طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

مشاوره قرآنی / استاد روح الله راسل

 مشاوره

//bayanbox.ir/view/2316799961684429353/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C.png

بسم الله الرحمن الرحیم

به حول و قوه الهی در این صفحه پاسخ گوی سؤالات قرآنی شما عزیزان خواهیم بود. بعد از استقبال خوبی که دوستان از صفحه مشاوره تحصیلی اینجانب داشتند و حجم بالای سؤالاتی که در آن صفحه پرسیده میشد، با کمک سردبیر سایت «طلبگی تا اجتهاد» تصمیم بر آن گرفتیم تا برای موضوعات دیگری که گه گاه در صفحه مشاوره تحصیلی پیرامون آنها نیز سؤالاتی پرسیده میشد، صفحات مستقلی راه اندازی نماییم. به این منظور چند صفحه جدید به صفحات مشاوره اینجانب اضافه شد که از آن جمله مشاوره پیرامون قرآن کریم است.

شما دوستان عزیز میتوانید سؤالات خود را در این صفحه در چارچوب زیر مطرح بفرمایید تا در اسرع وقت به آنها پاسخ داده شود.

  1. رو خوانی و روانخوانی
  2. تجوید و زیبا خوانی
  3. حفظ و اقسام آن
  4. شیوه برگزاری جلسات قرآنی (عمومی، خانوادگی و ...)
  5. پاسخ به شبهات قرآنی
  6. شیوه های انس با قرآن کریم
  7. ...

تذکرات مهم سردبیر سایت: 

  1. دوستان عزیز، لطفا از قرار دادن پیام خصوصی جدا خودداری کنید؛ زیرا بهتر است سؤالتان را به صورت عمومی مطرح نمایید تا پاسخی که به سؤال شما داده میشود برای سایر طلاب نیز قابل استفاده باشد. شما میتوانید سؤالتان را به صورت ناشناس مطرح کنید.
  2. حتما ایمیل خود را درج بفرمایید تا اگر به هر دلیلی سؤال شما قابل انتشار نبود، امکان ارتباط به صورت استثنایی با شما فراهم باشد.
  3. اگر پیامی بدون دلیل به صورت خصوصی ارسال شده باشد، آن سؤال و پاسخش با نام مستعار به صورت غیر خصوصی منتشر خواهد شد تا همه مخاطبین از آن استفاده کنند.

 


مطالب مرتبط:

  1. مشاوره تحصیلی استاد روح الله راسل
  2. بسته نمودارها و جداول مفید تولید شده توسط استاد روح الله راسل
  3. تمرینات صرفی کاربردی بر روی آیات مشکله قرآن کریم
  4. اهداف تعلیم و تعلم سیوطی
  5. مصاحبه سایت طلبگی تا اجتهاد با استاد روح الله راسل
  6. همه مطالب استاد روح الله راسل

نظرات (۲۲)

  1. مصطفی خلیفه

    یا سلام خدمت استاد بزرگوار.بند یک طلبه شهرستانی پایه پنجم که الحمدلله دروس حوزه رو بد نخوندم والان قصد دارم که به موسسه برم که در اونجا هم حفظ کل قرآن کریم رو انجام میدنند وهم تفسیر اجمالی آن کار میکنن و تجویدو مفاهیم وروخوانی هم کار میکنند اما با صحبت از چند اساتید مخالف بودن خود را با فاصله افتادن بین درسها به من گفتندوطرح چند مسئله اعم از از یاد رفتنن محفوظات وزدگی از قرآن وطرد شدن دروس حوزه و...اما الان سوالی که از شما دارم این است که آیه مناسب است طلبه با این موقعیت من بره حفظ.باوجودی که حفظ موضوعی وانس زیاد قرآن که منجر به حفظ ایشان شود را چند بار امتحان کردم ولی من نمی توانم.خوش حال میشم استاد گرانقدر جواب بنده را بدهند زیرا سوال خیلی از طلبها است.وفقکم الله
    • پاسخ:

      باسمه تعالی
      سلام بر شما دوست عزیز
      حفظ قرآن بر هر طلبه ای لازم است ولی به شرط آنکه مراحل آن را رعایت کند.
      ابتدا حتماً کتابچه «درسنامه حفظ- سطح 2»(در 80 صفحه، ناشر: نورالثقلین قم) را مطالعه کنید.

      سپس این قدم ها را طی کنید:
      1. آنچه در توان همه طلاب است «حفظ اجمالی قرآن» است که از «انس دائم و قرائت روزانه لااقل 50 آیه یا 5 صفحه+ حفظ موضوعی 300 آیه با کمک کتابچه سازمان اوقاف» به دست می آید.
      2. اگر کسی این قدم را طی کرد(که معمولاً از 6 تا 12 ماه طول می کشد) وارد قدم بعد می شود: حفظ جزء سی و مرور سوره های آن در نمازهای واجب و مستحب.
      3. قدم بعد سور پرفضیلت است: سوره های واقعه، الرحمان، ملک، انسان، جمعه، منافقون، یس. مرور آن هر شب در نماز وتیره در رکعت اول واقع می شود(هر شب هفته یکی از این هفت سوره).
      4. قدم بعد حزب مفصلات(از سوره محمد ص تا آخر قرآن) است. طبیعتاً مرور آن زمان بیشتری می طلبد.

      چنانچه در هر قدمی از قدم های فوق، متوقف شدید، به مرورِ محفوظات سابق بپردازید و تلاش کنید که قرائت روزانه لااقل 50 آیه یا 5 صفحه را مستمرا ادامه دهید.

      به هر حال اگر کسی این قدم ها را با موفقیت طی کرد و باز هم در خودش، شوق حفظ قرآن را مشاهده کرد، حفظ را از ابتدای قرآن شروع کند، البته زیر نظر استاد و با مباحثه.
      چنانچه حافظی موفق شد که سوره های بقره، آل عمران و نساء را هم حفظ کند(که با لحاظ قدم های قبل حافظ حدوداً 10 جزء قرآن کریم است) در این صورت می تواند در «حفظ یکساله قرآن» شرکت کند به این صورت که کلیه فعالیت های خود را تعطیل کرده و فقط به حفظ قرآن اشتغال داشته باشد. این کار برای طلبه هم بسیار مطلوب است و حفظ کل قرآن نه تنها مانع تحصیل نیست بلکه مایه رشد چشمگیر علمی و عملی خواهد بود ان شاء الله.

      البته کسی که مراحل چهارگانه فوق را طی کرده، می تواند به جای حفظ یک ساله، در طی دو یا سه سال در کنار انجام دروس طلبگی، حفظ کل را تمام کند و لازم نیست که حتماً در حفظ یکساله شرکت کند.

