آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همهی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزههای علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الیاللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیلکننده، مثل رایانهها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوقالعادهای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفادهای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391
جستجو
بایگانی
- تیر ۱۳۹۹ (۱)
- اسفند ۱۳۹۸ (۲)
- بهمن ۱۳۹۸ (۶)
- دی ۱۳۹۸ (۴)
- مرداد ۱۳۹۸ (۱)
- تیر ۱۳۹۸ (۱)
- خرداد ۱۳۹۸ (۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۸ (۲)
- فروردين ۱۳۹۸ (۴)
- اسفند ۱۳۹۷ (۳)
- بهمن ۱۳۹۷ (۲)
- دی ۱۳۹۷ (۱)
- آذر ۱۳۹۷ (۲)
- آبان ۱۳۹۷ (۶)
- مهر ۱۳۹۷ (۴)
- شهریور ۱۳۹۷ (۱۰)
- مرداد ۱۳۹۷ (۱۲)
- تیر ۱۳۹۷ (۴)
- خرداد ۱۳۹۷ (۱۰)
- ارديبهشت ۱۳۹۷ (۶)
- فروردين ۱۳۹۷ (۴)
- اسفند ۱۳۹۶ (۶)
- بهمن ۱۳۹۶ (۴)
- دی ۱۳۹۶ (۳)
- آذر ۱۳۹۶ (۴)
- آبان ۱۳۹۶ (۳)
- مهر ۱۳۹۶ (۳)
- شهریور ۱۳۹۶ (۳)
- مرداد ۱۳۹۶ (۱۶)
- تیر ۱۳۹۶ (۶)
- خرداد ۱۳۹۶ (۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۶ (۱۳)
- فروردين ۱۳۹۶ (۲)
- اسفند ۱۳۹۵ (۴)
- بهمن ۱۳۹۵ (۷)
- دی ۱۳۹۵ (۸)
- آذر ۱۳۹۵ (۷)
- آبان ۱۳۹۵ (۱۶)
- مهر ۱۳۹۵ (۷)
- شهریور ۱۳۹۵ (۵)
- مرداد ۱۳۹۵ (۴)
- خرداد ۱۳۹۵ (۲۶)
- ارديبهشت ۱۳۹۵ (۱۴)
- فروردين ۱۳۹۵ (۳)
- اسفند ۱۳۹۴ (۱۶)
- بهمن ۱۳۹۴ (۱۹)
- دی ۱۳۹۴ (۱۹)
- آذر ۱۳۹۴ (۱۸)
- آبان ۱۳۹۴ (۱۸)
- مهر ۱۳۹۴ (۴۳)
- شهریور ۱۳۹۴ (۱۵)
- مرداد ۱۳۹۴ (۱۴)
- تیر ۱۳۹۴ (۱۲)
- خرداد ۱۳۹۴ (۱۳)
- ارديبهشت ۱۳۹۴ (۴۶)
- فروردين ۱۳۹۴ (۲۴)
- اسفند ۱۳۹۳ (۱۹)
- بهمن ۱۳۹۳ (۵)
- دی ۱۳۹۳ (۴)
- آذر ۱۳۹۳ (۲)
- آبان ۱۳۹۳ (۱۳)
- مهر ۱۳۹۳ (۱۱)
نويسندگان
- بهنام نوذری (سردبیر) (314)
- محسن بهرامی (87)
پربحث ترين ها
-
-
-
-
صوت تدریس صرف (ساده)/ استاد کچویی
۹۴/۰۷/۲۵ -
-
-
-
مشاوره سبک زندگی اسلامی/سبک خواب
۹۴/۱۰/۲۷ -
فرهنگ لغت عربی
۹۵/۱۱/۲۴ -
رسانه های همسو
مجموعه پوستر از بیانات ناب آیت الله محسن اراکی
بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از خوش فکر ترین و نواندیش ترین اساتید و بزرگان حوزه ی علمیه قم حضرت آیت الله شیخ محسن اراکی حفظه الله هستند. چند ماهی هست که به لطف خدا طلاب انقلابی مدرسه ی معصومیه توفیق یافته اند و از درس اخلاق این فقیه متاله بهره مند می شوند. اقدامی که در کنار توفیق میزبانی شهدای گمنام یکی از دو توفیق بزرگ این مدرسه در چهار سال اخیر محسوب می شود. در ادامه پوسترهایی از بیانات ناب ایشان تقدیم می گردد.
