آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همهی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزههای علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الیاللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیلکننده، مثل رایانهها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوقالعادهای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفادهای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391
جستجو
بایگانی
- تیر ۱۳۹۹ (۱)
- اسفند ۱۳۹۸ (۲)
- بهمن ۱۳۹۸ (۶)
- دی ۱۳۹۸ (۴)
- مرداد ۱۳۹۸ (۱)
- تیر ۱۳۹۸ (۱)
- خرداد ۱۳۹۸ (۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۸ (۲)
- فروردين ۱۳۹۸ (۴)
- اسفند ۱۳۹۷ (۳)
- بهمن ۱۳۹۷ (۲)
- دی ۱۳۹۷ (۱)
- آذر ۱۳۹۷ (۲)
- آبان ۱۳۹۷ (۶)
- مهر ۱۳۹۷ (۴)
- شهریور ۱۳۹۷ (۱۰)
- مرداد ۱۳۹۷ (۱۲)
- تیر ۱۳۹۷ (۴)
- خرداد ۱۳۹۷ (۱۰)
- ارديبهشت ۱۳۹۷ (۶)
- فروردين ۱۳۹۷ (۴)
- اسفند ۱۳۹۶ (۶)
- بهمن ۱۳۹۶ (۴)
- دی ۱۳۹۶ (۳)
- آذر ۱۳۹۶ (۴)
- آبان ۱۳۹۶ (۳)
- مهر ۱۳۹۶ (۳)
- شهریور ۱۳۹۶ (۳)
- مرداد ۱۳۹۶ (۱۶)
- تیر ۱۳۹۶ (۶)
- خرداد ۱۳۹۶ (۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۶ (۱۳)
- فروردين ۱۳۹۶ (۲)
- اسفند ۱۳۹۵ (۴)
- بهمن ۱۳۹۵ (۷)
- دی ۱۳۹۵ (۸)
- آذر ۱۳۹۵ (۷)
- آبان ۱۳۹۵ (۱۶)
- مهر ۱۳۹۵ (۷)
- شهریور ۱۳۹۵ (۵)
- مرداد ۱۳۹۵ (۴)
- خرداد ۱۳۹۵ (۲۶)
- ارديبهشت ۱۳۹۵ (۱۴)
- فروردين ۱۳۹۵ (۳)
- اسفند ۱۳۹۴ (۱۶)
- بهمن ۱۳۹۴ (۱۹)
- دی ۱۳۹۴ (۱۹)
- آذر ۱۳۹۴ (۱۸)
- آبان ۱۳۹۴ (۱۸)
- مهر ۱۳۹۴ (۴۳)
- شهریور ۱۳۹۴ (۱۵)
- مرداد ۱۳۹۴ (۱۴)
- تیر ۱۳۹۴ (۱۲)
- خرداد ۱۳۹۴ (۱۳)
- ارديبهشت ۱۳۹۴ (۴۶)
- فروردين ۱۳۹۴ (۲۴)
- اسفند ۱۳۹۳ (۱۹)
- بهمن ۱۳۹۳ (۵)
- دی ۱۳۹۳ (۴)
- آذر ۱۳۹۳ (۲)
- آبان ۱۳۹۳ (۱۳)
- مهر ۱۳۹۳ (۱۱)
نويسندگان
- بهنام نوذری (سردبیر) (314)
- محسن بهرامی (87)
پربحث ترين ها
-
-
-
-
صوت تدریس صرف (ساده)/ استاد کچویی
۹۴/۰۷/۲۵ -
-
-
-
مشاوره سبک زندگی اسلامی/سبک خواب
۹۴/۱۰/۲۷ -
فرهنگ لغت عربی
۹۵/۱۱/۲۴ -
رسانه های همسو
آموزش تجزیه و ترکیب استاد پهلوان، شیوه تجزیه فعل
علمی محصولات آموزش تجزیه و ترکیب
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و خدا قوت خدمت عزیزان دانش پژوه خصوصا متعلمین لغت عربیت.
