آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همهی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزههای علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الیاللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیلکننده، مثل رایانهها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوقالعادهای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفادهای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391
جستجو
بایگانی
- تیر ۱۳۹۹ (۱)
- اسفند ۱۳۹۸ (۲)
- بهمن ۱۳۹۸ (۶)
- دی ۱۳۹۸ (۴)
- مرداد ۱۳۹۸ (۱)
- تیر ۱۳۹۸ (۱)
- خرداد ۱۳۹۸ (۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۸ (۲)
- فروردين ۱۳۹۸ (۴)
- اسفند ۱۳۹۷ (۳)
- بهمن ۱۳۹۷ (۲)
- دی ۱۳۹۷ (۱)
- آذر ۱۳۹۷ (۲)
- آبان ۱۳۹۷ (۶)
- مهر ۱۳۹۷ (۴)
- شهریور ۱۳۹۷ (۱۰)
- مرداد ۱۳۹۷ (۱۲)
- تیر ۱۳۹۷ (۴)
- خرداد ۱۳۹۷ (۱۰)
- ارديبهشت ۱۳۹۷ (۶)
- فروردين ۱۳۹۷ (۴)
- اسفند ۱۳۹۶ (۶)
- بهمن ۱۳۹۶ (۴)
- دی ۱۳۹۶ (۳)
- آذر ۱۳۹۶ (۴)
- آبان ۱۳۹۶ (۳)
- مهر ۱۳۹۶ (۳)
- شهریور ۱۳۹۶ (۳)
- مرداد ۱۳۹۶ (۱۶)
- تیر ۱۳۹۶ (۶)
- خرداد ۱۳۹۶ (۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۶ (۱۳)
- فروردين ۱۳۹۶ (۲)
- اسفند ۱۳۹۵ (۴)
- بهمن ۱۳۹۵ (۷)
- دی ۱۳۹۵ (۸)
- آذر ۱۳۹۵ (۷)
- آبان ۱۳۹۵ (۱۶)
- مهر ۱۳۹۵ (۷)
- شهریور ۱۳۹۵ (۵)
- مرداد ۱۳۹۵ (۴)
- خرداد ۱۳۹۵ (۲۶)
- ارديبهشت ۱۳۹۵ (۱۴)
- فروردين ۱۳۹۵ (۳)
- اسفند ۱۳۹۴ (۱۶)
- بهمن ۱۳۹۴ (۱۹)
- دی ۱۳۹۴ (۱۹)
- آذر ۱۳۹۴ (۱۸)
- آبان ۱۳۹۴ (۱۸)
- مهر ۱۳۹۴ (۴۳)
- شهریور ۱۳۹۴ (۱۵)
- مرداد ۱۳۹۴ (۱۴)
- تیر ۱۳۹۴ (۱۲)
- خرداد ۱۳۹۴ (۱۳)
- ارديبهشت ۱۳۹۴ (۴۶)
- فروردين ۱۳۹۴ (۲۴)
- اسفند ۱۳۹۳ (۱۹)
- بهمن ۱۳۹۳ (۵)
- دی ۱۳۹۳ (۴)
- آذر ۱۳۹۳ (۲)
- آبان ۱۳۹۳ (۱۳)
- مهر ۱۳۹۳ (۱۱)
نويسندگان
- بهنام نوذری (سردبیر) (314)
- محسن بهرامی (87)
پربحث ترين ها
-
-
-
-
صوت تدریس صرف (ساده)/ استاد کچویی
۹۴/۰۷/۲۵ -
-
-
-
مشاوره سبک زندگی اسلامی/سبک خواب
۹۴/۱۰/۲۷ -
فرهنگ لغت عربی
۹۵/۱۱/۲۴ -
رسانه های همسو
اهداف تعلیم و تعلّم سیوطی / استاد روح الله راسل
علمی یادداشت و مقاله پایه 2 دروس حوزوی نحو 2 نحو 3
بسم الله الرحمن الرحیم
اهداف تعلیم و تعلّم سیوطی
1. انس روزانه با قرآن کریم(لا اقل روزی 50 آیه). طلبه ادبیات می خواند برای فهم قرآن و حدیث، لذا باید هر روز با متن معیار(قرآن کریم) ارتباط داشته باشد.
