طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

۱

مشکلات نگارشی قرآن کریم و تأثیرات آن در «قرائت»، «تجزیه و اعراب» و «تفسیر» قرآن

 علمی پژوهش

//bayanbox.ir/view/946369357871283749/%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D8%B4%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85.png

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از موضوعات مهم پیرامون قرآن کریم، مسأله «رسم المصحف» یعنی «شیوه خاص نگارش قرآن کریم» است. در قرون اولیه که خط عربی، هنوز در مراحل ابتدای خود بوده و قواعد مشخصی برای نگارش وضع نشده بوده است(مثل آنکه کاملاً روشن نبوده که کدام کلمات را متصل یا منفصل بنویسند) کاتبان وحی، قرآن را به گونه ای نوشته اند(رسم المصحف) که امروزه بعد از تدوین قواعد صحیح نگارش، درباره نگاشته های آنان(رسم المصحف) این گونه گفته می شود که «مشکلات نگارشی» داشته اند(مثل کلمه «لَنَسفَعًا» در آیه 15 علق که نون خفیفه را به صورت تنوین نوشته اند).

البته تردیدی نیست که در همان ایام نزول قرآن، قواعد نانوشته ای، در کتابت جریان داشته که بر اساس همان قواعد نیز باید گفت که در برخی موارد، کاتبان وحی کلمات قرآن را نادرست نگاشته اند(مثل کلمه «لِشَایءٍ» که فقط در آیه 23 کهف با «الف زائد» نوشته شده است).

برخی بر این باورند که این «مشکلات نگارشی» به دستور نبی اکرم ص بوده است! حال آنکه بنا بر نظر صحیح «رسم المصحف» توقیفی نبوده و به وسیله کاتبان وحی به وجود آمده است.

در هر حال، در طول تاریخ اسلام همواره علمای فریقین بر این نکته اصرار داشته اند که «رسم المحصف» تغییر نکند چراکه یا آن را توقیفی می دانسته اند یا معتقد بودند که تغییر در رسم المصحف موجب می شود که شبهه «تحریف قرآن» پیش آید و برخی بگویند که قرآن موجود در مقایسه با قرآن های قرون اولیه دارای کمی یا زیادت در حروف است.

در زمان ما نیز بسیاری از فقهای فریقین بر عدم جواز تغییر «رسم المصحف» تأکید دارند، لذا بر قرآن پژوهان و طلاب حوزات لازم است تا این «مشکلات نگارشی» و نیز تأثیر آن را بر اموری نظیر «قرائت، تجزئه، اعراب و تفسیر قرآن» بشناسند تا از آسیب های محتملِ ناشی از این مشکلات، در امان باشند.


مقاله مشکلات نگارشی رسم الخط مصحف

نویسنده استاد روح الله راسل

پیوست

نمودار قرّاء عشره و نمودار آنها

 


مطالب مرتبط:

  1. تمرینات آیات مشکله صرفی قرآن کریم (استاد راسل)
  2. کل مطالب منتشر شده توسط استاد راسل
  3. مشاوره تحصیلی استاد روح الله راسل

نظرات (۱)

    • پاسخ:

      سلام بر شما دوست عزیز
      ممنونم از ابزار لطفتان