طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

۴

معانی مشهور ابواب ثلاثی مزید فیه + دانلود جزوه

 علمی صرف محصولات پایه 1 دروس حوزوی

//bayanbox.ir/view/7913483507487790353/%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D9%87%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%A7%D8%A8-%D8%AB%D9%84%D8%A7%D8%AB%DB%8C-%D9%85%D8%B2%DB%8C%D8%AF.jpg
بسم الله الرحمن الرحیم
در این مطلب، معانی مشهور ابواب ثلاثی مزید را به همراه امثله مناسب به صورت جمع بندی شده و با توضیحات کافی و نکات لازم، خدمت شما دوستان تقدیم مینماییم.
در مطلب دیگری معانی ابواب ثلاثی مزید به صورت کامل طی یک جدول خدمت شما دوستان تقدیم شده بود، اما در این جدول و این مطلب، خلاصه ای از مشهورترین معانی به همراه نکات مفید، که لازم است حفظ گردد، خدمت شما تقدیم مینماییم.
 


 

 

باب

معنای مشهور

مثال 1

مثال 2

اِفعال

تعدیه

ضَحِکَ سعیدٌ (سعید خندید)

ضاحَک سعیدٌ عمرواً (سعید، عمرو را خنداند)

جَلَس بکرٌ (بکر نشست)

اجلس بکرٌ زیداً (بکر، زید را نشاند)

تفعیل

تکثیر

هَدَمَ البناءَ (ساختمان را ویران کرد)

هَدَّمَ البناءَ (ساختمان را بسیار ویران کرد)

لَطَمَهُ (به صورت او سیلی زد)

لطَّمَهُ (به صورت او بسیار سیلی زد)

مفاعله

مشارکت1

ضَرَبَ سعیدٌ علیّاً (سعید، علی را زد)

ضاربَ سعیدٌ علیّاً (سعید و علی یکدیگر را زدند)

غَضِبَ علیه (بر او خشم گرفت)

غاضبه (همدیگر را خشمگین کردند)

تفاعل3

مشارکت

کتب زیدٌ الرسالةَ (زید نامه را نوشت)

تکاتبَ زیدٌ و بکرٌ (زید و بکر با هم مکاتبه کردند)

حسد زیدٌ (زید حسد ورزید)

تحاسدَ زیدٌ و بکرٌ او تحاسدا

(زید و بکر بر یکدیگر حسد ورزیدند)

افتعال

مطاوعه2

نقلتُ الشیءَ فانتَقَلَ

(شیء را جابجا کردم پس آن شیء جابجا شد)

حَزَنتُهُ فاحتَزَنَ

(او را ناراحت کردم پس او ناراحت شد)

انفعال4

مطاوعه5

خَرَقتُ الثوبَ فانخرقَ

(لباس را پاره کردم پس پاره شد)

کشفتُهُ فانکشفَ

(آن را آشکار کردم پس آشکار شد)

تَفَعُّل6

مطاوعه

طهَّرتُ الثوبَ فتطهَّرَ

(لباس را پاکیزه کردم پس پاکیزه شد)

قَلَّعتُه فتقَلَّعَ

(آن را از بیخ کندم پس آن کنده شد)

استفعال

طلب

استرزقَ (روزی طلبید)

استظهرَ (یاری خواست)

 

نکات:

  1. سه باب مفاعله، تفاعل و افتعال دارای معنای مشارکت هستند که با یکدیگر تفاوت هایی دارند و این تفاوت ها را از اینجا مشاهده کنید.