کتابچه «طلیعه انس» را باید علامت بزند.
2. کتاب حل تمرین سیوطی: فرهنگ نحوی ساختارهای قرآن کریم، مرتضی کریمی نیا، نشر هرمس. بعد از اتمام هر باب آیات مرتبط با آن را حل می کند.
3. آیاتی که به عنوان شاهد مثال در سیوطی آمده: یکی از بهترین موقعیت ها برای آشنایی بیشتر با قرآن و تجزئه و اعراب، همین آیات است.
هرگاه به آیه ای رسید، باید این مراحل را طی کند:
1. ملاحظه آیه در قرآن کریم(قبل و بعد و لحاظ قرائن)
2. ارائه «فضای آیه» به این معنا که مثلاً از قول چه کسی است؟ و چه توضیحاتی پیشینی لازم است که وقتی ترجمه آیه ارائه می شود به خوبی فهم شود.
3. لغاتی که معنایش واضح نیست(بلکه ترجیحاً تمام لغات) را در لغتنامه «المعجم الوسیط» ببیند.
4. ترکیب دقیق آیه توسط خودش، سپس مقایسه با کتب اعراب قرآن نظیر «الجدول صافی»، «اعراب القرآن درویش»، «التبیان فی اعراب القرآن عکبری»
5. ارائه ترجمه کامل و دقیق آیه
6. یافتن شاهد مثال در آیه
مثال: در باب اشتغال اینگونه آمده
نحو ﴿أ بشرا منّا واحدا نتّبعه﴾(قمر، 24)
فضای آیه
قول قوم ثمود درباره حضرت صالح ع پس از آنکه به ایمان دعوت شدند.
صرف و لغت
اتَّبَع
بر اساس آنچه در باب افتعال صرف ساده آموختیم این ریشه ها برای این کلمه متصور است: تبع، وبع، یبع، إبع، ثبع
با مراجعه به الوسیط روشن می شود که:
1. ابع، ثبع، یبع: چنین ریشه هایی نداریم.
2. وبع: فقط یک اسم از این ریشه به کار رفته: الوَبّاعَة
3. تبع: إتَّبع: 4 معنا دارد که در همه آنها یک مفعولی است و معنای مرتبط با آیه عبارت است از:
اتّبعَ الشیءَ: سارَ ورائَه و تَطَلَّبَه: آن چیز را دنبال و طلب کرد.
اعراب
أ: حرف استفهام انکاری، صدارت طلب
بشراً: مفعول به باب اشتغال(فعل مقدر: نتّبِعُ) حالت مرجوح این بود که این واژه «بشرٌ» باشد لکن در قرآن حالت راجح آمده.
منّا: متعلق به محذوف، صفت برای «بشراً»[الجدول احتمال دیگری داده، درویش هم حرفهای دیگری دارد]
واحداً: صفت دوم[التبیان عکبری، نقش دیگری داده]
نتبعه: فعل و فاعل و مفعول به، جمله «مفسِّره» لا محلّ له من الاعراب
ترجمه
آیا تبعیت کنیم بشری تنها[بدون عدّه و عدّه] از میان خود را؟ آیا تبعیت کنیم وی را؟
نکته ترجمه
اگر اسمی در عربی در این قالب آمد: «اسم+ نعت از نوع جار و مجرور+ نعت دوم» در ترجمه فارسی جای دو نعت عوض می شود.
رک: فرهنگ نحوی ساختارهای قرآن، ص186 و مثال های متعدد قرآنی این بحث
شاهد مثال در آیه
«بشراً» مفعول به باب اشتغال است. بعد از چیزی آمده که غالباً بعد از آن چیز فعل می آید(همزه استفهام) لذا راجح النصب است هرچند مرفوع خواندنش هم جایز است.(در قرائت قراء عشره همه این کلمه را منصوب خوانده اند)
4. آشنایی با احادیث برگزیده اهل بیت علیهم السلام در ابتدای ساعت درسی توسط استاد. این احادیث از حیث معارفش گزیده شده نه از حیث داشتن نکات ویژه نحوی اما برای ترجمه آن حتماً نکات مهم لغوی، صرفی و نحوی آن بیان می شود.
