آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همهی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزههای علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الیاللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیلکننده، مثل رایانهها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوقالعادهای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفادهای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391
جستجو
بایگانی
- تیر ۱۳۹۹ (۱)
- اسفند ۱۳۹۸ (۲)
- بهمن ۱۳۹۸ (۶)
- دی ۱۳۹۸ (۴)
- مرداد ۱۳۹۸ (۱)
- تیر ۱۳۹۸ (۱)
- خرداد ۱۳۹۸ (۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۸ (۲)
- فروردين ۱۳۹۸ (۴)
- اسفند ۱۳۹۷ (۳)
- بهمن ۱۳۹۷ (۲)
- دی ۱۳۹۷ (۱)
- آذر ۱۳۹۷ (۲)
- آبان ۱۳۹۷ (۶)
- مهر ۱۳۹۷ (۴)
- شهریور ۱۳۹۷ (۱۰)
- مرداد ۱۳۹۷ (۱۲)
- تیر ۱۳۹۷ (۴)
- خرداد ۱۳۹۷ (۱۰)
- ارديبهشت ۱۳۹۷ (۶)
- فروردين ۱۳۹۷ (۴)
- اسفند ۱۳۹۶ (۶)
- بهمن ۱۳۹۶ (۴)
- دی ۱۳۹۶ (۳)
- آذر ۱۳۹۶ (۴)
- آبان ۱۳۹۶ (۳)
- مهر ۱۳۹۶ (۳)
- شهریور ۱۳۹۶ (۳)
- مرداد ۱۳۹۶ (۱۶)
- تیر ۱۳۹۶ (۶)
- خرداد ۱۳۹۶ (۵)
- ارديبهشت ۱۳۹۶ (۱۳)
- فروردين ۱۳۹۶ (۲)
- اسفند ۱۳۹۵ (۴)
- بهمن ۱۳۹۵ (۷)
- دی ۱۳۹۵ (۸)
- آذر ۱۳۹۵ (۷)
- آبان ۱۳۹۵ (۱۶)
- مهر ۱۳۹۵ (۷)
- شهریور ۱۳۹۵ (۵)
- مرداد ۱۳۹۵ (۴)
- خرداد ۱۳۹۵ (۲۶)
- ارديبهشت ۱۳۹۵ (۱۴)
- فروردين ۱۳۹۵ (۳)
- اسفند ۱۳۹۴ (۱۶)
- بهمن ۱۳۹۴ (۱۹)
- دی ۱۳۹۴ (۱۹)
- آذر ۱۳۹۴ (۱۸)
- آبان ۱۳۹۴ (۱۸)
- مهر ۱۳۹۴ (۴۳)
- شهریور ۱۳۹۴ (۱۵)
- مرداد ۱۳۹۴ (۱۴)
- تیر ۱۳۹۴ (۱۲)
- خرداد ۱۳۹۴ (۱۳)
- ارديبهشت ۱۳۹۴ (۴۶)
- فروردين ۱۳۹۴ (۲۴)
- اسفند ۱۳۹۳ (۱۹)
- بهمن ۱۳۹۳ (۵)
- دی ۱۳۹۳ (۴)
- آذر ۱۳۹۳ (۲)
- آبان ۱۳۹۳ (۱۳)
- مهر ۱۳۹۳ (۱۱)
نويسندگان
- بهنام نوذری (سردبیر) (314)
- محسن بهرامی (87)
پربحث ترين ها
-
-
-
-
صوت تدریس صرف (ساده)/ استاد کچویی
۹۴/۰۷/۲۵ -
-
-
-
مشاوره سبک زندگی اسلامی/سبک خواب
۹۴/۱۰/۲۷ -
فرهنگ لغت عربی
۹۵/۱۱/۲۴ -
رسانه های همسو
متعدی به حرف جرّ
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِکُمْ وَ فَازَ الْفَائِزُونَ بِوِلاَیَتِکُمْ بِکُمْ یُسْلَکُ إِلَی الرِّضْوَانِ
(فرازی از زیارت جامعه کبیره)
سؤال: طبق فرهنگ لغت، فعل یَسلُکُ، یک فعل لازم است اما مشاهده میکنید که در عبارت فوق، این فعل مجهول شده است، چطور این اتفاق افتاده است؟
پاسخ این سؤال روشن است و آن اینکه این فعل ابتدا به حرف جرّ متعدی شده و بعداً مجهول شده است.
در این مطلب نکاتی پیرامون مبحث متعدی به حرف جرّ ارائه شده است.
سؤال: آیا حال که دانستیم به وسیله حرف جرّ میتوان افعال لازم را متعدی ساخت، سؤال این است که آیا میتوان تمام افعال را به وسیله حرف جرّ متعدی کرد؟
این یک مبحث لغوی است و در علم لغت باید راجع به آن به بحث پرداخت اما با مباحث مطرح در صفحه 89 کتاب صرف ساده، به آن بر میخوریم، پس شایسته است که به آن توجه کرده و قدری در آن تأمل کنیم.
