آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همهی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزههای علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الیاللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیلکننده، مثل رایانهها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوقالعادهای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفادهای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391
جستجو
بایگانی
- تیر ۱۳۹۹ (۱)
- اسفند ۱۳۹۸ (۲)
- بهمن ۱۳۹۸ (۶)
- دی ۱۳۹۸ (۴)
- مرداد ۱۳۹۸ (۱)
- تیر ۱۳۹۸ (۱)
- خرداد ۱۳۹۸ (۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۸ (۲)
- فروردين ۱۳۹۸ (۴)
- اسفند ۱۳۹۷ (۳)
- بهمن ۱۳۹۷ (۲)
- دی ۱۳۹۷ (۱)
- آذر ۱۳۹۷ (۲)
- آبان ۱۳۹۷ (۶)
- مهر ۱۳۹۷ (۴)
- شهریور ۱۳۹۷ (۱۰)
- مرداد ۱۳۹۷ (۱۲)
- تیر ۱۳۹۷ (۴)
- خرداد ۱۳۹۷ (۱۰)
- ارديبهشت ۱۳۹۷ (۶)
- فروردين ۱۳۹۷ (۴)
- اسفند ۱۳۹۶ (۶)
- بهمن ۱۳۹۶ (۴)
- دی ۱۳۹۶ (۳)
- آذر ۱۳۹۶ (۴)
- آبان ۱۳۹۶ (۳)
- مهر ۱۳۹۶ (۳)
- شهریور ۱۳۹۶ (۳)
- مرداد ۱۳۹۶ (۱۶)
- تیر ۱۳۹۶ (۶)
- خرداد ۱۳۹۶ (۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۶ (۱۳)
- فروردين ۱۳۹۶ (۲)
- اسفند ۱۳۹۵ (۴)
- بهمن ۱۳۹۵ (۷)
- دی ۱۳۹۵ (۸)
- آذر ۱۳۹۵ (۷)
- آبان ۱۳۹۵ (۱۶)
- مهر ۱۳۹۵ (۷)
- شهریور ۱۳۹۵ (۵)
- مرداد ۱۳۹۵ (۴)
- خرداد ۱۳۹۵ (۲۶)
- ارديبهشت ۱۳۹۵ (۱۴)
- فروردين ۱۳۹۵ (۳)
- اسفند ۱۳۹۴ (۱۶)
- بهمن ۱۳۹۴ (۱۹)
- دی ۱۳۹۴ (۱۹)
- آذر ۱۳۹۴ (۱۸)
- آبان ۱۳۹۴ (۱۸)
- مهر ۱۳۹۴ (۴۳)
- شهریور ۱۳۹۴ (۱۵)
- مرداد ۱۳۹۴ (۱۴)
- تیر ۱۳۹۴ (۱۲)
- خرداد ۱۳۹۴ (۱۳)
- ارديبهشت ۱۳۹۴ (۴۶)
- فروردين ۱۳۹۴ (۲۴)
- اسفند ۱۳۹۳ (۱۹)
- بهمن ۱۳۹۳ (۵)
- دی ۱۳۹۳ (۴)
- آذر ۱۳۹۳ (۲)
- آبان ۱۳۹۳ (۱۳)
- مهر ۱۳۹۳ (۱۱)
نويسندگان
- بهنام نوذری (سردبیر) (314)
- محسن بهرامی (87)
پربحث ترين ها
-
-
-
-
صوت تدریس صرف (ساده)/ استاد کچویی
۹۴/۰۷/۲۵ -
-
-
-
مشاوره سبک زندگی اسلامی/سبک خواب
۹۴/۱۰/۲۷ -
فرهنگ لغت عربی
۹۵/۱۱/۲۴ -
رسانه های همسو
رجوع به منابع و روش آن، استاد هاشمیان پاسخ میگوید
بسم الله الرحمن الرحیم
در این مطلب، روش رجوع به منابع توسط استاد سیدمهدی هاشمیان توضیح داده شده است. با تشکر از آقای محمدعلی هراتی که این مطلب را به بینندگان طلبگی تا اجتهاد تقدیم کردند.
جلسه 2/5/94 با استاد هاشمیان
برای رجوع به منابع باید هدفمند عمل کرد.
کلا سه نوع محل رجوع داریم:
1.شروح: توضیح و تفصیل همه مطالب
2.حواشی: توضیح و تفصیل بعضی مطالب
3.کتب هم عرض: ناظر به آن مطالب نیست اما هم سطح با آن کتاب می باشد.
