طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

۲

جریان شناسی سیاسی روحانیون حوزه ی علمیه قم

 هویت طلبگی بصیرت اجتماعی اندیشه دینی و نظام بنیادین طلبه آشنایی با اساتید و بزرگان حوزه علمیه حوزه انقلابی

//bayanbox.ir/view/6052584487281707536/%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C.png

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه

یکی از مهمترین نیازهای طلاب علوم دینی داشتن بصیرت سیاسی و جریان شناسی و تحلیل درست از جریانهای سیاسی حوزوی است تا علاوه بر اینکه در راستای جریانات سیاسی صالح و در خدمت آنها قرار بگیرند خدای ناکرده گرفتار سوء استفاده‌های جریان های سیاسی منحرف نشوند. در همین راستا بر آن شدیم تا مهمترین مطالب منتشر شده در این باره در اینترنت را در قالب پیوندهایی به طلاب عزیز معرفی کنیم باشد که اجمالا شمه ای از جریان شناسی سیاسی حوزه ی علمیه قم در دستا شما دوستان عزیز قرار گیرد.

متاسفانه گاهی شاهدیم نامه ای از شخصیت های حوزوی به اهالی سیاست نوشته می شود و در این نامه‌ها از اشخاص زاویه دار با نظام و احیانا مشکل‌ساز برای نظام تعریف و تمجید شده و حتی از آنها برای توسعه‌ی سیاسی و ورود به جبهه های سیاسی دعوت به عمل می آید.

جالب اینجاست که این نامه ها با سرهای بالا گرفته و خیلی افتخار آمیز در سایت نویسندگان و سایتهای طرفدار جریانات زاویه دار نیز، رسانه ای می شود در حالی که انقلابیون حوزوی دلشان از طرفداران جریان های زاویه دار با اسلام ناب محمدی و حامیان آنها آزرده است.

اما سوال این است که با این نامه ها چه باید کرد؟! و چگونه باید اثر ناشی از آنها را در فضای جامعه و سوء استفاده‌ی رسانه های زاویه دار با نظام را خنثی نمود. به نظر می‌رسد بهترین کار، بصیرت افزایی و نشان دادن چهره حقیقی مخاطبین این نامه هاست تا بی بصیرتی نویسندگان آنها و ضرورت جریان شناسی سیاسی در حوزه معلوم شود. از طرفی می توان با بصیرت افزایی از نوشته شدن نامه های مشابه نیز پیشگیری نمود.

با توجه به نزدیک شدن انتخابات 96 به احتمال زیاد، مجددا و در حجم بیشتر، این نامه نگاری‌ها از طرف حوزویون ِکم بصیرت تکرار خواهد شد.

جالب است بدانید سال 92 ازهمین حوزه ی علمیه مقدسه‌ی قم برخی حوزویون مطرح، به افراد شاخص جریان غرب گرا نامه نوشته اند و از آنها برای حضور در انتخابات دعوت نموده اند که نشان از عدم جریان شناسی صحیح سیاسی ایشان است. (اینجا و اینجا و اینجا و اینجا و اینجا)

متاسفانه در برخی از این نامه ها بوی ولایت بر فقیه و تخطئه ی شورای نگهبان به مشام می رسد که بسیار بوی تعفن آوری است.

جالب است بدانید که برخی  ردصلاحیت شدگان انتخابات خبرگان رهبری (اینجا) به دلیل همین بی بصیرتی ها رد صلاحیت شده اند.