برای پاسخ به این سؤال باید ابتدا انواع حرف جرّ را معرفی نماییم. حروف جارّه از این حیث که تغییری در معنای فعل ایجاد میکنند یا خیر، به دو دسته تقسیم میشوند.
اقسام حرف جرّ:
1- حرف جرّ مؤثر در معنای خود فعل (قسم اول)
2- حرف جرّ غیر مؤثر در معنای خود فعل (قسم دوم) توجه کنید که این قسم از حروف جرّ در معنای جمله تأثیر دارند اما در معنای خود فعل مؤثر نیستند.
مثال:
ذهب = رفت
ذهب زیدٌ = زید رفت
ذهب بزیدٍ = زید را برد (قسم اول)
ذهب الی زیدٍ = به سوی زید رفت (قسم دوم)
همان طور که مشاهده میکنید وقتی ذهب به همراه حرف جرّ باء همراه شده است، معنای آن تغییر کرده است.
نکته مهم: اگر حرف جرّی وجود داشته باشد که وقتی با یک فعل همراه میشود معنای آن را تغییر میدهد(قسم اول)، حتماً در کتاب لغت ذکر خواهد شد. در غیر این صورت حرف جرّ تغییر دهنده معنا نبوده است(قسم دوم بوده است)
ترجمه کنیم
مَن جَاء بِـالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَن جَاء بِـالسَّیِّئَةِ فَلاَ یُجْزَی إِلاَّ مِثْلَهَا وَهُمْ لاَ یُظْلَمُون
(انعام/160)
جاء: اولین فعل است و مشاهده میکنیم که بعد از آن حرف جرّ آمده است، بنابراین باید از فرهنگ لغت کنترل کنیم که این حرف جرّ برای این فعل از قسم اول است یا از قسم دوم؟
بعد از مراجعه به فرهنگ لغت معجم الوسیط مشاهده میکنیم که جلوی فعل جاء، نوشته شده است و جاءَ بالشّیءِِ : أتی به : که به معنای "او را آورد" میباشد.
جاء = أتی = آمد (لازم)
جاء بالشی = أتی به = او را آورد (متعدی)
یُجزی: یُجزَیُ است که مضارع مجهول صیغه یکم است و به معنای جزاء داده میشود است و چون با لا منفی شده است بنابراین ترجمه اش میشود: جزا داده نمیشود
یُظلمون: مضارع مجهول صیغه 3 نائب فاعلش واو است که مرجعش "هُم" ماقبل از آن است. پس ترجمه و هم لا یظلمون: و به آنها ظلم نمیشود؛ و حتماً لازم نیست بگوییم "و آنها مورد ظلم واقع نمیشوند"، زیرا در حالت اول هم مجهول بودن به ذهن مخاطب رسانده میشود.
ترجمه کامل
هر کس کار نیکى بیاورد، ده چندان آن پاداش دارد، و هر کس کار بدى بیاورد، جز مانند آن جزا داده نمیشود و به آنها ظلم نمیشود.
نظرات (۳)
-
فرهاد
سلام
ایا درجمله زیر می توان بالحق را جار و مجرور گرفت
فلما جاء هم بالحق-
پاسخ:
۱۲ فروردين ۹۸، ۱۷:۰۰؟؟بالحق که جار و مجرور است ... همیشه جار و مجرور است
-
-
ح.....
با سلام
در آیاتی از قرآن کریم، فعل جاء به صورت متعدی آمده است. به عنوان نمونه آیه ۵۶ سورة زمر،
علت این امر چیست؟-
پاسخ:
۱۱ خرداد ۹۷، ۰۰:۳۲سلام علیکمأَن تَقُولَ نَفْسٌ یَاحَسْرَتىَ عَلىَ مَا فَرَّطتُ فىِ جَنبِ اللَّهِ وَ إِن کُنتُ لَمِنَ السَّاخِرِینَ(56/زمر)جاء مشاهده نمیشود!!!
