آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همهی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزههای علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الیاللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیلکننده، مثل رایانهها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوقالعادهای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفادهای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391
جستجو
بایگانی
- تیر ۱۳۹۹ (۱)
- اسفند ۱۳۹۸ (۲)
- بهمن ۱۳۹۸ (۶)
- دی ۱۳۹۸ (۴)
- مرداد ۱۳۹۸ (۱)
- تیر ۱۳۹۸ (۱)
- خرداد ۱۳۹۸ (۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۸ (۲)
- فروردين ۱۳۹۸ (۴)
- اسفند ۱۳۹۷ (۳)
- بهمن ۱۳۹۷ (۲)
- دی ۱۳۹۷ (۱)
- آذر ۱۳۹۷ (۲)
- آبان ۱۳۹۷ (۶)
- مهر ۱۳۹۷ (۴)
- شهریور ۱۳۹۷ (۱۰)
- مرداد ۱۳۹۷ (۱۲)
- تیر ۱۳۹۷ (۴)
- خرداد ۱۳۹۷ (۱۰)
- ارديبهشت ۱۳۹۷ (۶)
- فروردين ۱۳۹۷ (۴)
- اسفند ۱۳۹۶ (۶)
- بهمن ۱۳۹۶ (۴)
- دی ۱۳۹۶ (۳)
- آذر ۱۳۹۶ (۴)
- آبان ۱۳۹۶ (۳)
- مهر ۱۳۹۶ (۳)
- شهریور ۱۳۹۶ (۳)
- مرداد ۱۳۹۶ (۱۶)
- تیر ۱۳۹۶ (۶)
- خرداد ۱۳۹۶ (۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۶ (۱۳)
- فروردين ۱۳۹۶ (۲)
- اسفند ۱۳۹۵ (۴)
- بهمن ۱۳۹۵ (۷)
- دی ۱۳۹۵ (۸)
- آذر ۱۳۹۵ (۷)
- آبان ۱۳۹۵ (۱۶)
- مهر ۱۳۹۵ (۷)
- شهریور ۱۳۹۵ (۵)
- مرداد ۱۳۹۵ (۴)
- خرداد ۱۳۹۵ (۲۶)
- ارديبهشت ۱۳۹۵ (۱۴)
- فروردين ۱۳۹۵ (۳)
- اسفند ۱۳۹۴ (۱۶)
- بهمن ۱۳۹۴ (۱۹)
- دی ۱۳۹۴ (۱۹)
- آذر ۱۳۹۴ (۱۸)
- آبان ۱۳۹۴ (۱۸)
- مهر ۱۳۹۴ (۴۳)
- شهریور ۱۳۹۴ (۱۵)
- مرداد ۱۳۹۴ (۱۴)
- تیر ۱۳۹۴ (۱۲)
- خرداد ۱۳۹۴ (۱۳)
- ارديبهشت ۱۳۹۴ (۴۶)
- فروردين ۱۳۹۴ (۲۴)
- اسفند ۱۳۹۳ (۱۹)
- بهمن ۱۳۹۳ (۵)
- دی ۱۳۹۳ (۴)
- آذر ۱۳۹۳ (۲)
- آبان ۱۳۹۳ (۱۳)
- مهر ۱۳۹۳ (۱۱)
نويسندگان
- بهنام نوذری (سردبیر) (314)
- محسن بهرامی (87)
پربحث ترين ها
-
-
-
-
صوت تدریس صرف (ساده)/ استاد کچویی
۹۴/۰۷/۲۵ -
-
-
-
مشاوره سبک زندگی اسلامی/سبک خواب
۹۴/۱۰/۲۷ -
فرهنگ لغت عربی
۹۵/۱۱/۲۴ -
رسانه های همسو
سلسله جلسات استاد بغدادی با موضوع روش تحصیل عمیق پایه یک و دو و سه
مأموریتها و بایستههای طلبه روش تحصیل حوزوی تحصیل
بسم الله الرحمن الرحیم
قطعا یکی از مهمترین مسائل و دغدغه هایی که باید ذهن یک طلبه را در بدو ورودش به حوزه علمیه مشغول کند ، بحث سبک و روش تحصیل مطلوب در حوزه علمیه می باشد . متاسفانه این یکی از بزرگترین آفاتی است که طلاب تازه ورود به حوزه به آن گرفتار هستند و حتی بعد از گذشت چند سال نفس کشیدن در فضای حوزه باز نمی توانند جایگاه خود را در این پایگاه حضرت ولیعصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) پیدا کنند .