5. ترجمه دقیق اشعارِ شاهد مثال در سیوطی
مطالعه اشعاری که سیوطی به عنوان شاهد مثال ذکر کرده، فوائدی مهم دارد:
1. در شعر به جهت درست شدن وزن و قافیه آن، معمولاً ترتیب الفاظ به هم می ریزد، لذا اعراب(ترکیب) آن مشکل است و اگر کسی بتواند شعر را خوب اعراب کند، در اعراب قرآن موفق تر است.
2. درصد معتنا بهی از اشعار عرب جاهلی در فضای مرتبط با «بطن» یا «فرج» سروده شده. با مطالعه این اشعار انسان هرچه بیشتر پی به عظمت معارف قرآن و اعجاز آن می برد.
3. با مطالعه این اشعار مرتبط با «بطن» و «فرج» فضای نزول قرآن را از حیث فهم معارف دین بهتر فهمیده، در نتیجه در «فهم ظواهر قرآن» موفق تر است. چراکه «ظاهر قرآن» را باید طوری فهمید که «چنین عرب جاهلی» می فهمیده وگرنه از «عربی مبین» بودن خود خارج می شود.
البته این در حوزه ظاهر قرآن(عبارت قرآن) است. سخن از «اشاره»، «لطائف» و «حقایق» نیست.(حدیث: العبارة للعوامّ و الاشارة للخواص و اللطائف للاولیاء و الحقائق للانبیاء)
4. برخی طلاب مبتدی تصور می کنند که قواعد نحوی را منطبق بر قرآن کریم نوشته اند. مطالعه این اشعار نشان می دهد که قرآن کریم در حوزه ساختارهای نحوی از خود ابتکار به خرج نداده بلکه از ساختارهای موجود در زبان عربی استفاده نموده، لذاست که «عربی مبین» است.
6. مراحل مطالعه سیوطی توسط طلبه
1. مطالعه شعر ابن مالک و تلاش برای فهم آن با استفاده از ترکیب شعر و لغتنامه
2. نوشتن سؤالات: مثلاً چرا گفت: «و اسمٌ و فعلٌ ثمَّ حرفٌ الکلمُ» چرا «ثمَّ»؟
3. مطالعه روزنامه وار متن سیوطی
4. تشخیص ارکان جملات سیوطی(مبتدا و خبر/ فعل و فاعل) و حذف فضله ها
5. حرکت گذاری متن(در فعل: تمام حرکات، در اسم: حرکت حرف آخر)
6. مراجعه به صرف ساده و صمدیه در موارد لازم(مثل آنکه نمی داند این کلمه را در شعر بدل بگیرد یا عطف بیان. یا مثلاً مفهوم «اسم جنس جمعی» را یادش رفته)
7. در طول مطالعه سیوطی آنقدر باید به صرف ساده و صمدیه مراجعه کند تا مطالب آنها به حافظه بلند مدتش منتقل شود(جی5)
8. ترکیب کامل اشعار ابن مالک
9. آهنگین خواندن متن شعر و سیوطی با تمام حرکات که حاکی از فهم متن است.
10. متن را باید بدون وقف کردن بخواند چراکه خیلی اوقات نکته مهمی در همان کلمه آخر است که بر آن وقف می کند. مثال: ثمَّ الکلمُ علی الصحیحِ «اسم جنس جمعی». جمعی: آیا وصف مضاف است یا مضاف الیه؟
11. حل نکات مهم متن:
· ارجاع ضمائر
· یافتن مشار الیه
· یافتن متعلق جارّ و مجرور
· مصداق «ما» موصول(توجه به «مِن» بیانیه که احتمالاً بعد از آن آمده)
· ترجمه دقیق کلماتی نظیر: ایضاً، کذلک، مطلقاً و ...
