آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همهی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزههای علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الیاللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیلکننده، مثل رایانهها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوقالعادهای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفادهای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391
جستجو
بایگانی
- تیر ۱۳۹۹ (۱)
- اسفند ۱۳۹۸ (۲)
- بهمن ۱۳۹۸ (۶)
- دی ۱۳۹۸ (۴)
- مرداد ۱۳۹۸ (۱)
- تیر ۱۳۹۸ (۱)
- خرداد ۱۳۹۸ (۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۸ (۲)
- فروردين ۱۳۹۸ (۴)
- اسفند ۱۳۹۷ (۳)
- بهمن ۱۳۹۷ (۲)
- دی ۱۳۹۷ (۱)
- آذر ۱۳۹۷ (۲)
- آبان ۱۳۹۷ (۶)
- مهر ۱۳۹۷ (۴)
- شهریور ۱۳۹۷ (۱۰)
- مرداد ۱۳۹۷ (۱۲)
- تیر ۱۳۹۷ (۴)
- خرداد ۱۳۹۷ (۱۰)
- ارديبهشت ۱۳۹۷ (۶)
- فروردين ۱۳۹۷ (۴)
- اسفند ۱۳۹۶ (۶)
- بهمن ۱۳۹۶ (۴)
- دی ۱۳۹۶ (۳)
- آذر ۱۳۹۶ (۴)
- آبان ۱۳۹۶ (۳)
- مهر ۱۳۹۶ (۳)
- شهریور ۱۳۹۶ (۳)
- مرداد ۱۳۹۶ (۱۶)
- تیر ۱۳۹۶ (۶)
- خرداد ۱۳۹۶ (۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۶ (۱۳)
- فروردين ۱۳۹۶ (۲)
- اسفند ۱۳۹۵ (۴)
- بهمن ۱۳۹۵ (۷)
- دی ۱۳۹۵ (۸)
- آذر ۱۳۹۵ (۷)
- آبان ۱۳۹۵ (۱۶)
- مهر ۱۳۹۵ (۷)
- شهریور ۱۳۹۵ (۵)
- مرداد ۱۳۹۵ (۴)
- خرداد ۱۳۹۵ (۲۶)
- ارديبهشت ۱۳۹۵ (۱۴)
- فروردين ۱۳۹۵ (۳)
- اسفند ۱۳۹۴ (۱۶)
- بهمن ۱۳۹۴ (۱۹)
- دی ۱۳۹۴ (۱۹)
- آذر ۱۳۹۴ (۱۸)
- آبان ۱۳۹۴ (۱۸)
- مهر ۱۳۹۴ (۴۳)
- شهریور ۱۳۹۴ (۱۵)
- مرداد ۱۳۹۴ (۱۴)
- تیر ۱۳۹۴ (۱۲)
- خرداد ۱۳۹۴ (۱۳)
- ارديبهشت ۱۳۹۴ (۴۶)
- فروردين ۱۳۹۴ (۲۴)
- اسفند ۱۳۹۳ (۱۹)
- بهمن ۱۳۹۳ (۵)
- دی ۱۳۹۳ (۴)
- آذر ۱۳۹۳ (۲)
- آبان ۱۳۹۳ (۱۳)
- مهر ۱۳۹۳ (۱۱)
نويسندگان
- بهنام نوذری (سردبیر) (314)
- محسن بهرامی (87)
پربحث ترين ها
-
-
-
-
صوت تدریس صرف (ساده)/ استاد کچویی
۹۴/۰۷/۲۵ -
-
-
-
مشاوره سبک زندگی اسلامی/سبک خواب
۹۴/۱۰/۲۷ -
فرهنگ لغت عربی
۹۵/۱۱/۲۴ -
رسانه های همسو
نمودار قواعد وزن بر اساس کتاب صرف ساده (استاد مهدی کچویی)
علمی صرف نمودارها محصولات نمودارها
بسم الله الرحمن الرحیم
قواعد ساخت وزن کلمات، در کتاب صرف ساده بیان شده است، که البته از قواعد، علاوه بر محاسن و نقاط قوتی که دارند، دارای نقاط ضعفی هم هستند. ابتدا به صورت مختصر، نواقص این قواعد را بیان کرده و در انتها، نمودار جمعبندی شدهای از این قواعد، که در آن تمام ایرادات قواعد را بر طرف کردهایم، ارائه میکنیم.
اشکالات وارد بر قواعد وزن، مطرح شده در کتاب صرف ساده:
این اشکالات را میتوان در سه دسته خلاصه کرد.
