آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همهی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزههای علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الیاللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیلکننده، مثل رایانهها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوقالعادهای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفادهای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391
جستجو
بایگانی
- تیر ۱۳۹۹ (۱)
- اسفند ۱۳۹۸ (۲)
- بهمن ۱۳۹۸ (۶)
- دی ۱۳۹۸ (۴)
- مرداد ۱۳۹۸ (۱)
- تیر ۱۳۹۸ (۱)
- خرداد ۱۳۹۸ (۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۸ (۲)
- فروردين ۱۳۹۸ (۴)
- اسفند ۱۳۹۷ (۳)
- بهمن ۱۳۹۷ (۲)
- دی ۱۳۹۷ (۱)
- آذر ۱۳۹۷ (۲)
- آبان ۱۳۹۷ (۶)
- مهر ۱۳۹۷ (۴)
- شهریور ۱۳۹۷ (۱۰)
- مرداد ۱۳۹۷ (۱۲)
- تیر ۱۳۹۷ (۴)
- خرداد ۱۳۹۷ (۱۰)
- ارديبهشت ۱۳۹۷ (۶)
- فروردين ۱۳۹۷ (۴)
- اسفند ۱۳۹۶ (۶)
- بهمن ۱۳۹۶ (۴)
- دی ۱۳۹۶ (۳)
- آذر ۱۳۹۶ (۴)
- آبان ۱۳۹۶ (۳)
- مهر ۱۳۹۶ (۳)
- شهریور ۱۳۹۶ (۳)
- مرداد ۱۳۹۶ (۱۶)
- تیر ۱۳۹۶ (۶)
- خرداد ۱۳۹۶ (۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۶ (۱۳)
- فروردين ۱۳۹۶ (۲)
- اسفند ۱۳۹۵ (۴)
- بهمن ۱۳۹۵ (۷)
- دی ۱۳۹۵ (۸)
- آذر ۱۳۹۵ (۷)
- آبان ۱۳۹۵ (۱۶)
- مهر ۱۳۹۵ (۷)
- شهریور ۱۳۹۵ (۵)
- مرداد ۱۳۹۵ (۴)
- خرداد ۱۳۹۵ (۲۶)
- ارديبهشت ۱۳۹۵ (۱۴)
- فروردين ۱۳۹۵ (۳)
- اسفند ۱۳۹۴ (۱۶)
- بهمن ۱۳۹۴ (۱۹)
- دی ۱۳۹۴ (۱۹)
- آذر ۱۳۹۴ (۱۸)
- آبان ۱۳۹۴ (۱۸)
- مهر ۱۳۹۴ (۴۳)
- شهریور ۱۳۹۴ (۱۵)
- مرداد ۱۳۹۴ (۱۴)
- تیر ۱۳۹۴ (۱۲)
- خرداد ۱۳۹۴ (۱۳)
- ارديبهشت ۱۳۹۴ (۴۶)
- فروردين ۱۳۹۴ (۲۴)
- اسفند ۱۳۹۳ (۱۹)
- بهمن ۱۳۹۳ (۵)
- دی ۱۳۹۳ (۴)
- آذر ۱۳۹۳ (۲)
- آبان ۱۳۹۳ (۱۳)
- مهر ۱۳۹۳ (۱۱)
نويسندگان
- بهنام نوذری (سردبیر) (314)
- محسن بهرامی (87)
پربحث ترين ها
-
-
-
-
صوت تدریس صرف (ساده)/ استاد کچویی
۹۴/۰۷/۲۵ -
-
-
-
مشاوره سبک زندگی اسلامی/سبک خواب
۹۴/۱۰/۲۷ -
فرهنگ لغت عربی
۹۵/۱۱/۲۴ -
رسانه های همسو
قواعد وزن+دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
در این مطلب قواعد وزن و سنجش کلمات را که برگرفته از کتاب صرف متوسطه حمید محمدی تنظیم و اصلاح شده است، تقدیم مینماییم. این قواعد دارای ویژگی های مثبتی نسبت به قواعد مطرح شده در کتاب صرف ساده است که بعد از اصلاح، پاسخگوی وزن دهی به تمام کلمات است. ویژگی ها عبارتند از:
1- قواعد کاملاً واضح و بوده و یادگیری آنها بسیار آسان است، بر خلاف قواعد وزنِ کتاب صرف ساده که بیهوده بسیار پیچیده شده است!!!
2- این قواعد بر خلاف قواعد کتاب صرف ساده هیچگونه استثنایی نداشته و تمام کلمات به وسیله این قواعد وزن پیدا میکنند!!!
