آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همهی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزههای علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الیاللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیلکننده، مثل رایانهها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوقالعادهای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفادهای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391
جستجو
بایگانی
- تیر ۱۳۹۹ (۱)
- اسفند ۱۳۹۸ (۲)
- بهمن ۱۳۹۸ (۶)
- دی ۱۳۹۸ (۴)
- مرداد ۱۳۹۸ (۱)
- تیر ۱۳۹۸ (۱)
- خرداد ۱۳۹۸ (۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۸ (۲)
- فروردين ۱۳۹۸ (۴)
- اسفند ۱۳۹۷ (۳)
- بهمن ۱۳۹۷ (۲)
- دی ۱۳۹۷ (۱)
- آذر ۱۳۹۷ (۲)
- آبان ۱۳۹۷ (۶)
- مهر ۱۳۹۷ (۴)
- شهریور ۱۳۹۷ (۱۰)
- مرداد ۱۳۹۷ (۱۲)
- تیر ۱۳۹۷ (۴)
- خرداد ۱۳۹۷ (۱۰)
- ارديبهشت ۱۳۹۷ (۶)
- فروردين ۱۳۹۷ (۴)
- اسفند ۱۳۹۶ (۶)
- بهمن ۱۳۹۶ (۴)
- دی ۱۳۹۶ (۳)
- آذر ۱۳۹۶ (۴)
- آبان ۱۳۹۶ (۳)
- مهر ۱۳۹۶ (۳)
- شهریور ۱۳۹۶ (۳)
- مرداد ۱۳۹۶ (۱۶)
- تیر ۱۳۹۶ (۶)
- خرداد ۱۳۹۶ (۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۶ (۱۳)
- فروردين ۱۳۹۶ (۲)
- اسفند ۱۳۹۵ (۴)
- بهمن ۱۳۹۵ (۷)
- دی ۱۳۹۵ (۸)
- آذر ۱۳۹۵ (۷)
- آبان ۱۳۹۵ (۱۶)
- مهر ۱۳۹۵ (۷)
- شهریور ۱۳۹۵ (۵)
- مرداد ۱۳۹۵ (۴)
- خرداد ۱۳۹۵ (۲۶)
- ارديبهشت ۱۳۹۵ (۱۴)
- فروردين ۱۳۹۵ (۳)
- اسفند ۱۳۹۴ (۱۶)
- بهمن ۱۳۹۴ (۱۹)
- دی ۱۳۹۴ (۱۹)
- آذر ۱۳۹۴ (۱۸)
- آبان ۱۳۹۴ (۱۸)
- مهر ۱۳۹۴ (۴۳)
- شهریور ۱۳۹۴ (۱۵)
- مرداد ۱۳۹۴ (۱۴)
- تیر ۱۳۹۴ (۱۲)
- خرداد ۱۳۹۴ (۱۳)
- ارديبهشت ۱۳۹۴ (۴۶)
- فروردين ۱۳۹۴ (۲۴)
- اسفند ۱۳۹۳ (۱۹)
- بهمن ۱۳۹۳ (۵)
- دی ۱۳۹۳ (۴)
- آذر ۱۳۹۳ (۲)
- آبان ۱۳۹۳ (۱۳)
- مهر ۱۳۹۳ (۱۱)
نويسندگان
- بهنام نوذری (سردبیر) (314)
- محسن بهرامی (87)
پربحث ترين ها
-
-
-
-
صوت تدریس صرف (ساده)/ استاد کچویی
۹۴/۰۷/۲۵ -
-
-
-
مشاوره سبک زندگی اسلامی/سبک خواب
۹۴/۱۰/۲۷ -
فرهنگ لغت عربی
۹۵/۱۱/۲۴ -
رسانه های همسو
آموزش متن خوانی عربی
علمی صرف نحو 1 آموزش تجزیه و ترکیب
بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از مهمترین ویژگی های که محصل علوم دینی باید دارا باشد، تسلط بر زبان مادر این رشته یعنی عربی است زیرا متون اصلیِ دین اسلام به زبان عربی است. بنابراین زبان رسمی حوزه های علمیه، زبان عربی است. به همین منظور لازم است، آموزش های لازم انجام گیرد تا در نهایت، فرد بتواند خود به تنهایی متون عربی را به درستی قرائت کرده و معنای آن را درک کند.
به همین منظور روش ها و نکات گوناگونی پیرامون متن خوانی مطرح میشود که اصلی ترین رکن در متن خوانی، تمرین و ممارست عملی است. اما در حین انجام تمرینات عملی، شایسته است نکات و مطالبی که به آسانتر شدن و نظام مندتر شدن متن خوانی کمک میکند نیز آموزش داده شده و فراگیری شود.
