طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

۱

نمودار آشنایی اجمالی با علم اصول بر اساس کتاب کلیات علوم اسلامی (اصول فقه) شهید مطهری

 علمی محصولات پایه 4 دروس حوزوی اصول نمودارها

//bayanbox.ir/view/168503955708102943/%D9%86%D9%85%D9%88%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%AC%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B9%D9%84%D9%85-%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-min.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم

در این مطلب، نمودار اجمالی دیگری به منظور آشنایی با علم اصول خدمت شما عزیزان تقدیم میگردد.

ایده علم اصول همان انگیزه مطالعه و فراگیری علم اصول یعنی روش استنباط احکام از منابع اربعه توسط فقیه است و در اهمیت علم اصول همین بس که برای رسیدن به اجتهاد در میان تمامی علوم حوزوی، در علم اصول قطعا باید مجتهد بود زیرا علم اصول روش فهم دین است.
آشنایل با علم اصول و مسائل آن برای هر محصلی که در ابتدای فراگیری آن علم است نیاز است و در این نمودار سعی شده تا خواننده را در زمینه مطالعه و تحقیق در این علم ترغیب کند.
این نمودار برگرفته از کتاب "کلیات علوم اسلامی (اصول فقه)" استاد شهید مطهری است، و سعی شده تا عناوین کلی با اندکی توضیح درآن جای داده شود اما بر طلبه و دانشجوی محترم لازم است تا برای تبیین مطلب و ذکر مثالها حتما به کتاب اصلی رجوع کند.
و از همه بزرگواران خواهشمندم که اشکالات،نکات فنی، علمی و ... که به نظرتان میرسد را در جهت تکامل و پیشرفت کار بیان فرمایید.
در پایان گفتاری از آیت الله شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی در زمینه اهمیت علم اصول فقه را نقل قول میکنم:

به قول امروزی‌ها، اصول روش فهم کلمات و الفاظ است که امروزه حتی در دانشگاه‌های غربی رشته‌های فراوانی برایش درست شده است. یکی از طلبه‌های بسیار با استعدادی که از شاگردهای حضرت والد بود، می‌گفت: چندین سال در لندن در علم ژنتیک کار کردم؛ یک رشته‌ای در دانشگاه آنجا به نام رشته زبان‌شناسی به وجود آمده بود که الآن هم در ایران رایج شده است. او می‌گفت: من نوشته‌های اصولی خودم را که از درس والد شما داشتم، برای پروفسوری که آنجا بود،ترجمه می‌کردم و این پروفسور به قدری تعجب می‌کرد که علمای ما صدها سال پیش این تحقیقات را کرده‌اند که امروز بزرگان دانشمندان آنها همه، سر این مسئله مانده‌اند که این کلام راباید چطور معنا کرد؛ من یک طور می‌فهمم و شما طور دیگری می‌فهمی‌؛ در زمان صدور نوع دیگری می‌فهمیدند؛ اصولیین مسئله ظواهر را مطرح کرده‌اند، مسئله حقیقت و مجاز را مطرح کردند؛ مسئله قرینه و ذی القرینه را مطرح کردند. این است اصولی که ما قدرش را خیلی هم نمی‌دانیم. 

 

 


مطالب مرتبط

 

نظرات (۱)

  1. سلام. فایل های ایکس مایند چه فائده و کاربردی داره؟
    لطفا فایل پی دی اف تقریرات اصول رو بزارین.
    ممنون
    • پاسخ:

      سلام علیکم
      دوست عزیز فایلی که در این مطلب منتشر شده است، پی دی اف است! نه ایکس مایند
      اما در مورد تقریرات ایکس مایندی باید عرض کنم که ایکس مایند یکی از بهترین نرم افزارهای جمع بندی و نمودارسازی دروس است که لازم است طلاب عزیز با آن آشنا شوند، اما در مواردی نوسندگان محترم، نسخه پی دی اف رو هم قرار میدهند و بنده هم بهشون میگم که این کار رو بیشتر انجام بدن