طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

نمودار مغنی الادیب، الهمزة المفردة

 علمی محصولات پایه 3 دروس حوزوی نمودارها مغنی الادیب

//bayanbox.ir/view/4936647977558325211/%D9%86%D9%85%D9%88%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%BA%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D9%84%D9%87%D9%85%D8%B2%D9%87-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%81%D8%B1%D8%AF%D9%87.jpg

بسم الله الرحمن الرحیم

نمودار الهمزة المفردة از کتاب مغنی الادیب تهیه و تکمیل شد که خدمت شما عزیزان تقدیم میگردد. 

 

«حرف الهمزة»

در کتب لغت از همزه گاهى تعبیر به الف مى‏شود و مراد از این الف، الف حاوى است که حرکات سه‏گانه (ضمه، فتحه، کسره) مى‏تواند قبول کند، به همین جهت به آن حاوى (دارا) مى‏گویند، و در ابتداى کلمه نیز واقع مى‏شود، در مقابل آن الف هاوى است که حرکت قبول نمى‏کند و در ابتدا واقع نمى‏شود و به جهت کشیدن صوت آن در هنگام تلفظ به هواى خارج از دهان، به آن هاوى گویند. و گاهى از آن به الف لینه نیز تعبیر مى‏شود، مانند الف تثنیه «زیدان». این الف از حروف علّه مى‏باشد و بحث پیرامون آن در اواخر کتاب طرح مى‏شود.

امّا الف منقلب از واو و یاء در حقیقت همان واو و یاء است و نیاز به بحثى مستقل ندارند.

کلماتى که با همزه شروع مى‏شوند بر دو قسم هستند:

1- همزه مفرده: کلمه‏اى است که داراى یک حرف مبانى و معجم است و آن همزه مى‏باشد. مانند «أ».

2- همزه مرکّبه: کلمه‏اى است که داراى چند حرف مبانى است که اوّلین آنها همزه مى‏باشد. مانند: «إذ، إلى، أیمن».

و چون رتبه مفردات از مرکّبات مقدّم است، بحث همزه مفرده، مقدم از دیگرى مى‏گردد.

 

 


مطالب مرتبط


پیام رسانهای طلبگی تا اجتهاد

 
تعداد بازدید: ۵۵۵۱