولین و مجریان امر در کنار تبلیغ فراوان نکات و مسائل بهداشتی-که بسیار لازم هم هست-، نیم نگاهی هم به راه کارهای دینی و مذهبی برای برون رفت از این بحران داشته باشند و مردم را به آن تشویق کنند.

اگر ما بر این باوریم که مسلمانیم و دین اسلام بهترین و کامل ترین ادیان عالم است، پس چرا از این سرمایه بزرگ بی بهره ایم و صرفا دنبال توصیه های سازمان بهداشت جهانی هستیم؟!

اگر ما معتقدیم که مرض و شفاء، همگی به دست ربّ العالمین است («و اذا مرضتُ فهو یشفین» سوره مبارکه شعراء ایه 80) پس چرا این همه نگرانی و اضطراب؟!

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی و نقش دعا در برطرف شدن بلایا و امراض بپردازیم.

در اهمیت دعا همین بس که امام علیه السلام فرمودند(کافی ط اسلامیه ج2 468): الدعاء سلاح المؤمن؛ و در کتاب شریف کافی که از کتب معتبر روایی ما می باشد بابی با عنوان «انّ الدعا سلاح المؤمن» داریم. به قول یکی از سخنرانان، واقعا اگر فردی به این نتیجه برسد که دعا سلاح مومن است، هیچ گاه اسلحه خود را بر زمین نمیگذارد.

یا در احادیث دیگر(کافی ط اسلامیه ج2 ص469) داریم که دعا قضاء حتمی را تغییر میدهد.

نقش دعا در دفع بلا و گرفتاری تا آن جا است که در حکمت 146 از حکمت های نهج البلاغه این طور می خوانیم: «و ادفعوا امواج البلاء بالدعاء».

در کتاب های معتبر ما از جمله صحیفه سجادیه دعایی با همین عنوان داریم: «وَ کَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ إِذَا مَرِضَ أَوْ نَزَلَ بِهِ کَرْبٌ أَوْ بَلِیَّةٌ».

در این دعا حضرت ابتدا به ما یاد میدهند که برای بیمار شدن مان هم باید ممنون خدا باشیم و او را شکر کنیم. و در ضمن آن به ما نعمت بزرگ سلامتی را یاد آوری می کنند. - در برخی احادیث(روضة الواعظین و بصیرة المتعظین (ط - القدیمة)، ج‏2، ص: 472) داریم که امینت و عافیت(سلامتی) دو نعمت مجهول هستند. سپس بیان میدارند که چرا باید در ایام بیماری نیز شکر گذار خداوند بود؛ زیرا بیماری موجب آمرزش گناهان و خطایا، تلنگر و هشداری برای توبه کردن و ...  میشود. در فقرات پایانی دعا نیز حضرت بعد از صلوات بر محمد و ال محمد علیهم السلام که توصیه شده برای استجابت دعاها اول و آخر دعاها صلوات بفرستید- برای آسان شدن مشکلات و بیماری ها از خداوند استمداد می جویند و طلب عافیت می کنند.

یا در کتاب شریف مفاتیح الجنان در بخش باقیات الصالحات، باب چهارم، فصل هشتم، عنوانی به اسم «دعاهای وارده به جهت رفع علت ها و مرض ها» دارد.

سخن درباره اهمیت و جایگاه دعا در دین مبین اسلام بسیار است و به فقط به بخشی از این دریای بیکران اشاره کردم.

قبل از اینکه اشاره ای به ادعیه مأثور از معصومین علیهم السلام بکنیم، باید بدانیم که خواندن دعا آداب و شرایطی دارد تا مستجاب بشود. از جمله این آداب که بسیار مهم نیز هست، دعا کردن در حق برادر و خواهر دینی است، در روایات داریم که وقتی برای کسی دعا میکنید خدا بهتر از آن را در حق خودتان مستجاب میکند.

