آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همهی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزههای علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الیاللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیلکننده، مثل رایانهها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوقالعادهای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفادهای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391
جستجو
بایگانی
- تیر ۱۳۹۹ (۱)
- اسفند ۱۳۹۸ (۲)
- بهمن ۱۳۹۸ (۶)
- دی ۱۳۹۸ (۴)
- مرداد ۱۳۹۸ (۱)
- تیر ۱۳۹۸ (۱)
- خرداد ۱۳۹۸ (۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۸ (۲)
- فروردين ۱۳۹۸ (۴)
- اسفند ۱۳۹۷ (۳)
- بهمن ۱۳۹۷ (۲)
- دی ۱۳۹۷ (۱)
- آذر ۱۳۹۷ (۲)
- آبان ۱۳۹۷ (۶)
- مهر ۱۳۹۷ (۴)
- شهریور ۱۳۹۷ (۱۰)
- مرداد ۱۳۹۷ (۱۲)
- تیر ۱۳۹۷ (۴)
- خرداد ۱۳۹۷ (۱۰)
- ارديبهشت ۱۳۹۷ (۶)
- فروردين ۱۳۹۷ (۴)
- اسفند ۱۳۹۶ (۶)
- بهمن ۱۳۹۶ (۴)
- دی ۱۳۹۶ (۳)
- آذر ۱۳۹۶ (۴)
- آبان ۱۳۹۶ (۳)
- مهر ۱۳۹۶ (۳)
- شهریور ۱۳۹۶ (۳)
- مرداد ۱۳۹۶ (۱۶)
- تیر ۱۳۹۶ (۶)
- خرداد ۱۳۹۶ (۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۶ (۱۳)
- فروردين ۱۳۹۶ (۲)
- اسفند ۱۳۹۵ (۴)
- بهمن ۱۳۹۵ (۷)
- دی ۱۳۹۵ (۸)
- آذر ۱۳۹۵ (۷)
- آبان ۱۳۹۵ (۱۶)
- مهر ۱۳۹۵ (۷)
- شهریور ۱۳۹۵ (۵)
- مرداد ۱۳۹۵ (۴)
- خرداد ۱۳۹۵ (۲۶)
- ارديبهشت ۱۳۹۵ (۱۴)
- فروردين ۱۳۹۵ (۳)
- اسفند ۱۳۹۴ (۱۶)
- بهمن ۱۳۹۴ (۱۹)
- دی ۱۳۹۴ (۱۹)
- آذر ۱۳۹۴ (۱۸)
- آبان ۱۳۹۴ (۱۸)
- مهر ۱۳۹۴ (۴۳)
- شهریور ۱۳۹۴ (۱۵)
- مرداد ۱۳۹۴ (۱۴)
- تیر ۱۳۹۴ (۱۲)
- خرداد ۱۳۹۴ (۱۳)
- ارديبهشت ۱۳۹۴ (۴۶)
- فروردين ۱۳۹۴ (۲۴)
- اسفند ۱۳۹۳ (۱۹)
- بهمن ۱۳۹۳ (۵)
- دی ۱۳۹۳ (۴)
- آذر ۱۳۹۳ (۲)
- آبان ۱۳۹۳ (۱۳)
- مهر ۱۳۹۳ (۱۱)
نويسندگان
- بهنام نوذری (سردبیر) (314)
- محسن بهرامی (87)
پربحث ترين ها
-
-
-
-
صوت تدریس صرف (ساده)/ استاد کچویی
۹۴/۰۷/۲۵ -
-
-
-
مشاوره سبک زندگی اسلامی/سبک خواب
۹۴/۱۰/۲۷ -
فرهنگ لغت عربی
۹۵/۱۱/۲۴ -
رسانه های همسو
بحث و نظر / هویت طلبگی / مهمترین وظیفه امروز طلاب چیست؟
هویت طلبگی مأموریتها و بایستههای طلبه
بسم الله الرحمن الرحیم
همان طور که میدانید، برای قشر طلبه و روحانی، وظایف و بایسته های مختلف و متنوعی مطرح میشود. اما سؤال مشخص ما ناظر به اصلی ترین و مهمترین وظیفه قشر روحانی و طلاب عزیز است.