 

 

چند کتاب:

کتاب «حوزه انقلابی» نوشته سید حسین مومنی (اینجا)

کتاب مقدمه ای بر تربیت سیاسی طلاب نوشته ی سید مهدی موسوی (اینجا)

کتاب «گونه شناسی فکری سیاسی حوزه علمیه قم» نوشته عبدالوهاب فراتی  (اینجا)

کتاب «روحانیت و تجدد با تأکید بر جریان های فکری - سیاسی حوزه علمیه قم» نوشته عبدالوهاب فراتی (اینجا)

دو کتاب زیر نیز گرچه درباره جریان شناسی فکری هستند اما امتداد این جریان ها در جریان شناسی سیاسی نیز کاملا پیداست:

کتاب «گونه شناسی جریان‌های فکری حوزه » نوشته سید محسن طباطبایی فر (اینجا)

کتاب «جریان‌های فکری در حوزه معاصر قم» نوشته سیدمحسن طباطبایی‌فر (اینجا)

چند فیلم سخنرانی و مصاحبه :

بخش اول:جریان شناسی نفوذ سکولاریسم در حوزه- پیام فضلی نژاد (اینجا)

بخش دوم:جریان شناسی نفوذ سکولاریسم در حوزه- پیام فضلی نژاد (اینجا)

 

چند مقاله مفید:

شناخت جریان شیرازی ها (اینجا) و (اینجا) و (اینجا)

همچنین لابد می دانید که متاسفانه هنوز در سایت برخی حوزویون که به عنوان مرجع تقلید معرفی شده اند صحبت از استحباب قمه زنی و عیدالزهرا مطرح است. (اینجا و اینجا و اینجا و اینجا و اینجا)

سایتهای مباحث (اینجا) و جریان شناسی فکری روحانیت(اینجا) نیز سایتها مفیدی در این موضوع هستند.

 


مطالب مرتبط



 

نظرات (۲)

  1. با عرض سلام و خداقوت
    سوال درباره ی عبارت متن بالا: ..... درست از جریانهای سیاسی حوزوی است تا علاوه بر اینکه در راستای جریانات سیاسی صالح و در خدمت آنها قرار بگیرند ....

    آیا باید در خدمت جریان سیاسی ولو صالح بود ؟

    آیا روحانیت و حوزه نباید خود جریان ساز باشد؟
    • پاسخ:

      سلام برادر..دقت خوبی بود...جریان ولایی و انقلابی صالح به فرماندهی امام خامنه ای حفظه الله یک جریان حوزوی اصیل است و در جامعه ولایی همه باید در خدمت آن قرار گیرند ولی در این یادداشت منظور از جریانهای سیاسی حوزوی نگاه جریان شناسانه به جریان های درون حوزوی فارغ از امتداد برون حوزوی آنهاست... نگاه به سیاست باید نگه اهل بیت علیهم السلام باشد یعنی سیاست به معنی رهبری و هدایت مردم از طریق حکومت نه نگاه سیاست بازهای فریبکار که صرفا کسب قدرت و در خدمت منافع خود قرار دادن آن است.. این که فرمودید حوزه باید جریان ساز باشد در حال حاضر حوزه علمیه ی قم بزرگترین جریان سازی را به نام انقلاب اسلامی انجام داده است و هنر ما ان شاء الله این است که در خدمت این جریان باشیم و جریان های انحرافی درون حوزوی را بشناسیم و آلوده ی آنها نشویم. موفق باشید
  2. سلام
    الان یعنی آقای هاشمی رفسنجانی یکی از افراد شاخص «جریان غربگرا» ست؟؟؟
    اصلا تعریف شما از جریان شناسی چیه؟
    جایگاه آقای رفسنجانی در این جریان شناسی چجوری بررسی شده که الان جزو جریان غربگرا محسوب شدند؟ و درنتیجه آن علما و سابقون انقلاب متهم به «عدم جریان شناسی صحیح سیاسی»؟
    • پاسخ:

      سلام برادر...
      این مطلب رو نوشتیم که امثال حضرت عالی جریان شناسی شون تقویت بشه عزیز دل برادر...
      قضایا به این سادگی که شما فکر می کنید نیست... غول هایی مثل منتظری در این جریان شناسی ها مردود شده اند. (تعبیر غول تعبیر امام راحل در مورد ایشان است به نقل از کتاب سنجه ی انصاف)
      ...التماس دعا....