طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

۲

اهداف تعلیم و تعلّم شرح سیوطی بر الفیه ابن مالک به همراه روش مطالعه صحیح

 علمی پایه 2 دروس حوزوی نحو 2 نحو 3

//bayanbox.ir/view/111183838941834974/%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%81-%D8%AA%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%85-%D9%88-%D8%AA%D8%B9%D9%84%D9%85-%D8%B3%DB%8C%D9%88%D8%B7%DB%8C.png

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از کتبی که سالهای متمادی در حوزه های علمیه همواره مورد توجه بوده و توسط اساتید در دروه های مختلف تاریخی تدریس شده است، کتاب شرح مزجی سیوطی بر الفیه ابن مالک است که از ارزش و اعتبار علمی خاصی برخوردار است. در این مطلب پیرامون اهمیتِ تعلیم و تعلم این شرح و همچنین روش صحیح مطالعه آن مطلبی را خدمت شما دوستان خوب تقدیم میکنیم.

 

برای مشاهده مطلب بر روی آیکون زیر کلیک نمایید

↓↓↓↓↓↓↓↓↓↓

 

 

 

مطالب مرتبط

  1. ترجمه روان و غنی شده اشعار الفیه همراه نمودار البهجه المرضیه سیوطی نحو 2 و 3 (فایل متنی docx و PDF و پرده نگار پاورپوینت) (محصولی بسیار ارزشمند از گروه طلبگی تا اجتهاد)
  2. آرشیو صوت تدریس سیوطی (البهجة المرضیة) استاد سید مهدی هاشمیان (کامل) نحو 2 و نحو 3
  3. دانلود کتاب البهجة المرضیه سیوطی
  4. شرح سیوطی و روش مطالعه آن / حجت الاسلام و المسلمین وکیلی​
  5. صوت تدریس نحو 3 (سیوطی 2) / استاد روح الله راسل
  6. صوت تدریس نحو 2 (سیوطی 1) / استاد روح الله راسل
  7. نمودار شاگردی و استادی نحویونِ کوفه، بصره، بغداد و آندلس + لیست مشهورترین علمای نحو و کتب آنها
  8.  آرشیو صوت نحو 1
  9. نمودار درختی کامل کتاب نحو مقدماتی
  10. مصاحبه طلبگی تا اجتهاد با استاد روح الله راسل پیرامون درس نحو 2 و 3، تبیین الزامات، رویکردها و روش‌ها
  11. جزوه نحو مقدماتی
  12. آرشیو صوت تدریس دروس حوزوی

نظرات (۲)

  1. با سلام
    بسیار خوشحال شدم که جواب استاد مزبور را دادید
    کتاب سیوطی حقا کتاب پر مایه و دقیقی هست
    هرچند که ممکن هست مثل هر کتاب دیگری دارای اشکالاتی باشد
    به نظر من علت این که برخی از طلاب و حتی اساتید احساس بی خاصیتی این کتب را می کنند این هست که چه بسا به عمق مطالب نمی رسند و یا فقط اکتفا به خواندن خود آن کتاب می کنند حال آن که گمان من این هست که مؤلفین قدیم کتب پر مایه ، کتابهایشان را تحقیقی مینوشتند و این طور پیش فرض داشتند که شخص خواننده دارای تتبع هست و خود با مراجعه به کتب مفصل به کنه مطلب میرسد
    مثلا چه کسی در این زمانه کتاب النکت سیوطی را همراه با شرح سیوطی بر الفیه خوانده هست
    کتاب النکت که به تصریح خود سیوطی در مقدمه النکت : (جعلتها کالشرح لشرحی الوجیز)
    یعنی این این کتاب نکت مانند شرح هست بر شرح الفیه خود من
    یادم میاد یک بار یکی از دوستان یک قسمت از شرح سیوطی را که در باب کلام بود اگر اشتباه نکنم به من نشان داد و گفت محقق بزرگوار جناب ابوطالب در این جا این چنین مقصود سیوطی را بیان کرده اند حال آن که خود سیوطی در النکت می گوید که منظور من فلان چیز دیگر هست که مقابل تفسیر ابوطالب محشی بود و چه بسا همین هم دلیلی می تواند باشد که جناب ایشان هنگام تحشیه زدن شرح سیوطی کتاب النکت ایشان را ندیده و چه بسا اصلا از وجود آن خبری نداشته اند حداقل در ابتدای حاشیه ایشان که این طور بود و نیاز هست که شخصی مطالب حاشیه ایشان را بیشتر بررسی کند چه بسا در اواسط و یا اواخر حاشیه به النکت دسترسی پیدا کرده باشند هرچند بعید میدانم
    به هر حال سعیکم مشکور
    و در پایان هم در مورد اشکالاتی که این آقا به جناب سیوطی و کتاب ایشان وارد کردند آن شعر شاعر را زمزمه می کنم
    و من ذا الذی ترضى سجایاه کلها / کفی المرء نبلا أن تعد معایبه
  2. بعد از سال ها تدریس سیوطی این نکات رو خدمتتون عرض میکنم :
    ۱. این کتاب به هیچ عنوان از متد علمی و صحیح اموزشی متناسب با این روزگار پیروی نمیکنه پس اگر مجبور نیستید کتاب های جدیدی رو که در این زمینه نوشته شدند رو برای اموختن ادبیات عرب انتخاب کنید .لذا شما با انتخاب این کتاب علاوه براین که باید کلاف عبارات اشفته سیوطی و ابن مالک رو دایما از هم بازکنید و وقت بسیار زیادی رو در این راه هدر بدید بدون این که ارزش چندان داشته باشه عملا در بسیاری موارد قاعده رو هم به شکلی درست و اطمینان بخش فرا نمیگیرید .
    ۲. این کتاب در جوانی سیوطی نوشته شده و پر از اشتباهات نحوی هست .هرچند سیوطی اساسا شخص پرکار و کم دقتیست .(قبول داریم که شخصیت بزرگیست)
    ۳. مطالب با بیل به درون کتاب ریخته شده اند و دربسیاری از موارد هیچ نظم و نسق خاصی ندارند .
    ۴. کتاب تمرینی ندارد و البته کتابی هم که اقای راسل معرفی کردند مثال و تمرین به معنای امروزی نیست . چون صرف اوردن چند ایه از قران و روایت برای قواعد تمرین علمی محسوب نمیشود .تمرین علمی مثل تمارین کتاب های زبان انگلیسی (اینترچنج و تاپ ناچ و ...)
    ۵. این کتاب به شما حتی قاعده رو هم اموزش نمیده و این مشکل اختصاصی به این کتاب نداره . لذا میبینیم اساتید بزرگوار این کتاب که سالها روی این کتاب کار کردند و‌تدریس کردند در همین مدرسه معصومیه در تحلیل عبارت عربی به وضوح مشکل دارند . بعدا عرض میکنم اموزش قاعده یعنی چه.
    ۶. سوال : پیدا کردن یک نقطه روی یک خط مستقیم راحت تره یا روی خطوط در هم پیچیده .پس مطمان باشید حتی اگر چند سال هم سیوطی تدریس کنید حافظه شما در یاداوری مطالبش به دلیل اشفتگی مطالب به مشکل برمیخوره .
    • پاسخ:

