طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

۱

آمریکا را از در بیرون کردیم حالا می‌خواهد از پنجره وارد شود/فکر روابط عادی با آمریکا خطرناک است

 بصیرت اجتماعی سیاست اخبار

//bayanbox.ir/view/2884152730695464991/%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%85%D8%AC%D8%AA%D9%87%D8%AF-%D8%B4%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%B1%DB%8C.jpg

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، آیت‌الله محسن مجتهدشبستری صبح امروز در خطبه‌های نماز عید سعید قربان در مصلای امام خمینی(ره) این شهر با تبریک عید قربان، مناسک حج را یکی از راه‌های تقویت باورهای دینی برشمرد و اظهار داشت: حج از لحاظ ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اخلاقی منافعی برای مسلمانان دارد و موجب تحول روحی در انسان می‌شود.

وی با بیان اینکه وحدت مسلمانان در مکه متجلی می‌شود، افزود: اعیاد اسلامی (عید قربان و فطر) دارای دو جهت توجه به پروردگار و معنویت و دیگری وحدت کلمه بین مسلمین بوده و نماز عید قربان و عید سعید فطر مظهر این دو جهت است که امروزه برای جامعه اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: عید سعید قربان عید تسلیم شدن در مقابل اوامر پروردگار بوده و از این روز باید درس ایثار، فداکاری و جهاد و تسلیم بگیریم.

عضو مجلس خبرگان رهبری تبیین کرد: اقامه نماز اعیاد اسلامی موجب وحدت هرچه بیشتر مسلمانان و ناامید کردن دشمنان است.

آیت‌الله مجتهدشبستری به حوادث اتفاق افتاده از جمله شهادت حجاج ایرانی، آتش‌سوزی چادر حجاج و سقوط جرثقیل اشاره کرد و گفت: این حوادث نشان از ضعف مدیریت رژیم آل‌سعود دارد و آنان کفایت و صلاحیت اداره حرمین شریفین را ندارند.

امام جمعه تبریز در ادامه تعرض و جسارت به مسجدالاقصی و حضور صهیونیست‌ها در قبله اول مسلمانان را محکوم و بیان کرد: رژیم صهیونیستی به دنبال تقسیم مسجدالاقصی به دو قسم مسلمانان و یهودی از لحاظ زمانی و مکانی است و این توطئه‌ای برای تصرف قبله اول مسلمانان و جسارت به آن است.

وی با بیان اینکه تحرکات رژیم صهیونیستی در بیت‌المقدس با هدف احاطه آنها بر قبله اول مسلمین است، تبیین کرد: این امر موجب تشویش افکار و جریحه‌دار شدن قلوب مسلمانان شده است و رژیم صهیونیستی بداند از بین رفتنی است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنان خود به فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع فرماندهان سپاه اشاره کرد و گفت: دشمن به امید واهی پایان یافتن انقلاب در فکر نفوذ به خصوص نفوذ سیاسی ـ فرهنگی است که شناخت توطئه‌های دشمن، تقویت و استحکام روحیه انقلابی و حرکت مستمر به سمت تحقق آرمان‌ها این هدف را ناکام خواهد گذاشت.

وی تشریح کرد: دشمن چه برجام به نتیجه برسد و چه نرسد به فکر نفوذ بوده و ما آمریکا را از در بیرون کردیم، حالا می‌خواهد از پنجره وارد شود.

آیت‌الله مجتهدشبستری عنوان کرد: یک عده افراد مغرض و کوته‌فکر درصدد هستند پای آمریکا را به ایران باز کنند و واقعاً این افکار اشتباه، غلط و خطرناک است.

امام جمعه تبریز در پایان تأکید کرد: برای انقلاب اسلامی زحمات زیادی کشیده شده و شهدای زیادی نیز تقدیم انقلاب شده است و روابط عادی با آمریکا خطرناک بوده و این کار زیبنده ملت و دولت ایران اسلامی نیست.

نظرات (۱)

  1. سلام،عرض ادب
    بنده طلبه مبتدی هستم،راستش یه ابهامی که برام پیش اومده اینه  که طلبه از بعد سیاسی چه وظیفه ای داره
    آیا این حرفی که بعضی میگن فقط درس بخون و کاری با سیاست نداشته باش چرا که کاری نمیتونی کنی آیا فقط درس اگر باید سیاسی بود اصلا سیاسی بودن به چه معناست حد و حدود آن چیست ؟
    از شما بزرگواران و عزیزان تقاضایی دارم اگر ممکن و میسر است لطف کنید در زمینه سیاسی بودن طلاب مقاله ای منتشر بفرمایید
    منتظر پاسخ شما هستم.
    • پاسخ:

      سلام علیکم
      بهتر از آنچه ما به شما بگوییم، بیانات رهبر معظم انقلاب است که میتوانید به مطالعه آنها بپردازید. بیاناتی که در دیدار طلاب و روحانیون ایراد فرموده اند. البته کتابی هم با همین محتوا -مجموعه بیانات رهبری در دیدار با روحانیون- تهیه و تدوین شده است.
      اما اجمالا این را باید بگوییم که آنچه مورد تأکید رهبری در مورد ابعادِ لازمِ زندگی یک طلبه است سه پارامتر اصلی زیر است:
      1. علم
      2. اخلاق و تهذیب نفس
      3. بصیرت
      بنابراین هر طلبه ای که به هر یک از این ارکان بی توجه باشد، قطعا طلبه کاملی نخواهد بود. ما نیز به تبعیت از بیانات رهبری، سایت طلبگی تا اجتهاد را در همین عرصه ها تنظیم کرده و محصولات مرتبط با همه این عرصه ها را به تمام طلاب عزیز سراسر کشور تقدیم میکنیم. ان شاالله.
      التماس دعا.