طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

۷

سلسله جلسات استاد بغدادی با موضوع روش تحصیل عمیق پایه یک و دو و سه

 مأموریت‌ها و بایسته‌های طلبه روش تحصیل حوزوی تحصیل

//bayanbox.ir/view/3754932679585317709/%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84-%D8%B9%D9%85%DB%8C%D9%82.png

بسم الله الرحمن الرحیم

قطعا یکی از مهمترین مسائل و دغدغه هایی که باید ذهن یک طلبه را در بدو ورودش به حوزه علمیه مشغول کند ، بحث سبک و روش تحصیل مطلوب در حوزه علمیه می باشد . متاسفانه این یکی از بزرگترین آفاتی است که طلاب تازه ورود به حوزه به آن گرفتار هستند و حتی بعد از گذشت چند سال نفس کشیدن در فضای حوزه باز نمی توانند جایگاه خود را در این پایگاه حضرت ولیعصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) پیدا کنند .
لذا سلسله مباحثی تحت عنوان روش تحصیل عمیق حوزوی توسط استاد بغدادی از اساتید مدرسه علمیه معصومیه س به صورت منظم چند سالی است که طلاب تشنه ی این مباحث را سیراب کرده است . از این رو بر آن شدیم در راستای رشد طلاب عزیز در این زمینه مباحث استاد رو خدمت عزیزان تقدیم کنیم ان شاء الله مرضی رضای حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار بگیرد .


 چند نکته :
 1. نکته مهمی که طلاب عزیز باید به آن توجه داشته باشند این است که این مباحث برای آن درصدی از طلاب که دغدغه یک کار بلند مدت علمی و قوی در حوزه را داشته و همتی بلند جهت اجتهاد در علوم دینی را دارند بیان شده است . لذا این مباحث مفید فایده برای این افراد صاحب دغدغه می باشد و پیشنهاد می شودکسانی که این دغدغه را ندارند از دیگر سبک ها و روش هایی که متناسب با اهدافشان می باشد تحصیلشان را ادامه دهند .
 2. نکته دیگر اینکه ، بهتراست کسانی که می خواهند از مباحث استفاده کنند اول یک دور مباحث روش تحصیل مرسوم را دیده و بعد از این مباحث استفاده کنند .
 3. نکته دیگر اینکه این سبک از تحصیل همان سبک و روش سلف و بزرگان ما در حوزه علمیه می باشد که ناظر به اقتضائات روز و نیاز های آینده به زبانی نو ارائه گردیده است و در یک کلام «روش سنتی تحصیل ناظر به نیاز های روز» می باشد که در بخش اول نقشه کلی حرکت در حوزه و در بخش دوم قدم های عملیاتی به تفکیک هر پایه و هر درس ارائه گردیده است .
  4. و نکته آخر اینکه این سبک متشکل از دو بحث اصلی است تحت عنوان مسیر حوزوی و علوم حوزوی .


 در مباحث مسیر حوزوی با این مطالب آشنا می شوید :
                        1) آشنایی با خطوط و اهداف کلی مسیر حوزوی مثلا علت آمدن به حوزه و اینکه باید به کجا رسید .
                        2) بیان آیات و روایات علم آموزی
                        3) سیره علما ، بزرگان ، امام و آقا
                        4) اصول موفقیت در طلبگی

 

در مباحث علوم حوزوی نیز با این مطالب آشنا می شود :
                        1) عمیق و غنی خوانی علوم حوزوی با تفکیک هر درس در هر سال

 

جهت دسترسی به آخرین صوت های استاد بغدادی و متون پیاده شده ی آنها به کانال زیر مراجعه فرمایید:

https://eitaa.com/Baghdadi

 



 

تحصیل عمیق پایه اوّل حوزه علمیه

جلسه یک

نظام مباحث مسیر و علوم حوزوی 

 جلسه دوم

نظام مباحث مسیر و علوم حوزوی 

 جلسه سوم تا هشتم

سیره و روش عملی تحصیل بزرگان

و تحصیل عمیق پایه یک

جلسه نهم

زمان بندی کاربردی در مقام اجرا

جلسه دهم

زمان بندی کاربردی در مقام اجرا

جلسه یازدهم

تحصیل حوزوی و برنامه تابستانی

جلسه دوازدهم

علوم عقلی

تحصیل عمیق پایه دوم حوزه علمیه

جلسه یک

روایات و چهل اصل برای مسیر حوزه

جلسه دوم

روایات و چهل اصل برای مسیر حوزه

جلسه سوم

روایات و چهل اصل برای مسیر حوزه

جلسه چهارم

روایات و چهل اصل برای مسیر حوزه

جلسه پنجم

روش تحصیل عمیق سیوطی (و ابن عقیل)

