طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

۷

قواعد وزن+دانلود

 صرف نمودارها محصولات

//bayanbox.ir/id/3879270596750187964

بسم الله الرحمن الرحیم

در این مطلب قواعد وزن و سنجش کلمات را که برگرفته از کتاب صرف متوسطه حمید محمدی تنظیم و اصلاح شده است، تقدیم مینماییم. این قواعد دارای ویژگی های مثبتی نسبت به قواعد مطرح شده در کتاب صرف ساده است که بعد از اصلاح، پاسخگوی وزن دهی به تمام کلمات است. ویژگی ها عبارتند از:

1- قواعد کاملاً واضح و بوده و یادگیری آنها بسیار آسان است، بر خلاف قواعد وزنِ کتاب صرف ساده که بیهوده بسیار پیچیده شده است!!!

2- این قواعد بر خلاف قواعد کتاب صرف ساده هیچگونه استثنایی نداشته و تمام کلمات به وسیله این قواعد وزن پیدا میکنند!!!

 



 

دانلود

دریافت
حجم: 390 کیلوبایت
توضیحات: نمودار قواعد وزن و حل تمرین تشریحی
 

نظرات (۷)

  1. محمد امین سلیمانی

    کلمه حادی برچه وزنی است ؟ لطفا با اثبات و دلیل باشد + منبع ممنونم
    • پاسخ:

      سلام برادر
      سعی بفرمایید نرم افزار قواعد ادبیات عرب را تهیه فرموده و در این نرم افزار سوالاتتان را جستجو بفرمایید. از اساتید هم می توانید راهنمایی بگیرید
      اگر در این نرم افزار سرچ بفرمایید ده ها مطلب مستند در این باره پیدا می فرمایید مثلا:

      صاغوا أحدا و إحدى على فاعل و فاعلة من القلب. و جعل الفاء بعد اللام فقالوا: حادى عشر و حادیة عشرة. و الأصل واحد و واحدة فصار حادو و حادوة فقلبت الواو یاء لانکسار ما قبلها فوزنهما عالف و عالفة.

      حاشیة الصبان على شرح الأشمونى على ألفیة ابن مالک و معه شرح الشواهد للعینی، ج‏4، ص: 103


  2. ممنون از پاسخ شما؛
    در مورد حرف زائد که همجنس حرف اصلی است، از کجا تشخیص میدیم که اولی حرف اصلیه یا دومی؟ مثلا وزن کلمه ی وفیّ رو میگیم فعیل، ولی وزن کلمه سیّد رو میگیم فَیعل. چرا در وفیّ یاء اول رو اصلی گرفتیم ولی در سیّد یاء دوم رو؟
    • پاسخ:

      تشخیص وزن متوقف بر یک سری دانسته هایی است از جمله اینکه باید بدانیم حروف اصلی و زائد کدام است
      به همین جهت است که برخی معتقدند بحث وزن باید متأخر ذکر شود اما در عین حال به علت نیاز به بحث وزن آن را ابتدا ذکر میکنند
      اما به مرور و همچنین با مراجعه به کتاب لغت متوجه خواهیم شد که کدام حروف اصلی و کدام زائدند
      برای نو آموزان نیز گفته میشود که کدام اصلی و کدام زائد است
  3. با سلام و تقدیر و تشکر از زحمات و کار بسیار مفید شما؛

    سوالی در مورد قواعد وزن داشتم:

    طبق قاعده 2 این نمودار و طبق قاعده 4 کتاب صرف ساده، اگر حرف زائد تکرار حرف اصلی باشد، در وزن ذکر نمی شود بلکه حرف مقابل حرف اصلی در وزن تکرار می شود؛ مثل جَلبَبَ که وزن آن می شود فَعلَلَ؛ یا صَدّقَ که وزن آن می شود فَعَّلَ؛
    حال اگر فعل «ص ی ر» را به باب تفعیل ببریم، می شود صَیَّر؛ یُصَیِّرُ ؛ تَصییر
    سوالم اینه که با توجه به اینکه یاء دوم از کلمه تصییر زائد است و تکرار حرف اصلی می باشد، وزن کلمه تصییر چی میشه؟ باید بگیم تفعیل یا تفععل؟
    • پاسخ:

      سلام علیکم
      با تشکر از دقت نظر شما دوست عزیز
      در شرایط قاعده نوشته شده است که «اگر حرف زائده، تکرار حرف اصلی باشد» باید توجه داشته که منظور از تکرار حرف اصلی این نیست که حرف زائد مساوی با حرف اصلی باشد بلکه به این معناست که حرف زائد در اصل از روی حرف اصلی تکرار شده باشد، مثلا در مثال صدّق، دال دوم، تکرار دال اول است که حرف اصلی است و دال دوم همواره دال است، اما در تصییر، یاء دوم تکرار یاء اول نیست بلکه مثلا در تبشیر هم این یاء وجود دارد پس متوجه میشویم که این یاء تکرار حرف اصلی نیست گرچه در اجوف های یائی مساوی با حرف زائد میشود.
      بنابراین ملاک این قاعده این است که «تکرار حرف اصلی باشد» که این تکرار یا به غرض الحاق است مانند جلبب یا به غرض ساختن فعل مزید است مانند صدّق و ...
  4. رضا پورعباس

    سلام علیــــــکم
    دعای خیر و آرزوی موفقیت و رسیدن به اجتهاد حفیفی، تقدیمتان
    البتـــه شما وظیفه ای کمی متفاوت تر از حوزه های متعارف دارید
    فرهیختگی و رشد دانشگاهی قبل از حوزه نوع وظیفه شما را کمی متفاوت کرده
    یـــــــــــاعلی
    • پاسخ:

      سلام علیکم
      سپاس گزار از توجه و حمایت شما دوستان