طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • پیشنهاد ارزشمند حجت الاسلام موسوی مطلق درباره تاسیس بانک اسلامی
     اقتصاد اخبار 

    پیشنهاد ارزشمند حجت الاسلام موسوی مطلق درباره تاسیس بانک اسلامی

    بسم الله الرحمن الرحیم

    قابل ذکر است که این پیشنهاد قبل از انقلاب توسط حضرت علامه طباطبایی هم مطرح شده بود. در ادامه موضوع پیشنهاد خدمت شما عزیزان تقدیم می گردد.

  • معرفی و دانلود کتب مرتبط با روش تحصیل حوزوی و سبک طلبگی
     هویت طلبگی روش تحصیل حوزوی تحصیل 

    معرفی و دانلود کتب مرتبط با روش تحصیل حوزوی و سبک طلبگی

    بسم الله الرحمن الرحیم

    امام صادق علیه افضل صلوات المصلین می فرمایند: اَلْعَامِلُ عَلَى غَیْرِ بَصِیرَةٍ کَالسَّائِرِ عَلَى غَیْرِ اَلطَّرِیقِ لاَ یَزِیدُهُ سُرْعَةُ اَلسَّیْرِ إِلاَّ بُعْداً

    هر مسیری که انسان شروع می کند باید نقشه ی راه داشته باشد و در حرکت خود با بصیرت و دانش مسیرشناسی حرکت کند تا مسیرش را در کمترین زمان با بیشترین دستاورد طی کند. مسیر طلبگی نیز از این قاعده مستثنی نیست و طلبه باید در مسیر طلبگی نقشه راه علمی و اخلاقی داشته باشد تا بتواند  در زمان مناسب و با کمترین هزینه به قله های رفیع طلبگی دست یابد.  گرچه بحث های سیره ی طلبگی عموما در خلال زندگینامه های بزرگان و  کتبی مثل آداب المتعلمین، منیة المرید و امثالهم وجود دارد اما تقریبا از علوم سینه به سینه ی حوزوی و مهارتهایی هستند که طلاب عملا از اساتید فرا می گرفته اند. الحمدلله اخیرا کتب ارزشمندی در بحث روش شناسی طلبگی در فضای علمی و اخلاقی به صورت روش مند، ساختاریافته و مستند تدوین شده اند که لازم است طلاب از آنها نهایت استفاده را داشته باشند و در مسیر طلبگی از سردرگمی و تکرار اشتباهات گذشتگان اجتناب کنند.