امام باقر(علیه السلام) در رابطه با این موضوع فرموده اند: «اَسرعُ الدعاءِ نُجحا للاجابة، دعاءُ الاخ لاخیه بظهرِ الغیب یَبدا بالدعاء لاخیه فیقول له ملکٌ موکلٌ به آمین ولک مِثلاه» (الکافی ط اسلامیه ج2 ص507)؛ سریع ترین دعا برای اجابت دعا برای برادر دینی است که هم دعا در غیاب او باشد و هم اول برای او دعا کند. در این صورت فرشته ای که بر او گمارده شده، به این دعا آمین گوید و به دعا کننده گوید برای تو باد دو برابرش»

از دیگر آداب  ظاهری دعا به اختصار: وضو گرفتن و رو به قبله نشستن، حمد و ستایش خدا قبل از دعا، نماز خواندن قبل از دعا، انتخاب زمان ومکان مناسب برای دعا، اصرار و التماس در دعا، خلوت گزینی در دعا و..

البته دعا یک سری آداب باطنی هم دارد. آداب باطنی دعا «وادعوا ربکم خوفا وطمعا». یعنی با حالت طمع وخوف پروردگارتان را بخوانید. این حالت زمانی تحقق می یابد که انسان نه مأیوس از رحمت پروردگار باشد (طمع) ونه مغرور(خوف).حال که به اهمیت دعا کردن پی بردیم، میخواهیم به برخی از ادعیه مأثور که در رفع گرفتاریها به ما سفارش شده است، اشاره کنیم.

  1. خواندن دعای نور که در اوائل مفاتیح الجنان هم آمده است.

سید بن طاوس در مهج الدعوات روایتى از سلمان نقل فرموده: که در آخرش مذکور است چیزى که حاصلش این است حضرت فاطمه علیها السلام آموخت به من کلامى که از حضرت رسول صلى الله علیه و آله آموخته بود و در وقت صبح و شام آن را میخواند و فرمود اگر میخواهى در دنیا هرگز تو را تب نگیرد مداومت کن بر آن و آن این است‏

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ* بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ النُّورِ بِسْمِ اللَّهِ نُورِ النُّورِ بِسْمِ اللَّهِ نُورٌ عَلَى نُورٍ بِسْمِ اللَّهِ الَّذِی هُوَ مُدَبِّرُ الْأُمُورِ بِسْمِ اللَّهِ الَّذِی خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ الْحَمْدُ لِلَّهِ* الَّذِی خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ وَ أَنْزَلَ النُّورَ عَلَى الطُّورِ فِی‏ کِتابٍ مَسْطُورٍ فِی رَقٍ‏ مَنْشُورٍ بِقَدَرٍ مَقْدُورٍ عَلَى نَبِیٍّ مَحْبُورٍ الْحَمْدُ لِلَّهِ* الَّذِی هُوَ بِالْعِزِّ مَذْکُورٌ وَ بِالْفَخْرِ مَشْهُورٌ وَ عَلَى السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ مَشْکُورٌ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ‏

سلمان گفت چون از حضرت فاطمه علیها السلام آموختم آن را به خدا قسم به بیشتر از هزار نفر از اهل مکه و مدینه که مبتلا به تب بودند آموختم پس همه شفا یافتند باذن خداى تعالى‏

  1. خواندن «بسم الله الرحمن الرحیم، لا حول و لا قوة بالله العلی العظیم» 7 بار بعد از نماز صبح و مغرب که در تعقیبات نماز صبح در مفاتیح الجنان هم آمده است. در انجا شیخ عباس رحمة الله علیه میفرماید: 70 نوع از انواع بلا را دفع میکند که آسانترین انها دیوانگی و پیسی باشد.
  2. خواندن دعای مشلول که به فرموده امیر المومنین علیه السلام: دعایی است که رسول الله صلی الله علیه و اله به من آموخت  و در ان دعا اسم اعظم الهی وجود دارد و شخصی که این دعا را بخواند خدای عز و جل دعایش را مستجاب میکند و اندوه و غم را از او می زداید. این دعا نیز در کتاب ارزشمند مفاتیح الجنان آمده است.
  3. دعای سوم  از باب چهارم در ادعیه منتخب از کتاب کافی، فصل دهم: ذکر دعاهای مختصر برای حوائج دنیا و آخرت در کتاب مفاتیح الجنان آمده است. این دعا به دعای یا من اظهر الجمیل و ستر القبیح مشهور است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