      تأکید می شود که قبل از تسلط بر حفظ ده جزء قرآن، شرکت در دوره های حفظ یک ساله، کاری نادرست بلکه بسیار خطرناک است که در موارد متعددی منجر به بیماری های جسمی و روحی شده است.
      موفق باشید
  2. سلام خدمت استاد
    ۱_شیوه آسان و صحیح مرور حفظ آیات موضوعی چگونه است؟ بنده آیات را حفظ می کنم ولی در مرور موفق نیستم.روشهای مرور سنتی اغلب دشوار و با آن وفق پیدا نمی‌کنم. نمی دانم چکار کنم. آیات را حفظ می کنم ولی در مرور کاهلی می کنم و متاسفانه هم مباحثه هم برای این کار ندارم (روشهای مرور سنتی برایم خشک و بی‌روح می آید.خودم برای مرور به روش‌هایی مثل جی۵ قائل هستم که متاسفانه برای آیات نمی شود زیاد از این روش استفاده کرد اشکالی مثل اینکه از حیث تصویر ذهنی مصحف و نوشتار قرآن در یاد نمی ماند چون در جی۵ باید آیات را با دستخط خود روی فلش کارتها نوشت یا ضعف جی۵ انس گرفتن با فلش کارتها است به جای خود مصحف و باید فلش کارتها را مرور کرد. در کنار اینها شنیدم اساتید حفظ جی۵ را توصیه نمی کنند)
    به نظر شما روش آسان ماندگار و انفرادی مرور چیست و چه باید کرد؟
    همین مشکل در مطالعه هم دارم که کتاب خواندن برایم لذت بخش است اما مشکل مرور است و اینکه مطالب فراموش میشوند این سوالی است که چند سال با من است و روش مناسب و قابل اجرا با روحیات خود پیدا نمی کنم کتابهای غربی هم بعضاً خواندم در این باره.

    ۲_به لطف الهی قصد دارم برای هر آیه حفظ موضوعی یک کلیپی را آماده کنم و در آپارات منتشر کنم. مقدمات این کار هم فراهم شده. هدف اصلی این است که هرکس کلیپ را ببیند در همان وقت تماشا با روش تکرار قطعه‌ بندی شده و استفاده از صوت اساتید ترتیل، آیه را ان‌شاءالله حفظ شود. در این زمینه هم اگر پیشنهادی درباره سبک و شیوه کار دارید ممنون می شوم بفرمایید،تا ان‌شاءالله پیاده شود
    در پناه قرآن باشید
    • پاسخ:

      باسمه تعالی

      سلام بر شما دوست قرآنی

      احسنت بر شما که هم دغدغه حفظ قرآن دارید و هم همت بر نشر قرآن آن هم با کارهای هنری.

      1. حتماً آیه را با «سجع» حفظ کنید و با «سجع» مرور کنید؛ یعنی «ضرب آهنگ آیه» که باعث شده قرآن «نثر مسجع» شود را از آن نگیرید.
      2. آیات را روی کاغذ یا مقواهای هم اندازه با خط خوب بنویسد(آیه در یک روی برگه و موضوع آیه در روی دیگر برگه). هر روز در کنار حفظ هر آیه جدید، ده آیه قبلی را مرور کنید و جمعه هر هفته، سی آیه اخیر و جمعه هر ماه، کل محفوظات را.
      3. دفترچه مستقلی برای مرور محفوظات داشته باشید و هر از گاهی، آیات محفوظه را از حفظ در آن بنویسید. نگارش قرآن بسیار در تثبیت آن در ذهن مؤثر است.
      4. در حفظ موضوعی نیاز نیست که آن آیه را در خود مصحف هم ببینید.
      5. هرچه که حفظ قرآن بیشتر شود، قدرت حافظه بیشتر خواهد شد و خود به مرور موفق تر کمک می کند.
      6. اگر «هم مباحثه» یافت نشد، باید آن را تولید کرد! یعنی از اهمیت «حفظ موضوعی» برای دوستان و اطرافیان خود به اندازه ای بگویید و احیاناً یک جلد کتابچه حفظ موضوعی به آنها هدیه کنید تا انگیزه ای شود که با شما بحث کنند.

      یا لااقل از یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود بخواهید که هر روز از شما آیات محفوظه را بپرسند(اگرچه خودشان حفظ نمی کنند).

      1. برای ساخت کلیپ های قرآنی، حتماً از هنرمندان متعهد نظرخواهی کنید تا کاری فاخر انجام شود چراکه انجام کار ضعیف، راه را برای گروه های هنری بعدی دشوار می کند.

      موفق تر باشید

  3. سلام
    لطفاً لینکی را معرفی کنید تا دروس صوتی زندگی با قرآن رادیو معارف دانلود کنید
    من بخش های ناقصی را از سایت قرآن حفظ دانلود ولی کامل آن را پیدا نکردم در سایتها
    ضمنا در تلگرام و.. نیستم
    ممنون میشوم راهنمایی فرمایید یا خود سایت طلبگی تا اجتهاد فایل ها را با کیفیت مناسب منتشر کند
    • پاسخ:

      باسمه تعالی
      سلام بر شما دوست قرآنی

      جهت دریافت فایل های برنامه «زندگی با قرآن»
      که عبارت است از 300 برنامه حفظ موضوعی قرآن کریم(توضیح کوتاه 300 آیه مهم قرآن کریم به همراه روش حفظ آنها)

      رک:
      http://radiomaaref.ir/ProgramHome/?m=044159

      موفق باشید
  4. با سلام و دعای خیر
    با توجه به تسلط حضرتعالی بر قرآن و آیه های مقدس این کتاب انسان ساز و شریف، امکان دارد به منظور انجام فعالیت کارآفرینی با محوریت قرآن یک یا چند ایده قرآنی مطابق شرایط امروز جامعه ( در هر حوزه ای اجتماعی - فرهنگی - اقتصادی و ... ) بفرمایید تا از نظرات شما بهره مند شویم ؟
    • پاسخ:

      باسمه تعالی
      سلام علیکم
      از لطف شما سپاسگزارم؛ بنده فقط از علاقمندان به قرآن هستم و تسلط چندانی بر قرآن ندارم.
      در هرحال فکر می کنم اگر بیانات رهبر فرزانه انقلاب را پیگیری بفرمایید می توانید موضوعات روز جامعه را استخراج نموده، سپس با شناخت دقیق آن موضوعات و بهره مندی از کتبی نظیر «فرهنگ قرآن»(33 جلدی، ناشر: دفتر تبلیغات اسلامی قم؛ موجود در نرم افزار جامع التفاسیر نور) آیات آن را استخراج نمایید.
      ولی حتماً پس از استخراج آیات باید تحقیق خود را به رؤیت اساتید هر دو فن(مسأله شناسان روز+ مفسران قرآن) برسانید تا از تفسیر به رأی مصون باشید.
      موضوعات روز مثل «اقتصاد مقاومتی»، «مذاکره با دشمن»، «جهاد کبیر»، «نفوذ دشمن در بین مسئولان» و ... .
      موفق باشید
  5. سید عباس نامی