دریافت
حجم: 390 کیلوبایت
توضیحات: نمودار قواعد وزن و حل تمرین تشریحی
نظرات (۷)
-
محمد امین سلیمانی
کلمه حادی برچه وزنی است ؟ لطفا با اثبات و دلیل باشد + منبع ممنونم-
پاسخ:
۵ آبان ۹۵، ۱۳:۵۳سلام برادر
سعی بفرمایید نرم افزار قواعد ادبیات عرب را تهیه فرموده و در این نرم افزار سوالاتتان را جستجو بفرمایید. از اساتید هم می توانید راهنمایی بگیرید
اگر در این نرم افزار سرچ بفرمایید ده ها مطلب مستند در این باره پیدا می فرمایید مثلا:
صاغوا أحدا و إحدى على فاعل و فاعلة من القلب. و جعل الفاء بعد اللام فقالوا: حادى عشر و حادیة عشرة. و الأصل واحد و واحدة فصار حادو و حادوة فقلبت الواو یاء لانکسار ما قبلها فوزنهما عالف و عالفة.
حاشیة الصبان على شرح الأشمونى على ألفیة ابن مالک و معه شرح الشواهد للعینی، ج4، ص: 103
-
-
سلام اخوی
خیلی نمودار عالی بود. خدا خیر و دنیا و آخرت بهت بده
به یاد خدا باشید... -
ممنون از پاسخ شما؛
در مورد حرف زائد که همجنس حرف اصلی است، از کجا تشخیص میدیم که اولی حرف اصلیه یا دومی؟ مثلا وزن کلمه ی وفیّ رو میگیم فعیل، ولی وزن کلمه سیّد رو میگیم فَیعل. چرا در وفیّ یاء اول رو اصلی گرفتیم ولی در سیّد یاء دوم رو؟-
پاسخ:
۲۵ آذر ۹۴، ۲۳:۴۵تشخیص وزن متوقف بر یک سری دانسته هایی است از جمله اینکه باید بدانیم حروف اصلی و زائد کدام استبه همین جهت است که برخی معتقدند بحث وزن باید متأخر ذکر شود اما در عین حال به علت نیاز به بحث وزن آن را ابتدا ذکر میکننداما به مرور و همچنین با مراجعه به کتاب لغت متوجه خواهیم شد که کدام حروف اصلی و کدام زائدندبرای نو آموزان نیز گفته میشود که کدام اصلی و کدام زائد است
-
-
با سلام و تقدیر و تشکر از زحمات و کار بسیار مفید شما؛
سوالی در مورد قواعد وزن داشتم:
طبق قاعده 2 این نمودار و طبق قاعده 4 کتاب صرف ساده، اگر حرف زائد تکرار حرف اصلی باشد، در وزن ذکر نمی شود بلکه حرف مقابل حرف اصلی در وزن تکرار می شود؛ مثل جَلبَبَ که وزن آن می شود فَعلَلَ؛ یا صَدّقَ که وزن آن می شود فَعَّلَ؛
حال اگر فعل «ص ی ر» را به باب تفعیل ببریم، می شود صَیَّر؛ یُصَیِّرُ ؛ تَصییر
سوالم اینه که با توجه به اینکه یاء دوم از کلمه تصییر زائد است و تکرار حرف اصلی می باشد، وزن کلمه تصییر چی میشه؟ باید بگیم تفعیل یا تفععل؟-
پاسخ:
۲۵ آذر ۹۴، ۱۳:۳۴سلام علیکمبا تشکر از دقت نظر شما دوست عزیزدر شرایط قاعده نوشته شده است که «اگر حرف زائده، تکرار حرف اصلی باشد» باید توجه داشته که منظور از تکرار حرف اصلی این نیست که حرف زائد مساوی با حرف اصلی باشد بلکه به این معناست که حرف زائد در اصل از روی حرف اصلی تکرار شده باشد، مثلا در مثال صدّق، دال دوم، تکرار دال اول است که حرف اصلی است و دال دوم همواره دال است، اما در تصییر، یاء دوم تکرار یاء اول نیست بلکه مثلا در تبشیر هم این یاء وجود دارد پس متوجه میشویم که این یاء تکرار حرف اصلی نیست گرچه در اجوف های یائی مساوی با حرف زائد میشود.بنابراین ملاک این قاعده این است که «تکرار حرف اصلی باشد» که این تکرار یا به غرض الحاق است مانند جلبب یا به غرض ساختن فعل مزید است مانند صدّق و ...