به همین منظور در این مطلب برآنیم که نکاتِ مهم و مفیدِ متن خوانی را ارائه کنیم.
نکات متن خوانی:
1- یافتن ارکان جمله: (بسیار مهم)
هدف این است که ارکان جمله و نهاد و گزاره را یافته و اسناد نهاد به گزاره را به درستی تشخیص دهیم و قرائت کنیم.
ارکان جمله:
1) جمله فعلیه: فعل و فاعل
2) جمله اسمیه: مبتدا و خبر
نکته: در جایی که جملات صغری و کبری داریم، باید دقت کنیم و این جملات را از یکدیگر تشخیص داده و تفکیک کرد.
§ مصدرُ الفعلِ الثلاثی المجرد لا قیاس فی وزنه
شرح: در این مثال، مصدر مبتدا و لاقیاس فی وزنه خبر است که جمله کبری کل جمله است و جمله لاقیاس ... که در دل آن است، صغری است.
2- وقف به سکون ممنوع:
برای کسب مهارت کافی در متن خوانی لازم است که انتهای تمام کلمات و عبارات را قرائت نماییم زیرا در غیر این صورت به نقش این کلمات و اعراب آنها توجه نکرده و خللی در متن خوانی رخ خواهد داد.
3- یافتن مشارالیه اسم اشاره:
اهمیت این مطلب کاملاً واضح است.
4- بررسی صرفی و لغوی کلمات: (مهم)(کلیک کنید)
به عنوان مثال، هنگامی که به کلماتی همچون اسم فاعل، اسم مفعول و ... برخورد میکنیم، باید توجه داشته باشیم که این کلمات، نیازمند فاعل، مفعول، نائب فاعل و ... هستند که باید پیدا شده و اعراب گذاری شوند.
5- یافتن ضمایر(ظاهر و مستتر) و مرجع آنها: (مهم)
برای درک معنا، لازم است در درجه اول، تمام ضمایر موجود در کلام را یافته و در گام بعدی، مرجع آنها را پیدا کنیم. این مطلب زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار میشود که ضمایر، مستتر و در درون کلمات پنهان میشوند. به عنوان مثال در اسم فاعل، اسم مفعول، صفت مشبهه، جمله وصفیه، جمله صله، جمله خبر و ... ضمایری ظاهر و مستتر وجود دارد که باید آنها را یافته و مرجع آنها را نیز مشخص کنیم.
6- یافتن نوع «ال»:
برای درک معنا، لازم است بدانیم که نوع ال که بر سر اسامی ظاهر میشود، از کدام نوع است.
به طور کلی سه نوع ال وجود دارد:
1) ال تعریف
2) ال موصوله
3) ال زائده
ال تعریف به منظور معرفه کردن اسم به کار میرود. ال موصول نیز دقیقاً همانند موصولات عمل میکند و معمولاً ال ای که بر سر اسامی فاعل و مفعول میآید، میتواند موصوله باشد. در این موارد برای درک بهتر معنا، باید بازشده این کلمات را بسازیم. به مثال زیر توجه کنید:
§ المقدِّمه: التی تُقَدِّمُ یعنی آنچه که خود را پیش انداخته.
7- ترکیب کردن جمله: (بسیار مهم)(کلیک کنید)
به طور کلی برای درک کامل معنا، لازم است جملات را به طور کامل تجزیه و ترکیب کرده و همزمان قرائت نماییم. زیرا در غیر این صورت معنا کاملاً تغییر خواهد کرد.
8- یافتن متعلَّق جار و مجرور و ظرف:
ظرف و جار و مجرور، دارای متعلَّق هستند. برای درک صحیح معنا، حتماً لازم است آنها را شناسایی نماییم. به مثالی که اهمیت این مطلب را آشکار میسازد توجه کنید:
اهمیت شناخت متعلَّق: (مهم)
§ إغسل یدَکَ الی المِرفَق
احتمال اول:
اگر الی المرفق را متعلِّق به إغسل بگیریم معنا چنین است: دستهایت را تا مرفق بشوی؛ یعنی الی جهت شستن را مشخص میکند زیرا به إغسل متعلق است.
احتمال دوم:
اگر الی المرفق را حال از یدک و متعلَّق به «استقرَّ» محذوف بدانیم، معنا چنین است:
دست هایت را در حالی که تا مرفق است بشوی. به این معنا که الی المرفق، محدوده شستن را مشخص میکند و نه جهت شستن را و درباره جهت شستن کلام سکوت کرده است؛ یعنی یا اختیاری است یا باید از دلیل دیگری جهت را به دست آوری.