یا مَنْ اَظْهَرَ الْجَمیلَ وَ سَتَرَ الْقَبیحَ وَ لَمْ یَهْتِکِ السِّتْرَ عَنّى

اى که زیبایى را آشکار کنى، و زشتى را بپوشانى، و از من پرده حرمت را ندرى

 

یا کَریمَ الْعَفْوِ یا حَسَنَ التَّجاوُزِ یا واسِعَ الْمَغْفِرَةِ وَ یا باسِطَ الْیَدَیْنِ بِالرَّحْمَةِ

اى بزرگوار گذشت، اى نیکو درگذرنده، اى فراخ آمرزش، اى به‏ مهر گشاده دو دست، با رحمت،

 

یا صاحِبَ کُلِّ نَجْوى وَ یا مُنْتَهى کُلِّ شَکْوى یا کَریمَ الصَّفْحِ یا عَظیمَ الْمَنِّ یا مُبْتَدِءَ کُلِّ نِعْمَةٍ قَبْلَ اسْتِحْقاقِها

اى صاحب هر راز، اى نهایت هر گلایه، اى بزرگوار چشم ‏پوش، اى بزرگ احسان، اى آغاز کننده هر نعمت پیش از لیاقت آن،

 

یا رَبّاهُ یا سَیِّداهُ یا مَوْلَیاهُ یا غایَتاهُ یا غِیاثاهُ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَسْئَلُکَ اَنْ لاتَجْعَلنى فِى النّارِ

اى پروردگار، اى آقا، اى مولا، اى‏ نهایت، اى فریادرس، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و از تو مى‏ خواهم که مرا در آتش دوزخ قرار ندهى

آنگاه از حق تعالى‏ هرچه مى‏ خواهى بطلب

در کنار این دستورات، گاه علماء و بزرگان ما نیز بر اساس توصیه های حضرات معصومین علیهم السلام، سفارشاتی به ما کردند. مثل:

  1. توصیه اخیر رهبری حفظه الله برای مقابله با ویروس کرونا (پس از کاشت نهال در آستانه روز درخت کاری 13 اسفند 98)

توصیه‌ی بعدی که بسیار توصیه‌ی مهمّی است، توصیه‌ی به توسّلات و توجّهات به پروردگار و درخواست کمک الهی است؛ این یک امر لازمی است و قرآن کریم به ما دستور میدهد:

قُل ما یَعبَؤُا بِکُم رَبّی لَولا دُعاؤُکُم؛(سوره‌ی فرقان، بخشی از آیه‌ی ۷۷؛ « بگو اگر دعای شما نباشد، پروردگار هیچ اعتنائی به شما نمیکند ...»)

در یک جای دیگر: وَ اَنیبوا اِلی رَبِّکُم وَ اَسلِموا لَه؛( سوره‌ی زمر، بخشی از آیه‌ی ۵۴؛ «به سوی پروردگارتان بازگردید و تسلیم [فرمان] او باشید ...»)

در یک جای دیگر: وَ اذکُر رَبَّکَ فی نَفسِکَ تَضَرُّعًا وَخیفَة؛( سوره‌ی اعراف، بخشی از آیه‌ی ۲۰۵؛ «و در دل خویش، پروردگارت را با تضرّع و ترس یاد کن ...»)

و موارد متعدّدی در قرآن هست که ما را دستور میدهند در مقابل حوادث گوناگون -فرق نمیکند، چه حوادث طبیعی از این قبیل، چه حوادث گوناگون دیگری که پیش می‌آید برای کشور، برای ملّت، برای اشخاص خودمان- دست توسّل بلند کنیم به خدای متعال و از خداوند متعال بخواهیم.

