طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

۴

تمرینات کاربردی صرفی بر روی آیات مشکله قرآن کریم (روح الله راسل) قسمت سوم

 علمی صرف تمرینات محصولات پایه 1 پژوهش دروس حوزوی

//bayanbox.ir/view/3376527239866934700/%D8%AA%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%B5%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86.png

بسم الله الرحمن الرحیم

در این مطلب، در ادامه تمرینات صرفی بر روی آیات مشکله قرآن کریم با تمیرینی دیگر در خدمت شما دوستان طلبگی تا اجتهادی هستیم.

شما دوستان طبق روال قبل از امروز به مدت یک هفته فرصت خواهید داشت تا بر روی آیه شریفه ای که مطرح میکنیم کار کرده و پاسخ سؤالات مورد نظر را به دست آورید و چه خوب است که پاسخ خود را در بخش نظرات این مطلب درج کنید تا دوستان دیگر نیز از آن استفاده کنند و همچنین بعد از انتشار پاسخ سؤال بعد از یک هفته، آن را با پاسخ خود مقایسه کنید. 

دوستان عزیز، باز تأکید میکنم که علم در پژوهش است، اگر شما دوستان در مدت این یک هفته خود را با این تمرین درگیر کنید و پیرامون آن به تحقیق بپردازید و بعد از یک هفته پاسخ ما را مشاهده کنید، آنگاه شیرینی تحقیق خود را خواهید چشید و حتی ممکن است به تحقیق ما نیز اشکال کنید که استقبال میکنیم. به هر روی اگر با تمریناتی که مطرح میکنیم همراهی کنید بعد از اتمام این تمرینات حدبالایی از پیشرفت را در خود حس خواهید کرد. و من الله التوفیق.

و اما سؤال این هفته:

سؤال سوم

بقره 259:

﴿فَانْظُرْ إِلى‏ طَعامِکَ وَ شَرابِکَ لَمْ یَتَسَنَّهْ

سؤال:

  1. «یَتَسَنَّه» از نظر صرفی چه احتمالاتی دارد؟ به ترتیبی که به ذهن می رسد بررسی کنید و وجه متعین یا اولی را بیابید.

 


مطالب مرتبط:

  1. کل تمرینات آیات مشکله صرفی قرآن کریم (استاد راسل)
  2. کل مطالب منتشر شده توسط استاد راسل
  3. مشاوره تحصیلی استاد روح الله راسل

نظرات (۴)

  1. سلام ، لم یتسنه ، صیغه اول ماضی از باب تَفَعُّل می باشد که توسط لم که ادات جزم است مجزوم شده .
    • پاسخ:

      باسمه تعالی
      سلام علیکم
      با تشکر از شما
      مطلب شما را به مدیر محترم سایت منتقل نمودم تا در صورت صلاحدید، پیگیر باشند.
      موفق باشید
  2. سلام
    ریشه این کلمه "س ن ه" بوده و ثلالی مزید می باشد - یتفعّل مضارعش می باشد و از باب تفعل یتفعل تفعل می باشد
  3. با سلام
    به نظر می رسد در کلمه «لم یتسنه» سه حالت مفروض باشد:
    1- از ماده «س ن ه» بوده و مجزوم به «لم» و علامت جزم آن سکون هاء می باشد.
    2- از ماده «س ن ن» بوده و هاء، هاء ضمیر غائب باشد.
    3- از ماده «س ن ی» بوده و مجزوم به «لم» و علامت جزم آن حذف حرف عله می باشد. در این حالت هاء، هاء سکت خواهد بود که برای حفظ فتحه نون در حالت وقف اضافه شده است.
    احتمالا از بین این اقوال قول دوم که برگرفته از مجمع البیان می باشد، مقبول تر باشد. صاحب محمع می فرماید: لم یتسنه ای لم تغیره السنون.