طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

صوت تدریس فقه البیان یکی از زیرساخت های نُه گانه هدایت توسط حجت الاسلام علی کشوری

 هویت طلبگی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مأموریت‌ها و بایسته‌های طلبه

//bayanbox.ir/view/7939480194085543321/%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AD%D8%AC%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1%DB%8C.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از شاخه ها و موضوعات اصلی که گروه طلبگی تا اجتهاد آن را همواره پیگیری میکند، بحث بسیار مهم «الگوی پیشرفت اسلامی» است. در این عرصه جریان های بسیار زیادی فعال هستند که هر کدام از منظر و دیدگاه خود به مسئله نگاه میکنند. در این مطلب به ارائه گزارشی از دوره «فقه البیان» که توسط حجت الاسلام علی کشوری در تبیین یکی از زیرساخت های نُه گانه هدایت ارائه شده است را خدمت شما عزیزان تقدیم میکنیم.

برای آشنا شدنِ با مباحث مطرح شده در صوت و به منظور برقراری ارتباط بهتر با موضوعات، توصیه میشود حتما قبل از گوش دادن صوت ها، بروشورها و جزوه و نمودارها را حتما مطالعه کرده و سپس شروع به گوش کردن صوت ها بکنید.

 

  • فقه البیان یکی از ابواب نه گانه فقه هدایت (فقه حکومتی) است و در آن قواعد تخاطب شارع استظهارا بحث می شود و در واقع جایگزین علم اصول است و حوزه دین را از فلسفه بی نیاز می کند.
  • فقه‌البیان که ابزار به دست‌آوردن روش خطاب‌های شرعی است، در واقع فقه همه تفقه‌هاست؛ اصولیون با اضافه‌کردن این فقه به دستگاه فکری خود، افق جدیدی را درک خواهند کرد.
  • باب سوم فقه البیان به بیان در فضای نظام مقایسه اختصاص دارد؛ تخاطب بدون مقایسه هدایت آفرین نیست
  • اینکه میگویند برای برقراری ارتباط میان طرفین تخاطب، لازم است قواعد عرف مخاطب را لحاظ کرد و الا ارتباط طرفین تخاطب با یکدیگر قطع می شود؛ سخنی است که صحت و سقم آن مورد بحث تفصیلی قرار نگرفته است. به نظر من می توان قواعد تخاطب را بر مبنای هدایت تنظیم نمود و مسئله قطع ارتباط میان طرفین گفتگو را هم تجربه ننمود.
  • ما در سخنی بالاتر معتقدیم: اگر قواعد تخاطب از ارکان هدایت تبعیت کند؛ ارتباط با مخاطب بسیار دقیق تر اتفاق می افتد؛ زیرا در هدایت، شناخت صحیح از فطرت انسان پیش فرض تئوریزه شدن قواعد تخاطب است و لحاظ کامل شرایط فطری در تخاطب، زمینه تفاهم را ارتقاء می دهد.
  • شایان ذکر است که دور اول مباحثات فقه البیان در دهه اول محرالحرام ۱۴۳۹ در مدرسه چهارباغ اصفهان برگزار گردید و فقه البیان باب اول فقه حکومتی( فقه هدایت) است.
  • برای کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاع رسانی نقشه راه مراجعه فرمایید

دانلود جزوه تبیین جایگاه فقه البیان در فقه الهدایه

نمودار جایگاه فقه البیان در فقه الهدایه

 

... عنوان دانلود
1 جلسه اول
2 جلسه دوم
3 جلسه سوم
4 جلسه چهارم
5 جلسه پنجم
6 جلسه ششم
7 جلسه هفتم
8 جلسه هشتم
9 جلسه نهم


مطالب مرتبط

  1. سلسله جلسات الگوی پیشرفت اسلامی در مدرسه علمیه معصومیه، جلسه اول، حجت الاسلام صرامی
  2. سلسله جلسات الگوی پیشرفت اسلامی در مدرسه معصومیه، جلسه دوم، حجت الاسلام کشوری
  3. سرفصل‌های دوره کارشناسی الگوی پیشرفت اسلامی منتشر شد!
  4. پیوست الگوی پیشرفت اسلامی برای برنامه ششم چگونه تدوین شد؟/گزارشی از مفاهیم موثر بر تدوین پیوست الگوی پیشرفت برای برنامه ششم کشور
  5. توسعه غربی یا پیشرفت اسلامی؟ نظر شما چیست؟! + پوستر
  6. فقه حکومتی، الزامات تحصیلی + صوت سخنرانی حجت الاسلام مهدی صرامی
تعداد بازدید: ۳۲۰۱