حالا گاهی چیزهایی نقل میکنند که مثلاً فرض کنید فلان عمل را، فلان دعا را [بخوانیم]؛ بنده حالا توصیه‌ی خاصّی در این زمینه ندارم. دعا یعنی اینکه ما با خدای متعال حرف بزنیم، از خدای متعال بخواهیم. بنده خیلی هم امیدوار هستم بخصوص به دل پاک و صاف جوانها، و عناصر مؤمن و متّقی و پرهیزگار که اینها واقعاً میتوانند با دعای خودشان بلاهای بزرگ را دفع کنند.

این بلا به نظر ما بلای آنچنان بزرگی نیست، از این بلاها بزرگ‌تر هم وجود داشته و دارد، خودمان هم در کشور مواردی را مشاهده کرده‌ایم.

میتوانند با دعا، با توسّلات و با طلب شفاعت و وساطت از ائمّه‌ی اطهار (علیهم ‌السّلام) و طلب کمک از آن بزرگواران و توسّل به ائمّه‌ی اطهار (علیهم‌ السّلام) و به رسول و نبیّ مکرم اسلام خیلی از مشکلات را برطرف کنند؛ این هم توصیه‌ی بعدی من است.

حالا اگر به طور مشخّص هم آدم بخواهد توصیه کند، من توصیه میکنم دعای هفتم صحیفه‌ی سجّادیّه را که در مفاتیح هم هست این دعا: یَا مَن‌ تُحَلُّ بِهِ‌ عُقَدُ الْمَکَارِهِ وَ یَا مَنْ یُفثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِد؛ این دعا دعای خیلی خوبی است، خوش‌مضمونی است، با توجّه به معنا این دعا را بخوانند و با این الفاظ زیبا از خدای متعال بخواهند. این هم یک مطلب.

  1. سفارش رهبری حفظه الله برای دفع بلا به یکی از مسئولین

سلام علیکم

به اقایان و خانواده های ایشان توصیه میکنم:

  1. مداومت بر قرائت دعای مبارک نور
  2. برای رفع و دفع بلا یک فقره زیارت عاشورا همه اعم از زن و مرد نیابتا از حضرت نرجس خاتون سلام الله علیها.
  3. مدوامت بر قرائت دعای «عظم البلاء»
  4. دادن صدقه
  1. توصیه ایت الله قاضی و ایت الله بهجت رحمة الله علیهما به حدیث کساء برای رفع گرفتاری ها

حدیث شریف کساء نزد علما و مراجع عظام تقلید به منظور رفع حاجت و دفع بلا و گرفتاری بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

یکی از مراجع بزرگوار تقلید نقل می کنند: آیت الله قاضی رحمة الله علیه استاد عرفان و اخلاق علامه طباطبایی رحمة الله علیه، صاحب تفسیر المیزان،  به حدیث کساء بسیار اعتقاد داشت و اگر کسی به ایشان مراجعه می کرد و از مشکلات خود برای ایشان می گفت، در جواب به خواندن حدیث کساء، سفارش می کردند. همچنین آیت الله قاضی رحمة الله علیه به رعایت آداب خاصی برای جلسات  حدیث کساء اشاره می نمودند؛ برای مثال می فرمودند: در جلسات حدیث کساء، چوب عود آتش بزنید.(به نقل از خبرگزاری تسنیم)

حضرت آیت‌الله بهجت ‌قدس‌سره مانند دیگر عالمان بزرگ شیعه توجه ویژه‌ای به این حدیث داشت. شاید چشم‌گیرترین امری که در این‌باره از ایشان مشهود بود، قرائت دائمی حدیث کسا بود. ایشان شب‌ها این حدیث را قرائت می‌کرد و حتی در سالیانی دورتر، افراد خانواده را گرد هم می‌آورد و به همراه ایشان حدیث کسا می‌خواند. گاهی هم در لابه‌لای کلامش به فرازهای آن روایت اشاره می‌کرد و گاهی هم صراحتاً درباره حدیث کسا سخن می‌گفت. باور ایشان این بود که امام عصر‌عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف به مجالس حدیث کسا توجه ویژه‌ای دارند. (به نقل از وبگاه رسمی ایت الله بهجهت)

  1. توصیه ایت الله سید احمد خوانساری رحمة الله علیه در هنگام شیوع وبا در ایران

این دعای منقول از امیرالمومنین علی علیه السلام (بحار الانوار ج83 ص337) را در هنگام شیوع بیماری‌ها در منزل بگذارید و بعد از هر نماز صبح بخوانید!