دسته اول: اشکلات جزئی
* صفحه 59 در تبصره، استثناها: اذتکر را استثنا کرده در حالی که این کلمه در قاعده 6 ذیل حالت اول از بخش سوم قرار میگیرد.
* در قاعده 6 بند اول گفته است اگر هر دو حرف مشدد اصلی باشد وزن بدون حرف مشدد آورده میشود که طبق این تعریف اگر بخواهیم وزن یَحِلُّ را بسازیم میشود یَحِللُ = یَفِعلُ اما این وزن اشتباه است و در اصل باید گفته شود که اگر هر دو حرف اصلی باشد، باید به حالت قبل از ادغام مراجعه کنیم بنابراین برای تعیین وزن یَحِلُّ باید به حالت قبل از ادغام مراجعه کنیم که یَحلِلُ بوده است و وزنش میشود یَفعِلُ
*صفحه 58 بند یک قاعده 6 در تعیین وزن لِیَمُدَُِّ نوشته است لِیَعُلَُِ و برای لام سه حرکت قرار داده است در حالی که این لغت قبل از ادغام لِیَمدُد بوده است که وزنش میشود لِیَفعُل
دسته دوم: اشکالات جامعیت مطالب
1- در قاعده 5 بحث راجع به تغییر حرکت است و در مورد حالتی که حروف اصلی قلب به حرف دیگر شده باشند صحبتی نشده است.
مثال: دَعَوَ >>> دعا
2- در قواعد در مورد حرف زائدی که قلب شده باشد مطلبی بیان نشده است.
دسته سوم: اشکالات تداخل مطالب
سؤال: در تبصره قاعده 5 گفته شده وقتی حروف حذف یا اضافه میشود باید به حالت فعلی نگاه کنیم، سؤال این است که فقط باید به حالت قبلی همان حرف نگاه کنیم یا قاعده در مورد کل کلمه صادق است؟
پاسخ: با اینکه در کتاب بیان نشده است، اما از مثالها متوجه میشویم که این قاعده در مورد تمام حرف کلمه، صادق است.
سؤال: بیان شده که طبق قاعده 5 اگر حذف یا اضافه، ملاک تمام حروف، وضع فعلی است، آیا در مورد قاعده 6 هم که در مورد حروف مشدد صحبت میکند، دستورات در مورد کل کلمه صادق است یا فقط در مورد حروف مشدد است؟
پاسخ: با اینکه در کتاب بیان نشده است اما از مثالها متوجه میشویم که قاعده 6 فقط در مورد حرف ادغام شده و حروفی که در اثر ادغام تغییری در آنها رخ داده است میباشد.
سؤال: در صفحه 59 کتاب مواردی را تحت عنوان استثنا از قاعده 6 آورده است اما میدانیم که قاعده 6 دارای سه بند است که بند سوم هم دو قسمت دارد، حال سؤال این است که این استثناها از کدام قسمتِ این قاعده میباشند که بیان نشده است.
همان طور که مشاهده کردید، قواعد وزن مطرح شده در کتاب صرف ساده، دارای اشکالاتی است که باعث گیج شدن و سردرگمی انسان میشود حال بعد از اینکه این اشکالات را به صورت اجمالی بیان کردیم، نموداری را برای حل شدن تمام ابهامات مطرح شده در اختیار شما قرار میدهیم.
شایان ذکر است که این نمودار، بر خلاف قواعد وزنِ کتاب، دارای هیچ گونه تداخلی و ابهامی نیست و همچنین برخلاف قواعد کتاب که استثنائات بسیاری دارد، این نمودار فقط یک مورد استثنا دارد که بیان شده است.