پوستر اول: چیزی از آن باقی نمی ماند.
اگر به فقه به عنوان چارچوبی مجزا از مدیریت جامعه نگاه کنیم نمیتوانیم از فقه به درستی استفاده نماییم چرا که فقه در چارچوب نظام مدیریتی واحد برای جامعه کاربرد دارد..فقه به عنوان نسخه مدیریت واحد جامعه از سوی خداوند متعال تشریح شده است و اگر فقه از ولایت جدا شود چیزی از آن باقی نمیماند چرا که این ولایت است که ابعاد فقه را به هم متصل میکند و نظام را میسازد. از بیانات حضرت آیت الله محسن اراکی در مراسم افتتاح دبیرخانه کنگره بین المللی فقیه فقه نظام 3 خرداد 96
پوستر دوم : اساس فقه تربیتی این است...
حیا اساس فقه تربیتی است، آنچه در تمدن غرب دقیقا معکوس آن عمل می شود، همین امر حیا است. آنها حتی در تلاش اند تا حجاب و حیا را حتی برای کودکانشان نیز بردارند.اینکه ما با تمدن غربی فعلی تضاد داریم به این معنا که تمدن غربی تمدنی وارونه از تمدن ما است. از بیانات حضرت ایت الله محسن اراکی در آیین افتتاح پژوهشگاه فقه نظام 14 شهریور 95
پوستر سه : لازم است ولی کافی نیست...
قطعا لازم است و ما باید فقه سنتی را کامل و خوب بفهمیم و دریافت کنیم. تا کسی فقیه آبدیده در چهارچوب همان فقه سنتی جواهری نباشد واقعا نمتواند یک فقیه به فقه نظام باشد. منتها کافی نیست به این معنی که همین فقیهی که توانمند شد در استنباط فقه فردی باید بیاید نظام را بشناسد و بگوید که معنی نظام اقتصادی چیست این را بفهمد و مسائلش را به شکل مسائل مربوط به نظام سازی جمع کند و بعد برود فقه نظام را استنباط کند. گاهی لازم است از روایات فقه فردی را استنباط کند تا بعد بر مبنای همان فقه فردی بتواند آن نظام را استخراج کند. چون عرض کردیم که فقه فردی مدالیل التزامی دارد که از فقه فردی ما بسیاری از احکام فقه نظام را استنباط و استخراج می کنیم. لذا باید در فقه فردی یک مستنبط فردی باشیم.
از بیانات حضرت آیت الله محسن اراکی پیرامون طلبه تراز انقلاب اسلامی به همت خانه طلاب جوان سال 1392
پوستر چهار: تا کنون بیست الی سی درصد از مقدار مورد نیاز بحث شده است.....
ما واقعا به فقه نظام نیاز داریم و باید این فقه استنباط شود باید بحث شود و باید فقهای ما و حوزه های ما وارد این عرصه شوند. فقه عصر ما باید بسیار گسترده تر از فقه عصر قبل از انقلاب باشد. تا کنون چقدر فقهای ما زحمت کشیدند؟ 1300 الی 1400 سال زحمت کشیده اند که حفظهم الله و رفع درجتهم اما آنچه تا کنون استنباط شده از فقه مورد نیاز جامعه اگر بگوییم که 20 درصد مورد نیاز یا 30 درصد مورد نیاز نیست خیلی مبالغه نکرده ایم؛ لذا این مسئولیت شما را مسئولیت این نسل جدید را و مسئولیت این دوره جدید را و مسئولیت حوزه را در این دوره جدید روشن می کند. از بیانات حضرت آیت الله محسن اراکی پیرامون طلبه تراز انقلاب اسلامی به همت خانه طلاب جوان سال 1392
پوستر پنج: یکی از وظایفش تولید فقه نظام است...