بنابراین در آیه شریفه:
فَاغْسِلُوا وُجُوهَکُمْ وَ أَیْدِیَکُمْ إِلَى الْمَرافِق (مائده / 6)
نیز دو احتمال وجود دارد که ما شیعیان با توجه به روایات اهل بیت(علیهم السلام) الی المرافق را حال برای ایدیکم و متعلق به محذوف میدانیم و جهت شستن را از کلام اهل بیت اخذ میکنیم.
9- تعیین و یافتن مصداق موصولات:
همان طور که میدانید، موصول به معنای کسی که یا چیزی که میباشد، بنابراین برای حصول اطمینان در درک صحیح معنا، باید دقیقاً بدانیم که مصداق آن چیست.
10- یافتن معنای دقیق کلمات پرتکرار و خاص:
هموارد در متون عربی، یک سری لغات پرتکرار و خاص وجود دارد که تقریباً همواره دارای معنای ثابتی بوده و برای فهم کلام، لازم است معنای دقیق آنها را بدانیم. در ادامه نمونه هایی از این کلمات را میآوریم.
1) ایضاً: همچنین، باید پیدا کنیم که این مطلب که بعد از ایضاً میآید، همانند چه مطلب دیگری است؟
2) حینئذٍ:
3) کذالک: به معنای مانند آن است بنابراین باید دقیقاً مشخص کنیم که مانند چه است؟ تقریباً همانند همان معنای ایضاً است.
4) مطلقاً: یعنی فارغ از قید بنابراین باید معلوم کنیم که این دو یا چند حالتی که احتمال وقوعش باشد. همچنین تفسیر مطلقاً باید با توجه به قبل یا بعد یا هر دو و هر گونه قیدی که ذکر شده است، انجام شود.
5) یعنی: وسیط (ص633): عنی الشیءَ: اظهره و ابرزه. (خیلی نزدیک به متن نیست) معنای دوم: عنی بالقول کذا: اراده و قصده (این نزدیک تر است و اعنی که در متون آمده است، دقیقاً به همین معناست)
استاد پورمدنی:
یعنی: در صمدیه ضمیر فاعلی به شیخ بهاء و جمله مابعدش مفعول به یعنی است. به معنای قصد میکند. این به حسب اصل وضعیت است اما به علت کثرت استعمال از حالت فعلیه هم خارج شده و مساوی با أی تفسیریه است و عمل هم نمیکند و فاعل هم در آن مستتر نمیشود. به خلاف أعنی است که به معنای قصد میکنم بوده فعل است و عمل میکند.
6) شاذّ: خلاف قاعده
7) تبصِرة: یکی دیگر از مصادر باب تفعیل از ریشه بصر است به معنای توضیح دادن و یادآوری کردن.
8) ...
--------------------------------------------------------------------
مطالب مرتبط:
نظرات (۹)
-
سلمان
سلام علیکم لطفا فایل های صوتی آموزشی متن خوانی بذارید -
سلام علیکم.
بهترین کتابی که میشه از رو اون متن کار کرد که متوسط به بالا سخت باشه رو نام ببرید تشکر از زحمات شما -
علی رضوی
سلام
لطفا متون درسی حوزه های سفیران هدایت راه هم در نظر بگیرید
با تشکر از سایت بسیار خوب شما
خدا قوت-
پاسخ:
۲۳ اسفند ۹۶، ۰۸:۵۴سلام علیکمتمرکز و توان انتشار ما بیشتر و اکثرا بر روی اساتید و دروس مدرسه علمیه معصومیه هست
-
-
سید مصطفی
لطفا به طلاب سفیران هدایت هم بها بدین و دروس مربوط به سفیران را هم در معرض قرار دهید۰باتشکر -
رنگ زرد خوانده نمیشود برادر
-
سلام
با سلاماگر میشود با یکی از اساتید صحبت کنید تا یک دوره متن خوانی تصویری یا صوتی از روی یک کتاب عربی برگزار کنند که همه اعراب ها رعایت بشه و نکات مهم گفته بشه و ما هم استفاده کنیمواقعا این به ما خیلی کمک میکنه-
پاسخ:
۱۷ آذر ۹۴، ۱۶:۴۱سلام علیکمدر لیست درخواست ها قرار گرفتان شاالله
-
-
از حوزه شیراز
در شک سایت شما هستمخدا به شما خیر می دهداز رنگ زرد برای تیتر استفاده ننمایید -
