طلبگی تا اجتهاد

آنچه که لازم است عرض بکنم - که از همه‌ی این مطالب مهمتر است - نسبت حوزه‌های علمیه است با انقلاب و نظام اسلامی. هیچ کس در عالم روحانیت، اگر انصاف و خرد را میزان قرار بدهد، نمیتواند خودش را از نظام اسلامی جدا بگیرد. نظام اسلامی یک امکان عظیمی را در اختیار داعیان الی‌اللّه و مبلّغان اسلام قرار داده… این فرصت تا امروز کِی برای روحانیت وجود داشته؟
علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست![خطاب به روحانیون!).
اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟
بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی 19/07/1391

جستجو

بایگانی

نويسندگان

پربحث ترين ها

رسانه های همسو

تنوین و انواع آن

 نحو 1

بسم الله الرحمن الرحیم

در این مطلب، مبحث تنوین و انواع آن، که توسط دوست عزیز، آقای محمدحسن خوش‌خو تهیه و تنظیم شده است، خدمت شما دوستان تقدیم میگردد.

 



 

دریافت

 

تنوین:
آن عبارتست از نونی که در تلفّظ بیاید ولى در کتابت نوشته نشود
انواع تنوین:

 

1.تنوین تمکین:
 

99% تنوین ها را شامل می شود
الاسمُ المعربُ المنصرفُ الخالی من «ال» و «الاضافهِ» حقُّهُ التنوین التمکین
رجالاً، کتابٌ، قاضٍ (چون منصرف و معرب است در تمکین جای می گیرد)، مسلماتٌ ٍ
الْحِلْمُ غِطاءٌ ساتِرٌ وَالْعَقْلُ حِسامٌ قاطِع‏ 

 

2.تنکیر:
 

2 دسته تنوین تنکیر می گیرند:
الف) صهٍ، مهٍ، ایهٍ، اُفٍّ
ب) بعضی از اسم های مبنی مثل: جاءَ سیبویهِ و سیبویهٍ آخَرَ

 

3.عوض:
 

3 دسته اند:
الف) عوض از حرف:
مثل: جوارٍ و غواشی ( یاء حذف می شود و تنوین جای آن را می گیرد)
هادٍ لِاهْلِ السَّماء وَهادٍ لِاهْلِ الْارْض
ب) عوض از کلمه: تنوینی است که اسم دائم الاضافه به خود می گیرد.
کلٌّ که کلُّهم بوده است 
ج) عوض از جمله: تنوینی است که اسم دائم الاضافه به جمله می گیرد.
مثل: یومئذٍ ( یوم + اذ ) و حینئذٍ  یعنی:
(یوم اذ کان کذا) و (حین اذ کان کذا)
یَأتی عَلَى النّاسِ زَمانٌ لایَبْقى فیهم مِنَ الْقُرْآن الّا رَسْمُهُ وَمِنَ الاسْلامِ الّا اسْمُهُ وَمَساجِدُهُمْ یَوْمَئِذٍ عامِرَهٌ مِنَ البِناء، خرابٌ مِنَ الهدى، سُکّانُها وَعُمّارُها شَرُّ اهْل الارض‏
انَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ خَلَقَنا مِن علّییّن وَخَلَقَ مُحِبّینا مِنْ دُوْنِ ما خَلَقَنا مِنْهُ وَخَلَقَ عَدُوَّنا مِنْ سِجّین وَخَلَقَ مُحِبیّهم مِمّا خَلَقَهُمْ مِنْهُ فَلِذلِکَ یَهْویْ کُلٌّ (کلّ واحدٍ ) الى کُل‏
 
4.مقابله:

 

چون در مسلمون نون ، نون عوض تنوین است مسلماتٌ ٍ هم در مقابل نون در در مسلمون است.
 

5.شعری:
 

 برای درست کردن وزن شعر می آید
•    ویژگی هایی که یک اسم می خواهد تا تنوین نگیرد:
1.    «ال» دار باشد
2.    غیر منصرف باشد
3.    مبنی
4.    مضاف

 

تعداد بازدید: ۱۱۲۳۵