از میان وظایف و افقهایی که برای طلاب و روحانیون مطرح میشود، کدامیک از همه مهمتر و هدف اصلی و نهایی است؟
- توضیحات: منظور از وظیفه و افق، هدف و قله ایست که همواره باید در طول تحصیل و حضور و فعالیت اجتماعی، مورد توجهِ طلاب قرار گیرد و تمام فعالیت های خود را به آن قله و هدف نهایی هماهنگ نمایند. بنابراین با این توضیحات، واضح است که منظور اصلی ما وظایف ذاتی روحانیان نیست. به عنوان مثال تحصیل علوم حوزوی یکی از وظایف اصلی هر روحانی است اما آیا تحصیل، هدف است یا وسیله برای رسیدن به هدفی دیگر؟
- آنچه در این بحث مد نظر ماست، آن هدف نهایی است که هر یک از طلاب باید مد نظر قرار داده و فعالیت های خود را با آن هماهنگ نمایند.
مشتاق نظر شما دوستان عزیز هستیم.
نظرات (۱۳)
-
حسین حیدری مهذب
وظیفه طلبه به صورت فهرست به قرار زیر است:
1- تحصیل علوم مورد نیاز
2- تهذیب نفس
3 - تحقیق عمیق در دین
4- تدریس آموخته ها
5- تألیف اندوخته ها
6- تبلیغ نتایج واقعی فرایند قبل-
پاسخ:
۲۵ مرداد ۹۷، ۱۲:۲۷سلام علیکمسپاس
-
-
سلام دیگه وقتش شده که موضوعات درس های حوزه به موضوعات روز که الان لازمه تبدیل بشه مثل بحت فضای مجازی و بحث های دیگر
تاکی باید ضرب عمر و زید بخونیم؟؟؟؟؟؟-
پاسخ:
۲۲ خرداد ۹۵، ۱۹:۵۴با سلامالبته توجه به مسائل روز صحیحه اما این نباید باعث بی تفاوتی ما نسبت به دروس رایج حوزه بشهبلکه بنیاد و اساس تمام تحولاتی که حوزه میتواند در جامعه ایجاد کند همین دروس رایج است.
-
-
طلبه پایه۳
بسم الله
مهمترین وظیف طلبگی؟
خودسازی (صنفی و معنوی)↞جامعه سازی↞تمدن سازی اسلامی↞زمینه سازی ظهور اما عصر ارواحنا فداه
از طریق:
۱-فهم دین
۲-عمل به دین
۳-تبلیع دین
۴-دفاع از دین
۵-اجرای دین
توسط:علم و تقوا و بصیرت-
پاسخ:
۷ خرداد ۹۵، ۱۰:۳۴احسنت
-
-
مـ . غ
بسم الله الرحمن الرحیم
بعد السلام
با عنایت به اصل شریف "کل یعمل علی شاکلته" و رسالت ذاتی یک طالب علم که از دل شریفه ی "وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ " (توبه/122)
برخواسته که بیان باشد از طور پنچ گانه زیر :
1- فهم دین
2- عمل به دین
3- دفاع از دین
4- تبلیغ دین
5- اجرای دین
می توان به این مهم اشاره کرد :
"هر طالب علمی که مطور به اطوار پنچ گانه است، علاوه بر اظهار دین در نفس خویش و اجتماع، با توجه به علاقه، استعداد، نیاز جامعه، علم و بصیرت، می بایست جایگاه خود را در این نظام و شاکله کلی، پیدا کرده و در جهت ظهور نظام احسن و مدینه فاضله، عمل نماید ! "
لذا به بیان کاربردی می توان گفت :
بر هر طالب علمی، لازم است عقلا و شرعا که با عنایت به علاقه و استعداد خود و در نظر گرفتن نیاز جامعه و "اهم و مهم" کردن در این نیازها، با مشورت اساتید مجرب و اهل فن، و با اجتهاد در راه علم و بصیرت و تقوا، پا به میدان تهذیب و اصلاح جامعه گذاشته و از شخصبت منفعل به شخصیت فعال و موثر عبور کند .
