طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

تمرینات کاربردی صرفی بر روی آیات مشکله قرآن کریم (روح الله راسل) پاسخ قسمت سوم

 پژوهش

//bayanbox.ir/view/3376527239866934700/%D8%AA%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%B5%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86.png

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام به شما دوستان طلبگی تا اجتهادی و عذرخواهی به خاطر فاصله ای که میان مطالب ایجاد شد. امروز در این مطلب پاسخ پرسش سوم از تمرینات صرفی بر روی آیات مشکله قرآن را خدمت شما دوستان تقدیم میکنیم. ضمنا از تحقیقات و پژوهش های شما دوستان که در بخش نظرات آنها را منعکس کرده اید هم کمال تشکر را داریم.


مشاهده سؤال سوم

پاسخ سؤال سوم

 

  1. باب تفعل از (سنه) و حذف مفعول به(هما): لم یتَسَنَّههُما)
  2. باب تفعل از (سنو) یا (سنی) و هاء آن سکت باشد.
  3. باب تفعل از (سنو) یا (سنی) و هاء آن ضمیر باشد(بنابراین که فقط به شراب برگردد یا فقط به طعام یا به جامع آن دو(مأکول: خوراکی)
  4. باب تفعل از (سنن) و هاء آن همان دو احتمال قبل را دارد(سکت یا ضمیر) در واقع تَسنَّنَ به تَسَنَّی تبدیل شده باشد.(مثل تَظَنَّنَ که به تَظَنَّی تبدیل می شد: رک: صرف ساده باب تفعل و نیز آیه (و قد خاب مَن دَسّاها) که طبق گفته «الجدول» در اصل دَسَّسَها بوده است)
  5. باب تفعل از (سنأ) که بر اساس قاعده 7 جوازی مهموز «تَسَنَّأَ» به «تَسَنَّی» تبدیل شده باشد.

از میان احتمالات فوق ریشه «سنی» و «سَنَأ»[1] در المعجم الوسیط نیست.

سه ریشه دیگر به باب تفعل رفته اند اما «تَسَنَّنَ» معنای مناسب آیه را ندارد[2].

بنابراین تنها دو احتمال باقی می ماند:

  1. (سنه) «تَسنَّهَ الطعامُ أو الشرابُ: تَغَیَّرَ و تَعَفَّنَ»
  2. (سنو) «تَسَنَّی الشیءُ: تغَیّرَ أو تَسنَّهَ»

اما احتمال «سنه» اولی است چراکه اگر ریشه این کلمه «سنو» باشد هاء متصل به آن یا باید ضمیر باشد و یا سکت؛ اگر ضمیر باشد که توجیه آن مشکل است(یا باید فقط به طعام برگردد یا فقط به شراب یا به جامع این دو(خوراکی) که در هر حال دأب قرآن اینگونه نیست مگر آنکه نکته بلاغی مهمی در کار باشد که در اینجا چنین نکته ای یافت نشد)؛ اگر سکت باشد نیز مشکل است چراکه هاء سکت در این موارد می آید:

  1. در آخر فعل مجزوم ناقص برای حفظ حرکت حرف آخر آن(در امثله هاء سکت ندیده ایم که در انتهای فعل غیر مجزوم ناقص بیاید) و غالباً بر انتهای فعل امر مجزوم ناقص می آید و نه مجزوم به لَم یا لمّا[3]: اِقتَدِه(انعام، 90) اَرجِه(اعراف، 111 و شعرا، 38) و ألقِه(نمل، 28)
  2. برای حفظ فواصل آیات: ماهِیَه(قارعه، 10) کِتابِیَه(حاقّه، 19 و 25) حِسابیَه(حاقّه، 20 و 26) مالِیَه(حاقّه، 28) سُلطانِیَه(حاقّه، 29)

بنابراین هاء در «لم یتسَنَّه» بهتر است که سکت نباشد چراکه نه فعل امر ناقص است و نه در انتهای آیه آمده تا فواصل آیات را درست کند. لذا هاء آن جوهری است.[4]


پاورقی ها:

[1]. البته البحر المحیط می گوید که می تواند از ریشه «أسن» باشد(ماء غیر آسن)(محمد ص، آیه 15) البته در آن قلب مکانی رخ داده است که خود خلاف اصل است.

[2]. البته مفردات راغب مدعی است که از «سنن» است و همان معنایی که از ریشه «سنه» یا «سنو» در این آیه خواهیم گفت را به «تَسَنَّنَ» نسبت داده که باید بررسی بیشتری شود.

[3]. چنانچه بحث هاء سکت در صرف ساده 91(ص358) را ملاحظه کنید این ادعا را تأیید خواهید کرد. در آنجا فقط یک مثال با لم آورده: «لَم یَدعُه».

تعداد بازدید: ۲۷۲۳