توجه: در بحث مراجعه به منابع باید بین ادبیات و غیر ادبیات تفاوت قائل شد(با توجه به اهداف). این متن هم بیشتر ناظر به دروس ادبی است نه غیر ادبی.
رجوع به حواشی و شروح برای حل مشکلات و ابهامات کار بسیار غلطی است و نگاه کوتاه مدت است. باید به ترتیب زیر عمل کرد:
1.اولین کار فکر روی موضوع و آن مسئله باشد.(حتی 30 ثانیه و حتی جواب شما غلط باشد!)
2.سعی کنید در مباحثه آن مسائل را حل کنید.
3.مراجعه به شروح عربی برای حل مسائل در آخر.
توجه توجه: مراجعه به شروح فارسی سهم مهلکی است. چرا که:
اولا عمده آنها غلط های زیادی دارند.
ثانیا باید در فضای مرتبط با همان زبان باشید و گرنه از اهداف مهم حوزوی از قبیل عبارت فهمی باز می مانید.
س:عبارت فهمی چیست؟
ج:هدف اصلی از ادبیات عرب، عبارت خوانی نیست بلکه عبارت فهمی است. البته خوب خواندن مقدمه است برای خوب فهمیدن. اگر شما عادت کنید به رجوع به حواشی و شروح فارسی برای ابهامات، به فهمتان لطمه اساسی وارد می کنید.
در واقع عبارت فهمی یعنی درک عبارت آن زبان(عربی) با ساختار همان زبان به صورت درست.
نکته: در ادبیات نباید به حافظه خیلی اعتنا کرد. چون هدف در ادبیات، حفظ کردن نیست. مهم این است که وقتی به مطلبی رجوع می کنید، آن عبارت را درست درک کنید.
بنابراین:
1.رجوع به شروح فارسی مطلقا ممنوع!
2.حتی رجوع به مباحث عربی در کنار تحصیل مباحث(یعنی درس را می گیرید و برای مشکلات رجوع کنید) عربی نیز توصیه نمیشود. چرا که باعث تشویش ذهن، زدگی و ... نیز می شود.
س:در کنار همه مطالب بالا اصل رجوع به منابع و اشنایی با آنها نیز لازم است. پس چطور این دو را با هم جمع کنیم؟
ج: رجوع به منابع فارسی که گفتیم کاملا غلط است. اما می توان برای دروس اصلی مثل صمدیه، سیوطی، مغنی و ... که عربی هستند به صورت هفتگی مراجعه کرد (هفته 2-3 ساعت برای دروس هفته گذشته ). ولی باید دقت کرد که مراجعه به شروح و حواشی هم عرض با درس و برای حل مشکلات درسی نباشد.
توجه: در حوزه باید تتبع(پژوهش) و تفکر هر دو با هم باشد.
نظرات (۳)
-
سلام
سلام لطفا یه شماره بدین
برای هماهنگی دریافت صوت ها روی سی دی
من باب لطف به یه طلبه-
پاسخ:
۲۸ خرداد ۹۵، ۲۳:۰۵سلام علیکمفعلا تنها راه ارتباطی ما با مخاطبین سایت طلبگی تا اجتهاد و کانال تلگرامی است
-
-
مصطفی
سلام.من قبلا شاگرد استاد هاشمیان بودم و دنبال فایل های صوتی دروس ایشون می گردم. می خواستم لطف کنید خبر بدید که چه فایل هایی از دروس ایشون موجوده؟ حتی اگه خودتون هم نداشته باشید، ولی خبر دارید که کسی داره، معرفی کنید پیگیری می کنم.ممنون می شم به ایمیلم خبر بدید. در صورت وجود فایل ها، حضورا به مدرسه معصومیه مراجعه می کنم تا بگیرم.-
پاسخ:
۱۹ دی ۹۴، ۱۴:۵۰سلام علیکمصوت تدریس ایشون در دروس گوناگون موجود است که ان شاالله به زودی منتشر خواهد شد.
-
-
ولی باید دقت کرد که مراجعه به شروح و حواشی هم عرض با درس و برای حل مشکلات درسی نباشد.ببخشید منظور این جمله رو بیشتر توضیح میدهید؟من هنوز برام مبهمه برای چه هدفی و ب چ منبعی باید رجوع بشه!