فقه نظام، یعنی فقه انسان اجتماعی، یعنی فقهی که تکلیف جامعه را معیّن و جامعه به موجب آن، وحدت در اراده اجتماعی پیدا میکند. موضوع فقه فردی افعال یک فرد مکلف است، اما موضوع فقه اجتماعی بایدها و نبایدها و حلال و حرام رفتار اجتماعی است. پس تربیت یک فرد با تربیت جامعه دو فضای کاملاً متفاوت است و هر یک، احکام خاص خودش را دارد یکی از وظایف علوم انسانی اسلامی تولید فقه نظام است که ناظر به رفتارهای جامعه اسلامی است. از بیانات حضرت آیتالله محسن اراکی در دومین دوره آموزشی مدرسه آفاق 6 اردیبهشت 96
پوستر شش: قطعاً چنین عمل خواهند کرد...
میخواهند همانطور که تز انقلاب از حوزههای علمیه خارج شد، آنتیتز آن نیز از همین حوزهها خارج شود و قطعاً هم چنین عمل خواهند کرد؛ یعنی آنها میدانند که حوزۀ علمیه، مقولهای نیست که بتوان از بیرون به آن هجوم آورد، لذا قطعاً سعی میکنند جریانهایی را در درون حوزه به وجود آورند که حوزه را از درون دچار چالش کنند. اگر بگوییم دستگاههای اطلاعاتی دشمن حتی اسامی طلابِ فعال حوزۀ علمیه قم را رصد میکنند، مبالغه نکردهایم و بنده علامتها و دلایلی بر وجود چنین رصدی دارم. از بیانات حضرت آیت الله محسن اراکی در برنامه جهان آرا 6 شهریور 96
پوستر هفت : در اصل کار حوزهها ست....
گاهی حتی یک استاد انقلابی حوزه هم تحت تأثیر امواج غیرانقلابی می گوید: «جا داشت که حوزه در مسئلۀ انتخابات اصلاً شرکت نمیکرد زیرا این خیلی شرمآور است که انسان ببیند که یک طلبهای در کنار خیابان نشسته و تبلیغ یک کاندیدای سیاسی را میکند». در قدیم هم میگفتند حتی در نگاه فقهی ما هم هست گاهی مثال میزدند که خلاف مروتی که را از عدالت شخص میاندازد و دیگر نمیتوان پشت سر او نماز خواند، این بود که میگفتند "کالفقیه یلبس لباس الجندی" یعنی یک فقیهی لباس سربازی بپوشد و این موضوع را بهعنوان یک کار خلاف مروت تلقی میکردند. اما امام(ره) آمد و فقها را به جبهه برد، برای مثال مرحوم شهید آیتالله مدنی لباس پاسداری پوشید، مرحوم اصفهانی آن پیرمرد هشتادساله لباس پاسداری پوشید. در حال حاضر هم به یکشکل دیگری مثلاً سیاست را اینگونه میدانند. با این نگاه پس چه کسی باید وارد سیاست شود؟ در اصل سیاست کار حوزههاست؛ کار حوزهها دعوت به اطاعت خداست. اطاعت خدا یعنی اطاعت رسول، یعنی اطاعت امام یعنی اطاعت اولی امری که فقه امروزی است. در حقیقت امام زمان(عج) امروز امامت میکند یا خیر؟ این سؤال از کسانی است که گاهی در مسائل سیاسی تشکیک میکنند، اگر امام زمان(عج) الآن بخواهد امامت کند، امامت یعنی امروز بهوسیله نمایندگان خدا فروانروایی کند، این فروانروایی باید از سوی حوزهها تقویت شود. از بیانات حضرت آیت الله محسن اراکی در برنامه جهان آرا 6 شهریور 96
نظرات (۱)
پيشنهاد سردبير
طبقه بندی موضوعی
- هویت طلبگی (۹۵)
- اندیشه دینی و نظام بنیادین طلبه (۴)
