طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

۱

آموزش تجزیه و ترکیب، قسمت پنجم

 علمی صرف نحو 1 آموزش تجزیه و ترکیب

//bayanbox.ir/view/5119545558427389433/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%AA%D8%AC%D8%B2%DB%8C%D9%87-%D9%88-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D8%A8-2.jpg

دریافت PDF

 

رَحِمَ اللهُ اِمرءً عَرَفَ قَدرَه

 

جزء

تجزیه

ترکیب

رَحِمَ(1)

فعل، ماضی، صیغه یک، معلوم، ثلاثی مجرد،صحیح و سالم، متعدی بنفسه، مبنی علی الفتح

فعل ماضی و فاعلش الله                                  

اللهُ

اسم، معرفه به ال یا علمیت، مفرد، مذکر، جامد، معرب، صحیح الاخر، منصرف

فاعل و مرفوع

امرءً

اسم، مفرد، مذکر، نکره، جامد، معرب، صحیح الاخر، منصرف

مفعول به و منصوب

عرف(2)

فعل، ماضی، صیغه1، صحیح و سالم، ثلاثی مجرد، معلوم، متعدی بنفسه، مبنی

فعل و فاعلش هو مستتر عائد به امرءً و کل جمله، وصف برای امرءً

قَدْرَ

اسم، مفرد، مذکر، جامد(3)، نکره، معرب، صحیح الاخر، منصرف

مفعول به و منصوب

هُ

اسم، ضمیر مجروری، مفرد مذکر غایب، معرفه، مبنی، جامد

مضاف الیه

 

(1): وسیط: (ص335)، بندریگی(ص720) در معنای اول لازم است اما چون در این جمله، مفعول به گرفته، معنای متعدی بنفسه باید در نظر گرفته شود.

رحم فلاناً: بر فلانی رحم کرد.

(2) وسیط(ص 595) عرف الشیء : ادرکه بحاسة من حواسه

(3) با اینکه بر وزن فَعْل که یکی از اوزان صفت مشبهه است میباشد اما جامد است.

نظرات (۱)

  1. با عرض سلام و ممنون بابت زحمات بسیارتان
    سوالم این است که درست است که نمودار کنار ماست و برای ترکیب از آن کمک میگیریم ولی شخصی که به عنوان مثال فاعل را تشخیص نمیدهد بچصورتی تشخیص دهد که اون کلمه ای که در متن نوشته فاعل است در صورتی که در کلام اعراب آن ننوشته است. با تشکر فراوان لطفا راهنماییم کنید
    • پاسخ:

      سلام
      ترکیب و معنا ارتباط دوسویه با هم دارند به این معنا که شما به کمک ترکیب معنا و به کمک معنا ترکیب را تا حدی متوجه میشوید
      در حین ترکیب باید به معنا نیز توجه کنید و بعد از ترکیب کامل مجددا معنای صحیح را تکرار کنید
      ضمنا شما میتوانید با تکرار و تمرین و استفاده از ترکیب های انجام شده بر روی قرآن پیشرفت کنید