طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

۶

بررسی فعالیت های انجام شده در راستای کشف ساختار و هندسه محتوایی مطالب سور قرآن کریم

 پژوهش دانلود کتاب

//bayanbox.ir/view/6625754148600719827/%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D9%88%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86.png

بسم الله الرحمن الرحیم

امروزه بحث اهمیت اطلاعات مکانی GIS دیگر تنها به جغرافیا محدود نیست و به همه ی علوم و اصولا هر آنچه از سنخ داده است کشیده شده است. در هر علمی داشتن یک نقشه ی هوایی از علم و دانستن هندسه ی علم یکی از مهمترین موضوعات است، قضیه فقط به علوم ختم نمی شود و امروزه حتی ساختار و هندسه مکانی برای یک کتاب منسجم و منظم هم تهیه می شود ، بلکه حتی کار به ساختارسازی از منبرها هم کشیده شده است و چند وقتی است به لطف خدا حتی نمودارهای بیانات حضرت امام خامنه ای نیز به صورت موضوعی و ترتیبی تولید می شود.

 یکی از کارهای زمین مانده این است که متاسفانه هنوز نقشه هندسی و اطلاعات مکانی محتوایی و موضوعی برای سوره های قرآن کریم،  روایات و کتب معتبر اسلامی تولید نشده است یا اگر جسته و گریخته تولیداتی در این زمینه انجام گرفته است تولیدات برجسته ای در فضای علمی حوزه و دانشگاه نیستند.

 

در ادامه ضمن تقدیر  و  تشکر از همه ی عزیزانی که در راستای کشف ساختار محتوایی سور قرآن کریم تلاش های ارزنده ای را انجام داده اند و این باب را به صورت جهادی و انقلابی گشوده اند فعالیتهای این بزرگواران، در حد استقصاء انجام گرفته معرفی می گردد:

در صورتی که فعالیتهای دیگری را می شناسید که در ادامه معرفی نشده است می توانید برای معرفی آن دیدگاه و آدرس بگذارید تا در اولین فرصت به مطلب افزوده شود

 

عنوان کتاب را گذاشته بود:  (الخارطة الذهنیه للقرآن الکریم : الطریق الاسهل للحفظ و التدبر معاً )

فعالیتهای درون کشور:

1: جریان استاد حمید محمدی و کتب فهم زبان قرآن

یکی از کتبی که به انتشار نمودارهای نشان دهنده ی ساختار محتوایی سور در آن پرداخته شده است کتب فهم زبان قرآن است که در مجموعه ی زیر نظر استاد محمدی تولید شده است. در ادامه تصویر جلد یکی از این کتب و دو نمودار از نمودارهای این کتب تقدیم می گردد.

کتاب درسنامه ترجمه و مفاهیم قرآن کریم -سطح عالی - فهم زبان قرآن

 

نمودار ساختار محتوایی سوره مبارکه ناس

 

نمودار ساختار محتوایی سوره ضحی

 

برای دانلود و مشاهده مشخصات کتب این جریان اینجا و اینجا و  اینجا را ملاحظه فرمایید.

2: جریان استاد محمد خامه گر

این جریان نیز اقدام به انتشار کتبی با موضوع تفسیر ساختاری قرآن کریم نموده است که ساختارگرا ترین این کتب کتاب ساختار سوره های قرآن کریم است.

 

کتاب ساختار سوره های قرآن کریم

کتاب ساختار سوره های قرآن کریم

 

نمودار ساختاری سوره مبارکه انفطار

ساختار محتوایی سوره مبارکه انفطار

همچنین برای آشنایی با سایر کتب این جریان اینجا و اینجا را ملاحظه بفرمایید.

 

3: جریان استاد صبوحی و موسسه استاد الهی زاده

این جریان نیز در کتابهای تدبر در قرآن خود به کشف ساختار محتوایی سوره های قرآن کریم پرداخته است که نمونه ی این تلاشها در ادامه تقدیم می گردد. برای آشنایی با کتب این جریان اینجا و اینجا را ملاحظه فرمایید.

تدبر در قرآن سوره انشقاق تا ناس

کتاب تدبر در قرآن استاد صبوحی سوره انشقاق تا ناس

 

بخشی از ساختار محتوایی سوره مبارکه ملک

بخشی از ساختار محتوایی سوره مبارکه ملک

 

بخشی از ساختار محتوایی سوره مبارکه حاقه

بخشی از ساختار محتوایی سوره مبارکه حاقه

 

کتاب تدبر در قرآن آموزش عمومی سوره مبارکه نبا تا ناس

کتاب تدبر در قرآن آموزش عمومی سوره مبارکه نبا تا ناس

 

بخشی از ساختار محتوایی سوره مبارکه مطففین

بخشی از ساختار محتوایی سوره مبارکه مطففین

 

بخشی از ساختار محتوایی سوره مبارکه لیل

بخشی از ساختار محتوایی سوره مبارکه لیل

 

4: جریان تدبر در قرآن حوزه دانشجویی دانشگاه تهران (ثقلین)

این جریان نیز از جریانهای پیشتاز و پیش کسوت در بحث تدبر در قرآن است و نمونه ی کارهای آنها را اینجا می توانید ملاحظه فرمایید.

تدبر سوره ی در قرآن -نمونه و روش

کتاب تدبر سوره ی در قرآن -نمونه و روش

 

نمودار سوره معارج

نمودار سوره مبارکه معارج

 

نمودار سوره مرسلات

نمودار سوره مبارکه مرسلات

 

نمودار سوره مبارکه قاف

نمودار سوره مبارکه قاف

در کنار این فعالیتها از برخی مقالات مثل مقاله ی ساختار سوره انسان (اینجا) نیز می توان نام برد.