· ...
12. بعد از آنکه طلبه کارهای فوق را انجام داد باید «مبـــــاحــــــثه» کند. سرگروه موظف است در ابتدای هفته، گزارش مباحثه گروه خود را به استاد ارائه کند(زمان مباحثه در هر روز، غائبین، موضوع مباحثه ... را در فرم مربوطه پر می کند)
13. حضور جدی و بدون غیبت و تأخیر در کلاس
14. انجام پژوهش های مختلفی که توسط استاد به طلبه محوّل می شود.
15. بعد از مطالعه کامل متن سیوطی و حل آن در کلاس، باید دقت کند که سیوطی پاسخ کدام سؤال او را در حل شعر ابن مالک نداده است. آن سؤالات را باید با کمک استاد و پژوهش حل کند.
7. «حفظ اشعار ابن مالک» به این صورت که در طول هفته، تمام ابیات آن هفته را حفظ می کند و در آزمون هفتگی می نویسد. ضمن آنکه این اشعار هر روز در کلاس سؤال می شود.
8. پس از اتمام توضیحات یک بیت شعر ابن مالک در کلاس، لازم است در صفحه مربوط[اشعار ابن مالک با توضیح مختصر] یک خلاصه ای از معنای شعر و ترکیبِ مهم ترین کلمات آن بنویسد. این نوشته ها بهترین سرمایه در آینده است.
9. کنار گذاشتن کتاب و کار با «لپ تاپ»: ورد، تایپ ده انگشتی، وان نوت، نرم افزار ادبیات عرب، قاموس النور، معجم الوسیط، جامع التفاسیر، جامع الاحادیث، حدیث اهل بیت، شجره طوبی و ...
10. آشنایی با کتب ادبیات عرب که در نرم افزار ادبیات عرب نور موجود است مانند کتاب شناسی های ذیل:
1.کتاب شناسی و شخصیت شناسی «ابن مالک، سیوطی، ابن هشام»
2.کتاب شناسی کتب شرح ابن مالک که در هر ماه تحصیلی باید با یکی از آنها کار کند از جمله: ابن عقیل، اوضح المسالک، التصریح علی التوضیح، اشمونی، حاشیة الصبان علی الاشمونی، النحو الوافی و ...
نظرات (۴)
-
نجم الثاقب
سلام علیکم.
با تشکر از پاسخگیی شما برادر ارجمند.
بنده ایتاء ندارم و بنا به دلایلی نمیتونم نصب کنم.اگر در سروش تشریف دارید آی دی رو برام ارسال کنید.
التماس دعا.-
پاسخ:
۱۳ مهر ۹۷، ۰۹:۲۸سلام مجددسروش هم همونه
-
-
نجم الثاقب
سلام علیکم.خدا قوت.
سوال از محضر مبارک شما داشتم.درباره دروس نظام جدید حوزه علمیه اگر بنده مطالبی رو خدمت شما ارسال کنم منتشر خواهید کرد؟
ممنون از توجه شما-
پاسخ:
۱۰ مهر ۹۷، ۱۶:۲۷سلام علیکمبله با کمال میلاصلا طلبگی تا اجتهاد برای همین است که کار میکند، کمک به انتشار مطالب مفید شما مخاطبین عزیزدر ایتا به بنده پیام بدهید:@nozari_behnam
-
-
سلام
سلام علیکم و خدا قوت.کتابچه طلیعه انس رو معرفی میفرمایید -
محمد
با سلام
بنده میخواستم با مدیر این سایت ارتباط داشته باشم اما متاسفانه ایمیل یا شماذه ای ازشون پیدا نکردم
اگر امکان داره به ایمیل بنده یا شماره ایشون یا ایمیلشون رو بفرستید
Mohammad.disip@gmail.com-
پاسخ:
۱۳ مهر ۹۴، ۱۰:۳۵سلام علیکمبا ایمیل زیر تماس بگیریدtt.ej.ir@chmail.ir
-
پيشنهاد سردبير
طبقه بندی موضوعی
- هویت طلبگی (۹۵)
- اندیشه دینی و نظام بنیادین طلبه (۴)