عرائضم رو از اهمیت تجزیه و ترکیب شروع کنم: بسیار به سمع ونظر مبارک شما رسیده که هر کسی ادبیاتش و خصوصاً تجزیه و ترکیبش خوب باشه در دروس دیگه حوزه علمیه موفقه و هر کسی ادبیاتش ضعیف باشه همیشه و همه جا !!! در زحمته.
یکی از اساتید محترم تمثیل زیبایی در این رابطه داشتند که ادبیات مثل نماز در روز قیامت میمونه.
(اِنّ اوّلَ ما یُحاسب بِهِ العبدَ الصلاةَ ، فاِن قُبلت قُبِل ماسِواها واِن رُدَّت رُدَّ ما سواها). اگه بلد باشی همیشه قبول میشی و سرت بالاست و اگر ضعیف باشی همیشه باید در جا بزنی و در امتحانات کلاسی و شفاهی !! سر به خجلت فرو بری و ..... اثرات و تبعات بعدیش بماند(چه ضرری بالاتر از این که ما از بسیاری از معارف دینی جا بمونیم و محروم بشیم....)
فلذا ما باید این مهارت رو با تمرین و ممارست دائم بدست بیاریم تا مبتلا به امور مذکوره نشیم.
راه حل پیشنهادی اینه که با شیوه تجزیه و ترکیب کلمات و جملات آشنا بشیم. حقیر مواردی رو مکتوب کردم و از کتب صرفی و تجارب دوستان کمک گرفتم و قطعا با نظرات شما و پیشنهاداتتون میشه به شیوه مطلوب تری این مرحله رو تکمیل کرد.فلذا در ابتدا به شیوه تجزیه فعل و بعد از آن به شیوه تجزیه اسم و حرف می پردازیم ان شاءا... .
منتظر نظرات دوستان عزیز خواهیم بود.
خویدم الطلاب: ع-پ
دریافت نسخه چاپی آموزش تجزیه فعل
شیوه تجزیه کلمات:
یک: تجزیه فعل
بناء فعل: ثلاثی یا رباعی - مجرّد یا مزید؟
ضَرَبَ : ثلاثی مجرد
اِضْطَرَبَ: ثلاثی مزید
دَحْرَجَ: رباعی مجرد
تَدَحْرَجَ: رباعی مزید
نوع فعل:
ماضی
مضارع
امر
مبدأ اشتقاق فعل:
مصدر است یا غیر مصدر
ضَرَبَ : از مصدر الضرب مشتق شده
اضْطَرَبَ : از مصدر اضطراب
دَحْرَجَ : از مصدر دحرجة
تَدَحْرَجَ : تَدَحْرُج
غیر مصدر: اسم جامد یا مرکّب اضافی یا جمله
أَصْبَحَ : از کلمه صبح که اسم جامد است.
حَمْدَلَ یعنی: قال الحمدلله (یعنی کسی الحمدلله گفت)
رجوع کنید به صفحه 190صرف ساده ویرایش جدید
فعل یا متصرّف است یا غیر متصرّف(جامد)
فعل متصرّف : فعلی است که ماضی ، مضارع ، امر و مشتقات فعل را به همراه صیغه های مربوطه داراست بر خلاف فعل متصرف که همه این امور را دارا نیست. ضَرَبَ یَضْرِبُ إِضْرِبْ ضارب
فعل غیر متصرّف :
دائماً ماضی:
افعال مدح و ذمّ ( نعم ،بئس،ساء، حبّذا )
دو فعل تعجّب ( ما أَفْعَلَهُ، أَفْعِلْ بِهِ )
افعال استثناء (خلا، عدا، حاشا)
اخوات کاد (کرب، عسی، حَرَی، إِخْلَوْلَقَ، أَنْشَأَ، أَخَذَ)
افعالی دیگر مانند : (ما دامَ ، لَیْسَ ،کَثُرَ ما ، قَلّما ، شَدَّ ما ، طالَما، سُقِطَ فی یَدِه ، هَدَّ ...)