در سالهای دورتر بیماری وبا به ایران و خوانسار آمده بود. بدین دلیل در شهرستان خوانسار و در اکثر خانه ها یک نفر یا بیشتر از دنیا رفتند؛ مگر خانه هایی که در هر روز این آیات مبارکات را بعد از نماز صبح میخواندند که به آنها هیچ صدمه ای وارد نشد!

بسمِ اللهِ الرّحمنِ الرَّحیمِ

  • قل لَّن یُصِیبَنَا إِلاَّ مَا کَتَبَ اللّهُ لَنَا هُوَ مَوْلاَنَا وَعَلَى اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ.
  • وإِن یَمْسَسْکَ اللّهُ بِضُرٍّ فَلاَ کَاشِفَ لَهُ إِلاَّ هُوَ وَإِن یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلاَ رَآدَّ لِفَضْلِهِ یُصَیبُ بِهِ مَن یَشَاء مِنْ عِبَادِهِ وَهُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ.
  • ومَا مِن دَآبَّةٍ فِی الأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللّهِ رِزْقُهَا وَیَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُّبِینٍ.
  • وکَأَیِّن مِن دَابَّةٍ لَا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ یَرْزُقُهَا وَإِیَّاکُمْ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ.
  • ما یَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِکَ لَهَا وَمَا یُمْسِکْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِن بَعْدِهِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ.
  • قلْ أَفَرَأَیْتُم مَّا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرَادَنِیَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ کَاشِفَاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرَادَنِی بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِکَاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ عَلَیْهِ یَتَوَکَّلُ الْمُتَوَکِّلُونَ.
  • حسْبِیَ اللّهُ لا إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ.

وَ أَمْتَنِعُ بِحَوْلِ اَللَّهِ وَ قُوَّتِهِ مِنْ حَوْلِهِمْ وَ قُوَّتِهِمْ وَ أَسْتَشْفِعُ بِرَبِّ اَلْفَلَقِ مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ وَ أَعُوذُ بِمَا شَاءَ اَللَّهُ لاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ اَلْعَلِیِّ اَلعظیم.

  1. خواندن 10 روز زیارت عاشورا و هدیه آن به مادر امام زمان علیهما السلام

مرجع تقلید زمان خود مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم نقل کرد: مدتی در شهر سامراء نزد مرحوم آیت الله العظمی میرزای شیرازی(متوفی 1312 قمری) درس می خواندیم، روزی در وسط درس استاد بزرگ ما آیت الله سید محمد فشارکی(متوفی 1315 قمری) وارد شد، در حالی که بسیار مضطرب و نگران بود، علت نگرانیش این بود که بیماری مسری وبا در عراق شیوع یافته بود و بسیاری از مردم را کشته بود، آقا سید محمد فشارکی فرمود: آیا شما مرا مجتهد می دانید؟ گفتیم آری، فرمود: آیا مرا عادل می دانید؟ گفتیم آری(منظور او این بود که پس از تایید، حکمی صادر کند) آنگاه گفت: من به تمام شیعیان سامره از زن و مرد حکم می کنم که هر یک از آنها یک بار زیارت عاشورا را به نیابت از مادر امام زمان علیه السلام بخوانند، و آن مادر بزرگوار را در نزد فرزند بزرگوارش شفیع قرار دهند که امام زمان علیه السلام پیش خدای بزرگ از ما شفاعت نماید تا خداوند شیعیان سامراء را از بیماری وبا حفظ گرداند. مرحوم آیت الله حائری گوید: وقتی که این حکم از مرحوم آیت الله سید محمد فشارکی صادر شد، چون خطر مرگ در میان بود، همه شیعیان اطاعت نمودند و در نتیجه، یک نفر شیعه در سامره تلف نگردید، و خداوند متعال شیعیان را از این بلای عمومی نجات بخشید. [بنا به نقلی برخی از سنی ها از آشنایان شیعه خود پرسیدند: سبب این که دیگر کسی از شما بر اثر مرض وبا نمی میرد چیست؟ جواب داده بودند: زیارت عاشورا می‌خوانیم ... آن‌ها نیز به خواندن آن مشغول شدند و بلا از ایشان هم برطرف شد.] (به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حوزه با کمی ویرایش)

