طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

۲

سلسله جلسات الگوی پیشرفت اسلامی در مدرسه معصومیه، جلسه دوم، حجت الاسلام کشوری

 هویت طلبگی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بصیرت اجتماعی مأموریت‌ها و بایسته‌های طلبه اخبار مدرسه

//bayanbox.ir/view/5964795451425359710/%D8%B9%D9%84%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%DB%8C.png

بسم الله الرحمن الرحیم

امروز دومین جلسه از سلسله جلسات الگوی پیشرفت اسلامی - که به همت بسیج مدرسه معصومیه در حال برگزاری است- برگزار گردید. در این جلسه، حجت الاسلام علی کشوری، دبیرشورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی، به معرفی پیوست برنامه ششم توسعه که بر اساس الگوی پیشرفت اسلامی تهیه شده است، پرداخت. در ادامه میتوانید خلاصه این جلسه به همراه گزارش صوتی و تصویری آن را مشاهده و دریافت نمایید.

حجت الاسلام علی کشوری:

ضرورت تولید پیوست برنامه ششم توسعه:

  • از سال 1327 تا کنون برنامه ریزی مدرن در کشور انجام شده است و حدود 70 سال به اسم پیشرفت، برنامه هایی اجرا شده است که همگی ضد فرهنگ و شاخصه های هویت اسلامی بوده است.

  • ما در الگوی پیشرفت اسلامی، 6 نوع رویکرد برای نقد توسعه غربی داریم که یکی از این روش ها، بازخوانی برنامه های توسعه ایست که تا کنون در کشور نوشته و اجرا شده است.
  • تا کنون 10 برنامه توسعه  -5 مورد قبل از انقلاب و 5 مورد آن بعد از انقلاب اسلامی- تولید شده است.
  • برنامه پنجم توسعه، متشکل از 235 ماده و 1141 حکم است که از این تعداد، 108 ماده متوجه موضوع اقتصاد است که البته با وجود این همه توجه به اقتصاد، هنوز مشکلات اقتصادی هم حل نشده است.
  • با همین یک آمار، میتوانیم ذهنیت جریان توسعه گرا را شناسایی کنیم. این آمار نشان میدهد محور برنامه ریزی این جریان، اقتصاد است نه فرهنگ.
  • طبق برنامه پنجم توسعه، دولت موظف است برنامه ششم توسعه را بر اساس الگوی پیشرفت اسلامی بنویسد، ضمنا دولت موظف شده است پیوست فرهنگی بنگاه های اقتصادی بزرگ را ارائه کند که متأسفانه این دو بند، که هر دو توصیه مقام معظم رهبری است، تا کنون اجرایی نشده است. با این شاهد نیز متوجه بی توجهی دولت به بحث فرهنگ میشویم.
  • بر اساس رویکرد الگوی پیشرفت اسلامی، ریشه تمام مشکلات، مسئله فرهنگ است. به عنوان مثال، معضل جرم نتیجه انحراف نگرش های جامعه دانسته میشود.
  • سؤال ما از جریان توسعه گرا این است که چرا بخش زیادی از برنامه های توسعه اجرایی نمیشود؟ این در حالی است که زمان زیادی توسط کارشناسان برای تدوین این برنامه ها مصروف شده است.
  • به عقیده ما علت اصلی اجرایی نشدن این برنامه ها، غلفت برنامه ریزان از فرهنگ حاکم بر جامعه است.
  • همان طور که در محاسبات فنی، برای تحلیل یک پدیده، اجبارا بعضی از متغیرها را صفر در نظر میگیرند تا بتوانند تحلیل کنند، کارشناسان توسعه نیز متغیر فرهنگ را در تحلیل های خود صفر در نظر گرفته و اقدام به برنامه ریزی میکنند.
  • یکی از برنامه هایی که در چندین برنامه توسعه مطرح شد اما اجرایی نمیشد، قانون هدفمندی یارانه ها بود و دولتی توانست آن را اجرایی کند که به فرهنگ مردم توجه کرد و توانست به خوبی فرهنگ سازی حول این مسئله را انجام دهد. این در حالی است که دولت فعلی مدام به مردم توصیه میکند که از یارانه انصراف بدهند و دائما اقدام به آزادسازی قیمت ها میکند. این نشان میدهد که دولت تنها به یک متغیر توجه کرده است.
  • توسعه گرایان همواره در تمام برنامه های خود از اصطلاحی استفاده میکنند که آن «عدم توازن» نام دارد و ما توصیه میکنیم که نخبگان جامعه در مورد این اصطلاح به تحقیق بپردازند.
  • جریان توسعه گرا مشکل اصلی کشور را در یک کلمه، عدم توازن مطرح میکنند مثلا میگویند که ما میان سیاست خارجی و اقتصادمان عدم توازن وجود دارد. همچنین میان فرهنگی که اجازه حضور فعال زن در حوزه اقتصادی را نمیدهد و اقتصاد جامعه، عدم توازن وجود دارد. همچنین است عدم توازن میان تولید و محیط زیست و یا عدم توازن در توزیع بودجه و ...
  • مشاهده میکنیم که طبق این رویکرد، عدم توازن حول محور اقتصاد سنجیده میشود.
  • سؤال مشخص ما از دولت محترم این است که آیا عدم توازن فرهنگی را قبول دارند یا خیر؟
    • اگر پاسخ آنها منفی باشد، این هزینه بسیار سنگینی برای دولت در پی خواهد داشت
    • اگر پاسخ انها مثبت باشد، ما یک لیست 20 موردی از عدم توازن فرهنگی تهیه و آماده کرده ایم که امکان معرفی و پیوست آن به برنامه ششم توسعه کاملا فراهم است. 