مطالب مرتبط
- نمودار قواعد وزن، بر اساس کتاب حمید محمدی(بدون استثناء و بسیار سادهتر)
- دانلود صوت شرح نمودار قواعد وزن فایل اول
- دانلود صوت شرح نمودار قواعد وزن فایل دوم
نظرات (۴)
-
حمیدرضا رضایی
سلام خست نباشید خواستم بگم اگه میشه صوت درسی کتاب منطق ۱ رو هم در سایت قرار بدید چون این صوت موجود باز نمیشه -
محمد
سلام
ارشیو تدریس استاد مومنی در درس جواهر قرار بود بعد از امتحانات منتشر شود پس چه شد!؟ -
مهئی
سلام با چه نرم افزاری نمودار درست میکنید ؟-
پاسخ:
۹ بهمن ۹۵، ۰۷:۱۳سلاماین نمودار با نرم افزار ویزیو ساخته شده استاما برای این کار نرم افزارهای زیادی از جمله ایکس مایند، مایند مپ و ... وجود دارد
-
-
مهدی
سلام
مقاله ی نوشته شده توسط استاد راسل در مورد روش تحصیل سیوطی رو داخل سایت پیدا نمی کنم. لطفا می شود کمک فرمایید؟-
پاسخ:
۲۸ مرداد ۹۵، ۱۷:۰۸
-
پيشنهاد سردبير
طبقه بندی موضوعی
- هویت طلبگی (۹۵)
- اندیشه دینی و نظام بنیادین طلبه (۴)
- مأموریتها و بایستههای طلبه (۶۷)
- الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (۱۳)
- تبلیغ (۱۳)
- تحصیل (۲۰)
- روش تحصیل حوزوی (۱۷)
- کار جمعی و برکات آن (۳)
- تحول در نظام حوزه (۲)
- آشنایی با اساتید و بزرگان حوزه علمیه (۱۵)
- اساتید (۳)
- بزرگان (۱۱)
- برنامه مهاجر (۱)
- حوزه انقلابی (۱۱)
- علمی (۲۹۵)
- دروس حوزوی (۲۷۳)
- پایه 1 (۱۳۲)
- صرف (۶۴)
- تمرینات (۱۴)
- آرشیو صوت صرف (۴)
- شرح فارسی بخش عربی کتاب صرف ساده (۷)
- نمودارها (۱۸)
- نحو 1 (۶۸)
- نمودار و جزوه (۶)
- آرشیو صوت نحو 1 (۳)
- شرح صمدیه (۳۶)
- عقاید 1 (۱)
- منطق ۱ (۳)
- اخلاق 1 (۲)
- احکام (۶)
- صرف (۶۴)
- پایه 2 (۵۷)
- پایه 3 (۲۷)
- بلاغت (۷)
- مغنی الادیب (۱۷)
- پایه 4 (۳۰)
- پایه 5 (۱۱)
- پایه 6 (۳)
- اصول (۲)
- لغت (۷)
- آموزش تجزیه و ترکیب (۱۹)
- پرسش و پاسخ درسی (۱)
- منطق (۱)
- متن درسی حوزوی (۳)
- رجال (۳)
- پایه 1 (۱۳۲)
- پژوهش (۱۹)
- نمونه سؤال امتحانی دروس حوزوی (۲)
- دروس حوزوی (۲۷۳)
- اخلاق، تهذیب نفس و خانواده (۱۹)
- بصیرت اجتماعی (۱۳۵)
- سیاست (۷۷)
- پرونده انرژی هسته ای (۳۰)
- فتنه 88 (۵)
- انتخابات (۹)
- اقتصاد (۵)
- فرهنگ (۳۸)
- مذهبی (۲۱)
- ادعیه و زیارات (۵)
- ائمه معصومین علیهم السلام (۱۱)
- مذهبی (۲۱)
- بازخوانی ادبیات انقلاب (۱۱)
- سیاست (۷۷)
- حوزه علمیه خواهران (۱)
- عمومی (۸)
- اخبار (۲۴)
- حکایات (۶)
- محصولات (۱۴۲)
- نمودارها (۶۲)
- پاورپوینت (۲)
- پوسترهای با کیفیت (۱۷)
- نرم افزارهای مفید (۲)
- جزوه (۱۲)
- بسته محتوای تبلیغی (۱)
- کلیپ و فیلم (۴۲)
- کتابخانه (۳۱)
- معرفی کتاب (۶)
- دانلود کتاب (۲۴)
- یادداشت و مقاله (۳۰)
- مدرسه معصومیه(س) (۲۷)
- گزارش فعالیتهای گروه «طلبگی تا اجتهاد» (۷)
- مشاوره (۶)
- مشاوره تحصیلی (۲)
- مشاوره سبک زندگی اسلامی (۳)
- سبک همسرداری (۱)
- سبک خواب (۱)
آخرين مطالب
-
دانلود تدریس صمدیه ی استاد روح الله راسل/ طرح احیای تابستان 98
سه شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹ -
به سایت جدید مراجعه کنید
يكشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ -
نقش دعا و توسل در بهبود بیماری ها و رفع بلایا + توصیه های بزرگان دین
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب حضرت آیت الله مصباح یزدی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب حضرت آیت الله محمد یزدی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب استاد مرتضی آقاتهرانی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
-
-
شرح فارسی کتاب «اصول مظفر» + دانلود رایگان نمودار
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ -
شرح فارسی لمعه به شکل نموداری + دانلود نمودار PDF و XMIND
پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