- مأموریتها و بایستههای طلبه (۶۷)
- الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (۱۳)
- تبلیغ (۱۳)
- تحصیل (۲۰)
- روش تحصیل حوزوی (۱۷)
- کار جمعی و برکات آن (۳)
- تحول در نظام حوزه (۲)
- آشنایی با اساتید و بزرگان حوزه علمیه (۱۵)
- اساتید (۳)
- بزرگان (۱۱)
- برنامه مهاجر (۱)
- حوزه انقلابی (۱۱)
- علمی (۲۹۵)
- دروس حوزوی (۲۷۳)
- پایه 1 (۱۳۲)
- صرف (۶۴)
- تمرینات (۱۴)
- آرشیو صوت صرف (۴)
- شرح فارسی بخش عربی کتاب صرف ساده (۷)
- نمودارها (۱۸)
- نحو 1 (۶۸)
- نمودار و جزوه (۶)
- آرشیو صوت نحو 1 (۳)
- شرح صمدیه (۳۶)
- عقاید 1 (۱)
- منطق ۱ (۳)
- اخلاق 1 (۲)
- احکام (۶)
- صرف (۶۴)
- پایه 2 (۵۷)
- پایه 3 (۲۷)
- بلاغت (۷)
- مغنی الادیب (۱۷)
- پایه 4 (۳۰)
- پایه 5 (۱۱)
- پایه 6 (۳)
- اصول (۲)
- لغت (۷)
- آموزش تجزیه و ترکیب (۱۹)
- پرسش و پاسخ درسی (۱)
- منطق (۱)
- متن درسی حوزوی (۳)
- رجال (۳)
- پایه 1 (۱۳۲)
- پژوهش (۱۹)
- نمونه سؤال امتحانی دروس حوزوی (۲)
- دروس حوزوی (۲۷۳)
- اخلاق، تهذیب نفس و خانواده (۱۹)
- بصیرت اجتماعی (۱۳۵)
- سیاست (۷۷)
- پرونده انرژی هسته ای (۳۰)
- فتنه 88 (۵)
- انتخابات (۹)
- اقتصاد (۵)
- فرهنگ (۳۸)
- مذهبی (۲۱)
- ادعیه و زیارات (۵)
- ائمه معصومین علیهم السلام (۱۱)
- مذهبی (۲۱)
- بازخوانی ادبیات انقلاب (۱۱)
- سیاست (۷۷)
- حوزه علمیه خواهران (۱)
- عمومی (۸)
- اخبار (۲۴)
- حکایات (۶)
- محصولات (۱۴۲)
- نمودارها (۶۲)
- پاورپوینت (۲)
- پوسترهای با کیفیت (۱۷)
- نرم افزارهای مفید (۲)
- جزوه (۱۲)
- بسته محتوای تبلیغی (۱)
- کلیپ و فیلم (۴۲)
- کتابخانه (۳۱)
- معرفی کتاب (۶)
- دانلود کتاب (۲۴)
- یادداشت و مقاله (۳۰)
- مدرسه معصومیه(س) (۲۷)
- گزارش فعالیتهای گروه «طلبگی تا اجتهاد» (۷)
- مشاوره (۶)
- مشاوره تحصیلی (۲)
- مشاوره سبک زندگی اسلامی (۳)
- سبک همسرداری (۱)
- سبک خواب (۱)
آخرين مطالب
-
دانلود تدریس صمدیه ی استاد روح الله راسل/ طرح احیای تابستان 98
سه شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹ -
به سایت جدید مراجعه کنید
يكشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ -
نقش دعا و توسل در بهبود بیماری ها و رفع بلایا + توصیه های بزرگان دین
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب حضرت آیت الله مصباح یزدی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب حضرت آیت الله محمد یزدی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب استاد مرتضی آقاتهرانی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
-
-
شرح فارسی کتاب «اصول مظفر» + دانلود رایگان نمودار
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ -
شرح فارسی لمعه به شکل نموداری + دانلود نمودار PDF و XMIND
پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