دائماً مضارع: أَ تَقُولُ؟ به معنای أ تَظُنُّ؟ و ....
دائماً امر: هَبْ، تَعَلَّمْ، هاتِ، تَعَالَ ...
فعل بدون ماضی: یَذَرُ
فعل بدون امر: زال یَزال، بَرِحَ یَبْرَحُ و....
رجوع کنید به صفحه 191 صرف ساده ویرایش جدید
فعل معلوم یا مجهول؟
مثال:
ضَرَبَ : ضُرِبَ
یَضْرِبُ : یُضْرَبُ
إِضْطَرَبَ : إِضْطَرَبَ
یَضْطَرِبُ : یُضْطَرَبُ
دَحْرَجَ : دُحْرِجَ
یُدَحْرِجُ : یُدَحْرَجُ
تَدَحْرَجَ : تُدُحْرِجَ
یَتَدَحْرَجُ : یُتَدَحْرَجُ
قال : قیل
یَقُولُ : یُقالُ
فعل لازم یا متعدی؟
متعدی بنفسه یا متعدی بغیره؟
ضرب زید بکرا – ذهب زید ببکر
تعداد مفاعیل:
یک مفعول: ضَرَبَ زید بکراَ
سه مفعول: اعلم خالدا زیدا قائما
دو مفعول: به قسم تقسیم می شوند.
علم زید بکرا قائما (افعال قلوب)،
جعلت زیداَ ضاحکاَ (افعال تصییر) ،
اعطیت زیدا درهما (افعال باب اعطی)
حروف اصلی فعل کدام است؟
فعل سالم یا غیر سالم؟ صحیح یا معتل؟ (کدام قسم از معتلات: مثال اجوف ناقص لفیف)
هر کدام از صحیح و معتل، مهموز است یا مضاعف ؟
*مهموز الفاء مهموز العین مهموز اللام
*مضاعف؟
وزن کنونی فعل
وزن سابق فعل در صورت ادغام یا تخفیف یا اعلال:
نظرات (۶)
-
موسوی
ممنون از اشتراک گذاری بحث مهم حوزه. -
عاطفی منش
سلام
بهتر است موارد زیر نیز بررسی شود:
1. ترجمه فعل
2. تام و یا ناقص بودن فعل
3. معرب و مبنی و علامت هریک از معرب و مبنی
4. معلوم و مجهول
5. اگر معتل است نوع اعلال به کار رفته در آن و اصل آن فعل
6. اگر مهموز است تخفیف به کار رفته و اصل آن فعل
7. صیغه چندم است
8. اگر مزید است کدام باب است
با تشکر از سایت خوب شما -
جوادی
سلام بر شما
از سایت بسیار خوبتان ممنونم. توفیق از خداوند منان برای شما ارزومندم. -
داریوش
با سلام و خدا قوت به شما عزیزان واقعا مطالبتون مفید و عالی هستند
خیر ببینین انشاالله یا علی -
مهدی
سلام علیکم.