جلسه ششم

روش تحصیل عمیق سیوطی (و ابن عقیل)

جلسه هفتم

روش تحصیل عمیق منطق مظفر (و منطق 2 منتظری مقدم)

جلسه هشتم

روش تحصیل عمیق منطق مظفر (و منطق 2 منتظری مقدم)

جلسه نهم

تابستان - ورود به پایه سوم

جلسه دهم

تابستان - اهمیت خاص بلاغت و جایگاه الموجز

جلسه یازدهم

تابستان - نظام کل دروس 6 پایه و امکان جابجایی یا ارتقایی

جلسات

روش تعمیق منطق

لینک
تحصیل عمیق پایه سوم حوزه علمیه

جلسه یک تا سه

تاریخ ادبیات محض و قرآنی
 

جلسه چهار

ادبیات استظهاری با تاکید قرآنی1

جلسه پتج

ادبیات استظهاری با تاکید قرآنی2

جلسه شش

ادبیات استظهاری با تاکید قرآنی3

جلسه هفت

ادبیات تکمیلی در 8 محور

جلسه هشت و نه

از بلاغت موجود تا بلاغت مطلوب

جلسه ده

روش تحصیل عمیق بلاغت1

جلسه یازده

روش تحصیل عمیق بلاغت2

جلسه دوازده

روش تحصیل عمیق بلاغت3

جلسه سیزده

روش تحصیل عمیق بلاغت4

جلسه چهارده

روش تحصیل عمیق مغنی جلسه 1

جلسه پانزدهم

روش تحصیل عمیق مغنی جلسه 2

 

 

 

 

مطالب مرتبط:

  1. روش تحصیل عمیق پایه اول حوزه های علمیه (استاد حسین بغدادی)+ نمودار
  2. مسیرهای مطلوب تحصیل و تبلیغ از نگاه رهبر معظم انقلاب (با تشریح وظایف طلاب سطح یک و دو)
  3. سلسله جلسات استاد بغدادی با موضوع تمدن ؛ تنها مسیر ظهور
  4. سلسله جلسات استاد بغدادی با موضوع تهذیب و بصیرت حوزوی از نگاه امام خامنه ای
  5. سلسله جلسات استاد بغدادی با موضوع نقشه کلان علوم اسلامی و جایگاه دروس سطح یک حوزه در آن
  6. سلسله جلسات استاد بغدادی با موضوع تاریخ منطق

نظرات (۷)

  1. خدا قوت
    منظور از مباحث روش تحصیل مرسوم که در متن بالا گفته شده بهتر است اول گوش بدیم چیه؟
    • پاسخ:

      سلام. آنچه عموم عزیزان اساتید در مورد تحصیل مطرح می کنند.
  2. جند الصاحب الزمان

    خیلی تشکر
    عالی هستند ومن از سایتتون زیاد استفاده کردم ولی pdfکتب رو هم زیاد بزارید که زیاد تو اینترنت هست و مطالب سایتو بیشتر کنید چون داره تکراری میشه...ببخشید.خدا نگهدارتون انشالا

  3. سلام لطفا جلسات استاد در رابطه با پایه ۴ رو هم روی سایت قرار میدید تا استفاده کنیم؟
    • پاسخ:

      سلام علیکم
      فعلا خیر
  4. سلام
    خداقوت .
    دربخش تحصیل عمیق پایه سوم حوزه علمیه ، نام جلسه پانزده را به اشتباه جلسه سیزده نوشته اید .
    لطفا تصحیح شود .
    • پاسخ:

      سلام علیکم
      با تشکر از تذکر شما دوست عزیز
    • پاسخ:

      سلام برادر
      خالی نیست..
      در مطلب دیگری پیش تر به صورت مستقل منتشر شده است. از آنجا دانلود بفرمایید.
      موفق باشید