    سلام علیکم
    بنده این سؤالات را از هر که پرسیدم جوابی دریافت نکردم شما هم بفرمائید
    1-آیا قران برای فلاح و رستگاری همۀ عالم کافی است؟
    2-چرا خداوند نماز را واجب بر همه در همه شرایط فرمود؟(بجزوقت حیض)
    3-چرا فرمود همه انسانها در خسران هستند؟
    • پاسخ:

      باسمه تعالی
      سلام علیکم
      1. بله قرآن کتاب سعادت بشریت است. آیه 19 انعام و آیه 57 و 58 یونس را به عنوان نمونه، مطالعه بفرمایید.
      2. نماز در همه حال واجب است چون نماز ستون دین است و دین بدون ستون برپا نیست.
      3. مضمون آیه 2 سوره عصر را نوشته اید. در آیه 3 سوره عصر استثنا فرمود کسانی را. لذا همه در خسران نیستند.
      موفق باشید
  6. سلام استاد خسته نباشید
    بنده ۲۰ سال دارم و حافظ قران هستم
    الان دوسالی میشه حفظم کامل شده اما الان که فکر میکنم قرآن برای من عادی شده...
    قران میخونم صرف اینکه مرور کنم به مفهوم دقت آنچنانی نمیکنم میفهمم و رد میشم...
    سعی میکنم استفاده کنم البته ولی کم پیش میاد..
    در همه حال سعی میکنم مشغول قران خواندن باشم و شاید احترامی که لایق این کتاب بزرگ هست رو نمیذارم. شاید خیلی وقت ها بی وضو بودم یا حواسم نبوده قران بازمونده..
    میخوام بگم اون حس و احترامی که قبلا داشتم بخاطر عادی شدن ازبین رفته..
    خداوند میفرماید الله نزل احسن الحدیث.....تقشعر منه جلود الذین یخشون ربهم...
    یا خرو سجدا و بکیا...
    الان حس میکنم لذت آنچنانی و خشوعی که باید نسبت به قران داشته باشم ندارم
    واقعا نمیدونم چیکارکنم لطفا من رو راهنمایی کنید...
    • پاسخ:

      باسمه تعالی
      سلام بر شما حافظ کل قرآن
      ضمن آرزوی توفیقات بیشتر برای شما چند نکته به عرض می رسد:
      1. آنچه باعث می شود انسان از امور مستحبی لذت ببرد، عبارت است از اینکه اولاً انجام واجبات را جدی بگیرد(تقوی) و ثانیاً در مستحبات کار را با «فشار» پیش نبرد.
      برای «تقوی» حتماً در کنار ختم قرآن، ختم رساله احکام مرجع تقلیدتان را جدی بگیرید؛ و برای اینکه فشار به خود نیاورید، حتماً روزانه یک جزء مرور بفرمایید نه بیشتر.
      2. قرآن را همواره به یک روش نخوانید، بلکه روش های مختلف برای مرور داشته باشید: برخی صفحات را ترتیل بخوانید، برخی را ساده بخوانید، برخی را استماع کنید و فقط شنونده باشید، برخی را بنویسید(مثلاً روزی یک صفحه از محفوظات را بنگارید) و برخی را دکلمه کنید یعنی مثل یک کسی که می خواهد یک متن را با احساس کامل به مخاطبی منتقل کند، آن را دکلمه وار بخوانید.
      3. در طول روز حتماً نیم ساعت برای مطالعه ترجمه دقیق قرآن وقت بگذارید. به اعتقاد حقیر یکی از بهترین ترجمه های قرآن، ترجمه استاد سید محمدرضا صفوی است که مبتنی بر تفسیر گرانسنگ المیزان است(ناشر: دفتر نشر معارف).

      با به کار بستن همین امور به نظر می رسد که مشکل حل خواهد شد.
      موفق باشید
  7. سلام
    استاد ببخشید من هر چقد تلاش میکنم که تلاوت و قرائتم بهتر شود نمیشود ک نمی شود حتی یکی دوسال است تمرین دارم
    فکر کنم صدایم خوب نیست خودمم طلبه ام تجوید را هم رعایت میکنم حتی امتحان تجوید بیست گرفتم ولی چه کنم که نمیتونم بخونم..
    علاقه ی جدی دارم به قران یعنی خیلی ، بین طلوعین هرروز تمرین میکنم با صدای استاد منشادی...
    لطفا راهنمایی کنید
    • پاسخ:

      باسمه تعالی
      سلام بر شما دوست عزیز
      حتماً کلاس بروید تا در محضر استاد تلاوت کنید. راهنمایی استاد می تواند بهترین یاریگر شما در این راه باشد.
      موفق باشید
  8. محمد شهاب

    سلام علیکم
    بنده طلبه ی پایه ی اولم.سوالی داشتم و آن این است:بنده علاقه ی وافری به قرائت قران دارم و استعدادم من هم در این زمینه خوب است و اطمینان دارم اگر کار کنم می توانم یک قاری خوب شوم. اما مشکل من در این است که اگر قرائت کار کنم از کارهای مهمتری باز می مانم.الان نمی دام قرائت برایم یک برنامه ی تکلیف محور هست یا نه؟وظیفه من چیست؟علی رغم میل باطنی ام انرا کنار بگذارم؟این را هم بگویم که قرائت برنامه ایست که با گذاشتن وقت کم نمی توانم نتیجه مطلوبی گرفت.خیلی خیلی معذرت می خواهم.ببخشید.ممنون که من رو راهنمایی می کنید.التماس دعای فراوان.
    • پاسخ:

      باسمه تعالی
      سلام بر شما دوست قرآنی
      اگر هفته ای یکبار به جلسه قرائت استاد توانمندی بروید و در طول روز هم فقط نیم ساعت برای تمرین بگذارید می توانید بعد از دو سه سال یک قاری ممتاز شوید.
      البته اگر بخواهید قاری ملی و بین المللی باشید طبیعی است که وقت بیشتری می برد و ای بسا به درس آسیب برساند لذا از ابتدا هدفتان را «قاری ممتاز» قرار دهید.
      موفق باشید
  9. سلام
    به کمک و لطف خدا دارم آیات موضوعی رو حفظ می کنم
    مرور ها رو با نرم افزار آنکی که شبیه ساز لایتنر در اندروید هست انجام میدم

    اما من خدمتتون میخواستم سوال کنم که در حفظ موضوعی من شماره آیات و نام سوره را حفظ نمی کنم .البته من در وقت استفاده از آیات به ضرورت حفظ آدرس پی بردم که چقدر کاربرد دارد ولی
    من دارم اول آیات رو حفظ می کنم و پیش خودم میگم یکبار ایات رو حفظ می کنم و بعدا شماره ایه و سوره را حفظ می کنم. ایا اینکار درست است یا "همزمان " با حفظ آیه بهتراست شماره ایه و سوره را حفظ کنم ؟
    و سوال اصلی و مهم این که روش حفظ شماره آیه و نام سوره
    چیست ؟ روشی که آسان و موثر باشد و بتوان آنرا انجام داد
    باتشکر از راهنمایی شما استاد عزیز
    اجرکم الی الله
    • پاسخ:

      باسمه تعالی
      سلام بر شما دوست عزیز قرآنی
      درود بر شما که حفظ موضوعی کار می کنید.
      بسیار کار ارزنده و ماندگاری است.
      بهتر است با آدرس حفظ کنید
      ولی اگر مشکل است بعدا آدرس را حفظ کنید.
      بهترین روش آن است که بعد از حفظ آیه، یکبار آدرس را در خود مصحف بیاورید و آیه را در مصحف ببینید.
      این خیلی کمک می کند.
      موفق تر باشید
  10. سلام ترخدا کمکم کنید من ۸ ماهه حافظ کل هستم و اجزای من پر از اشکال است
    میخواستم شروع کنم به تثبیت ولی از اونجایی که می ترسم وقتی وقتم رو روی یک جز میذارم مدتی از اجزای دیگه دور میشم
    به جای تثبیت دقیق یک جز همه اجزا رو میخونم و خب مطمئنا به اشکالاتم توجه بسیاری نمیکنم و هدفم خواندن هست برای اینکه اجزا مرور شوند
    میخواستم بگید چجوری تثبیت کنم که اجزا فراموش نشن و به اشکلالاتم هم بپردازم ؟
    خیلی ممنون
    • پاسخ:

      باسمه تعالی
      سلام بر شما دوست عزیز
      ظاهراً مشکل جنابعالی این است که در حین حفظ، به درستی فرایند حفظ را انجام نداده اید، مرورها به صورت «ده درس» و فنی نبوده، همبحث نداشته اید و ... .
      حتماً کتاب «درسنامه حفظ» اثر «موسسه نور الثقلین قم»(02537840480) را تهیه کنید و با دقت مطالعه فرمایید.
      سپس به راه خود ادامه دهید.
      با مطالعه این کتاب ان شاء الله مشکلات شما برطرف خواهد شد.
      موفق باشید
    • پاسخ:

      باسمه تعالی

      سلام بر شما دوست عزیز

      از گذشته به یاد دارم که در مصاحبه از یک شخصیت قرآنی نظیر قاری یا حافظ قرآن، یک سؤال همیشگی وجود داشته است:

      «آیا حفظ قرآن به درس شما ضربه نزد»؟

      پاسخ به این سؤال هم نوعاً اینچنین بوده: «خیر، اتفاقاً حفظ قرآن به درسم کمک هم کرده و ...».

       

      واقعاً جای سؤال است که چرا در ذهن ما اینگونه القا کرده اند که «درس و بحث و مدرک و ...» اصلی اصیل است، و قرآن برای اوقات فراغت و بیکاری است و کار قرآنی، زمانی توجیه عقلانی دارد که به این اصل اصیل ضربه ای نزند بلکه آن را تقویت کند!

       

      قرآن «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‏ء» است(نحل، 89) و هر خبری هست در این کتاب است(قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظیمٌ * أَنْتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُون‏؛ سوره صاد، 67و68) تا جائیکه نبی اکرم ص فرمودند: «مَن أرادَ عِلمَ الأوَّلینَ والآخِرینَ فَلْیُثَوِّرِ القرآن»(میزان الحکمة، ج9، ص335) یعنی اگر واقعاً طالب علم هستید، قرآن را شخم بزنید که هرچه هست در آن است.

       

      شهید ثانی در منیة المرید(کتاب آداب طلبگی)، ص263 می نویسند:

      «الأولُ:‏ و هو أهمُّها أن یَبتَدِئَ أولاً بحفظِ کتابِ اللهِ تعالى العزیزِ حِفظاً مُتقَناً فهو أصلُ العلومِ و أهمُّها ؛ و کانَ السَّلَفُ لا یُعَلِّمونَ الحدیثَ و الفقهَ إلاّ لِمَن حَفِظَ القرآنَ‏ ...».

      یعنی اولین کارِ یک طلبه علوم دینی این است که قرآن را حفظ کند چراکه «اصل علوم» همین کتاب است و علمای گذشته به کسی که قرآن را از حفظ نداشت حدیث و فقه یاد نمی دادند!

       

      این وضع حوزات گذشته ما بوده است و اما امروز ... .

       

      در هرحال از آنجا که ممکن است انگیزه حفظ کل قرآن در همه موجود نباشد، همواره گفته ایم که دو روش حفظ قرآن را که در توان همه هست باید به انجام برسانید:

       

      1. حفظ از طریق انس دائم: مطالعه روزانه حداقل 50آیه(یا 5 صفحه) از قرآن کریم؛ در این صورت پس از حدود 10 سال خواهید دید که تسلط اجمالی بر بسیاری از آیات قرآن خواهید یافت.

       

      1. حفظ موضوعی: کتابچه 300 موضوع یا 365 موضوع(هر روز با قرآن و عترت) که هر دو توسط مؤسسه نور الثقلین قم به چاپ رسیده(37840490-025) را حفظ کنید(البته 300 موضوع را اوقاف هم چاپ کرده و هر سال در اسفندماه از آن مسابقه سراسری برگزار می کند).

      موفق و حافظ قرآن باشید

  11. سلام استاد من جواب اکثر پرسش های را پیدا کردم میخواستم بدونم دقیقا الان باید چکار کنم و مرحله ی بعد تدبر چیه?
    و اینکه همچنان تو معانی لغات مشکل دارم به نظرتون با روش لایتنر لغات قران رو حفظ کنم
    سوال قرانی قبلی من این بود
    سلام استاد گرانقدر
    من تفسیر مبین رو خوندم و تقریبا آخراشم
    من اینکارارو در حین خواندن انجام دادم
    1_ خط کشیدن زیر لغات سخت
    2_ نوشتن سوالات ایجاد شده برای من که به حدود 200 سوال رسیده
    3_ انتخابات آیات زیبا و بولد شده
    4_ خط کشیدن زیر مطالب مهم تفسیری صفحه
    استاد حالا باید از کارهایی که کردم چطور بهره برداری کنم؟
    مثلا لغات رو حفظ کایاتتفسیری انتخاب شده رو حفظ کنم یا در مطالب تفسیری خط کشیده شده بیشتر کار کنم یا به سوالات ایجاد شده بپردازم ؟ یا نه اصلا کار دیگر

    • پاسخ:

      باسمه تعالی
      سلام و درود بر شما دوست عزیز قرآنی
      احسنت بر این پشتکار و همت. کار بزرگی را به انجام رسانده اید و قطعاً برکات آن را در زندگی خود و تبلیغ دین خدا مشاهده خواهید کرد.