  1. توصیه ایت الله وحید خراسانی حفظه الله به خواندن حمد و آیت الکرسی

به گزارش شفقنا، جمعی از مومنین از حضرت آیت الله العظمی وحیدخراسانی خواستند تا جهت دفع بیماری و نگرانی، توصیه‌ای بفرمایند.

ایشان بیان کردند: ضمن رعایت دستورات پزشکی و بهداشتی، هر روز دست خود را روی قلبتان بگذارید و هفت مرتبه سوره حمد را قرائت کنید و نیز هر روز صبح و شب هفت مرتبه آیت الکرسی را تا «وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ» قرائت نمایید.

برخی دیگر از سخنوران مذهبی ما نیز در همین راستای توصیه هایی فرمودند که در پاورقی آورده ایم.

یادمان باشد هدف از خواندن دعا لزوما این نیست که عین همان خواسته را به ما بدهند، تا بعدا خدای ناکرده طلبکار خدا و ائمه معصومین علیهم السلام باشیم. در واقع هدف اصلی از دعا کردن، تقرب به درگاه الهی است و این راه بهانه ای برای توجه بیشتر به ذات باری تعالی و متصل شدن به درگاه الهی است.

این را هم بدانیم که گاهی دعای ما مستجاب نمیشود، لکن اثار و برکات دیگری نصیب ما میشود.

امام صادق(علیه السلام) می فرماید: «روز قیامت خداوند متعال می فرماید: ای بنده من!‌ تو مرا خواندی و من اجابتت را به تأخیر انداختم. اکنون ثواب و پاداش تو چنین و چنان است. پس مؤمن آرزو می‌کند که کاش هیچ دعایی از او در دنیا اجابت نمی‌شد، به خاطر آن ثواب و پاداش نیکی که می‌بیند». (الکافی ط اسلامیه ج2 ص490 باب من ابطأت علیه الاجابة حدیث آخر باب)

ما مأمور به انجام وظیفه هستیم و بقیه امور را باید به او واگذار کنیم؛ چرا که او بهتر از هر کسی خیر و صلاح بندگان خود را میداند. در بعضی متون روایی(الأمالی للطوسی:ص 196 ح 335 ) داریم که رأس بندگی و اطاعت خدا، رضا به آنچه خدا برای او مقدر کرده است، می باشد.

کلام خود را با حدیثی از امام زمان علیه السلام در مورد دعا برای تعجیل در فرجش به پایان میرسانم، چرا که تمام بدبختی ما به خاطر دوری و غفلت از یاد ان امام غریب (علیه السلام) حاضر و ناظر است.

قال المهدی علیه السلام: أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم‏... و بسیار دعا کنید برای تعجیل فرج که آن فرج شما است. (بحار الانوار ج53 ص180 باب31)

بماند که برای رفع مشکلات در کنار توصیه به دعا، دستورات دیگری مثل استغفار کردن، صدقه دادن و ... نیز وارد شده است که مجال پرداختن به انها در این نوشتار نیست و زمان دیگری می طلبد.