به تعبیر استاد معظم و سید بزرگوار، نقشه راه و هدف طالب علم حقیقی، رسیدن به شاکله "انسان جامع و کامل حوزوری" است؛ علی فرض تحقق این مهم در بین طلاب علوم الهی، شاکله اجتماع نیز با مصلحینی که مصلح نقس خویشتن نیز بوده اند، اصلاح خواهد شد و با رفع موانع و ایجاد مقتضی، شرایط ظهور آن منجی و مصلح جهانی و محبوب دل عارفان و امید ما تهی دستان حضرت حجه ابن الحسن العسگری، به فعلیت رسیده و این دیار اموات به مدینه فاضله و نظام احسن تبدیل خواهد شد.
ابعاد "انسان جامع و کامل حوزوی" که شاکله طالب علم باید باشد، عبارتند از :
- بعد علمی
- بعد روحی
- بعد روانی
- بعد جسمی
- بعد اجتماعی
خلاصه بیان؛
بر هر طالب علمی است که شاکله کلی خود را منطبق بر قواعد انسان ساز شرع مقدس اسلام نموده و با رسیدن به جامعیت و کامل شدن که مقول به تشکیک مراتب است، علت غائی خود را محقق نموده و در سیر اظهار نظام احسن قرار گیرد .
العبد الفقیر م.غ -
علی
سلامجواب شما ، سخنرانی سال 1370 آقا در دیدار با طلاب است:سخنرانى در اجتماع طلاب و فضلاى حوزهى علمیهى قم
01/ 12/ 1370
-
حسین مرادی
بسم الله الرحمن الرحیم
سایت بسیار عالی است و ضرورت انجام چنین کاری بسیار احساس میشد .باتوجه به سردرگمی شدن طلاب در سال های ابتدایی تحصیل .واقعا تشکر
اما سوال:به صورت کلی نمیتوان برای همه یک وظیفه ی جزیی تعیین کرد.طلاب یا باید مبلغ شوند یا مدرس یا محقق البته منعی نیست تا یک طلبه در همه ی این ها مهارت پیدا کند .اما نکته ی قابل توجه این است که استعداد و علاقه های اون طلبه چیه؟با در نظرگرفتن این دو عامل به وظیفه ی خودشون میرسند.نقلی قولی رو با یک واسطه از ایت الله نوری همدانی عرض میکنم
ایشون فرمودند الان هر کس در هر بخشی به اسلام خدمت کنه وظیفه است چون ما در هر بخشی کمبود داریم-
پاسخ:
۱۷ دی ۹۴، ۲۰:۴۷سلام با تشکرپس به عقیده شما وظایف طلاب در سه عرصه است- تبلیغ
- تحقیق
- تدریس
-
-
با تشکر
سوالتون سوال مهمی است و به نظرم هر طلبه ای موظف است به این سوال فکر کند
فکر ما تا حالا به اینجا رسیده است که باید این کار اجمالا از جنس تحقق یکی از مطالبات رهبری باشد از جنس تحقق باشد مثلا این کار صرف تدوین نظریه تربیت اسلامی نباشد یا تبلیغ صرف نباشد بلکه در عمل باید مدرسه ای را اداره کرد
البته جزئیات آن در این مقال نمی گنجد -
سلام در سوره نور و ایه مبارکه الله نور السموات .............. کیفیت نور و تلالو ان بیان شده حال اگر بلا تشبیه خورشید و ماه را در نظر گیریم انوقت موظفید مانند قرص قمر در شب روشنایی داشته باشی و بی شک همه از نور بهره مند میباشند اگر انسانی مهذب شد در هر جایی ساکن شود خیر و برکت دارد عمل و فعل او مرشد و راهنما و قول و سکوتش حجت و قیام و قعودش مرضی حق خواهد بود بکوشید ایمان وارد دهلیز های هزار توی نفس وارد شود همانگونه که پیامبر در مورد