طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

۱

شرح فارسی صمدیه، مرکب از مبنیات

 علمی نحو 1 شرح صمدیه

//bayanbox.ir/view/6994095648236532578/%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B5%D9%85%D8%AF%DB%8C%D9%87.jpg

دریافت

 

 

و منها: المرکب و هو ما رُکِّب من لفظین لیس بینهما نسبه فان تضمن [الجزءُ] الثانى حرفا بُنِیا کخمسه عشر و حادى عشر و اخواتهما الا اِثنَىْ عشر و فَرعیه (1) اذ الاولُ منها معربٌ على المختار(2) و الا(و ان لم یتضمنِّ الثانی حرفاً) اُعرِب الثانى کبعلبک ان لم یکن قبل الترکیبِ مبنیا کسیبویه(مثال برای یکُنِ منفی است و برای نفی نیست!!!).

(1) اثنتی عشر و اثنتی عشر و ثنتی عشر که هر برای مؤنث است.
(2) زیرا مشهور قائل به این هستند که جزء اول معرب است اما بعضی مانند ابن دُرُستَوَیه میگوید که از یازده تا نوزده هر دو جزء مبنی است.


مرکب: اسمی است که میان آنها ترکیب اسنادی و اضافی نباشد.

مرکب:
    1. جزء دوم متضمن حرف هست
        ○ جزئین مبنی میشوند.
            § اعداد یازده تا نوزده: احدَ عشر در اصل احد و عشر بوده که واو درون عشر رفته و میگویند که متضمن حرف است.
    2. جزء دوم متضمن حرف نیست
        1) اولاً جزء اول مبنی است
        2) ثانیاً: جزء دوم دو حالت دارد
            1) مبنی قبل الترکیب نیست
            § جزء دوم معرب است
            2) مبنی قبل الترکیب هست
            § جزء دوم مبنی است

نظرات (۱)