ملتمس دعا؛ طلبه مدرسه معصومیه سلام الله علیها

پاورقی:

  1. توصیه های حاج شیخ حسین انصاریان برای دفع بلایا

متن پیام ایشان از وب گاه رسمی خودشان به شرح ذیل است:

هو الشافی

به همه مؤمنین و خصوصاً هموطنان عزیز توصیه می‌شود ضمن رعایت کلیه نکات و دستوراتی که متخصصین و اطبای محترم فرموده‌اند و رعایت بهداشت فردی که توجه به آن ضروری و لازم است و نیز پرهیز از ایجاد اضطراب بیجا و توکل به حضرت رب‌العالمین که همه چیز در ید قدرت اوست، جهت عنایت خاص حضرت رب‌العالمین به این نکات نیز توجه شود:

1- از درگاه پروردگار طلب مغفرت نموده و ذکر استغفار زیاد گفته شود تا به استناد به آیه شریفه "اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً..." مشمول رحمت حق واقع شویم.

2- از گفتن ذکر "یارب" خصوصاً در قنوت و رکوع و سجده نماز و بویژه در سجده آخر (به تعداد 10 مرتبه) با حال خضوع و خشوع غفلت نشود.

3- توصیه‌ای را که عالم ربانی و عارف بالله و فقیه کم‌نظیر مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد خوانساری رضوان‌الله‌تعالی‌علیه نسبت به قرائت 6 آیه بعد از نماز صبح فرمودند انجام گردد. [این ایات را در بالا بیان کردیم]

4- به وجود مقدس حضرات معصومین خصوصاً حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام با زیارت عاشورا توسل شود.

5- ذکر یونسیه روزی ۴۰ بار گفته شود  " لا إِلهَ إِلاّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظّالِمِینَ"

امیدوارم همگان مشمول عنایت ویژه حضرت ارحم الراحمین و نظر کیمیا اثر  حضرات معصومین بویژه حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف واقع گردیم.

فقیر حسین انصاریان

  1. توصیه های دکتر رفیعی

بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین انه خیر ناصر و معین

خدای تبارک و تعالی در سوره توبه آیه ۵۱ می‌فرماید: «لن یصیبنا الا ما کتب الله لنا» هیچ چیزی به ما نمیرسه مگر آنکه نوشته شده و مقدر است بعد در ادامه می فرماید: «هو مولانا و علی الله فلیتوکل المومنون».

 اولاً ولی و سرپرست همه ما خداست ما هم پیرو او هستیم و عبد او و باید مومنان بر خدا توکل کنند .در طول تاریخ بلایا و حوادث زیادی بر بشر گذشته از زمان آدم ابوالبشر تا امروز .

یک وظیفه ای داریم در رعایت امور بهداشتی و پزشکی و طبی که آن را مطمئنا باید انجام بدیم ما قائل به جبر نیستیم و وظیفه ما این است که آنچه را که از وظایف بهداشتی و طبی انجام بدهیم اما باید توجه داشته باشیم برگ درخت بدون اذن خدا نمی‌افتد.

آرامش باید با یاد خدا باشد (الا بذکر الله تطمئن القلوب ) خدای تبارک و تعالی در آیات پایانی سوره توبه می فرماید : پیغمبر اگر همه دنیا به تو پشت کردند «قل حسبی الله لا اله الا هو علیه توکلت وهو رب العرش العظیم»؛ یعنی بگو: خدا مرا کافیست و بگو که بر او توکل می کنم .

به همه مردم عزیزمان چند تا توصیه می‌کنم:

۱. همیشه با وضو باشید دائم با وضو بودن آرامش میاره.

۲. هر روز دست بر سر فرزندانتان و خودتون و اهل خانه بگذاریدو سوره ناس و فلق بخوانید . رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم روزانه دست بر سر امام حسن علیه السلام  و امام حسین علیه السلام  می گذاشتند و با خواندن این سوره آنها را از بلایا و خطرات حفظ می‌کردند .

۳.نماز اول ماه فراموش نشه فردا اول ماه رجب نماز اول ماه دو رکعت است در رکعت اول بعد از حمد ۳۰ بار  قل هو الله و رکعت دوم بعد از حمد ۳۰ با سوره قدر .

