طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

۱

بهترین روشِ ثبت و جمع بندی دروس کدام است؟؟؟، چگونه درس بخوانیم؟ محاسن و معایب ثبت اطلاعات و دروس در لپ تاپ و رایانه‌های شخصی.

 عمومی

//bayanbox.ir/view/7187818511323420231/%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3.jpg

برای ثبت و ضبط یادداشت‌ها و مطالبِ درسی و غیر درسی، روش رایج، استفاده از دفتر و خودکار و جزوه نویسی و ... با اَشکال و انواع گوناگون است که همگی آنها با اندکی تفاوت، شبیه یکدیگر هستند. اما روشی که به نظر میرسد محاسن بسیار زیادی نسبت به روش سنتی استفاده از قلم و کاغذ دارد، وارد کردن یادداشت ها در محیط دیجیتال و رایانه است. در ادامه محاسن این روش را نام میبریم:

محاسن ثبت اطلاعات در لپ تاپ:

  1. اجتماعِ تمام مطالب در کنار یکدیگر و در یک وسیله واحد به نام لپ تاپ یا رایانه شخصی
  2. قابل حمل بودنِ تمام اطلاعات و مطالب فراگیری شده در تمام مکان‌ها
  3. دسته بندی و نظم و انتظام یافتنِ مطالب فراگیری شده
  4. انتقال سریع از یک درس و کتاب به درس و کتاب دیگر 
  5. بالاتر بودنِ سه برابری سرعت ثبت اطلاعات و دروس به کمک تایپ ده انگشتی در رایانه از ثبت اطلاعات به روش کاغذ و خودکار.
  6. قابلیت حذف و اضافه و ویرایش کردن و تکمیل اطلاعات ثبت شده به سهولت هر چه تمام تر.
  7. امکان استفاده همزمان از کتب و نرم افزارهای کمک پژوهشی به هنگام فراگیری دروس در کلاس درس. به عنوان مثال در سر کلاس درس شما دسترسی به نرم افزارهای مادر و کاربردی مؤسسه نور خواهید داشت.
  8. آماده و مهیا شدنِ اطلاعات و دروس ثبت شده در رایانه برای انتشار در فضای سایبر. به این ترتیب شما قادر خواهید بود با سهولت و سرعت، نکات و مطالب ثبت و جمع بندی شده خود را در اختیار دیگران در فضای سایبر قرار دهید.
  9. استفاده از وقت های مرده به منظور مطالعه هر یک از دروس و مطالبی که ثبت کرده اید به علت مجتمع بودنِ تمام مطالب در لپ تاپ شخصی.
  10. امکان ارتباط مستقیم به فضای سایبر به وسیله لپ تاپ و استفاده از اینترنت در هر مکان و هر زمان. توضیح اینکه امروزه تمام گوشی‌های هوشمند، قابلیت تبدیل شدن به یک مودم فرستنده را دارا میباشند که شما قادر خواهید بود با آنها و لپ تاپ خود به اینترنت متصل شوید و اطلاعات لازم را دریافت و ارسال کنید.
  11. و مهمتر از همه بهره مند شدن شما از قابلیت بسیار مهم «جستجو» در محیط دیجیتالی. توضیح اینکه شما تا کنون جزوات و دفاتر زیادی را تهیه کرده اید که گاهی پیش آمده نیازمند یکی از نکاتی که در یکی از آنها یادداشت کرده اید، شده باشید اما نمیدانید که آن نکته را کجا ثبت کرده اید و بعد از جستجوی فراوان، ناامید شده اید. بعد از ثبت اطلاعات در محیط دیجیتال شما قادر به جستجو میان تمام اطلاعات ثبت شده خواهید بود که کمک بسیار بسیار بزرگی به شما خواهد بود.
  12. وجود نرم افزارهایی همچون One note که به وسیله آنها میتوانید مطالب را به شیوه مطلوبی ثبت و ضبط نمایید.

معایب ثبت اطلاعات در لپ تاپ:

  1. مضرات مترتب بر ارتباط مستقیم و مستمر با مانیتور. همان طور که میدانید تمام محصولاتِ دنیای مدرن دارای محاسن و معایبی است که به ناچار ما با آنها مواجه هستیم البته در این مورد نیز توصیه ها و نکاتی وجود دارد که میتواند مضرات مورد نظر را کاهش دهد از جمله برخواستن از پشت میز رایانه و انجام نرمش های گوناگون و یا اینکه هر نیم ساعت یک بار، چند دقیقه به فاصله ای دور نگاه کنیم تا چشمانمان از حالت خیره به مانیتور خارج شده و آسیب کمتری ببیند.
  2. خطرناک بودنِ جمع شدنِ تمام اطلاعات در رایانه شخصی علاوه بر تمام محاسنی که دارد؛ به علت اینکه ممکن است تمام اطلاعات جمع آوری شده به یک باره نابود شود و یا حتی رایانه شخصی به سرقت رود  و ... . البته این نیز یک عیب به حساب می آید اما به وسیله پشتیبان‌گیری‌های منظم میتوان از این عیب و اشکال نیز مصون ماند و آن را چاره کرد.
  3. کمتر بودنِ حالت معنوی و واقعیِ اطلاعات ثبت شده در رایانه شخصی از کتاب و قلم و دفتر. به این معنا که به هر روی، ارتباطِ تنگاتنگی که میان انسان و کتاب و دفتر و قلم وجود دارد و به نظر میرسد این ارتباط نمیتواند میان انسان و رایانه شخصی به وجود آید. البته به عقیده بعضی این یک موضوع واقعی نیست و یک بحث سلیقه ای به حساب می‌آید اما به هر حال مسئله ایست.
  4. لو رفتن اطلاعاتِ ثبت شده در رایانه، به محض اتصال به اینترنت. برای حل این مشکل نیز نباید اطلاعات محرمانه و بسیار مهم را در رایانه ثبت نمایید زیرا به محض اتصال به اینترنت، مطمئن باشید همه آنها لو خواهد رفت!!!