در ادامه جلسه، پرسش و پاسخ صورت گرفت که میتوانید صوت کامل این جلسه را از جدول زیر دریافت نمایید.

ردیف موضوع دریافت
1 جلسه دوم از سلسله جلسات الگوی پیشرفت اسلامی، حجت الاسلام کشوری دریافت

نظرات (۲)



  1. سلام. طلبه پایه 8 و 9 هستم که نیاز به راهنمایی دارم. بزرگواری بفرمایید پاسخ دهید.

    1. نظام سازی چیست؟

    2. رابطه نظام سازی با تحول در علوم انسانی چیست؟

    3. با وجود فهمیدن نظام سازی که ظاهرا ابزار آن اجتهاد هست ، داشتن مدرک دکتری در رشته خاصی نیاز هست؟ اگر نیاز هست آیا این نیاز بستگی به آن رشته تخصصی دارد؟ یا به روش نظام سازی؟ یا هر دو؟

    نکته: اگر درباره ابزار نظام سازی که «اجتهاد» را گفتم ،‌ انتقادی ، تکملة ای و ... . دارید دریغ نفرمایید. موفق و پیروز باشید.
    لطفا پاسخ را به ایمیل ارسال کنید در صفحه پیدا کردن دشوار است.
    • پاسخ:

      با سلام خدمت شما دوست عزیز
      رهبر انقلاب مراحل پنجگانه ای را برای نظام سازی اسلامی ترسیم نموده اند که به ترتیب زیر است
      انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، امت اسلامی، تمدن اسلامی
      به بیان ساده میتوان گفت نظام سازی اسلامی عبارت است از تعریف تمام ساختارهای اداره جامعه بر اساس مبانی و ارزش های اسلامی
      برای آنکه بتوان ساختارهای اداره جامعه را اسلامی کرد، قبل از آن باید مبانی اداره جامعه بر اساس دین یا همان فقه تمدنی و حکومتی تدوین شود و این نیز با تحول در علوم انسانی مرتبط است.
      بله پر واضح است که ابزار اصلی دینی سازی ساختارها اجتهاد در دین است اما به بیان رهبر انقلاب ما از تجارب خوب تمام دنیا نیز استفاده خواهیم کرد
      اما هر فردی باید رسالت خود را به درستی تشخیص داده و عمل کند مثلا اگر میداند که میتواند مجتهد شود، واجب است مجتهد شود ...

  2. طلاب قدیمیئ مدرسه

    با سلام
    سایت بسیار عالی دارید از خدای متعال توفیقات روز افزون شما  عزیزان را خواستارم
    از طلاب قدیمی مدرسه مبارکه معصومیه