طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

۳

رجوع به منابع و روش آن، استاد هاشمیان پاسخ میگوید

 علمی دروس حوزوی

//bayanbox.ir/view/1384205378012398257/%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%B1%D8%AC%D9%88%D8%B9-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%B9.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم

در این مطلب، روش رجوع به منابع توسط استاد سیدمهدی هاشمیان توضیح داده شده است. با تشکر از آقای محمدعلی هراتی که این مطلب را به بینندگان طلبگی تا اجتهاد تقدیم کردند.

 

جلسه 2/5/94 با استاد هاشمیان

برای رجوع به منابع باید هدفمند عمل کرد.
کلا سه نوع محل رجوع داریم:
1.شروح: توضیح و تفصیل همه مطالب
2.حواشی: توضیح و تفصیل بعضی مطالب
3.کتب هم عرض: ناظر به آن مطالب نیست اما هم سطح با آن کتاب می باشد.
توجه: در بحث مراجعه به منابع باید بین ادبیات و غیر ادبیات تفاوت قائل شد(با توجه به اهداف). این متن هم بیشتر ناظر به دروس ادبی است نه غیر ادبی.
رجوع به حواشی و شروح برای حل مشکلات و ابهامات کار بسیار غلطی است و نگاه کوتاه مدت است. باید به ترتیب زیر عمل کرد:
1.اولین کار فکر روی موضوع و آن مسئله باشد.(حتی 30 ثانیه و حتی جواب شما غلط باشد!)
2.سعی کنید در مباحثه آن مسائل را حل  کنید.
3.مراجعه به شروح عربی برای حل مسائل در آخر.
توجه توجه: مراجعه به شروح فارسی سهم مهلکی است. چرا که:
اولا عمده آنها غلط های زیادی دارند.
ثانیا باید در فضای مرتبط با همان زبان باشید و گرنه از اهداف مهم حوزوی از قبیل عبارت فهمی باز می مانید.
س:عبارت فهمی چیست؟
ج:هدف اصلی از ادبیات عرب، عبارت خوانی نیست بلکه عبارت فهمی است. البته خوب خواندن مقدمه است برای خوب فهمیدن. اگر شما عادت کنید به رجوع به حواشی و شروح فارسی برای ابهامات، به فهمتان لطمه اساسی وارد می کنید.
در واقع عبارت فهمی یعنی درک عبارت آن زبان(عربی) با ساختار همان زبان به صورت درست. 
 
نکته: در ادبیات نباید به حافظه خیلی اعتنا کرد. چون هدف در ادبیات، حفظ کردن  نیست. مهم این است که وقتی به مطلبی رجوع می کنید، آن عبارت را درست درک کنید.
 
بنابراین:
1.رجوع به شروح فارسی مطلقا ممنوع!
2.حتی رجوع به مباحث عربی در کنار تحصیل مباحث(یعنی درس را می گیرید و برای مشکلات رجوع کنید) عربی نیز توصیه نمیشود. چرا که باعث تشویش ذهن، زدگی و ... نیز می شود.
س:در کنار همه مطالب بالا اصل رجوع به منابع و اشنایی با آنها نیز لازم است. پس چطور این دو را با هم جمع کنیم؟
ج: رجوع به منابع فارسی که گفتیم کاملا غلط است. اما می توان برای دروس اصلی مثل صمدیه، سیوطی، مغنی و ... که عربی هستند به صورت هفتگی مراجعه کرد (هفته 2-3 ساعت برای دروس هفته گذشته ). ولی باید دقت کرد که مراجعه به شروح و حواشی هم عرض با درس و برای حل مشکلات درسی نباشد.
 
توجه: در حوزه باید تتبع(پژوهش) و تفکر هر دو با هم باشد.

 

نظرات (۳)

  1. سلام لطفا یه شماره بدین
    برای هماهنگی دریافت صوت ها روی سی دی
    من باب لطف به یه طلبه
    • پاسخ:

      سلام علیکم
      فعلا تنها راه ارتباطی ما با مخاطبین سایت طلبگی تا اجتهاد و کانال تلگرامی است
  2. سلام. 
    من قبلا شاگرد استاد هاشمیان بودم و دنبال فایل های صوتی دروس ایشون می گردم. می خواستم لطف کنید خبر بدید که چه فایل هایی از دروس ایشون موجوده؟ حتی اگه خودتون هم نداشته باشید، ولی خبر دارید که کسی داره، معرفی کنید پیگیری می کنم.
    ممنون می شم به ایمیلم خبر بدید. در صورت وجود فایل ها، حضورا به مدرسه معصومیه مراجعه می کنم تا بگیرم.
    • پاسخ:

      سلام علیکم
      صوت تدریس ایشون در دروس گوناگون موجود است که ان شاالله به زودی منتشر خواهد شد.
  3. ولی باید دقت کرد که مراجعه به شروح و حواشی هم عرض با درس و برای حل مشکلات درسی نباشد.
    ببخشید منظور این جمله رو بیشتر توضیح میدهید؟من هنوز برام مبهمه برای چه هدفی و ب چ منبعی باید رجوع بشه!
    • پاسخ:

      سلام
      به عقیده اساتید مجرب، حل مشکلات و ابهامات نباید در همان ابتدا به وسیله شروح فارسی بر طرف شود بلکه طلبه باید ذهن خود را با مسئله درگیر کرده و بعد از تلاش فراوان برای حل آن به صورت شخصی، در صورتی که حل نشد به شروح عربی رجوع کند و اگر حل نشد از استاد بپرسد. در نهایت و بعد از حل تمام مسائل میتواند برای اطلاع از نکات جدید و کنترل جمع بندی به دست آمده، به شروح فارسی نیز رجوع کند که البته اساتید با این هم گاهی مخالفند!!!