      1. انس روزانه با قرآن باید برای همیشه ادامه یابد، لذا روزی 50 آیه(یا 5 صفحه) را به صورت دکلمه ای مطالعه کنید(یعنی تلاش کنید با آهنگ خود معانی را القا کنید یعنی عبارت سؤالی، تعجبی، خبری و ... با آهنگ خودش بخوانید) و هرجا که معنای کلمه ای را فراموش کرده اید به ترجمه بنگرید. در این صورت پس از چند بار ختم قرآن مشکل شما با ترجمه لغات حل خواهد شد.

      2. آیاتی که خودتان انتخاب کرده اید یا آیات کتاب حفظ موضوعی قرآن با عنوان «هر روز قرآن و عترت»(ناشر: مؤسسه نور الثقلین قم) را حفظ کنید و مرور نمایید.

      3. برای حل سؤالات خود اقدام کنید. از نرم افزار جامع التفاسیر کمک بگیرید. سؤالات ادبی را از تفاسیر ادبی(نظیر الجدول، کشاف، انوار التنزیل و ...) و سؤالات اعتقادی و تفسیری را از تفاسیر جامع(نظیر مجمع البیان، المیزان، التحریر و التنویر و ...) جویا شوید، همچنین از اساتید خود بهره مند باشید.

      4. قدم بعدی این است که نهج البلاغه و صحیفه سجادیه را نیز با همین سبک مطالعه کنید.
      موفق باشید
    • پاسخ:

      سلام علیکم
      تشکر از لطف شما
      سه کتابچه توسط حرم حضرت معصومه سلام الله علیها منتشر شده تا علاقمندان بتوانند با سه کتاب مهم انس یابند:
      1. طلیعه انس: برنامه ختم قرآن در 110 روز(روزانه حداقل 50 آیه بر اساس دستور ائمه معصومین ع)
      2. طلیعه حکمت: برنامه ختم نهج البلاغه در 365 روز
      3. طلیعه بندگی: برنامه ختم صحیفه سجادیه در 70 روز

      بر اساس فرمایشات حضرت امام و رهبر فرزانه انقلاب سه کتاب است که کتاب انس اند و نباید به یکبار خواندنش اکتفا کرد:
      قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه

      ان شاء الله طلاب عزیز (از جمله راقم این سطور) بر انس با این سه کتاب مهم توفیق بیشتر یابند.
  12. سلام استاد گرانقدر
    من تفسیر مبین رو خوندم و تقریبا آخراشم
    من اینکارارو در حین خواندن انجام دادم
    1_ خط کشیدن زیر لغات سخت
    2_ نوشتن سوالات ایجاد شده برای من که به حدود 200 سوال رسیده
    3_ انتخابات آیات زیبا و بولد شده
    4_ خط کشیدن زیر مطالب مهم تفسیری صفحه
    استاد حالا باید از کارهایی که کردم چطور بهره برداری کنم؟
    مثلا لغات رو حفظ کایاتتفسیری انتخاب شده رو حفظ کنم یا در مطالب تفسیری خط کشیده شده بیشتر کار کنم یا به سوالات ایجاد شده بپردازم ؟ یا نه اصلا کار دیگر
    ممنون از راهنمایی های عالیتون
    • پاسخ:

      باسمه تعالی

      سلام بر شما دوست قرآنی

      جهت اطلاع سایر دوستان عرض می کنم که تدبر در قرآن شامل قدم هایی است که این دوست عزیز قدم اول تدبر را طی کرده اند.

      دوستان طلبه می توانند با یکی از دو قرآن ذیل این قدم را طی کنند:

      • قرآن با ترجمه سید محمد رضا صفوی به همراه شرح آیات منتخب. این قرآن در واقع خلاصه یک جلدی تفسیر گرانسنگ المیزان است.
      • تفسیر یک جلدی مبین(استاد بهرامپور) که در واقع خلاصه تفسیر نسیم حیات ایشان است.

       

      اگر روزی نیم ساعت، دو صفحه از قرآن را به صورت ذیل ختم کنید، بعد از ده ماه ختم قرآن می شود.

      روش:

      1. متن عربی آیه را تلاوت کرده و تلاش کنید که خودتان ترجمه کنید.
      2. به ترجمه بنگرید و با ترجمه خودتان مقایسه کنید.
      3. توضیحات مربوط به آن صفحه را بخوانید(خلاصه تفسیر)
      4. سؤالاتی که برایتان مطرح است را در دفتری یادداشت کنید(چه بهتر که در وان نوت باشد)
      5. آیات جالب توجه تان را با ماژیک، پررنگ کرده و حفظ کنید(حفظ موضوعی قرآن)

       

      و اما پاسخ به شما دوست عزیز

      قدم بعد برای شما این است که همین 200 سؤال خود را حل کنید. برای این کار هم می توانید از نرم افزار جامع التفاسیر استفاده کنید و هم از اساتید تفسیر بپرسید.

      اما نباید این فرایند از دو تا سه ماه بیشتر طول بکشد.

      سپس باید به قدم بعدی تدبر وارد شوید که در وقت خود به عرض خواهد رسید.

      موفق باشید

  13. با سلام.
    بنده در پایه3مشغول تحصیل هستم باتوجه به حجم سنگین کتب پایه 3 واینکه بنده مشغول حفظ قران نیز هستم از طرفی تاحدامکان کتب تفسیری را نیز مطالعه میکنم وعلاوةً دو مضمون ویا سه مضمونی را هم درس می دهم و وقت کم میاورم از طرفی قصد دارم که در کلاس های زبان انگلیسی وکامپیوتری مدرسه نیز شرکت کنم پیشنهاد شما در این باره چیست
    • پاسخ:

      باسمه تعالی
      سلام بر شما دوست کوشا
      منظور از تدریس دو مضمونی و سه مضمونی را متوجه نشدم!
      حفظ قرآن کریم از امور بسیار مطلوب برای یک طلبه است. اما حفظ کل قرآن و برنامه سنگین مرور آیات حفظ شده در توان همه نیست. دو روش حفظ قرآن در توان همه مردم از جمله طلاب است که وقت زیادی هم نمی خواهد و از آنجا که مقدور همه طلاب هست، انتظار آن است که حتماً به آن ملتزم باشند:
      الف. انس دائم با قرآن(قرائت روزانه حداقل 50 آیه طبق فرمایش ائمه معصومین ع)
      بسیاری از بزرگان حوزه قرآن را به همین روش حفظ بوده اند که در اثر زیاد خواندن قرآن، بسیاری از آیات را به راحتی از حفظ می خوانده اند.
      ب. حفظ موضوعی لا اقل 300 آیه مهم و کاربردی قرآن.
      به عنوان نمونه می توانید از کتاب حفظ موضوعی انتشارات نور الثقلین که «سازمان اوقاف» هم آن را منتشر کرده و در تمام شهرها به راحتی قابل دستیابی است استفاده کنید.
      یادگیری زبان خارجی برای یک طلبه امری مطلوب است اما در وقت خودش. شما در سالهای ابتدای طلبگی(لا اقل هفت هشت سال اول) نیاز دارید که به طور جدی درس بخوانید و اسلام شناسی خود را قوی کنید. سپس تصمیم خواهید گرفت که اگر می خواهید به تبلیغ در کشورهای دیگر روی آورید یا ... به چه زبانی نیاز دارید و آن را یاد خواهید گرفت.
      کلاس رایانه از واجبات امروزه طلبه است. حتماً در اسرع وقت کار با ورد، وان نوت، و نرم افزارهای کاربردی علوم اسلامی نور(ادبیات عرب، جامع التفاسیر، جامع الاحادیث، جامع فقه، کتابخانه اصول، دروس حوزوی و ...) را به خوبی بیاموزید. آنوقت خواهید دید که سرعت تحصیل و پژوهش شما چند ده برابر شده است.
      موفق باشید
  14. سلام علیکم استاد ممنون از شما بابت قرار دادن فایل انس با قرآن در هفت قدم. بنده خودم هم طلبه هستم. امکان دسترسی به اون برنامه 14 قدم وجود داره؟ نمیشه اون رو اینجا قرار داد؟ من قبلا از طریق چندتا از طلبه های مدرسه در جریان این طرح بودم و یکی دو تا از کارها که مثل ترجمه ی ساده و تورق روزانه قرآن و شناره گذاری سوره ها بود رو انجام دادم . الان خیلی مشتاقم که در کنار درسهای رسمی حوزه این برنامه رو هم بگونجونم. ممنون از شما بابت وقتی که برای ما میگذارید.
    • پاسخ:

      باسمه تعالی
      سلام علیکم
      فعلاً اگر قدم های مذکور در 7 قدم را طی نکرده اید حتماً به انجام برسانید تا ان شاء الله به زودی خبر انتشار کتاب «14 قدم» را دریافت نمایید.
      چراکه هنوز «14قدم» به صورت یک متن کامل در نیامده است.
      ان شاء الله با دعای خوبانی چون شما، هرچه زودتر شاهد انتشار آن هم باشیم.
      موفق باشید
  15. آیا حفظ لغات قرآن از قرآن ابوالفضل برام پور خوب است؟چگونه بخوانم؟آیا کتاب 3.بهتر از این کتابی است؟تمام نکات مربوط به این را لطفا بگید
    • پاسخ:

      سلام علیکم
      ترجمه قرآن استاد ابوالفضل بهرامپور، ترجمه خوبی از قرآن کریم است. ترجمه واژگان آن هم برای طلبه ای که بخواهد به سرعت به معانی کلمات در قرآن دست یابد مفید است.
      اما طبیعی است که برای کار تخصصی روی واژگان قرآن باید از کتبی نظیر «العین، معجم مقاییس اللغة، مفردات و مجمع البیان» بهره جست.
  16. به نام خدا
    با سلام واحترام
    در سال 80 موفق به حفظ کل قرآن شدم . اگر چه 16 سال بیشتر نداشتم ولی بسیار مسلط بودم و برای تبلیغ به مدارس می رفتم . حفظ قران زندگی مرا زیر و رو کرد. روزی سه جزء قران مرور می کردم , ولی نتوانستم ادامه بدهم .قران برای بنده همچون دریایی شده بود که هر قطره اش خود دریایی حرف برا گفتن داشت. عشق و علاقه ای که به یادگیری رموز و تفاسیر آن داشتم باعث شد به دنبال یادگیری برنامه های تدبر و تفسیر بروم و همین امر باعث ضعیف شدن مرور هایم شد و رفته رفته حفظم ضعیف تر، نه می توانم بگویم حافظم و نه می توانم بگویم حافظ نیستم . چون حفظ اولیه ام بسیار قوی بود ، بیست جزء اول را با چند بار خواندن سریع به یاد می آورم، ده جز آخر را دارم به صورت تثبیتی مجدد حفظ می کنم .به نظرم دو ماه یا سه ماه وقت لازم است تا مجددا مثل سابق یک حافظ مسلط شوم . اکنون کارشناسی و ارشد فنی مهندسی و کارشناسی علوم حدیث و ارشد کلام هم گرفتم ، همزمان در طب سنتی هم مطالعاتی داشتم . فکر می کنم گم شده خود را در پژوهش و یادگیری تفسیر و کلام و فلسفه و فقه پیدا کردم همه را دوست دارم به صورت تخصصی یاد بگیرم ، ولی بیشتر به کلام خصوصا در حوزه امامت علاقه دارم. در جریان پایان نامه ارشد کلامم به این نتیجه رسیدم که یک کلامی و هر فردی که در حوزه عقاید می خواهد کار کند باید به ادبیات عرب و رجال، حدیث، فلسفه، تفسیر و .... مسلط باشد، خصوصا اگر کسی نتواند متون عربی را بدون ترجمه متوجه شود کار تحقیقی را باید کنار بگذارد . چرا که تا کنون بیش از 250 منبع عربی جزء منابع پایان نامه استفاده کردم که واقعا فشار زیادی برای ترجمه به بنده وارد می ساخت . احساس می کنم علی رغم تلاش زیاد باید از ابتدا شروع کنم . بنده در خواندن و فهم متون کلامی که اکثرا ترجمه هم نشده اند مشکل دارم . چه راهکاری ارائه می دهید؟ دوست دارم قرانم را از ابتدا تثبیت کنم ولی هر وقت یادم به مرور های بی تدبر و بدون فهم از ایات می افتد قدم هایم سست می شود. اگر چه بنده به صورت اجمالی تفسیر نمونه را مطالعه کردم و به ترجمه قران اشراف دارم ولی آن چه که من دنبالشم فراتر از ترجمه هست. نمی دانم حفظ نهج البلاغه و صحیفه را شروع کنم . اساتید و حتی یکی از دوستانم که رتبه اول المپیاد حوزه شد، با آمدنم به حوزه به شدت مخالفند، راستش خود بنده هم زیاد راغب نیستم، چون دوست دارم همه چیزو به صورت جهشی بخونم. من در دانشگاه با تمامی فعالیت های تبلیغیم ترمی 40 واحد داشتم و هیچ وقت از درس خواندن خسته نشدم. خیلی از کتاب ها را در مدت یک هفته و کمتر می توانم مسلط کنم ، چه لزومی دارد که یک ترم وقت خود را تلف کنم؟ گاهی اوقات فکر می کنم نکنه این درس ها حجابی برای بنده شوند؟ در ثانی من در حوزه عقاید و پاسخ به شبهات و در حوزه تفسیر درس های خاصی را باید مطالعه کنم . آیا می شود صرفا با گوش کردن سی دی های حوزه فلسفه دان و فقیه و مفسر و کلامی شد؟. می شه خواهش کنم مرا راهنمایی بفرمایید چگونه می توانم صرف و نحو و متن خوانی و فلسفه و کلام و فقه و تفسیرخود را قوی کنم؟ بنده صرف و نحو زیاد خوندم(صرف 1 و صرف 2 آقای فقهی زاده و نحو 1 و 2 و 3 آقای فقهی زاده و لاجوردی و نیز متون معاصر، مطبوعاتع علوم بلاغی و ترجمه عربی به فارسی و .....) ولی به دلیل وقفه ای که بین تحصیلاتم افتاده فراموش کردم .در ضمن هنگام مطالعه کاربردی کار نکردم. آیاباید از صفر شروع کنم؟آیا این مسیر را حتما در حوزه باید گذراند؟ با توجه به این که بنده هنوز مجرد هستم فرصت و وقت آزادم زیاد است و تقریبا همه وقتم در خدمت مطالعه هست نیازمند برنامه ریزی دقیق هستم .خیلی از سوالات بنده در حوزه رجال و سندشناسی و حدیث و اصول و کلام تخصصی هست که حتی طلابی که سطح دو و سه را گذراندند و حتی اساتید حوزه درپاسخش می مانند. نمی خوام این جور درس بخونم!!! البته بنده به دنبال این نیستم که همزمان فقه و فلسفه و تفسیر و کلام و رجال و ... مسلط شوم . این برنامه شاید چشم انداز ده ساله یا بیست ساله داشته باشد، برام زمان مهم نیست درک علمی مهم است، ولی برای شروع نیازمند راهنمایی های مفید و ارزنده شما هستم . یکی از دلایل علاقه بنده به این که باید در این علوم پخته شوم چون به عنوان یک پژوهشگر اسلامی گاها به خاطر یک سوال اصولی و کلامی و یافتن پاسخ آن مجبور می شوم صد کتاب را مورد مطالعه قرار دهم ، این در حالی است که اگر ذهنیتی در ابتدا داشتم خوب می توانستم تجزیه و تحلیل کنم . علی ای حال من نیازمند یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده هستم تا بتوانم خوب خدمت کنم .
    • پاسخ:

      باسمه تعالی
      سلام علیکم
      ضمن آرزوی توفیقات روزافزون برای شما چند نکته را به عرض می رسانم:
      امثال جنابعالی نیاز به مشاوره حضوری و مفصل دارید و طبیعی است که با یک مشاوره مکتوب به جواب نخواهید رسید. لذا بالخصوص از خواهران بزرگواری که در عرصه مشاوره فعال اند(مثل جامعة الزهرا) کمک بگیرید.
      در طول دو دهه فعالیت قرآنی با حافظان قرآن زیادی چون شما مواجه بوده ام. پیشنهاد می کنم به جای حفظ مجدد قرآن، روزانه یک جزء(و نه بیشتر) را به صورت دکلمه در بیست تا سی دقیقه مطالعه کنید.(منظورم از دکلمه خوانی قرآن همان قرائت بدون ترتیل اما معنا محور است، شبیه آنچه در سایت «مشکات» از استاد «قاسمیان» موجود است که کل قرآن را به همین سبک خوانده اند).
      قطعاً همین ارتباط روزانه و معنا محور با قرآن بسیار برای امثال شما لذت بخش و قابل امتداد است و نتیجه اش هم تسلط نسبی خوب بر عبارات قرآن است.
      به جای حفظ نهج البلاغه و صحیفه سجادیه هم پیشنهاد می کنم ارتباط روزانه با آنها داشته باشید(هر روز مطالعه 2 صفحه نهج البلاغه؛ شبهای جمعه قرائت دعاهای صحیفه و...)
      به نظر می رسد که بر اساس آرمان هایی که دارید حتماً باید به صورت رسمی وارد حوزه شوید و در متن جریان حوزه می توانید در کنار اساتید، درسها را با سرعت بیشتری بگذرانید. یکی از روش های بسیار مؤثر در یادگیری حوزوی مباحثه است که به نظرم الان از آن محرومید. اما اینکه تصور کنید با سی دی و ... می توانید به عمق لازم برسید، به نظر درست نمی آید، هرچند که اگر کسی چاره دیگری نداشته باشد می تواند به همین اکتفا کند.
      ادبیات کاربردی یعنی اینکه شما همان متن عربی را که به عنوان متن درسی فرامی گیرید به طور کامل حرکت گذاری کنید و همه جا دقیقاً بدانید که چرا مرفوع یا منصوب یا مجرور خوانده اید. اگر یک کتاب را بتمامه به همین سبک کار کنید رشد چشمگیر و سریعی خواهید داشت.
      کلام پایانی اینکه اگر به حوزه بیایید و طبق روال درسی ابتدا «ادبیات و منطق»، سپس «فقه و اصول» و بعد «کلام و فلسفه» را محکم کنید، مرحله به مرحله به توانمندی هایی که به آنها علاقه دارید خواهید رسید. فقط حوصله می خواهد و همت که ان شاء الله در شما هست.
      ضمن آنکه آنچه آسیب بزرگی برای نخبگانی چون شما تلقی می شود همین است که احساس کنند خیلی از دیگران جلوترند و میلی به حضور در کلاس و مباحثه با افراد عادی و ... نداشته باشند و فقط بخوانند و بخوانند و بخوانند.
      سعی کنید از فضای کار گروهی و تعامل سازنده با افراد پیرامون خود غافل نشوید.
      امام على علیه السلام می فرمایند: اِلزَموا السَّوادَ الأَعظَمَ ؛ فَإِنَّ یَدَ اللّهِ مَعَ الجَماعَةِ ، وإیّاکُم وَالفُرقَةَ ؛ فَإِنَّ الشّاذَّ مِنَ النّاسِ لِلشَّیطانِ ، کَما أنَّ الشّاذَّ مِنَ الغَنَمِ للِذِّئبِ؛
      همراه جماعت باشید؛ زیرا دستِ خدا با جماعت است. از پراکندگى بپرهیزید؛ زیرا کسی که تک می افتد، طعمه شیطان است، چنان که گوسفند جدا مانده طعمه گرگ است.
      خطبه 127 نهج البلاغه
  17. سلام
    بنده چند هفته ایست که به جای قرائت روزی 50ایه،حدودا 20-30دقیقه به مطالعه تفسیر،یادداشت ایات به صورت موضوعی ،از 3جزء اخر قران که حفظم و حفظ جدیدم میپردازم نظر جنابعالی دراین باره چیست؟
    • پاسخ:

      باسمه تعالی
      سلام بر شما دوست عزیز
      بهتر است انس با ظواهر آیات الهی در هیچ حال قطع نشود. لذا سعی کنید ولو روزی دو صفحه را حتماً قرائت کنید(که بیش از 5 دقیقه زمان نمی خواهد) و در کنار آن به مطالعه تفسیر و ... بپردازید.
      توصیه ما حتی به حفاظ قرآن این است که قرائت روزانه آیات(از ابتدا تا انتهای قرآن) را ترک نکنند تا اگر روزی جریان حفظ یا مرور آیات هم منقطع شد، انس با قرآن به صورت یک ملکه ثابت در آمده باشد و ارتباطشان با قرآن قطع نشود.
      کسانی که در حوزه ترجمه و مفاهیم هم کار می کنند همین طورند. باید تلاوت روزانه به صورت یک ملکه در آنها در آید تا اگر جریان مطالعه تفسیر و ... به هر دلیل قطع شد، انس با قرآن استمرار داشته باشد.
      موفق باشید.
  18. با سلام و خداقوت خدمت استاد گرامی
    ببخشین می خواستم اگه امکانش هست بنده رو در زمینه یک تحقیق سطح 3 با عنوان روش پاسخ گویی به شبهات از منظر قرآن و روایات راهنمایی کنین اینکه 1-چه آیاتی را برررسی کنم ؟
    2-چگونه روش قرآن را از میان آیات استخراج کنم و دسته بندی کنم و
    3- اینکه بهم کتاب معرفی کنید.با تشکر
    • پاسخ:

      باسمه تعالی

      سلام بر شما دوست عزیز

      برای پایان نامه نویسی در موضوع مصوّب و نیز برای هر تحقیق جامعی، مراحل ذیل ضروری است:

      1. تفکر: با همین مقدار انسی که با آیات و روایات داشته اید بیندیشید که چه روشی در پاسخ گویی به شبهات وجود دارد؟ لیستی از آنها را تهیه کنید.

      2. شناسایی کتب، مقاله و پایان نامه های با موضوع مشابه در سایت های مرتبط(مثل ketab.ir و .lib.ir   و noormags.ir و .irandoc.ac.ir و ...) و بررسی اجمالی آنها جهت شناخت مهم ترین منابع در این زمینه. ضمناً در انتهای هر کتاب و مقاله، منابعی برای آن ذکر شده که خودش یکی از بهترین روش ها برای شناسایی منابع مرتبط با موضوع شماست.

      3. با عنایت به موضوع شما که قرآنی روایی است، باید از آثار ذیل به طور ویژه بهره ببرید:

      - فرهنگ قرآن(33 جلد) اثر مرکز فرهنگ و معارف قرآن(این کتاب با قابلیت جستجو در نرم افزار «شجره طوبی» اثر علوم اسلامی نور موجود است)

      - میزان الحکمة و دانشنامه قرآن و حدیث اثر دارالحدیث(موجود در نرم افزار «حدیث اهل بیت» اثر علوم اسلامی نور)

      4. انجام یک ختم قرآن با رویکرد موضوع شما می تواند منجر به نوآوری در تحقیق شود. یعنی گاه به آیه ای بر می خورید که مورد توجه کتب و مقالات قرار نگرفته است.

      5. جمع بندی و مقایسه آنچه در مرحله تفکر به دست آورده اید با مراحل بعد

       

      موفق باشید

  19. عرض سلام و ادب دارم خودمت شما استاد عزیز
    بنده قصد حفظ قران رو دارم میخام بدونم از کجا شروع کنم ؟ چطور شروع کنم ؟
    با سپاس
    • پاسخ:


      باسمه تعالی

      سلام بر شما دوست قرآنی

      اگر در روخوانی یا روان خوانی قرآن ضعف دارید، حتماً یکبار کل قرآن را با روش استماع ترتیل(منشاوی یا حصری) و قرائت آن ختم کنید.

      سپس روزانه به مدت 10 ماه برنامه ذیل را انجام دهید:

      1. هر روز تلاوت یک جزء قرآن کریم

      2. هر روز حفظ موضوعی یکی از آیات کتابچه «حفظ موضوعی قرآن(300 موضوع) که اوقاف آن را منتشر نموده(می توانید از سایت www.quranhefz.ir نرم افزار اندرویدی آن را دریافت کنید و در مسابقه آن نیز ثبت نام نمایید)

      بعد از اتمام 10 ماه شما 10 ختم قرآن کرده و 300 آیه موضوعی قرآن را نیز از حفظ دارید.

      اگر همین روال ختم ماهانه قرآن را به مدت 10 سال ادامه دهید، مانند بسیاری از علما، حافظ اجمالی قرآن خواهید شد.

      اگر هم بعد از این ده ماه علاقه ویژه ای به حفظ کل قرآن دارید، «درسنامه حفظ» را که اوقاف منتشر نموده مطالعه کرده و با اجرای دستورات آن حافظ کل قرآن شوید.

      موفق باشید

  20. عشاق الحسین

    باسلام خدمت استاد گرامی
    بنده تصمیم داشتم ترجمه قرآن رو شروع کنم. طلبه هم هستم و ادبیات عرب رو تموم کردم
    چه طوری شروع کنم؟ آیا شروع کنم از اول قرآن تجزیه ترکیب کنم یا فقط معنی بخونم؟ از چه کتابی و ...
    لطفا راهنمایی بفرمایید
    باتشکر
    • پاسخ:

      باسمه تعالی
      سلام بر شما دوست قرآنی

      یکبار به صورت روشمند باید ترجمه کل قرآن را مطالعه کنیم به این ترتیب که:

      1.      هر آیه را خوانده و تلاش می کنیم خودمان آن را ترجمه کنیم.

      2.      به ترجمه آیه می نگریم و با ترجمه ای که خودمان داشته ایم مقایسه می کنیم تا اشکالات خود را در ترجمه دریابیم و آهسته آهسته با این تطبیق در فهم آیات الهی قوی تر شویم.

      3.      در آیه، تأمل کوتاهی می کنیم تا ببینیم چگونه می توان آن را در زندگی امروزین خود به کار بریم؟

      4.      آیاتی که از منظرمان جالب توجه است و دردی از دردهای اعتقادی و عملی ما را درمان می کند با ماژیک شبرنگ، رنگی می کنیم و تلاش می کنیم آن را حفظ نماییم. برای حفظ بهتر، می توانیم آن را روی تخته وایت برد یادداشت کرده و بر دیوار اتاق خود نصب کنیم تا در مقابل دیده باشد، یا در دفترچه ای یادداشت نماییم. یادمان باشد که «نوشتن» یکی از مهم ترین راه کارهای حفظ قرآن است.

      اگر روزانه دو صفحه از قرآن را با همین روش مطالعه کنیم بعد از ده ماه یک ختم قرآن کامل انجام خواهد شد.

      زمان لازم

      ده ماه، روزانه نیم ساعت

      منبع

      قرآن کریم با ترجمه استاد سید محمد رضا صفوی به همراه شرح آیات منتخب(برگرفته از تفسیر گرانسنگ المیزان)