سلامآقا خدا قوت ،عالی و بی نظیره اولین باری همچین چیزی میبینم دستتون درد نکنه.یا حق
-
داود
خدا خیرتون بده.ان شاء الله که نام شما را در لیست عاملین به این حدیث حضرت امیرالمومنین ( زکاة العلم نشره ) ثبت کنند-
پاسخ:
۲۳ مرداد ۹۴، ۱۰:۵۲سلام علیکمبا تشکر از شما دوست عزیز
-
پيشنهاد سردبير
طبقه بندی موضوعی
- هویت طلبگی (۹۵)
- اندیشه دینی و نظام بنیادین طلبه (۴)
- مأموریتها و بایستههای طلبه (۶۷)
- الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (۱۳)
- تبلیغ (۱۳)
- تحصیل (۲۰)
- روش تحصیل حوزوی (۱۷)
- کار جمعی و برکات آن (۳)
- تحول در نظام حوزه (۲)
- آشنایی با اساتید و بزرگان حوزه علمیه (۱۵)
- اساتید (۳)
- بزرگان (۱۱)
- برنامه مهاجر (۱)
- حوزه انقلابی (۱۱)
- علمی (۲۹۵)
- دروس حوزوی (۲۷۳)
- پایه 1 (۱۳۲)
- صرف (۶۴)
- تمرینات (۱۴)
- آرشیو صوت صرف (۴)
- شرح فارسی بخش عربی کتاب صرف ساده (۷)
- نمودارها (۱۸)
- نحو 1 (۶۸)
- نمودار و جزوه (۶)
- آرشیو صوت نحو 1 (۳)
- شرح صمدیه (۳۶)
- عقاید 1 (۱)
- منطق ۱ (۳)
- اخلاق 1 (۲)
- احکام (۶)
- صرف (۶۴)
- پایه 2 (۵۷)
- پایه 3 (۲۷)
- بلاغت (۷)
- مغنی الادیب (۱۷)
- پایه 4 (۳۰)
- پایه 5 (۱۱)
- پایه 6 (۳)
- اصول (۲)
- لغت (۷)
- آموزش تجزیه و ترکیب (۱۹)
- پرسش و پاسخ درسی (۱)
- منطق (۱)
- متن درسی حوزوی (۳)
- رجال (۳)
- پایه 1 (۱۳۲)
- پژوهش (۱۹)
- نمونه سؤال امتحانی دروس حوزوی (۲)
- دروس حوزوی (۲۷۳)
- اخلاق، تهذیب نفس و خانواده (۱۹)
- بصیرت اجتماعی (۱۳۵)
- سیاست (۷۷)
- پرونده انرژی هسته ای (۳۰)
- فتنه 88 (۵)
- انتخابات (۹)
- اقتصاد (۵)
- فرهنگ (۳۸)
- مذهبی (۲۱)
- ادعیه و زیارات (۵)
- ائمه معصومین علیهم السلام (۱۱)
- مذهبی (۲۱)
- بازخوانی ادبیات انقلاب (۱۱)
- سیاست (۷۷)
- حوزه علمیه خواهران (۱)
- عمومی (۸)
- اخبار (۲۴)
- حکایات (۶)
- محصولات (۱۴۲)
- نمودارها (۶۲)
- پاورپوینت (۲)
- پوسترهای با کیفیت (۱۷)
- نرم افزارهای مفید (۲)
- جزوه (۱۲)
- بسته محتوای تبلیغی (۱)
- کلیپ و فیلم (۴۲)
- کتابخانه (۳۱)
- معرفی کتاب (۶)
- دانلود کتاب (۲۴)
- یادداشت و مقاله (۳۰)
- مدرسه معصومیه(س) (۲۷)
- گزارش فعالیتهای گروه «طلبگی تا اجتهاد» (۷)
- مشاوره (۶)
- مشاوره تحصیلی (۲)
- مشاوره سبک زندگی اسلامی (۳)
- سبک همسرداری (۱)
- سبک خواب (۱)
آخرين مطالب
-
دانلود تدریس صمدیه ی استاد روح الله راسل/ طرح احیای تابستان 98
سه شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹ -
به سایت جدید مراجعه کنید
يكشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ -
نقش دعا و توسل در بهبود بیماری ها و رفع بلایا + توصیه های بزرگان دین
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب حضرت آیت الله مصباح یزدی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب حضرت آیت الله محمد یزدی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب استاد مرتضی آقاتهرانی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
-
-
شرح فارسی کتاب «اصول مظفر» + دانلود رایگان نمودار
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ -
شرح فارسی لمعه به شکل نموداری + دانلود نمودار PDF و XMIND
پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