- مأموریتها و بایستههای طلبه (۶۷)
- الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (۱۳)
- تبلیغ (۱۳)
- تحصیل (۲۰)
- روش تحصیل حوزوی (۱۷)
- کار جمعی و برکات آن (۳)
- تحول در نظام حوزه (۲)
- آشنایی با اساتید و بزرگان حوزه علمیه (۱۵)
- اساتید (۳)
- بزرگان (۱۱)
- برنامه مهاجر (۱)
- حوزه انقلابی (۱۱)
- علمی (۲۹۵)
- دروس حوزوی (۲۷۳)
- پایه 1 (۱۳۲)
- صرف (۶۴)
- تمرینات (۱۴)
- آرشیو صوت صرف (۴)
- شرح فارسی بخش عربی کتاب صرف ساده (۷)
- نمودارها (۱۸)
- نحو 1 (۶۸)
- نمودار و جزوه (۶)
- آرشیو صوت نحو 1 (۳)
- شرح صمدیه (۳۶)
- عقاید 1 (۱)
- منطق ۱ (۳)
- اخلاق 1 (۲)
- احکام (۶)
- صرف (۶۴)
- پایه 2 (۵۷)
- پایه 3 (۲۷)
- بلاغت (۷)
- مغنی الادیب (۱۷)
- پایه 4 (۳۰)
- پایه 5 (۱۱)
- پایه 6 (۳)
- اصول (۲)
- لغت (۷)
- آموزش تجزیه و ترکیب (۱۹)
- پرسش و پاسخ درسی (۱)
- منطق (۱)
- متن درسی حوزوی (۳)
- رجال (۳)
- پایه 1 (۱۳۲)
- پژوهش (۱۹)
- نمونه سؤال امتحانی دروس حوزوی (۲)
- دروس حوزوی (۲۷۳)
- اخلاق، تهذیب نفس و خانواده (۱۹)
- بصیرت اجتماعی (۱۳۵)
- سیاست (۷۷)
- پرونده انرژی هسته ای (۳۰)
- فتنه 88 (۵)
- انتخابات (۹)
- اقتصاد (۵)
- فرهنگ (۳۸)
- مذهبی (۲۱)
- ادعیه و زیارات (۵)
- ائمه معصومین علیهم السلام (۱۱)
- مذهبی (۲۱)
- بازخوانی ادبیات انقلاب (۱۱)
- سیاست (۷۷)
- حوزه علمیه خواهران (۱)
- عمومی (۸)
- اخبار (۲۴)
- حکایات (۶)
- محصولات (۱۴۲)
- نمودارها (۶۲)
- پاورپوینت (۲)
- پوسترهای با کیفیت (۱۷)
- نرم افزارهای مفید (۲)
- جزوه (۱۲)
- بسته محتوای تبلیغی (۱)
- کلیپ و فیلم (۴۲)
- کتابخانه (۳۱)
- معرفی کتاب (۶)
- دانلود کتاب (۲۴)
- یادداشت و مقاله (۳۰)
- مدرسه معصومیه(س) (۲۷)
- گزارش فعالیتهای گروه «طلبگی تا اجتهاد» (۷)
- مشاوره (۶)
- مشاوره تحصیلی (۲)
- مشاوره سبک زندگی اسلامی (۳)
- سبک همسرداری (۱)
- سبک خواب (۱)
آخرين مطالب
-
دانلود تدریس صمدیه ی استاد روح الله راسل/ طرح احیای تابستان 98
سه شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹ -
به سایت جدید مراجعه کنید
يكشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ -
نقش دعا و توسل در بهبود بیماری ها و رفع بلایا + توصیه های بزرگان دین
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب حضرت آیت الله مصباح یزدی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب حضرت آیت الله محمد یزدی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب استاد مرتضی آقاتهرانی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
-
-
شرح فارسی کتاب «اصول مظفر» + دانلود رایگان نمودار
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ -
شرح فارسی لمعه به شکل نموداری + دانلود نمودار PDF و XMIND
پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