      باسمه تعالی
      سلام بر شما
      از امثال جنابعالی که طبق نوشته خودتان: «سال هاست سیوطی تدریس کرده اید»
      انتظار می رفت که به جای اینکه در یک متن طولانی، فقط به بیان «ادعا» بپردازید،
      در نقد این کتاب به صورت عالمانه و با بیان منطقی ورود و خروج می داشتید.

      ظاهراً آنچه در خور پاسخ به متن جنابعالی باشد این است که
      ما هم بعد از سال ها تدریس ادبیات عرب
      به نتیجه دیگری غیر از آنچه نگاشته اید رسیده ایم.

      1. این کتاب با روشی عالمانه نگاشته شده و این سبک از نگارش، سبکی است که اگر طلبه آن را نیاموزد، ارتباط او با تراث اسلامی که اکثراً با زبان عربی و با همین سبک نگاشته شده، قطع می شود.
      لذا هیچ چاره ای جز مطالعه این کتاب و امثال آن در حوزات علمیه نیست.

      2. اساساً شعر یکی از راه های بسیار مناسب برای حفظ مطالب علمی است لذا «الفیه ابن مالک» و شروح عالمانه آن نظیر «سیوطی» حذف شدنی نیستند.

      3. سیوطی دانشمند بسیار قویمی است و نه فقط در حوزه، که «الاتقان» او در دانشگاه های ما هم جایگاه بلندی دارد و طبیعی است که عالمی که دقیق و زحمتکش باشد، هم در حوزه می ماند هم در دانشگاه. لذا حتی دانشگاه ها هم که داعیه کار نو دارند، همچنان سر سفره «اتقان سیوطی» هستند.

      4. کتاب سیوطی پر است از تمارین یعنی ارجاعات به قرآن و اشعار عرب، که اگر مقاله حقیر(راسل) به درستی و با دقت مطالعه می شد، روشن می شد که همین امور، جزء تمرینات این کتاب است به شرط آنکه نگاه درستی به تمرین داشته باشیم. ضمن آنکه کتاب سیوطی جدید حوزه، تمرینات مستقلی را در انتهای هر باب آن افزوده است.

      5. در بند 5 ادعای بدون دلیل دیگر مطرح کرده اید که البته متأسفانه توأم با توهین و تحقیر اساتید ادبیات مدرسه علمیه معصومیه قم است، که باز هم از کسی که مدعی سالها تدریس سیوطی است، کار شایسته ای به نظر نمی رسد.

      6. قطعاً میان «نقد» با «تخریب، توهین، تکرار ادعا و ...» تفاوت است و طبیعتاً جواب دادن به هریک، متفاوت خواهد بود.

      و السلام