لذا سلسله مباحثی تحت عنوان روش تحصیل عمیق حوزوی توسط استاد بغدادی از اساتید مدرسه علمیه معصومیه س به صورت منظم چند سالی است که طلاب تشنه ی این مباحث را سیراب کرده است . از این رو بر آن شدیم در راستای رشد طلاب عزیز در این زمینه مباحث استاد رو خدمت عزیزان تقدیم کنیم ان شاء الله مرضی رضای حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار بگیرد .
چند نکته :
1. نکته مهمی که طلاب عزیز باید به آن توجه داشته باشند این است که این مباحث برای آن درصدی از طلاب که دغدغه یک کار بلند مدت علمی و قوی در حوزه را داشته و همتی بلند جهت اجتهاد در علوم دینی را دارند بیان شده است . لذا این مباحث مفید فایده برای این افراد صاحب دغدغه می باشد و پیشنهاد می شودکسانی که این دغدغه را ندارند از دیگر سبک ها و روش هایی که متناسب با اهدافشان می باشد تحصیلشان را ادامه دهند .
2. نکته دیگر اینکه ، بهتراست کسانی که می خواهند از مباحث استفاده کنند اول یک دور مباحث روش تحصیل مرسوم را دیده و بعد از این مباحث استفاده کنند .
3. نکته دیگر اینکه این سبک از تحصیل همان سبک و روش سلف و بزرگان ما در حوزه علمیه می باشد که ناظر به اقتضائات روز و نیاز های آینده به زبانی نو ارائه گردیده است و در یک کلام «روش سنتی تحصیل ناظر به نیاز های روز» می باشد که در بخش اول نقشه کلی حرکت در حوزه و در بخش دوم قدم های عملیاتی به تفکیک هر پایه و هر درس ارائه گردیده است .
4. و نکته آخر اینکه این سبک متشکل از دو بحث اصلی است تحت عنوان مسیر حوزوی و علوم حوزوی .
در مباحث مسیر حوزوی با این مطالب آشنا می شوید :
1) آشنایی با خطوط و اهداف کلی مسیر حوزوی مثلا علت آمدن به حوزه و اینکه باید به کجا رسید .
2) بیان آیات و روایات علم آموزی
3) سیره علما ، بزرگان ، امام و آقا
4) اصول موفقیت در طلبگی
در مباحث علوم حوزوی نیز با این مطالب آشنا می شود :
1) عمیق و غنی خوانی علوم حوزوی با تفکیک هر درس در هر سال
جهت دسترسی به آخرین صوت های استاد بغدادی و متون پیاده شده ی آنها به کانال زیر مراجعه فرمایید:
تحصیل عمیق پایه اوّل حوزه علمیه | |
جلسه یک نظام مباحث مسیر و علوم حوزوی |
|
جلسه دوم نظام مباحث مسیر و علوم حوزوی |
|
جلسه سوم تا هشتم سیره و روش عملی تحصیل بزرگان و تحصیل عمیق پایه یک |
|
جلسه نهم زمان بندی کاربردی در مقام اجرا |
|
جلسه دهم زمان بندی کاربردی در مقام اجرا |
|
جلسه یازدهم تحصیل حوزوی و برنامه تابستانی |
|
جلسه دوازدهم علوم عقلی |
|
تحصیل عمیق پایه دوم حوزه علمیه | |
جلسه یک روایات و چهل اصل برای مسیر حوزه |
|
جلسه دوم روایات و چهل اصل برای مسیر حوزه |
|
جلسه سوم روایات و چهل اصل برای مسیر حوزه |
|
جلسه چهارم روایات و چهل اصل برای مسیر حوزه |
|
جلسه پنجم روش تحصیل عمیق سیوطی (و ابن عقیل) |
