آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همهی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزههای علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الیاللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیلکننده، مثل رایانهها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوقالعادهای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفادهای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391
جستجو
بایگانی
- تیر ۱۳۹۹ (۱)
- اسفند ۱۳۹۸ (۲)
- بهمن ۱۳۹۸ (۶)
- دی ۱۳۹۸ (۴)
- مرداد ۱۳۹۸ (۱)
- تیر ۱۳۹۸ (۱)
- خرداد ۱۳۹۸ (۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۸ (۲)
- فروردين ۱۳۹۸ (۴)
- اسفند ۱۳۹۷ (۳)
- بهمن ۱۳۹۷ (۲)
- دی ۱۳۹۷ (۱)
- آذر ۱۳۹۷ (۲)
- آبان ۱۳۹۷ (۶)
- مهر ۱۳۹۷ (۴)
- شهریور ۱۳۹۷ (۱۰)
- مرداد ۱۳۹۷ (۱۲)
- تیر ۱۳۹۷ (۴)
- خرداد ۱۳۹۷ (۱۰)
- ارديبهشت ۱۳۹۷ (۶)
- فروردين ۱۳۹۷ (۴)
- اسفند ۱۳۹۶ (۶)
- بهمن ۱۳۹۶ (۴)
- دی ۱۳۹۶ (۳)
- آذر ۱۳۹۶ (۴)
- آبان ۱۳۹۶ (۳)
- مهر ۱۳۹۶ (۳)
- شهریور ۱۳۹۶ (۳)
- مرداد ۱۳۹۶ (۱۶)
- تیر ۱۳۹۶ (۶)
- خرداد ۱۳۹۶ (۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۶ (۱۳)
- فروردين ۱۳۹۶ (۲)
- اسفند ۱۳۹۵ (۴)
- بهمن ۱۳۹۵ (۷)
- دی ۱۳۹۵ (۸)
- آذر ۱۳۹۵ (۷)
- آبان ۱۳۹۵ (۱۶)
- مهر ۱۳۹۵ (۷)
- شهریور ۱۳۹۵ (۵)
- مرداد ۱۳۹۵ (۴)
- خرداد ۱۳۹۵ (۲۶)
- ارديبهشت ۱۳۹۵ (۱۴)
- فروردين ۱۳۹۵ (۳)
- اسفند ۱۳۹۴ (۱۶)
- بهمن ۱۳۹۴ (۱۹)
- دی ۱۳۹۴ (۱۹)
- آذر ۱۳۹۴ (۱۸)
- آبان ۱۳۹۴ (۱۸)
- مهر ۱۳۹۴ (۴۳)
- شهریور ۱۳۹۴ (۱۵)
- مرداد ۱۳۹۴ (۱۴)
- تیر ۱۳۹۴ (۱۲)
- خرداد ۱۳۹۴ (۱۳)
- ارديبهشت ۱۳۹۴ (۴۶)
- فروردين ۱۳۹۴ (۲۴)
- اسفند ۱۳۹۳ (۱۹)
- بهمن ۱۳۹۳ (۵)
- دی ۱۳۹۳ (۴)
- آذر ۱۳۹۳ (۲)
- آبان ۱۳۹۳ (۱۳)
- مهر ۱۳۹۳ (۱۱)
نويسندگان
- بهنام نوذری (سردبیر) (314)
- محسن بهرامی (87)
پربحث ترين ها
-
-
-
-
صوت تدریس صرف (ساده)/ استاد کچویی
۹۴/۰۷/۲۵ -
-
-
-
مشاوره سبک زندگی اسلامی/سبک خواب
۹۴/۱۰/۲۷ -
فرهنگ لغت عربی
۹۵/۱۱/۲۴ -
رسانه های همسو
شرح فارسی صمدیه، افعال مدح و ذم
فصل: فى افعال المدح و الذم افعال وضعت لانشاء مدح او ذم فمنها(1) نعم و بئس و ساء و کل منها یرفع فاعلا مُعَرَّفا باللام او مضافا الى مُعَرَّف بها او ضمیرا مستترا مُفَسَّرا بتمییز ثم یُذکر المخصوصُ مطابقا للفاعل(2) و یُجعَل مبتداً مقدم الخبرَ او خبراً محذوفَ المبتدا نحو نعم المراه هند و بئس نساء الرجل الهندات و ساء رجلا زید و منها حب و لا حب و هما کنعم و بئس و الفاعل ذا مطلقا و بعدَه المخصوصُ و لک(متعلق به یجوزُ) ان تاتى قبلَه او بعدَه بتمییز او حال على وفقِه نحو حبذا الزیدان و حبذا زید راکبا و حبذا امراه هند.
