طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

۶

تمرینات کاربردی صرفی بر روی آیات مشکله قرآن کریم (روح الله راسل) قسمت های چهارم الی ششم

 علمی صرف تمرینات محصولات پایه 1 دروس حوزوی

//bayanbox.ir/view/3376527239866934700/%D8%AA%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%86%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%B5%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86.png

 

بسم الله الرحمن الرحیم

در این مطلب، در ادامه تمرینات صرفی بر روی آیات مشکله قرآن کریم با سه تمرینِ دیگر در خدمت شما دوستان طلبگی تا اجتهادی هستیم.

شما دوستان از امروز به مدت یک ماه فرصت خواهید داشت تا بر روی آیات شریفه ای که مطرح میکنیم کار کرده و پاسخ سؤالات مورد نظر را به دست آورید و چه خوب است که پاسخ خود را در بخش نظرات این مطلب درج کنید تا دوستان دیگر نیز از آن استفاده کنند و همچنین بعد از انتشار پاسخ سؤال بعد از یک ماه، آن را با پاسخ خود مقایسه کنید. 

دوستان عزیز، باز تأکید میکنم که علم در پژوهش است، اگر شما دوستان در مدت این یک ماه خود را با این تمرینات درگیر کنید و پیرامون آن به تحقیق بپردازید و سپس پاسخ ما را مشاهده کنید، آنگاه شیرینی تحقیق خود را خواهید چشید و حتی ممکن است به تحقیق ما نیز اشکال کنید که استقبال میکنیم. به هر روی اگر با تمریناتی که مطرح میکنیم همراهی کنید بعد از اتمام این تمرینات حدبالایی از پیشرفت را در خود حس خواهید کرد. و من الله التوفیق.

و اما سؤالات این ماه:


سؤال چهارم

نمل 28:

﴿اذْهَبْ بِکِتابی‏ هذا فَأَلْقِهْ إِلَیْهِمْ ثُمَّ تَوَلَّ عَنْهُمْ فَانْظُرْ ما ذا یَرْجِعُونَ

سؤال:

  1. صرف: «هاء» در «فألقِه» چیست؟ 
  2. اگر هاء ضمیر است چرا ساکن شده؟

سؤال پنجم

اعراف 111 و شعراء 36:

﴿قالُوا أَرْجِهْ وَ أَخاهُ وَ أَرْسِلْ فِی الْمَدائِنِ حاشِرینَ

سؤال:

  1. اصل کلمه «ارجه» چیست؟ 
  2. این «هاء» در انتهای این کلمه چه نوع هائی است؟ سکت یا ضمیر؟ و اگر ضمیر است چرا ساکن است؟

سؤال ششم

کهف 38:

﴿لکِنَّا هُوَ اللَّهُ رَبِّی‏

سؤال:

  1. لکنّا را از حیث صرفی تحلیل کنید و بگویید اصل آن چه بوده است؟


مطالب مرتبط:

  1. کل تمرینات آیات مشکله صرفی قرآن کریم (استاد راسل)
  2. بسته نمودارهای بسیار مفیدِ استاد روح الله راسل
  3. مشاوره تحصیلی استاد روح الله راسل
  4. مشاوره قرآنی استاد روح الله راسل
  5. کل مطالب منتشر شده توسط استاد راسل

نظرات (۶)

  1. سلام دوستان عزیز
    آیا برای شما گرامیان امکان دارد که کمی هم مطلب درباره مبادی العربیه 4 بگذارید. به خصوص در مورد بخش نحو آن. خیلی از دانشجویان الهیات به آن نیاز دارند هرچند سایت عالی شما درباره دروس حوزوی است اما این مطالب می تواند برای همه مفید باشد.
    بسیار تشکر از شما
    • پاسخ:

      سلام بر شما دوست گرامی
      امید است در آینده این امر هم اتفاق بیفتد، هرچند کتاب مبادی العربیة کتابی روان در آموزش عربی است.
      موفق باشید
  2. سلام علیکم .. جواب سوال پنجم ارجه از ر ج ه تشکیل شده رفته باب افعال صیغه اول مخاطب که فعل امر می باشد
  3. سلام علیکم : خدمت دوستان*** لکنا در اصل لکن + انا بوده همزه انا در اثر وصل شدن حذف شده و حرکت همزه که فتحه باشد ب نون در لکن انتقال یافته و دو نون در هم ادغام شده ( منبع اعراب القران و بیانه ج 5 ص 601
    • پاسخ:

      سلام علیکم
      از تاریخ انتشار مطلب که در بالای مطلب مشخص شده است(17 شهریور 95)، شروع و بعد از یک ماه پاسخ سؤالات منتشر خواهد شد.
  4. 2- أرجه در اصل أرجئه بوده است که تخفیف در آن صورت گرفته و همزه حذف شده و حرکت کسر آن به هاء منتقل گشته است.
    3- لکنا در اصل لکن أنا بوده است. لکن هم در اصل همان ولکنّ می باشد. هو نیز ضمیر شأن است.
  5. با سلام و تبریک به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید خدمت استاد عزیز

    1- اولا در برخی قرائات این لفظ به کسر هاء نیز خوانده شده که در آن صورت، هاء قطعا هاء ضمیر است و به کتاب برمی گردد. اما در قرائت حفص، به نظر می رسد اگر این هاء را هاء سکت بگیریم، مؤونه کمتری داشته باشد. برخی گفته اند: هذا عند النحویین لا یجوز إلا على حیلة بعیدة تکون یقدّر الوقف. یعنی دلیل سکون هاء، فرض وقف بر این کلمه است و لذا هاء را ساکن آورده تا در موقع وقف حرکت کسر قاف تلفظ شود.