فعالیتهای خارج کشور:

آقای ابراهیم بن عبدالله الدویشدریافت

الخارطة الذهنیة للقرآن الکریم

کتاب الخارطة الذهنیة للقرآن الکریم

خارطة سورة البقرة

خارطة السورة البقرة

 

آقای شایع سعود شایع

 الخارطة الذهنیة للقرآن الکریم

کتاب الخارطة الذهنیة للقرآن الکریم

سایر فعالیتها :

خارطة السورة الحجر

خارطة السورة الحجر

 

خارطة السورة البقرة

خارطة السورة البقرة

جدول سوره مبارکه یونس

جدول سوره مبارکه یونس

 

ساختار سوره مبارکه بقره

ساختار سوره مبارکه بقره

فعالیتهای گروه طلبگی تا اجتهاد

برخی طلاب پایه ی سوم گروه نیز اخیرا پیش تولیدی از نمودارهای جزء یک و دو و سی را برای حفظ ساختار محور تولید نموده اند که فایل xmind و PDF  این نمودارها در ادامه تقدیم می گردد. لطفا نظرات اصلاحی خود را برای تصحیح و نهایی شدن این نمودارها از گروه محروم نفرمایید تا شما هم در ثواب احتمالی شریک شوید.

 

نمودارهای ساختار قرآن تولید شده در گروه طلبگی تا اجتهاد

موضوع فایل xmind فایل PDF

فایل وان نوت

جزء یک
نمودار ساختار جزء اول به زودی دریافت به زودی
جزء دو
نمودار ساختار جزء دوم به زودی دریافت به زودی
جزء سه
نمودار بخش پایانی سوره مبارکه بقره به زودی دریافت به زودی
جزء سی
نمودار سوره مبارکه نبأ به زودی دریافت به زودی

نظرات (۶)

  1. سلام.
    بسیار پست خوبی بود.
    چنانچه به معرفی و مقایسه های دیگری که در فعالیت های تدبری قرآن انجام میشود نیز در چندین پست بپردازید بسیار عالی و مفید فایده خواهد بود.
    با تشکر و خدا قوت به عوامل ولایی و با دغدغه جمع تان
  2. عرض سلام
    با تشکر از سایت خوب شما.
    سوالی داشتم،
    1- چرا از مجموعه مدرسه دانشجویی قرآن و عترت و استاد اخوت ،با اسم ثقلین و حوزه دانشگاه تهران یاد کردید؟

    2- چرا از بین 14 جلد روش تدبر در قرآن که در عمل هم آزمایش خود را در از بین بردن معضلات اجتماعی پس داده است(در حوزه عفاف، در حوزه دبستان و دبیرستان، در حوزه تربیت کودک و ...)
    فقط جلد 4 که تدبر سوره ای است را به عنوان تدبر معرفی کرده اید؟
    چطور است که تدبر مکی و مدنی و ... را جزء ساختار شناسی سوره در نظر نمی گیرید؟
    و چطور است که کلمه را از نقشه ای دیدن سوره مجزا می بینید و تدبر در کلمه را از آن مقوله محسوب نمی کنید؟

    لطفا پاسخگو باشید.
    تبلیغ نادرست برای مخاطب، خودش نادرست است.
    چه رسد به اثرات و .. .
    اشتباهات انسان یا از روی جهل است که بایستی مرتفع شود، یا از روی عناد که بهتر است در صورت صلاحدید به صلح منجر گردد

    باسپاس فراوان
    19 خرداد 97
    • پاسخ:

      علیکم السلام
      ممنون از تذکراتتون در راستای تصحیح این مطلب.
      لینک مجموعه ی مدرسه دانشجویی قرآن و عترت در مطلب ارائه شده و مخاطب می تونه با مراجعه به سایت خود مجموعه اطلاعات دقیق تری کسب کنه. بنده به عنوان نویسنده ی مطلب به نظرم رسید که عنوانی مثل حوزه دانشجویی دانشگاه تهران ملموس تر و رساتر و رساننده تر باشه. قصد تحریف و غلط اندازی در کار نبوده و همون طور که عرض شد پیوند به سایت اصلی هم ارائه شده که افرادی که خواستار اطلاعات جامع تر و دقیق تری باشند به سایت خود مجموعه مراجعه می کنند. هدف از این مطلب صرفا دیده شدن تلاشهای مشابه در این زمینه در کنار هم و شناسایی این جریان به مخاطبان علاقمند بود و انتظار دقت رسمی از آن نباید داشت.
      اما سوال دوم و سوم هم جوابش در بالا هست.
      باز اگر نکته ای داشتید که به نظرتون لازمه مخاطب ذیل این مطلب ببینه می تونید در بخش نظرات بفرمایید
      باز هم ممنون از تذکر و تلاشتون برای بالا بردن دقت مطلب.
      التماس دعا
  3. سلام علیکم شما نمودارهای تولید شده در اندیشکده یقین را ببینید بسیار عالی هست در خصوص قرآن
    دسته بندی عالی دارن
    حتما ببینید در قسمت پلت ها
    http://kolbeh-keramat.ir/Documents?ItemCount=30&ItemCategory=2&SessionNum=0&SearchPhrase=%D8%B4%D8%B9%D8%B1%D8%A7
  4. سلام علیکم

    کار خوبی بود

    در صورت امکان بیشتر کار بشه مخصوصا از نظر ظاهری
    • پاسخ:

      سلام برادر
      وظیفه بود...
      ممنون از لطفتون
      التماس دعا