نتیجه گیری:

با توجه به محاسن و معایبی که نام بردیم، به نظر میرسد ثبت اطلاعات در محیط دیجیتال و رایانه در دنیای امروز و لزوم حضورِ پررنگ در فضای سایبر، ناگزیر می‌نماید. اما ثبت اطلاعات در فضای دیجیتالی دارای یک پیش نیاز اساسی است و آن مجهز بودنِ کاربر، به ابزار لازم برای این کار است که میان تمام این ابزارها و تکنیک ها، بهره‌مندی از قابلیت تایپ ده انگشتی است. زیرا در غیر این صورت اطلاعات با دقت و سرعت کافی ثبت نشده و خستگی و دلزدگی را به همراه خواهد آورد.

بنابراین قبل از روی آوردن به ثبت اطلاعات در رایانه شخصی، باید مهارت بسیار بسیار مهم تایپ ده انگشتی  را فراگرفته و به آن مسلط شوید. این را بدانید که همین امروز باید این کار را انجام دهید و فردا دیر است. زیرا وقتی آن را فراگرفتید و لذت و محاسن ثبت اطلاعات در رایانه شخصی را لمس کردید، افسوس روزها و سالهایی را خواهید خود که از این خصوصیت بسیار مهم بی بهره بوده اید !!!

در مطلب زیر میتوانید یک نرم افزار بسیار کاربردی برای آموزش تایپ ده انگشتی را دریافت نمایید.

دانلود نرم افزار تایپ ده انگشتی

نظرات (۱)

  1. محاسنی که ثبت رایانه ای دارد آنقدر فراوان است که معایب آنرا محو می کند علاوه بر اینکه برای رفع معایب راه حل های آسانی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود:
    برای رفع مشکل مانیتور و مسائل و مشکلات فیزیکی:
    1- همانطور که در خرید مانیتور استاندارد باید حساسیت داشت در تنظیم نور مانیتور و هماهنگی آن با نور اتاق باید توجه داشت. نور زیاد مانیتور مضر است.
    2. صندلی که روی آن می نشینیم باید تنظیم باشد نه آنقدر بلند که مانیتور پایین باشد نه آنقدر بالا که عمامه مان بیفتد باید بالای پیشانی ما در سطح بالای مانیتور باشد.
    3. باید از نگاه مستمر و خیره شدن به مانیتور به صورت طولانی خودداری کنیم خصوصا در گشت و گذار اینترنتی زیرا نگاه مستمر مانع پلک زدن و پلک نزدن موجب خشکی چشم می شود
    اما در خصوص پاک شدن اطلاعات:
    باید همواره نسخه پشتیان از اطلاعات خود داشته باشیم و برای اینکار دو راه پیشنهاد میشود:
    1- استفاده از فضاهای موجود در اینترنت مانند درایو گوگل که چندین گیگ فضا به صورت رایگان برای کسانی که جیمیل دارند قرار می دهد. شما در هر کجای جهان که باشید به صرف اتصال به اینترنت و ورود به اکانت خود در گوگل به اطلاعات خود دسترسی دارید. حتی می توانید اسکن مدارک مورد نیاز خود مانند شناسنامه،عکس،کارت ملی و ...را در انجا  قرار دهید و در هر جا که نیاز شد از آنها استفاده کنید.
    البته باید توجه داشته باشید همانطور که مواظب رمز کارت شهریه خود هستید باید مراقب رمز عبور و ورود به کاربری خود باشید.
    2- رایت بر روی سی دی: مطمئن ترین روش پشتیبان گیری سی دی است هارد اکسترنال و فلش در معرض ویروسی شدن و ..هستند اما سی دی ها کمتر در معرض نابودی قرار می گیرند.
    اما در خصوص مشکل سرقت اطلاعات:
    اینکه به محض اتصال به اینترنت همه اطلاعات لو می رود بعید به نظر می رسد زیرا ما سایت هسته ای نطنز نیستیم که ویروس مخصوصی برای هک اطلاعات ما بسازند اگر ویروس عمومی هم به رایانه ما نفوذ کند اکثر آنتی ویروس ها قابلیت دفع و رفع آنها را دارند مگر اینکه آنتی ویروس شما بروز نباشد.


    • پاسخ:

      سلام علیکم
      با تشکر فراروان از شما دوست عزیز بابت اطلاعات بسیار مفیدی که در اختیار ما و بینندگان سایت قرار دادید.
      سپاس گذاریم.