-
-
سلام علیکمکاش این سایت چند سال زودتر ایجاد می شودمتشکرم -انشاء الله ادامه داشته باشد
-
رضا پورعباس
سلام علیــــــکم
دعای خیر و آرزوی موفقیت و رسیدن به اجتهاد حفیفی، تقدیمتان
البتـــه شما وظیفه ای کمی متفاوت تر از حوزه های متعارف دارید
فرهیختگی و رشد دانشگاهی قبل از حوزه نوع وظیفه شما را کمی متفاوت کرده
یـــــــــــاعلی -
یا حسین
بسیار عالیخدا خیرتان دهد-
پاسخ:
۲۸ خرداد ۹۴، ۱۲:۴۸سلام علیکمسپاس گزار از توجه و حمایت شما دوستان
-
پيشنهاد سردبير
طبقه بندی موضوعی
- هویت طلبگی (۹۵)
- اندیشه دینی و نظام بنیادین طلبه (۴)
- مأموریتها و بایستههای طلبه (۶۷)
- الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (۱۳)
- تبلیغ (۱۳)
- تحصیل (۲۰)
- روش تحصیل حوزوی (۱۷)
- کار جمعی و برکات آن (۳)
- تحول در نظام حوزه (۲)
- آشنایی با اساتید و بزرگان حوزه علمیه (۱۵)
- اساتید (۳)
- بزرگان (۱۱)
- برنامه مهاجر (۱)
- حوزه انقلابی (۱۱)
- علمی (۲۹۵)
- دروس حوزوی (۲۷۳)
- پایه 1 (۱۳۲)
- صرف (۶۴)
- تمرینات (۱۴)
- آرشیو صوت صرف (۴)
- شرح فارسی بخش عربی کتاب صرف ساده (۷)
- نمودارها (۱۸)
- نحو 1 (۶۸)
- نمودار و جزوه (۶)
- آرشیو صوت نحو 1 (۳)
- شرح صمدیه (۳۶)
- عقاید 1 (۱)
- منطق ۱ (۳)
- اخلاق 1 (۲)
- احکام (۶)
- صرف (۶۴)
- پایه 2 (۵۷)
- پایه 3 (۲۷)
- بلاغت (۷)
- مغنی الادیب (۱۷)
- پایه 4 (۳۰)
- پایه 5 (۱۱)
- پایه 6 (۳)
- اصول (۲)
- لغت (۷)
- آموزش تجزیه و ترکیب (۱۹)
- پرسش و پاسخ درسی (۱)
- منطق (۱)
- متن درسی حوزوی (۳)
- رجال (۳)
- پایه 1 (۱۳۲)
- پژوهش (۱۹)
- نمونه سؤال امتحانی دروس حوزوی (۲)
- دروس حوزوی (۲۷۳)
- اخلاق، تهذیب نفس و خانواده (۱۹)
- بصیرت اجتماعی (۱۳۵)
- سیاست (۷۷)
- پرونده انرژی هسته ای (۳۰)
- فتنه 88 (۵)
- انتخابات (۹)
- اقتصاد (۵)
- فرهنگ (۳۸)
- مذهبی (۲۱)
- ادعیه و زیارات (۵)
- ائمه معصومین علیهم السلام (۱۱)
- مذهبی (۲۱)
- بازخوانی ادبیات انقلاب (۱۱)
- سیاست (۷۷)
- حوزه علمیه خواهران (۱)
- عمومی (۸)
- اخبار (۲۴)
- حکایات (۶)
- محصولات (۱۴۲)
- نمودارها (۶۲)
- پاورپوینت (۲)
- پوسترهای با کیفیت (۱۷)
- نرم افزارهای مفید (۲)
- جزوه (۱۲)
- بسته محتوای تبلیغی (۱)
- کلیپ و فیلم (۴۲)
- کتابخانه (۳۱)
- معرفی کتاب (۶)
- دانلود کتاب (۲۴)
- یادداشت و مقاله (۳۰)
- مدرسه معصومیه(س) (۲۷)
- گزارش فعالیتهای گروه «طلبگی تا اجتهاد» (۷)
- مشاوره (۶)
- مشاوره تحصیلی (۲)
- مشاوره سبک زندگی اسلامی (۳)
- سبک همسرداری (۱)
- سبک خواب (۱)
آخرين مطالب
-
دانلود تدریس صمدیه ی استاد روح الله راسل/ طرح احیای تابستان 98
سه شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹ -
به سایت جدید مراجعه کنید
يكشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ -
نقش دعا و توسل در بهبود بیماری ها و رفع بلایا + توصیه های بزرگان دین
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب حضرت آیت الله مصباح یزدی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب حضرت آیت الله محمد یزدی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب استاد مرتضی آقاتهرانی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
-
-
شرح فارسی کتاب «اصول مظفر» + دانلود رایگان نمودار
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ -
شرح فارسی لمعه به شکل نموداری + دانلود نمودار PDF و XMIND
پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