طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

۴

جلسه انس با طلاب با حضور حجت الاسلام و المسلمین ملکی رئیس محترم مدرسه علمیه معصومیه + گزارش تصویری

 هویت طلبگی گزارش فعالیت‌های گروه «طلبگی تا اجتهاد» کار جمعی و برکات آن مأموریت‌ها و بایسته‌های طلبه مدرسه معصومیه(س) اخبار مدرسه

//bayanbox.ir/view/5207990457845579666/%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%B3-%D8%A8%D8%A7-%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%87-%D9%85%D8%B9%D8%B5%D9%88%D9%85%DB%8C%D9%87.png

بسم الله الرحمن الرحیم

در این مطلب، گزارشی مختصر از نشست صمیمانه حجت الاسلام و المسلمین ملکی، رئیس محترم مدرسه علمیه معصومیه، با بخشی از طلاب پایه دوم را خدمت شما دوستان طلبگی تا اجتهادی تقدیم میکنیم.

استاد کچویی در ابتدای این جلسه، پیرامون فعالیت گروهی به تبیین یک مقدمه پرداخت و گفت:

اصلی ترین نکته در تشکیل و ایجاد یک گروه، این است که گروه باید حول یک دغدغه و هدف واحد شکل بگیرد به این معنا که گروه، ایجاد کردنی نیست بلکه ایجاد شدنی است. به عبارت دیگر جمعی از طلاب که دارای دغدغه یکسان هستند، حول آن موضوع جمع شده و گروهی پایدار شکل خواهد گرفت.

در ادامه جلسه به درخواست حاج آقا ملکی، حاضرین در جلسه خود را معرفی کرده و نظرات خود را پیرامون موضوع بیان کردند. در ادامه توجه شما را به خلاصه نظرات و مطالبی که توسط حضار مطرح شده است جلب میکنم.

  • نوذری: به علت آنکه طلاب به مرور زمان ساختار فکری ثابتی به دست می آورند، لذا توجه به این نکته حائز اهمیت است که تشکیل گروه باید در همان سالهای ابتدایی طلبگی انجام شود زیرا بعد از گذشت چند سال، دور هم جمع شدن طلاب قدری دشوار و گاه ناممکن خواهد بود.
  • مستأجران: یکی از آسیب های رایج در حوزه علمیه، فراموش شدن هدف اصلی از ورود به حوزه است و جایی که میتواند پیشگیری کننده این آسیب جدی باشد، یک گروه خوب و فعال است.

مدیر مدرسه معصومیه در این قسمت از جلسه بیان داشتند:

قبل از تشکیل یک گروه باید پیرامون یک هدف مشخص گفتمان سازی انجام شده و سپس حول این هدف مشترک، گروه تشکیل شود.

تشکیل گروه به معنای هم فکر شدن تمام اعضا نیست بلکه به معنی کنار هم جمع شدنِ افرادی است که مشترکات فراوانی دارند.

سؤال: آیا عضویت در چند گروه خوب است یا خیر؟

حجت الاسلام ملکی:

اگر موضوع گروه ها مختلف است ایرادی ندارد اما مثلا عضویت در دو گروه علمی که اهدافی متعارض دارند صحیح نیست. ضمنا گروه های موجود در مدرسه باید با هم جلساتی برگزار کنند تا از موازی کاری جلوگیری شود.

حجت الاسلام ملکی در ادامه اضافه کرد:

اعضای گروه باید استعداد خود را بسنجند و این گونه نباشد که گروهی که از لحاظ استعدادی با آنها یکسان نیست را الگو قرار داده و بعد از اینکه نتوانستند به سطح آن گروه برسند، سرخورده شوند!

  • شهبازی: یکی از ضعف هایی که در مدرسه ما احساس میشود این است که عرضه دین توسط طلاب بسیار کم رخ میدهد. همچنین بعضا مشاهده میکنیم که طلاب مدرسه از حیث اخلاقی در سطح بالایی نیستند و ایراد دیگر ناظر به مدیریت مدرسه است که پیشنهاد من استفاده از ساختار هرمی در مدیریت است.

حجت الاسلام ملکی در پاسخ به این انتقادات بیان داشت:

من با توجه به اینکه مدام به مدرسه های دیگر میروم و از نزدیک با آنها در ارتباط هستم میتوانم بگویم که طلاب مدرسه معصومیه از حیث اخلاقی، به طور متوسط بسیار بهتر از طلاب سایر مدارس هستند.

در مورد مدیریت هرمی هم باید بگویم که مدرسه معصومیه پذیرای 1000 طلبه است که 700 نفر آنها متأهل هستند و شب در مدرسه نمیمانند، بنابراین ساختار مدیریت هرمی در اینجا قابل اجرا نیست.

من بارها تکرار کرده ام که سقف تعداد طلبه در یک مدرسه علمیه نباید بیش از 150 نفر باشد، زیرا مدرسه علمیه یک محیط تربیتی است. در غیر این صورت دیگر مدرسه نخواهد بود بلکه تبدیل به دانشگاه میشود.

در همین راستا راه حلی که ما دنبال میکنیم همین تشکیل همین گروه هایی است که به دنبال آن هستیم زیرا با تشکیل گروه یک سیستم خود کنترلی در میان طلاب ایجاد میشود که یاریگر مدیران خواهد بود.

هنگامی که یک گروه تشکیل میشود، آنها میتوانند برنامه های علمی، اخلاقی و ... داشته باشند به این معنا که یک برنامه علمی در تابستان تعریف کنند، استاد مورد نظر خود را بگیرند، استاد اخلاق دعوت کنند و ...

من نگران طلابی هستم که به فعالیت گروهی روی نمی آورند و تلاشهای فردی میکنند. حرکت فردی دارای آسیب هایی است که من نگران آنها هستم.


گزارش تصویری جلسه

 



 

نظرات (۴)

  1. اینجایی که این جلسه برگزار شده کلاس نیست.
    درس خواندن در دانشگاه بی فائده نبوده ، فائده درس خواندن در دانشگاه برای بچه های معصومیه اینه که حقیقتا به ضرورت حضور در پایگاه اصلی انقلاب یعنی حوزه، پی می برند لذا با فکری آشنا به مسائل جاری کشور و انقلاب وارد فضای حوزوی می شوند و غالبا موفق و خط شکن هستند.
    • پاسخ:

      سلام برادر
      ظاهرا حجره است.
      بله همین طوره...
      موفق باشید
  2. عجب...این عکس دوم، مهدی کچویی نیست؟ همکلاس ما در دانشگاه تهران بود! از مهندسی کامپیوتر رسید به آخوندی؟! مگه میشه؟! رتبه یک دانشگاه هم بود این بشر! یعنی اون چهار سال کارشناسی همش بیفایده بود؟ آقای مدیر سایت، بگید خودش جواب بده!
    • پاسخ:

      سلام علیکم
      بله دوست عزیز
      ایشان استاد کچویی هستند

    • پاسخ:

      سلام
      جای شما خالی نهار قبل از جلسه بود ...