(1) من تبعیضیه است و یعنی که بعضی از آنها این است و گفتیم که مثلاً مدحتُ هم میتواند باشد.
(2) تطابق از حیث تذکیر و تأنیث و افراد تثنیه و جمع باشد
افعال مدح و ذم:
افعالی که برای انشاء مدح یا ذم به کار میروند. (همگی غیرمتصرف اند)
توجه کنید که این افعال، افعالِ مدح و ذمی هستند که در مقام انشاء مدح و ذم استعمال میشوند در حالی که ممکن است افعالی باشند مانند مَدَحتُ یا أمدَحُ دارای معنای مدح است اما برای انشاء نیست بلکه خبری است. البته همین مَدحتُ نیز میتواند در مقام انشاء استعمال شود اما به علت اینکه حکم خاصی ندارند جزء این موارد بیان نمیشود!
موارد:
حکم موارد 1تا3 مانند هم و 4و5 هم مانند هم هستند.
1. نعمَ (م)
2. بئسَ (ذ)
3. ساء (ذ)
○ حکمِ 1 الی 3:
1) اولاً: این افعال به یک اسم بنابر فاعلیت رفع میدهد که این فاعل از سه حالت خارج نیست:
1) ال دار
§ نعمَ الرجُلُ زیدٌ
2) مضاف به ال دار
§ نعم غلامُ الرجلِ زیدٌ
3) ضمیر مستتر مُفَسَّر به تمییز
§ نعم رجلاً زیدٌ
فاعل نعم، هو مستتر است که رجلاً تمییز است.
این جزء موارد عود ضمیر به مرجع متأخر لفظی و رتبی است و معرفه نیست!
2) ثانیاً: بعد از فاعل این افعال اسم مرفوع دیگری به عنوان مخصوص به مدح یا ذم ذکر میشود. مخصوص به مدح و ذم نقش نحوی نیست و نقش ترکیبی آن یکی از این دو حالت است:
1) خبر برای مبتدای محذوف است و تقدیر جمله این است که نعمَ الرجلُ (هو) زیدٌ
2) مبتدای مؤخر است و جمله نعم الرجل خبر مقدم است.
4. لاحَبَّ (ذ)
5. حَبَّ (م)
○ حکم 4و5: ... + ذا (فاعل) + مخصوص به مدح یا ذم
§ حبذا زیدٌ او لاحبّذا زیدٌ
گاهی قبل یا بعد از مخصوص به مدح یا ذم در این دو حالت، حال یا تمییز مطابق با مخصوص به مدح و ذم ذکر میشود:
§ حبذا امرأةً هندٌ یا حبذا هندٌ امرأةً
§ حبذا زیدٌ راکباً
علت تمییز آوردن این است که نسبت میان خوب بودن و زید ابهام است زیرا نمیدانیم که از چه حیث زید خوب است؟ بنابراین تمییز می آوریم.
توجه کنید که در حالات 1 تا 3 با اینکه نعم نیز خوب بودن را میرساند و بالقوه میتواند ابهام آفرین باشد اما چون در تمام استعمالات سه گانه بیان شد که رجل وجود دارد که با وجود آن دیگر ابهامی ایجاد نمیشود حتی در حالت سوم دقیقاً تمییز است!
گاهی مخصوص به مدح یا ذم به قرینه حذف میشود:
§ نعمَ اجرُ العاملین(ال عمران/136)
در این آیه مخصوص به مدح الجنةُ است که به قرینه حذف شده است.