لطفا در انتشار تدریس سیوطی استاد راسل و صرف ساده استاد کچویی 94-95 تعجیل بفرمایید.فقط ترم اول کافیست آخه ما تو شهرستان واقعا مشکل داریم.داداش سه صلوات هدیه به امام زمان یادت نره.واقعا مشکل دارم لطفا تعجیل بفرمایید یا حد اقل زمان انتشار را بفرمایید -
آرش رحیمی
سلام علیکم
خیلی ممنون از زحمتی که برای این سایت کشیده اید
واقعا همچین سایت ای جای خالی اش احساس می شد
باز هم ممنون
-
پاسخ:
۳۰ مرداد ۹۴، ۱۴:۱۴سلام علیکمبا سپاس از حمایت و تشویق شماپیشنهادات خود را نیز به ما هدیه کنیدیا علی
-
پيشنهاد سردبير
طبقه بندی موضوعی
- هویت طلبگی (۹۵)
- اندیشه دینی و نظام بنیادین طلبه (۴)
- مأموریتها و بایستههای طلبه (۶۷)
- الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (۱۳)
- تبلیغ (۱۳)
- تحصیل (۲۰)
- روش تحصیل حوزوی (۱۷)
- کار جمعی و برکات آن (۳)
- تحول در نظام حوزه (۲)
- آشنایی با اساتید و بزرگان حوزه علمیه (۱۵)
- اساتید (۳)
- بزرگان (۱۱)
- برنامه مهاجر (۱)
- حوزه انقلابی (۱۱)
- علمی (۲۹۵)
- دروس حوزوی (۲۷۳)
- پایه 1 (۱۳۲)
- صرف (۶۴)
- تمرینات (۱۴)
- آرشیو صوت صرف (۴)
- شرح فارسی بخش عربی کتاب صرف ساده (۷)
- نمودارها (۱۸)
- نحو 1 (۶۸)
- نمودار و جزوه (۶)
- آرشیو صوت نحو 1 (۳)
- شرح صمدیه (۳۶)
- عقاید 1 (۱)
- منطق ۱ (۳)
- اخلاق 1 (۲)
- احکام (۶)
- صرف (۶۴)
- پایه 2 (۵۷)
- پایه 3 (۲۷)
- بلاغت (۷)
- مغنی الادیب (۱۷)
- پایه 4 (۳۰)
- پایه 5 (۱۱)
- پایه 6 (۳)
- اصول (۲)
- لغت (۷)
- آموزش تجزیه و ترکیب (۱۹)
- پرسش و پاسخ درسی (۱)
- منطق (۱)
- متن درسی حوزوی (۳)
- رجال (۳)
- پایه 1 (۱۳۲)
- پژوهش (۱۹)
- نمونه سؤال امتحانی دروس حوزوی (۲)
- دروس حوزوی (۲۷۳)
- اخلاق، تهذیب نفس و خانواده (۱۹)
- بصیرت اجتماعی (۱۳۵)
- سیاست (۷۷)
- پرونده انرژی هسته ای (۳۰)
- فتنه 88 (۵)
- انتخابات (۹)
- اقتصاد (۵)
- فرهنگ (۳۸)
- مذهبی (۲۱)
- ادعیه و زیارات (۵)
- ائمه معصومین علیهم السلام (۱۱)
- مذهبی (۲۱)
- بازخوانی ادبیات انقلاب (۱۱)
- سیاست (۷۷)
- حوزه علمیه خواهران (۱)
- عمومی (۸)
- اخبار (۲۴)
- حکایات (۶)
- محصولات (۱۴۲)
- نمودارها (۶۲)
- پاورپوینت (۲)
- پوسترهای با کیفیت (۱۷)
- نرم افزارهای مفید (۲)
- جزوه (۱۲)
- بسته محتوای تبلیغی (۱)
- کلیپ و فیلم (۴۲)
- کتابخانه (۳۱)
- معرفی کتاب (۶)
- دانلود کتاب (۲۴)
- یادداشت و مقاله (۳۰)
- مدرسه معصومیه(س) (۲۷)
- گزارش فعالیتهای گروه «طلبگی تا اجتهاد» (۷)
- مشاوره (۶)
- مشاوره تحصیلی (۲)
- مشاوره سبک زندگی اسلامی (۳)
- سبک همسرداری (۱)
- سبک خواب (۱)
آخرين مطالب
-
دانلود تدریس صمدیه ی استاد روح الله راسل/ طرح احیای تابستان 98
سه شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹ -
به سایت جدید مراجعه کنید
يكشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ -
نقش دعا و توسل در بهبود بیماری ها و رفع بلایا + توصیه های بزرگان دین
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب حضرت آیت الله مصباح یزدی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب حضرت آیت الله محمد یزدی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب استاد مرتضی آقاتهرانی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
-
-
شرح فارسی کتاب «اصول مظفر» + دانلود رایگان نمودار
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ -
شرح فارسی لمعه به شکل نموداری + دانلود نمودار PDF و XMIND
پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