-
پاسخ:
۴ مهر ۹۴، ۱۰:۴۳سلامبه عقیده اساتید مجرب، حل مشکلات و ابهامات نباید در همان ابتدا به وسیله شروح فارسی بر طرف شود بلکه طلبه باید ذهن خود را با مسئله درگیر کرده و بعد از تلاش فراوان برای حل آن به صورت شخصی، در صورتی که حل نشد به شروح عربی رجوع کند و اگر حل نشد از استاد بپرسد. در نهایت و بعد از حل تمام مسائل میتواند برای اطلاع از نکات جدید و کنترل جمع بندی به دست آمده، به شروح فارسی نیز رجوع کند که البته اساتید با این هم گاهی مخالفند!!!
-
پيشنهاد سردبير
طبقه بندی موضوعی
- هویت طلبگی (۹۵)
- اندیشه دینی و نظام بنیادین طلبه (۴)
- مأموریتها و بایستههای طلبه (۶۷)
- الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (۱۳)
- تبلیغ (۱۳)
- تحصیل (۲۰)
- روش تحصیل حوزوی (۱۷)
- کار جمعی و برکات آن (۳)
- تحول در نظام حوزه (۲)
- آشنایی با اساتید و بزرگان حوزه علمیه (۱۵)
- اساتید (۳)
- بزرگان (۱۱)
- برنامه مهاجر (۱)
- حوزه انقلابی (۱۱)
- علمی (۲۹۵)
- دروس حوزوی (۲۷۳)
- پایه 1 (۱۳۲)
- صرف (۶۴)
- تمرینات (۱۴)
- آرشیو صوت صرف (۴)
- شرح فارسی بخش عربی کتاب صرف ساده (۷)
- نمودارها (۱۸)
- نحو 1 (۶۸)
- نمودار و جزوه (۶)
- آرشیو صوت نحو 1 (۳)
- شرح صمدیه (۳۶)
- عقاید 1 (۱)
- منطق ۱ (۳)
- اخلاق 1 (۲)
- احکام (۶)
- صرف (۶۴)
- پایه 2 (۵۷)
- پایه 3 (۲۷)
- بلاغت (۷)
- مغنی الادیب (۱۷)
- پایه 4 (۳۰)
- پایه 5 (۱۱)
- پایه 6 (۳)
- اصول (۲)
- لغت (۷)
- آموزش تجزیه و ترکیب (۱۹)
- پرسش و پاسخ درسی (۱)
- منطق (۱)
- متن درسی حوزوی (۳)
- رجال (۳)
- پایه 1 (۱۳۲)
- پژوهش (۱۹)
- نمونه سؤال امتحانی دروس حوزوی (۲)
- دروس حوزوی (۲۷۳)
- اخلاق، تهذیب نفس و خانواده (۱۹)
- بصیرت اجتماعی (۱۳۵)
- سیاست (۷۷)
- پرونده انرژی هسته ای (۳۰)
- فتنه 88 (۵)
- انتخابات (۹)
- اقتصاد (۵)
- فرهنگ (۳۸)
- مذهبی (۲۱)
- ادعیه و زیارات (۵)
- ائمه معصومین علیهم السلام (۱۱)
- مذهبی (۲۱)
- بازخوانی ادبیات انقلاب (۱۱)
- سیاست (۷۷)
- حوزه علمیه خواهران (۱)
- عمومی (۸)
- اخبار (۲۴)
- حکایات (۶)
- محصولات (۱۴۲)
- نمودارها (۶۲)
- پاورپوینت (۲)
- پوسترهای با کیفیت (۱۷)
- نرم افزارهای مفید (۲)
- جزوه (۱۲)
- بسته محتوای تبلیغی (۱)
- کلیپ و فیلم (۴۲)
- کتابخانه (۳۱)
- معرفی کتاب (۶)
- دانلود کتاب (۲۴)
- یادداشت و مقاله (۳۰)
- مدرسه معصومیه(س) (۲۷)
- گزارش فعالیتهای گروه «طلبگی تا اجتهاد» (۷)
- مشاوره (۶)
- مشاوره تحصیلی (۲)
- مشاوره سبک زندگی اسلامی (۳)
- سبک همسرداری (۱)
- سبک خواب (۱)
آخرين مطالب
-
دانلود تدریس صمدیه ی استاد روح الله راسل/ طرح احیای تابستان 98
سه شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹ -
به سایت جدید مراجعه کنید
يكشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ -
نقش دعا و توسل در بهبود بیماری ها و رفع بلایا + توصیه های بزرگان دین
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب حضرت آیت الله مصباح یزدی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب حضرت آیت الله محمد یزدی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب استاد مرتضی آقاتهرانی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
-
-
شرح فارسی کتاب «اصول مظفر» + دانلود رایگان نمودار
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ -
شرح فارسی لمعه به شکل نموداری + دانلود نمودار PDF و XMIND
پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