|
جلسه ششم روش تحصیل عمیق سیوطی (و ابن عقیل) |
|
جلسه هفتم روش تحصیل عمیق منطق مظفر (و منطق 2 منتظری مقدم) |
|
جلسه هشتم روش تحصیل عمیق منطق مظفر (و منطق 2 منتظری مقدم) |
|
جلسه نهم تابستان - ورود به پایه سوم |
|
جلسه دهم تابستان - اهمیت خاص بلاغت و جایگاه الموجز |
|
جلسه یازدهم تابستان - نظام کل دروس 6 پایه و امکان جابجایی یا ارتقایی |
|
جلسات روش تعمیق منطق |
لینک |
تحصیل عمیق پایه سوم حوزه علمیه | |
جلسه یک تا سه تاریخ ادبیات محض و قرآنی |
|
جلسه چهار ادبیات استظهاری با تاکید قرآنی1 |
|
جلسه پتج ادبیات استظهاری با تاکید قرآنی2 |
|
جلسه شش ادبیات استظهاری با تاکید قرآنی3 |
|
جلسه هفت ادبیات تکمیلی در 8 محور |
|
جلسه هشت و نه از بلاغت موجود تا بلاغت مطلوب |
|
جلسه ده روش تحصیل عمیق بلاغت1 |
|
جلسه یازده روش تحصیل عمیق بلاغت2 |
|
جلسه دوازده روش تحصیل عمیق بلاغت3 |
|
جلسه سیزده روش تحصیل عمیق بلاغت4 |
|
جلسه چهارده روش تحصیل عمیق مغنی جلسه 1 |
|
جلسه پانزدهم روش تحصیل عمیق مغنی جلسه 2 |
مطالب مرتبط:
- روش تحصیل عمیق پایه اول حوزه های علمیه (استاد حسین بغدادی)+ نمودار
- مسیرهای مطلوب تحصیل و تبلیغ از نگاه رهبر معظم انقلاب (با تشریح وظایف طلاب سطح یک و دو)
- سلسله جلسات استاد بغدادی با موضوع تمدن ؛ تنها مسیر ظهور
- سلسله جلسات استاد بغدادی با موضوع تهذیب و بصیرت حوزوی از نگاه امام خامنه ای
- سلسله جلسات استاد بغدادی با موضوع نقشه کلان علوم اسلامی و جایگاه دروس سطح یک حوزه در آن
- سلسله جلسات استاد بغدادی با موضوع تاریخ منطق
نظرات (۷)
-
فرهاد
خدا قوت
منظور از مباحث روش تحصیل مرسوم که در متن بالا گفته شده بهتر است اول گوش بدیم چیه؟-
پاسخ:
۱۷ مرداد ۹۹، ۰۷:۴۹سلام. آنچه عموم عزیزان اساتید در مورد تحصیل مطرح می کنند.
-
-
جند الصاحب الزمان
خیلی تشکر
عالی هستند ومن از سایتتون زیاد استفاده کردم ولی pdfکتب رو هم زیاد بزارید که زیاد تو اینترنت هست و مطالب سایتو بیشتر کنید چون داره تکراری میشه...ببخشید.خدا نگهدارتون انشالا -
سجاد
سلام لطفا جلسات استاد در رابطه با پایه ۴ رو هم روی سایت قرار میدید تا استفاده کنیم؟ -
طلبه
سلام متن این جلسات موجوده ؟؟؟؟-
پاسخ:
۱۶ مرداد ۹۷، ۲۲:۵۱سلام علیکمفعلا خیر
-
-
سلام
خداقوت .
دربخش تحصیل عمیق پایه سوم حوزه علمیه ، نام جلسه پانزده را به اشتباه جلسه سیزده نوشته اید .
لطفا تصحیح شود .-
پاسخ:
۱۸ ارديبهشت ۹۷، ۱۴:۵۴سلام علیکمبا تشکر از تذکر شما دوست عزیز
-
-
احمدی
ببخشید جلسه سوم تا هشتم پایه اول خالی است-
پاسخ:
۱ شهریور ۹۶، ۱۰:۵۳سلام برادر
خالی نیست..
در مطلب دیگری پیش تر به صورت مستقل منتشر شده است. از آنجا دانلود بفرمایید.
موفق باشید
-
-
محمد منتظر
خدا خیرتان دهد.