منبع صرف ساده صفحه 176

تفاوت مشارکت ابواب مفاعله، تفاعل و افتعال

مشارکت

تفاوت لفظی

تفاوت معنوی

مثال

مفاعله

بعدش:

دو اسمِ فاعل و مفعول

بیان صریح فاعل بودن زید و مفعول بودن بکر

بیان ضمنی فاعل بودن بکر و مفعول بودن زید

ضاربَ زیدٌ بکراً

افتعال

بعدش دو حالت دارد:

  1. یک اسم دارای افراد
  2. دو اسم مرفوع به عنوان فاعل

بیان فاعل و مفعول بودن زید و بکر

و برعکس آن

به طور همزمان

(آن قوم بایکدیگر ستیزه کردند)

    • اختصمَ القومُ
    • اختصمَ زیدٌ و بکرٌ

تفاعل

بعدش دو حالت دارد:

  1. یک اسم دارای افراد
  2. دو اسم مرفوع به عنوان فاعل

بیان فاعل و مفعول بودن زید و بکر

و برعکس آن

به طور همزمان

    • تضاربَ الرجلانِ او تضاربا (آن دو مرد بایکدیگر زد و خورد کردند)
    • تضاربَ زیدٌ و بکرٌ

 

  1. تعریف مطاوعه(اثرپذیری): مطاوعه عبارت است از رابطه ای میان دو فعل، به شکلی که فاعلِ فعل اول، اثری را بر روی مفعول خود ایجاد میکند و سپس این مفعول، فاعل فعلِ دوم شده و این اثر را میپذیرد.
  2. هنگام صرف «مضارع معلوم» این باب (تفاعل)، در صیغه هایی که دو تاء جمع میشود، جایز است یک تاء را حذف کنیم.
    • مانند: تتکاثرَ تکاثرَ
  3. دو نکته:
    1. افعالی که دارای «اثر محسوس» و «قابل مشاهده خارجی» هستند به این باب میروند و افعالی مانند «افعال قلوب»(ظنّ، عَلِمَ، حسِبَ، خال ...) و فکر و ... در این باب وارد نمیشوند.
    2. این باب همواره لازم است.
  4. تنها معنای این باب مطاوعه است.
  5. در این باب هم مانند باب تفاعل، وقتی دو تاء کنار یکدیگر جمع میشوند، جایز است یکی از دو تاء حذف شود.
    • مانند: تتشرّفَُ  تشرَّفُ

 

نظرات (۴)

  1. سلام تو اولین مثال بابا افعال فعل ضحک وقتی به باب میره میشه اضحک که به اشتباه نوشته ضاحک
  2. سلام
    اگه توجه داشته باشین برای برداشت متون از پی دی اف راه های مختلفی ارائه شده است ولی هیچ کدام به این راحتی که شما میفرمایید نیست این بیان شما فقط برای قسمتی از متن آن هم باز با روش های خاص خود مفید است نه برای برداشتن ورد از روی پی دی اف10 صفحه ای
    اگر هم بخاطر محدودیت در حجم نمیتوانید یکی از حجرات خود را معرفی کنید تا هنگام مراجعه به شهر مقدس قم در ایام تعطیلات پیش رو بدان جا مراجعه کرده و متن ورد را از شما دریافت کنیم
    ممنون

    • پاسخ:

      منظور رو متوجه نشدید
      متن منتشر شده در سایت را کپی کنید نه متن پی دی اف را ...!!!
  3. سلام
    خواهش میکنیم که فایل ورد این مطالب رو هم بذارین چون ما نمیتوانیم روی این مطالب تغییرات مطلوب را اعمال کنیم و این با اهداف حوزه های علمیه سازگاری ندارد
    خواهش میکنیم مطالب رو با ورد نیز بگذارین
    نمیگیم با پی دی اف نذارین بلکه میگیم علاوه بر پی دی اف وردش رو هم بذارین
    ما اگر بخواهیم تحقیق کنیم نمیتونیم به متن پی دی اف ها دسترسی پیدا کنیم

    • پاسخ:

      سلام علیکم
      وقتی متن مطلب هم منتشر شده است به این معناست که ورد آن در اختیار شماست
      شما میتوانید به راحتی متن مطلب و جداول را با موس انتخاب کرده و در یک فایل ورد کپی کنید.
      یا علی
  4. دستتون درد نکنه خیلی زحمت میکشید
    منتظر تکمیل شدن بلاغت هستیم. 
    کی تکملی میکنید؟ 
    هم کیفیت ضبطش خوبه و هم نکات خوبی میفرمایند