وصی خود فرمود والایمان مخالط لحمک و دمک کما خالط لحمی و دمی در این حرف نکته ایست خون اگر ایمان فرض شود این ماده حیات بخش از طریق موی رگ در سراسر وجود جریان دارد و در واقع جایی از بدن نیست که خون در ان جریان نداشته باشد پس اگرایمان در سراسر وجود جریان یافت همان شود که از علمای اعلام نقل شده با استماع غیبت تب میکند در خواب چشم به نامحرم میبندد و قس علیهذا ابنچنین شخصی عمل گرا و وظیفه شناس خواهد بود پس چشم گوش دست پا شکم فرج ........همه وهمه ایمان میخواهد و ایمان تنها یک امر قلبی نیست و این مسئله تنها در سایه منور شدن حاصل خواهد شد ببخشید پر حرفی شد
-
پاسخ:
۲۲ آبان ۹۴، ۱۸:۵۶سلامبا تشکراستفاده کردیم
-
-
سلام
منظور حقیر اینه که طلّابی که تو کلاس تشریف دارند یا تو مدرسه معصومیه تشریف دارند اگه براشون سئوالی پیش یاد میرن پیش استادشون مطرح میکنن ولی طلاب شهرستانی از این موهبت محرومند.
پیشنهاد اینه که شما یک صفحه برای دروس مختلف در نظر بگیرید که به عنوان مثال اگر کسی در باره جهل مرکب در منطق مظفر سئوالی داشت مطرح کنه . دو فایده داره یک ان شاء الله جواب سئوالش رو میگیره ولو با فاصله زمانی کمی دوم اینکه دیگران از این سئوال و جواب ها استفاده می کنند.-
پاسخ:
۹ آبان ۹۴، ۱۳:۵۹سلام مجددبله ان شاالله همین فرمایش شما در دستور کارمان هست و یکی از بخش های سایت آشنایی با اساتید حوزه است که در اون بخش هر استادی که خدمت بینندگان معرفی میشه در هر رشته ای که تخصص دارند پاسخ گو به سؤالات مربوطه هم خواهند بود که به زودی و با همکاری اساتید افتتاح خواهد شدیا علی
-
-
با سلام و احترامتحصیل علوم حوزوی خودش هدف نبوده بلکه ابزار و وسیله و مقدمه برای هدف آرمانی یک طلبه هستش.به نظر بنده مهمترین هدف:«خودسازی و جامعه سازی»هستش در راستای هدف کمال انسان.–خودسازی و جامعه سازی محقق نمیشه نمیشه مگر از طریق:۱- فهم دین۲- عمل به دین۳- دفاع از دین۴- تبلیغ دین۵- اجرای دین—پنج مورد مذکور هم محقق نمیشه مگر با:۱-علم۲-تقوا۳- بصیرت .التماس دعایا علی.
-
سلام
چرا صفحه ای برای حل سوالات طلاب شهرستانی قرار نمیدید؟ به نظر میرسه خیلی حیاتیه
خیلی ممنون از شما با ارزوی توفیق روز افزون برای شما-
پاسخ:
۹ آبان ۹۴، ۰۹:۱۴سلاممنظور شما از حل سؤالات طلاب شهرستان چیستلطفا بیشتر توضیح دهیدممنون
-
-
طلبه شهرستانی
مهم ترین وظیفه طلبه این است که تیک ها حاضری را کامل بخورد و غیبت انجام ندهد -
مسعود درخشانی
سلامبا تشکر از سایت خوبتون و موضوعاتی که دنبال میکنیداما در مورد سؤالتون باید بگم که به نظر من اون هدف نهایی که باید همه طلاب همیشه برای رسیدن به اون تلاش کنند، این است که بتوانند بعد از اتمام دروس، به بهترین شکل ممکن آنچه یاد گرفته اند را به مردم ابلاغ کنندبنابراین به نظر هدف نهایی طلاب باید تبلیغ و گسترش معارف دینی باشد. ...