خیلی به موقع قرار داده شد.
پيشنهاد سردبير
طبقه بندی موضوعی
- هویت طلبگی (۹۵)
- اندیشه دینی و نظام بنیادین طلبه (۴)
- مأموریتها و بایستههای طلبه (۶۷)
- الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (۱۳)
- تبلیغ (۱۳)
- تحصیل (۲۰)
- روش تحصیل حوزوی (۱۷)
- کار جمعی و برکات آن (۳)
- تحول در نظام حوزه (۲)
- آشنایی با اساتید و بزرگان حوزه علمیه (۱۵)
- اساتید (۳)
- بزرگان (۱۱)
- برنامه مهاجر (۱)
- حوزه انقلابی (۱۱)
- علمی (۲۹۵)
- دروس حوزوی (۲۷۳)
- پایه 1 (۱۳۲)
- صرف (۶۴)
- تمرینات (۱۴)
- آرشیو صوت صرف (۴)
- شرح فارسی بخش عربی کتاب صرف ساده (۷)
- نمودارها (۱۸)
- نحو 1 (۶۸)
- نمودار و جزوه (۶)
- آرشیو صوت نحو 1 (۳)
- شرح صمدیه (۳۶)
- عقاید 1 (۱)
- منطق ۱ (۳)
- اخلاق 1 (۲)
- احکام (۶)
- صرف (۶۴)
- پایه 2 (۵۷)
- پایه 3 (۲۷)
- بلاغت (۷)
- مغنی الادیب (۱۷)
- پایه 4 (۳۰)
- پایه 5 (۱۱)
- پایه 6 (۳)
- اصول (۲)
- لغت (۷)
- آموزش تجزیه و ترکیب (۱۹)
- پرسش و پاسخ درسی (۱)
- منطق (۱)
- متن درسی حوزوی (۳)
- رجال (۳)
- پایه 1 (۱۳۲)
- پژوهش (۱۹)
- نمونه سؤال امتحانی دروس حوزوی (۲)
- دروس حوزوی (۲۷۳)
- اخلاق، تهذیب نفس و خانواده (۱۹)
- بصیرت اجتماعی (۱۳۵)
- سیاست (۷۷)
- پرونده انرژی هسته ای (۳۰)
- فتنه 88 (۵)
- انتخابات (۹)
- اقتصاد (۵)
- فرهنگ (۳۸)
- مذهبی (۲۱)
- ادعیه و زیارات (۵)
- ائمه معصومین علیهم السلام (۱۱)
- مذهبی (۲۱)
- بازخوانی ادبیات انقلاب (۱۱)
- سیاست (۷۷)
- حوزه علمیه خواهران (۱)
- عمومی (۸)
- اخبار (۲۴)
- حکایات (۶)
- محصولات (۱۴۲)
- نمودارها (۶۲)
- پاورپوینت (۲)
- پوسترهای با کیفیت (۱۷)
- نرم افزارهای مفید (۲)
- جزوه (۱۲)
- بسته محتوای تبلیغی (۱)
- کلیپ و فیلم (۴۲)
- کتابخانه (۳۱)
- معرفی کتاب (۶)
- دانلود کتاب (۲۴)
- یادداشت و مقاله (۳۰)
- مدرسه معصومیه(س) (۲۷)
- گزارش فعالیتهای گروه «طلبگی تا اجتهاد» (۷)
- مشاوره (۶)
- مشاوره تحصیلی (۲)
- مشاوره سبک زندگی اسلامی (۳)
- سبک همسرداری (۱)
- سبک خواب (۱)
آخرين مطالب
-
دانلود تدریس صمدیه ی استاد روح الله راسل/ طرح احیای تابستان 98
سه شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹ -
به سایت جدید مراجعه کنید
يكشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ -
نقش دعا و توسل در بهبود بیماری ها و رفع بلایا + توصیه های بزرگان دین
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب حضرت آیت الله مصباح یزدی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب حضرت آیت الله محمد یزدی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب استاد مرتضی آقاتهرانی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
-
-
شرح فارسی کتاب «اصول مظفر» + دانلود رایگان نمودار
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ -
شرح فارسی لمعه به شکل نموداری + دانلود نمودار PDF و XMIND
پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