نظرات (۲)
-
ناشناس
مقدمه :
همانگونه که پیشتر رهبر عزیز و فرمانده معظم کل قوا فرمودند ، دشمنان خدا و قرآن در حاشیه مذاکرات هسته ای در حال تهیه بسته ای تحت عنوان فک شیت بودند و بصورت متقلبانه و فریبکارانه اصل مذاکره صلح آمیز ایران را به سوی دیگری که مدنظرشان بود کشاندند و این ماجرا سند دیگری برای قضاوت تاریخ بود تا آیندگان بدانند که ایران یکبار بر خلاف تمام محاسبه ها و تجربه ها برای رفع چالشها با آمریکا مذاکره نمود ولی آنها با خباثت دشمنی خود را افزون نمودند و هم اکنون براساس تحلیل ها ، اطلاعات و بررسی های بعمل آمده اکنون که مذاکره کنندگان ایرانی در آمریکا در حال بررسی و تهیه سند نهایی هستند ، آمریکایی ها اینبار در حال هموار نمودن راه حل های تحریمی و عملی کردن اهداف نظامی بر علیه ایران هستند و یکی از نتایج این موضوع ، سفر جان کری به عربستان و دیدار با مسئولین صهیونیست سعودی می باشد.
از دیگر شواهد این موضوع : تحرکات جدید داعش در منطقه شمالغرب عراق و شرق و جنوب غرب سوریه ، فعالیت های جدید القاعده در افغانستان ، التهابات در مرز ایران و پاکستان ، برخی دیدارها و تردد های نمایندگان و کارشناسان دفاعی و جاسوسی خارجی با مسئولین ارشد در ترکیه و کمک سعودی ها به آمریکا و اسرائیل پس از اطمینان آنها از پشت سر خود که نتیجه آن جنگ امروز عربستان با یمن است را می توان نام برد.
لیکن نکات قابل توجهی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می نماییم.
الف : همانگونه که رهبری فرموند ، « دوران بزن در رو » به سر آمده و تا زمانی که اسرای خوبی از آمریکا در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) وجود دارد ، جنگ آمریکا با ایران چه بصورت مستقیم و چه نیابتی (مثل آنچه امروز در یمن ، عراق و سوریه رخ داده است) به منزله نابودی کل زیرساخت های فراهم شده در منطقه بویژه نابودی همیشگی کل سرزمین های اشغالی می باشد .
ب : بر اساس تحلیل "آنتونی کوردزمن" عضو مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی آمریکا و مشاور پیشین "جان مک کین" درخصوص گزینه های نظامی امریکا برای حمله به ایران ضمن بیان اهمیت و نیاز حمله آمریکا به ایران و تغییر مدیریت سیاسی کشور آمده است که: ... باید برای حمله به ایران نقشه ها و برنامه هایی ترسیم شود که بطور مرتب و پشت سر هم عوض بشوند، این موضوع امری بسیار مشکل است چرا که آمادگی برای حمله به ایران موجب آمادگی ایران برای دفاع می شود و حمله مستقیم به ایران و استفاده از اصل غافلگیری غیر ممکن است و هرگونه حرکتی بر علیه ایران در مدت زمان ناچیز موجب برهم خوردن امنیت متحدان منطقه ای بویژه رژیم صهیونیستی می شود ...
ج : حمله آمریکا به ایران بصورت مستقیم و غیر مستقیم موجب فروپاشی ساختار داخلی آمریکا می شود زیرا نه تنها ملت آمریکا تحمل هزینه های جنگ جدیدی را ندارند بلکه پس از توقیف چند روزه یک کشتی متعلق به جزایر مارشال امریکا دیدیم که در غرب و رسانه های غربی سراسیمگی و نگرانی بوجود آمده است ، چه برسد به آنکه مسیر عبور نفت و گاز جهان در این تنگه مسدود شود!
د : ملت ایران ملت شهادت طلب است و شهادت یک برگ برنده ایرانی هاست و هرگز نمی توان غیرت ایرانی و آرزوی شهادت طلبی را با ترجمه انگلیسی مرگ ! دست کم گرفت .
http://shahidan-saberin.mihanblog.com/post/274-
پاسخ:
۱۹ ارديبهشت ۹۴، ۰۰:۳۶سلام علیکمخدا قوت
-
-
ناشناس
با عرض سلام و خدا قوت.
طلاب محترم این لینک رو مطالعه بفرمایند. موفق باشید.