پيشنهاد سردبير
طبقه بندی موضوعی
- هویت طلبگی (۹۵)
- اندیشه دینی و نظام بنیادین طلبه (۴)
- مأموریتها و بایستههای طلبه (۶۷)
- الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (۱۳)
- تبلیغ (۱۳)
- تحصیل (۲۰)
- روش تحصیل حوزوی (۱۷)
- کار جمعی و برکات آن (۳)
- تحول در نظام حوزه (۲)
- آشنایی با اساتید و بزرگان حوزه علمیه (۱۵)
- اساتید (۳)
- بزرگان (۱۱)
- برنامه مهاجر (۱)
- حوزه انقلابی (۱۱)
- علمی (۲۹۵)
- دروس حوزوی (۲۷۳)
- پایه 1 (۱۳۲)
- صرف (۶۴)
- تمرینات (۱۴)
- آرشیو صوت صرف (۴)
- شرح فارسی بخش عربی کتاب صرف ساده (۷)
- نمودارها (۱۸)
- نحو 1 (۶۸)
- نمودار و جزوه (۶)
- آرشیو صوت نحو 1 (۳)
- شرح صمدیه (۳۶)
- عقاید 1 (۱)
- منطق ۱ (۳)
- اخلاق 1 (۲)
- احکام (۶)
- صرف (۶۴)
- پایه 2 (۵۷)
- پایه 3 (۲۷)
- بلاغت (۷)
- مغنی الادیب (۱۷)
- پایه 4 (۳۰)
- پایه 5 (۱۱)
- پایه 6 (۳)
- اصول (۲)
- لغت (۷)
- آموزش تجزیه و ترکیب (۱۹)
- پرسش و پاسخ درسی (۱)
- منطق (۱)
- متن درسی حوزوی (۳)
- رجال (۳)
- پایه 1 (۱۳۲)
- پژوهش (۱۹)
- نمونه سؤال امتحانی دروس حوزوی (۲)
- دروس حوزوی (۲۷۳)
- اخلاق، تهذیب نفس و خانواده (۱۹)
- بصیرت اجتماعی (۱۳۵)
- سیاست (۷۷)
- پرونده انرژی هسته ای (۳۰)
- فتنه 88 (۵)
- انتخابات (۹)
- اقتصاد (۵)
- فرهنگ (۳۸)
- مذهبی (۲۱)
- ادعیه و زیارات (۵)
- ائمه معصومین علیهم السلام (۱۱)
- مذهبی (۲۱)
- بازخوانی ادبیات انقلاب (۱۱)
- سیاست (۷۷)
- حوزه علمیه خواهران (۱)
- عمومی (۸)
- اخبار (۲۴)
- حکایات (۶)
- محصولات (۱۴۲)
- نمودارها (۶۲)
- پاورپوینت (۲)
- پوسترهای با کیفیت (۱۷)
- نرم افزارهای مفید (۲)
- جزوه (۱۲)
- بسته محتوای تبلیغی (۱)
- کلیپ و فیلم (۴۲)
- کتابخانه (۳۱)
- معرفی کتاب (۶)
- دانلود کتاب (۲۴)
- یادداشت و مقاله (۳۰)
- مدرسه معصومیه(س) (۲۷)
- گزارش فعالیتهای گروه «طلبگی تا اجتهاد» (۷)
- مشاوره (۶)
- مشاوره تحصیلی (۲)
- مشاوره سبک زندگی اسلامی (۳)
- سبک همسرداری (۱)
- سبک خواب (۱)
آخرين مطالب
-
دانلود تدریس صمدیه ی استاد روح الله راسل/ طرح احیای تابستان 98
سه شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹ -
به سایت جدید مراجعه کنید
يكشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ -
نقش دعا و توسل در بهبود بیماری ها و رفع بلایا + توصیه های بزرگان دین
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب حضرت آیت الله مصباح یزدی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب حضرت آیت الله محمد یزدی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب استاد مرتضی آقاتهرانی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
-
-
شرح فارسی کتاب «اصول مظفر» + دانلود رایگان نمودار
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ -
شرح فارسی لمعه به شکل نموداری + دانلود نمودار PDF و XMIND
پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