۴. صدقه مستمر . روزانه برای خود و فرزندانتان پولی رو کنار بگذارید و دست فقرا برسانید اینها موجب می‌شود که بلایا رفع بشه و خطرات آن دفع بشه

۵. نکته مهمتر خواندن سوره حشر در هر شب .عزیزان سعی کنند هر شب سوره حشر بخوانند امیدواریم خدای تبارک و تعالی این آزمون و این بلیه رفع کنه مطمئن باشید عبور خواهد کرد .

در گذشته تاریخ ایران ایران ما بلایای زیادی داشتیم  امروز به فضل الهی پزشکی و علم پیشرفت کرده و زودتر این ها رفع خواهد شد و می دانید خود نگرانی خود بیماری روحی و استرس منشا بسیاری از بیماری‌های جسمی است.

امیدواریم که مردم با جدی گرفتن این توصیه‌ها و با رویکرد به دین و با پرهیز از شایعه و با حفظ آرامش از این به اصطلاح بحران عبور کنیم و مطمئن باشید که ما همه از خداییم و به سوی او برمی گردیم (انا لله و انا الیه راجعون)، عالم هم عالم فناست( کل من علیها فان) اگر تکیه گاهمان خدا شد.

 و مرتب این ذکر رو تکرار کنیم (حسبی الله و نعم الوکیل ) همچنین آیه آخر سوره توبه را زیاد بخوانیم (حسبی الله لا اله الا هو علیه توکلت وهو رب العرش العظیم)

 انشاءالله موفق باشید و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

منبع: کانال استاد رفیعی در ایتا

منابع:

1.قرآن

2.مفاتیح الجنان

3. پایگاه اطلاع رسانی حوزوی شفقنا

4. پایگاه اطلاع رسانی استاد شیخ حسین انصاریان

5. پایگاه اطلاع رسانی حوزه (hawzeh.net)

6. پایگاه اطلاع رسانی مرجع عالیقدر ایت الله وحید خراسانی حفظه الله

7. خبرگزاری رسمی حوزه (.hawzahnews.com)

8. پایگاه اطلاع رسانی ایت الله بهجت رحمة الله علیه

9. خبرگزاری تسنیم

10. کانال استاد رفیعی در ایتا

11. پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR

12. نرم افزار جامع الاحادیث نور(بیشتر احادیث بر اساس این نرم افزار ادرس داده شده)

 

نظرات (۱)

  1. سلام
    دلم درد گرفت وقتی یادداشت آقای مهدیان رو در مورد نیمه شبهای بیمارستان خوندم.
    عمل به دستورات سازمان جهانی بهداشت تا کی؟ بهداشت و درمان مون رو به کل دادیم دست اونا. شده عین ۲۰۳۰. از اون ور برامون نسخه می پبچن که همه جا رو با وایتکس و باقی مواد شیمیایی که مغز و ریه رو بیشتر سرد میکنن و سیستم ایمنی بدن رو ضعیف می کنن پر کنیم. چرا؟ مگه ما طب اسلامی ایرانی نداریم که حضرت آقا هم دغدغه شو داشتن. وقتی عطر نرگس و مریم و گلاب و اسفند هست چه نیازی به این مواد شیمیایی که الان حتی فضای حرم هامون رو هم پر کرده؟
    بابا تو رو خدا یه بار برید به اون صوت دکتر خیراندیش و بعضی دیگه از بزرگان این طب گوش بدید ببینید مکانسیم این بیماری و راه مقابله با اون چیه؟ چرا گوش هامونو بستیم و بی دلیل رد می کنیم‌ و یکی یکی مردم بیچاره دارن تو بیمارستان ها کشته میشن؟
    تازه نماینده سازمان بهداشت جهانی اومده کلی هندونه زیر بغلمون گذاشته و ما هم برای خودشیرینی گفتیم واردات اقلام بهداشتی و درمانی تسریع بشه. معلوم نیست چقدر ارز بابت این چیزای بی فایده قراره خارج بشه که همش برنامه ریزی شده ست.
    یکی نیست به داد برسه؟