طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

۱

اسرار «کاد»، تحقیقی پیرامون دخول نفی بر فعل کاد، ترجمه دقیق آیه فذبحوها و ما کادوا یفعلون[بقره/71] چیست؟

 علمی نحو 1 یادداشت‌ و مقاله پایه 1 دروس حوزوی

در قرآن کریم 24 مرتبه ماده کاد ذکر شده است که 6 مورد از این موارد، همراه با نفی میباشد. و میدانیم که وقتی گفته میشود «کاد زیدٌ أن یفعَلَ» یعنی نزدیک بود زید آن کار را انجام دهد اما انجام نداد؛ همچنین میدانیم که اگر نفیِ ماقبل کاد متوجه قرب فعل باشد، تأکیدش بر عدم وقوع خبر کاد بیشتر است یعنی معنای «ماکاد زیدٌ أن یفعل» به این ترتیب است که نه تنها زید آن کار را انجام نداد که نزدیک هم نبود آن را انجام دهد!

با این اسلوب و روش، 5 مورد از موارد 6 گانه ای که در قرآن کریم کاد به همراه نفی آمده است  به راحتی ترجمه میشود اما در مورد آیه 71 سوره بقره به مشکل برخورد میکنیم زیرا ترجمه آیه با این روش به این ترتیب است:

... فَذَبَحُوها وَ ما کادُوا یَفْعَلُونَ (71)

آن گاو را ذبح کردند ولی نه تنها این کار را نکردند بلکه حتی نزدیک هم نبود این کار را انجام دهند!!! 

اما به تصریح همین آیه میدانیم که بنی اسرائیل آن گاو را ذبح کردند ...

در این تحقیق مفید میتوانید پاسخ این سؤال را مشاهده نمایید.

دریافت

 

با تشکر از دوست عزیز، محمدحسن خوش‌خو که این مطلب را به تمام مخاطبین سایت طلبگی تا اجتهاد تقدیم کردند.

نظرات (۱)

  1. از طلاب مدرسه

    سلام علیکم
    الظاهر ان حل هذه المشکله یتوقف علی ماذکره الشیخ عبد القاهر فی بعض کلماته فی دلائل الاعجاز وهو ان النفی اذا ورد فی کلام مشتمل علی قید و مقید الاصل توجه النفی الی القید لا الی المقید و لا الی القید والمقیدمعا.هذا هو الاصل.وقد یتوجه علی خلاف الاصل الی المقیداو الی القید والمقیدمعا وان کان هذا یحتاج الی القرینه البته.اذا عرفت هذا فاعلم ان الآیات الخمسه مستعمله علی الاصل.واما آیه السوره البقره فمحمول بالقرینه علی توجه النفی الی المقید خاصه اعنی یفعلون.ولا یخفی ان هذا غیر التوجیه الذی ذکره الدسوقی للآیه فافهم.