طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

۱

دانلود مقاله منطق : بررسی اختلاف نظر منطقیون پیرامون تعداد ضروب مُنتِج شکل چهارم قیاس اقترانی حملیه با کمک نمودار وِن

 علمی یادداشت‌ و مقاله محصولات پایه 2 دروس حوزوی منطق 2

//bayanbox.ir/view/1862634889189847316/%D8%AA%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%A8-%D9%85%D9%86%D8%AA%D8%AC-%D8%B4%DA%A9%D9%84-%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D9%85-%D8%A8%D8%A7-%DA%A9%D9%85%DA%A9-%D9%86%D9%85%D9%88%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%88%D9%86.png
 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

در این مطلب، مقاله ای مفید با موضوعی منطقی خدمت شما دوستان خوب طلبگی تا اجتهاد تقدیم میکنیم. شایان ذکر اینکه این مقاله در جشنواره علمی پژوهشی امام خمینی ره -که در مدرسه علمیه معصومیه برگزار میشود- به عنوان یکی از مقالات برگزیده انتخاب و با حضور حجت الاسلام و المسلمین اعرافی (ریاست محترم حوزه های علمیه کشور) از این مقالات تقدیر به عمل آمد.

موضوع این مقاله را میتوانید با مطالعه چکیده آن متوجه شوید اما نکته مورد توجه آنکه یکی از مباحثی که همواره وقتی طلاب و علاقه مندان به منطق با آن مواجه میشوند، قدری دچار چالش و سردرگمی میشوند؛ مبحث اشکال اربعه است. یکی از روش هایی که میتوان به کمک آنها ضروب منتِجِ این اشکال را متوجه شد، نمودار وِن است که کمتر به آن توجه شده است، شما در این مقاله میتوانید با این روش آشنا شده و به راحتی ضروب منتج را تشخیص دهید.

همچنین در نهایت به یک مبحث اختلافی که تا کنون پاسخی قطعی به آن داده نشده است، پاسخی تمام داده شده است و آن تعداد ضروب منتج ضرب چهارم است.

چکیده

یکی از سرفصل­های بخش تصدیقات از دانش منطق، قیاس اقترانی حملی است. در این سرفصل، اشکالِ چینش موضوع و محمول در صغری و کبری مطرح و بررسی شده است. این اشکال مجموعا از 4 صورت خارج نیست و در کتب رایج منطقی بعد از تعریف هر یک از اشکال، به بیان شرایط و ضروب منتِج، پرداخته شده است. نکته قابل ملاحظه آن است که در تعداد ضروب منتج شکل چهارم میان انتاج پنج، هفت و یا هشت ضرب، در بین صاحب نظران اختلاف نظر وجود دارد. در این مقاله با کمک نمودارهای ون ثابت می شود که ضروب منتج این شکل 5 ضرب است و غیر منتج بودن سه ضرب مورد ادعا نیز به کمک نمودار ون اثبات می شود. نکته ی دیگر اینکه گرچه در کتاب "المنطق" مرحوم مظفر، برای اثبات منتِج بودنِ ضروب اشکال دوم تا چهارم از سه برهان خلف، ردّ و افتراض استفاده شده است؛ اما با توجه به پیچیدگی تصوّر اثبات انتاج بعضی از ضروب با روش این کتاب، در این مقاله تلاش شده است تا با کمک نمودارهای وِن، روشی بسیار ساده­تر برای تصوّر، فهم و تصدیق صحّت انتاج این ضروب ارائه شود.

واژگان کلیدی

اشکال اربعه، نمودار وِن، استدلال غیرمباشر، قیاس اقترانی حملی، ضروب منتِج شکل چهارم

 

بعضی از نمودارها و تصاویر این مقاله


مطالب مرتبط:

  1. نمودار درختی اشکال اربعه قیاس اقترانی منطق مظفر
  2. نمودار درختی بحث موجهات منطق مظفر
  3. نمودار درختی مقدمات صناعت خمس و مبادی اقیسه کتاب منطق مظفر + تقیسم شیخ الرئیس از مبادی اقیسه
  4. مراحل آموزش درست منطق
  5. پرسش و پاسخ درسی / منطق (استاد ابوالقاسمی)
  6. صوت تدریس منطق 2 / استاد ابوالقاسمی
  7. صوت تدریس منطق 2 / استاد علایی نژاد
  8. نرم افزار منطق مظفر (کتاب الکترونیکی) + دانلود / متن کامل منطق مظفر

نظرات (۱)

  1. طلبه انقلابی

    سلام و خدا قوت
    سایت خوبی دارید و کارتون درست.
    اما به نظر بنده بر اساس منظومه فکری امام و رهبری، در قسمت رشد علمی تون دچار اشتباه شده اید و بر عکس نظرات صریح رهبری عمل میکنید یعنی نوعی سکولاریسم که در بصیرت میخوانید انقلابی باشد اما در مباحث علمی غیر انقلابی و فارغ از جامعه و ندیدن اولویتها.
    البته بحث زیاد است لکن تذکری بود برای بازنگری در برنامه هاتون.
    موفق و پیروز و سرفراز باشید.
    ارادتمند