شهید مسلم احمدی پناه قسمت اول
پيشنهاد سردبير
طبقه بندی موضوعی
- هویت طلبگی (۹۵)
- اندیشه دینی و نظام بنیادین طلبه (۴)
- مأموریتها و بایستههای طلبه (۶۷)
- الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (۱۳)
- تبلیغ (۱۳)
- تحصیل (۲۰)
- روش تحصیل حوزوی (۱۷)
- کار جمعی و برکات آن (۳)
- تحول در نظام حوزه (۲)
- آشنایی با اساتید و بزرگان حوزه علمیه (۱۵)
- اساتید (۳)
- بزرگان (۱۱)
- برنامه مهاجر (۱)
- حوزه انقلابی (۱۱)
- علمی (۲۹۵)
- دروس حوزوی (۲۷۳)
- پایه 1 (۱۳۲)
- صرف (۶۴)
- تمرینات (۱۴)
- آرشیو صوت صرف (۴)
- شرح فارسی بخش عربی کتاب صرف ساده (۷)
- نمودارها (۱۸)
- نحو 1 (۶۸)
- نمودار و جزوه (۶)
- آرشیو صوت نحو 1 (۳)
- شرح صمدیه (۳۶)
- عقاید 1 (۱)
- منطق ۱ (۳)
- اخلاق 1 (۲)
- احکام (۶)
- صرف (۶۴)
- پایه 2 (۵۷)
- پایه 3 (۲۷)
- بلاغت (۷)
- مغنی الادیب (۱۷)
- پایه 4 (۳۰)
- پایه 5 (۱۱)
- پایه 6 (۳)
- اصول (۲)
- لغت (۷)
- آموزش تجزیه و ترکیب (۱۹)
- پرسش و پاسخ درسی (۱)
- منطق (۱)
- متن درسی حوزوی (۳)
- رجال (۳)
- پایه 1 (۱۳۲)
- پژوهش (۱۹)
- نمونه سؤال امتحانی دروس حوزوی (۲)
- دروس حوزوی (۲۷۳)
- اخلاق، تهذیب نفس و خانواده (۱۹)
- بصیرت اجتماعی (۱۳۵)
- سیاست (۷۷)
- پرونده انرژی هسته ای (۳۰)
- فتنه 88 (۵)
- انتخابات (۹)
- اقتصاد (۵)
- فرهنگ (۳۸)
- مذهبی (۲۱)
- ادعیه و زیارات (۵)
- ائمه معصومین علیهم السلام (۱۱)
- مذهبی (۲۱)
- بازخوانی ادبیات انقلاب (۱۱)
- سیاست (۷۷)
- حوزه علمیه خواهران (۱)
- عمومی (۸)
- اخبار (۲۴)
- حکایات (۶)
- محصولات (۱۴۲)
- نمودارها (۶۲)
- پاورپوینت (۲)
- پوسترهای با کیفیت (۱۷)
- نرم افزارهای مفید (۲)
- جزوه (۱۲)
- بسته محتوای تبلیغی (۱)
- کلیپ و فیلم (۴۲)
- کتابخانه (۳۱)
- معرفی کتاب (۶)
- دانلود کتاب (۲۴)
- یادداشت و مقاله (۳۰)
- مدرسه معصومیه(س) (۲۷)
- گزارش فعالیتهای گروه «طلبگی تا اجتهاد» (۷)
- مشاوره (۶)
- مشاوره تحصیلی (۲)
- مشاوره سبک زندگی اسلامی (۳)
- سبک همسرداری (۱)
- سبک خواب (۱)
آخرين مطالب
-
دانلود تدریس صمدیه ی استاد روح الله راسل/ طرح احیای تابستان 98
سه شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹ -
به سایت جدید مراجعه کنید
يكشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ -
نقش دعا و توسل در بهبود بیماری ها و رفع بلایا + توصیه های بزرگان دین
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب حضرت آیت الله مصباح یزدی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب حضرت آیت الله محمد یزدی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب استاد مرتضی آقاتهرانی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
-
-
شرح فارسی کتاب «اصول مظفر» + دانلود رایگان نمودار
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ -
شرح فارسی لمعه به شکل نموداری + دانلود نمودار PDF و XMIND
پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