-
-
فخرالدین
آیا فعل امر ذهب با حرف جر عن هم متعدی میشود ؟ مثلا : اللهم اذهَب عنا الهمّ و الغمّ .... یا تنها با حرف جر ( ب ) متعدی میشود : اللهم اذهَب بالهم و الغم ...؟ یا اینکه باید فعل امر از باب افعال ساخت تا متعدی شود و معنایش درست در بیاید : اللهم أذهِب عنا الهم والغم ... ؟ کدوم درسته و تفاوت کاربرد عن و ب در این جمله چیه ؟-
پاسخ:
۲۸ بهمن ۹۶، ۲۲:۰۵سلامذهب عنه: تَرَکهُثلاثی مجرد با حرف جر عن متعدی شده و معنایش در بالا آمد اما ماده ذهب در باب افعال، متعدی به نفسه و به معنای ازالهُ استدر کتب حدیثی روایات اعراب گذاری شده ای مشاهده شد که امر از ثلاثی مجرد ذهب متعدی به حرف جر عن مشاهده شد که مفعول به نیز گرفته اند! ماننداللَّهُمَ اذْهَبْ عَنِّی الدَّنَسَ
ً اللَّهُمَ اذْهَبْ عَنِّی کُلَّ هَم
َ اللَّهُمَ اذْهَبْ عَنْهُ الْحَرَّ وَ الْبَرْدَ
اما با مراجعه به لغت در تحقیق اندکی که انجام شد چنین استعمالی مشاهده نشد که جای تحقیق بیشتر دارد، بنابراین اگر امر اذهب را به کسر هاء و امر از باب افعال بخوانیم معنا صحیح خواهد بود و مشکلی نیست اما در مورد امر از ثلاثی مجرد کمی تحقیق بیشتر لازم است. در قرآن نیز اذهب الی و ... چنین استعمالاتی بود.در مورد متعدی به حرف جرّ باء، استعمالِ آن در کتب لغت مشاهده شد و معنایش چنین است: ذهب به: ازاله. که در این حالت هم معنا صحیح است و میتوان امر به ثلاثی مجرد خواند
-
پيشنهاد سردبير
طبقه بندی موضوعی
- هویت طلبگی (۹۵)
- اندیشه دینی و نظام بنیادین طلبه (۴)
- مأموریتها و بایستههای طلبه (۶۷)
- الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (۱۳)
- تبلیغ (۱۳)
- تحصیل (۲۰)
- روش تحصیل حوزوی (۱۷)
- کار جمعی و برکات آن (۳)
- تحول در نظام حوزه (۲)
- آشنایی با اساتید و بزرگان حوزه علمیه (۱۵)
- اساتید (۳)
- بزرگان (۱۱)
- برنامه مهاجر (۱)
- حوزه انقلابی (۱۱)
- علمی (۲۹۵)
- دروس حوزوی (۲۷۳)
- پایه 1 (۱۳۲)
- صرف (۶۴)
- تمرینات (۱۴)
- آرشیو صوت صرف (۴)
- شرح فارسی بخش عربی کتاب صرف ساده (۷)
- نمودارها (۱۸)
- نحو 1 (۶۸)
- نمودار و جزوه (۶)
- آرشیو صوت نحو 1 (۳)
- شرح صمدیه (۳۶)
- عقاید 1 (۱)
- منطق ۱ (۳)
- اخلاق 1 (۲)
- احکام (۶)
- صرف (۶۴)
- پایه 2 (۵۷)
- پایه 3 (۲۷)
- بلاغت (۷)
- مغنی الادیب (۱۷)
- پایه 4 (۳۰)
- پایه 5 (۱۱)
- پایه 6 (۳)
- اصول (۲)
- لغت (۷)
- آموزش تجزیه و ترکیب (۱۹)
- پرسش و پاسخ درسی (۱)
- منطق (۱)
- متن درسی حوزوی (۳)
- رجال (۳)
- پایه 1 (۱۳۲)
- پژوهش (۱۹)
- نمونه سؤال امتحانی دروس حوزوی (۲)
- دروس حوزوی (۲۷۳)
- اخلاق، تهذیب نفس و خانواده (۱۹)
- بصیرت اجتماعی (۱۳۵)
- سیاست (۷۷)
- پرونده انرژی هسته ای (۳۰)
- فتنه 88 (۵)
- انتخابات (۹)
- اقتصاد (۵)
- فرهنگ (۳۸)
- مذهبی (۲۱)
- ادعیه و زیارات (۵)
- ائمه معصومین علیهم السلام (۱۱)
- مذهبی (۲۱)
- بازخوانی ادبیات انقلاب (۱۱)
- سیاست (۷۷)
- حوزه علمیه خواهران (۱)
- عمومی (۸)
- اخبار (۲۴)
- حکایات (۶)
- محصولات (۱۴۲)
- نمودارها (۶۲)
- پاورپوینت (۲)
- پوسترهای با کیفیت (۱۷)
- نرم افزارهای مفید (۲)
- جزوه (۱۲)
- بسته محتوای تبلیغی (۱)
- کلیپ و فیلم (۴۲)
- کتابخانه (۳۱)
- معرفی کتاب (۶)
- دانلود کتاب (۲۴)
- یادداشت و مقاله (۳۰)
- مدرسه معصومیه(س) (۲۷)
- گزارش فعالیتهای گروه «طلبگی تا اجتهاد» (۷)
- مشاوره (۶)
- مشاوره تحصیلی (۲)
- مشاوره سبک زندگی اسلامی (۳)
- سبک همسرداری (۱)
- سبک خواب (۱)
آخرين مطالب
-
دانلود تدریس صمدیه ی استاد روح الله راسل/ طرح احیای تابستان 98
سه شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹ -
به سایت جدید مراجعه کنید
يكشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ -
نقش دعا و توسل در بهبود بیماری ها و رفع بلایا + توصیه های بزرگان دین
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب حضرت آیت الله مصباح یزدی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب حضرت آیت الله محمد یزدی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
مجموعه پوستر از بیانات ناب استاد مرتضی آقاتهرانی حفظه الله
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ -
-
-
شرح فارسی کتاب «اصول مظفر» + دانلود رایگان نمودار
دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ -
شرح فارسی لمعه به شکل نموداری + دانلود نمودار PDF و XMIND
پنجشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۸